beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

  • 17 September 2020
  • 120 reacties
  • 8920 Bekeken


Toon eerste bericht

120 reacties

Badge +3

Bij NS Flex hoort u de reishistorie te kunnen zien, inclusief prijzen, in Mijn NS. Bij NS Flex kan het wel enige dagen duren voordat reizen in de reishistorie staan.

Reputatie 7
Badge +3

Die vergelijking gaat niet helemaal op. Veel mensen die op saldo reizen hebben een kortingsabonnement. Dan is het kopen van losse kaartjes tegen vol tarief geen alternatief.

Je kan tevens via onze Reisplanner van te voren uitzoeken wat een reis kost.

Losse kaartjes tegen vol tarief hebben hier niks mee te maken. Er zijn wel meer verschillen aan te wijzen tussen reizen per trein en naar de bioscoop gaan. Maar ik had over over de overeenkomst.

Voor de volledigheid, deze opties heb je met ns-flex:

https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten

Badge +3

Als je wel je ov-chipkaart gekoppeld hebt zou je de reishistorie moeten zien. Is die leeg dan neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat, social media).

Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Er zal bij een verplichte overstap een mildere kredietcheck plaatsvinden.

hey @Erryt NS . Bedankt voor je terugkoppeling!

Ik maak hieruit op dat er bij een overstap dus geen check bij Focum plaatsvindt (wat ik voor nu eigenlijk al wist). En dat dit dus ook bij de aangekondigde, verplichte overstap dus niet gepland is

Reputatie 3

@loklok8 Indien jij degene bent die de edit op het antwoord heeft uitgevoerd: hartelijk dank hiervoor :)

Ik durf niet te zeggen of deze check via Focum gaat, maar we verwachten niet veel problemen.

Reputatie 7
Badge +1

Nee, ik was dat niet. Een moderator heeft dat toegevoegd. 

Reputatie 3

Nee, ik was dat niet. Een moderator heeft dat toegevoegd. 

In dat geval dank aan de betreffende moderator.

Badge +3

Bij een overstap van klassiek naar Flex maakt het (blijkbaar) niet uit of deze verplicht of vrijwillig is, dat is inmiddels wel duidelijk. Bestaande klant met een incassomachtiging zijn is voldoende.

Zie voorbeeld @mweiss waarbij iemand die in eerste instantie niet door de Focum check kwam alsnog gewoon kon overstappen naar Flex door eerst een OV-fiets abonnement te nemen (ook ‘op rekening’ maar telt blijkmaar niet mee voor een kredietcheck).

De eerdere reactie van Erryt was dus correct, of in ieder geval de praktijk.

 voorbeeld @mweiss waarbij iemand die in eerste instantie niet door de Focum check kwam alsnog gewoon kon overstappen naar Flex door eerst een OV-fiets abonnement te nemen

hey @Robert B ik heb het er even bij moeten zoeken en het was begin september een overstap van DalVoordeel en eind september van Weekend Vrij. Zolang er op het accoount waar de overstap mee aan wordt gevraagd geen achterstand is, is de overstap naar flex geen probleem

hoe ns dit organiseert is helemaal de vrijheid van ns, maar de voorlichting moet wat mij betreft juist zijn en dat er bij een overstap een (focum) kredietcheck plaats zou vinden die gelijk is/was aan die bij een nieuwe aanvraag, is onjuist

Badge +3

Bij veel abonnementen wel inderdaad. Maar voor bijv. Weekend Vrij is het verder hetzelfde als je niet doordeweeks reist.

Mensen met een negatief kredietregistratie kunnen geen NS Flex abonnement afsluiten. 

voor klanten die een klassiek abonnement hebben en over (moeten) stappen naar flex klopt dit niet, want bij een overstap vindt geen kredietcheck plaats

Bij een overstap voeren we een ‘interne’ kredietcheck uit. Dat wilt zeggen of bij NS een negatief krediet-advies bekend is.

Reputatie 3

Bij veel abonnementen wel inderdaad. Maar voor bijv. Weekend Vrij is het verder hetzelfde als je niet doordeweeks reist.

“Als je niet doordeweeks reist.” is helaas niet een beschrijving die op mij van toepassing is.

