Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen? | NS Community
beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

  • 17 September 2020
  • 120 reacties
  • 8881 Bekeken

Reputatie 3

Eind 2020 wordt mijn Weekend Vrij Abonnement omgezet in NS Flex.

Helaas combineert Flex niet met andere abonnementen op dezelfde kaart en wordt je gedwongen om krediet op te bouwen.

Ik wil gewoon direct voor mijn reis betalen en niet achteraf (want dan moet ik constant ervoor zorgen dat ik genoeg geld op mijn rekening heb -- nog erger dan opladen)

Hoe kan ik op saldo blijven reizen ipv op rekening zonder enorme prijsverhogingen en verdwenen voordelen?

icon

Beste antwoord door loklok8 17 September 2020, 12:24

Bekijk origineel

120 reacties

Badge +3

Toegegeven,

In de mails (met e-accept, binnen 7 dagen betalen!) die je krijgt na een mislukte incasso staat wel de nodige dreigende taal over het recht van NS om je Flex abonnement te beëindigen en een incassobureau (€40 kosten) in te schakelen.

Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten… maar wordt wel zo opgediend. :rolling_eyes:

Reputatie 3

Het feit dat je je eigen berichten niet kan bewerken is trouwen ook een kwalijke zaak. Het eerste bericht in deze reeks is nu aangepast door de moderators met de suggestie dat ik het antwoord heb gekozen terwijl dat niet zo is. Ik laat mij geen valse woorden in de mond leggen, maar ik heb geen optie mijn bericht aan te passen, dus dan is het aan de moderatoren te kiezen:

  1. Het antwoord verwijderen zodat ik zelf een antwoord kan kiezen.
  2. Er expliciet bij vermelden dat het antwoord dat is toegevoegd niet is gekozen door de persoon die de vraag heeft gesteld.

Komt hier nog een reactie op of wat?

Reputatie 3

U kunt gewoon nog een prepaid abonnement nemen, echter zijn de opties qua soorten beperkt. Het is dus uw keuze of u een prepaid abonnement kiest welke er straks nog is of voor flex gaat.

Vooraf volle mep betalen, of een flex abonnement met ilegale voorwaarden is niet echt een keuze.

Reputatie 3

@loklok8 Indien jij degene bent die de edit op het antwoord heeft uitgevoerd: hartelijk dank hiervoor :)

Reputatie 7
Badge +1

Nee, ik was dat niet. Een moderator heeft dat toegevoegd. 

Reputatie 3

Nee, ik was dat niet. Een moderator heeft dat toegevoegd. 

In dat geval dank aan de betreffende moderator.

Nou jongens en meisjes, door de regels omtrend NS-flex ben ik flink geruïneerd.

Ik zal het uitleggen:

Voor de coronacrisis was ik ZZP-er. Ik ging het hele land door om te werken Altijd late diensten, want dat was goed te combineren met Dal-vrij. (105 euro per maand) en mijn werk verdient niet bijzonder veel, maar genoeg en het maakt me blij.

eind vorige maand liep de gemeente 2 weken achter met het verwerken van mijn TONK-aanvraag (noodsteun voor woonlasten), waardoor ik moest kiezen tussen de NS-rekening van ca. 60 euro betalen of te eten hebben en eventuele incassokosten dan de volgende maand verrekenen met de TONK-regeling van de gemeente

NS had mij niet geïnformeerd over de 6 maanden regel bij het niet optijd betalen van de flex-incasso en hier werd ook niet voor gewaarschuwd tijdens de betalingsherinneringen. Anders was ik naar de voedselbank gegaan (daar zag ik erg tegenop)

Ik heb de 60 euro trouwens gelijk betaald nadat de TONK-steun binnen was, net 1 dag na de laatste vervaldatum. Er is nog niet eens een incassobureau aan te pas gekomen.


Nu zijn de maatregelen voorbij en heb ik gemiddeld 29 diensten per maand. Ik vorm dus geen credietrisico na het opheffen van de maatregelen. Gemiddelde reiskosten per dienst met 40% korting: 20 euro.

nu ben ik ineens een kleine 600 euro per maand aan treinkosten kwijt om mijn werk te doen. NS is een essentieel nutsbedrijf, en de overheid heeft 100% van de aandelen. Er is allerlei coronasteun, daar mag in mijn ogen ook een coulante houding van de NS ten aanzien van vertraagde betalingen als gevolg van deze crisis bij horen.

betaalbaar kunnen reizen is geen luxe-product, en valt in mijn ogen onder de belangrijkste levensbehoeften en hoort zeker geen financieel product te zijn dat je aan iemand kunt weigeren voor 6 maanden omdat die persoon het serieus zwaar had. Niet als de openstaande schuld is vereffend.