Badge +3

Tja, dan krijg je de kosten die je buiten je abonnement maakt gewoon achteraf in plaats van via je opgespaarde saldo op je kaart.

Eerder in dit topic dat een bewindvoerder dat niet snel toe zal staan (want dan eerst geld/saldo hebben en dan pas kunnen reizen).

Ik heb het niet bedacht… bijna iedereen verplicht aan Flex voor korting of vrij reizen (met de trein) op automatische incasso, en de NS daarbij de zo gewilde en ‘waardevolle’ inzage in AL je reisbewegingen waar je Flex abonnement herkend wordt, inclusief BTM :sweat:

Dat wordt nog wel een dingetje, voor zover dat het niet nu al nog niet is met Flex.

Reputatie 3

Het feit dat je je eigen berichten niet kan bewerken is trouwen ook een kwalijke zaak. Het eerste bericht in deze reeks is nu aangepast door de moderators met de suggestie dat ik het antwoord heb gekozen terwijl dat niet zo is. Ik laat mij geen valse woorden in de mond leggen, maar ik heb geen optie mijn bericht aan te passen, dus dan is het aan de moderatoren te kiezen:

  1. Het antwoord verwijderen zodat ik zelf een antwoord kan kiezen.
  2. Er expliciet bij vermelden dat het antwoord dat is toegevoegd niet is gekozen door de persoon die de vraag heeft gesteld.

Komt hier nog een reactie op of wat?

Reputatie 3

U kunt gewoon nog een prepaid abonnement nemen, echter zijn de opties qua soorten beperkt. Het is dus uw keuze of u een prepaid abonnement kiest welke er straks nog is of voor flex gaat.

Vooraf volle mep betalen, of een flex abonnement met ilegale voorwaarden is niet echt een keuze.

Reputatie 1

Bij iedere verandering zijn er altijd mensen die de verandering niet goed vinden.

 

Dat klopt. Maar hier heb je een verandering, die voor een bepaalde groupen gewoon nadelijk is. Bijvoorbeeld voor de VDU houders. Deze raken een deel van hun korting gewoon kwijt, terwijl er ooit gezegd was, dat die gewoon zo lang door zou lopen, als je hem niet opzegt.

En er zijn mensen zonder discipline in het omgang met geld. Voor degene is NS Flex een extra probleem, indien ze achteraf niet kunnen betalen. Hun fout? Zeker, maar voor hun word het in de toekomst duurder.

 

 

 

Badge +3

Ik zie een mogelijkheid!

Zie https://www.ns.nl/klantenservice/verloren-gestolen/tijdelijk-reisrecht.html en dan het deel over NS Flex.

Voor iemand die gedwongen wordt om ‘verflext’ te worden met Weekend Vrij of Dal Vrij e.d. en nooit andere kosten maakt dan die voor het abonnement zelf… verandert er eigenlijk niets.

Je krijgt dan immers gewoon je maandelijkse incasso net als met een klassiek abonnement. En voor BTM kan je Flex gewoon uit laten zetten en op saldo reizen (of een stad/streek/regio abonnement). Prima.

Maar voor de trein zijn er dus opties om couponcodes te krijgen voor e-tickets met korting.

Maak die mogelijkheid dus niet tijdelijk (ov-kaart stuk, ik wacht op een nieuwe) maar permanent! Dan kan iemand die bijv. Flex Weekend Vrij heeft gewoon voor doordeweeks van die e-tickets met korting kopen via iDeal, net zoiets als op saldo. Volledige controle over je reizen en geen kosten achteraf.

Maar goed, dan zou er op je Reizen op Rekening product (Flex dus) een blokkade moeten komen voor inchecken doordeweeks (of voor Dal Vrij, inchecken in de spits), en poortjes en paaltjes moeten dan wel weten dat jouw kaart ‘niet geschikt is, dus dat de kaarthouder niet om kan gaan met reizen op rekening’, en reiskosten achteraf dus problematisch kunnen zijn. Eigenlijk wat @marcel7 zegt.

Plus dan weer het probleem dat je met zo’n e-ticket (met korting) niet kunt ‘inchecken’ en het dus niet te bepalen is of je wel buiten de spits begonnen bent met reizen.

Bij nader inzien, dat gaat dus ook niet werken, geen goed idee. :frowning2:

Reageer