Ik heb nu geen schulden bij de NS, ik kan eindelijk weer werken, kom uit een serieus diep dal, en voel mij onterecht benadeeld, zonder kans om wat dan ook te herstellen, nog los van alle andere andere Nederlanders die in financiële nood verkeerden i.v.m. de coronamaatregelen en het op gang komen van de laatste steunpaketten. (de huren zijn hoog in Utrecht)

Ik sta op het punt om een beschouwend krantenartikel te schrijven over de nieuwe verplichte flex-abonnementsvorm en mijn politieke partij te benaderen om een debat aan te vragen. Als zzp-er hekel ik het als mensen facturen te laat betalen, maar geef op zijn minst de kans om dezelfde abonnementen zonder flex af te sluiten. De ICT-systemen zijn er gewoon.


Dringende groet,

Een bezorgde burger die op de blaren zit.

@Daniel_

Uw bijdrage roept toch wat vraagtekens op. 

Ik begrijp dat uw omzet als zzp'er tijdens corona is ingestort. Maar waarom hebt u uw abonnement dan laten doorlopen terwijl u dat juist met Flex per direct had kunnen stoppen of omzetten in Dal Voordeel? 

Ten tweede bent u de verplichting aangegaan maandelijks op de incassodatum te betalen. Vervolgens is er een wekenlang traject van aanmaningen waarbij uw de kans krijgt de rekening alsnog te voldoen. Pas dan volgt een laatste aanmaning vóór het incassotraject wordt ingezet maar dan hebt u dus al wekenlang coulance gehad. 

U geeft zelf aan dat NS betalen geen prioriteit had en uw andere uitgaven hoger op uw lijstje stonden en u ook weigerde om in geval van nood bij de voedselbank aan te kloppen. De zes maanden regeling is nu juist bedoeld om te voorkomen dat klanten de rekening van NS steeds achter in de rij zetten en keer op keer niet op de incassodatum betalen. Zonder die regeling zou het aantal structureel te late betalers en wanbetalers binnen de kortste keren uit de klauwen lopen. 

NS is gewoon een bedrijf en geen gratis kredietmaatschappij voor ondernemers en burgers die slecht bij kas zitten. NS moet aan het einde van de maand zijn personeel en leveranciers ook betalen en het is ook niet de bedoeling dat zoals bij nutsbedrijven en zorgverzekeringen de rest van de klanten via hogere tarieven maar moet opdraaien voor wanbetaling door anderen. 

De politiek benaderen heeft weinig zin. Flex met achteraf betalen is juist ingevoerd onder grote druk van de politieke partijen in Den Haag, ondanks dat de meeste NS klanten daar helemaal niet op zaten te wachten. Overigens was u zonder Flex al eerder in de problemen gekomen want dan had u immers ook al eerder geen geld meer gehad om een abonnement te kopen.

@Daniel_

Uw bijdrage roept toch wat vraagtekens op. 

Ik begrijp dat uw omzet als zzp'er tijdens corona is ingestort. Maar waarom hebt u uw abonnement dan laten doorlopen terwijl u dat juist met Flex per direct had kunnen stoppen of omzetten in Dal Voordeel? 

Ten tweede bent u de verplichting aangegaan maandelijks op de incassodatum te betalen. Vervolgens is er een wekenlang traject van aanmaningen waarbij uw de kans krijgt de rekening alsnog te voldoen. Pas dan volgt een laatste aanmaning vóór het incassotraject wordt ingezet maar dan hebt u dus al wekenlang coulance gehad. 

U geeft zelf aan dat NS betalen geen prioriteit had en uw andere uitgaven hoger op uw lijstje stonden en u ook weigerde om in geval van nood bij de voedselbank aan te kloppen. De zes maanden regeling is nu juist bedoeld om te voorkomen dat klanten de rekening van NS steeds achter in de rij zetten en keer op keer niet op de incassodatum betalen. Zonder die regeling zou het aantal structureel te late betalers en wanbetalers binnen de kortste keren uit de klauwen lopen. 

NS is gewoon een bedrijf en geen gratis kredietmaatschappij voor ondernemers en burgers die slecht bij kas zitten. NS moet aan het einde van de maand zijn personeel en leveranciers ook betalen en het is ook niet de bedoeling dat zoals bij nutsbedrijven en zorgverzekeringen de rest van de klanten via hogere tarieven maar moet opdraaien voor wanbetaling door anderen. 

De politiek benaderen heeft weinig zin. Flex met achteraf betalen is juist ingevoerd onder grote druk van de politieke partijen in Den Haag, ondanks dat de meeste NS klanten daar helemaal niet op zaten te wachten. Overigens was u zonder Flex al eerder in de problemen gekomen want dan had u immers ook al eerder geen geld meer gehad om een abonnement te kopen.

Die vraagtekens zijn valide, maar U geeft ook een vertekend beeld.

 

Ik wil nog even benadrukken dat NS door mij geen financiële schade heeft geleden en dat alle rekeningen betaald zijn.

 

U doet alsof elke mens een machine kan zijn die te allen tijde goed functioneert en de juiste keuzes kan maken. Dit was in de coronacrisis zeker niet het geval, de wachttijden voor de GGZ liepen op, de gemeenten maakten hier en daar fouten met de afhandeling van de steun, niet 100% van de gevallen gaan zoals ze horen, maar deze 6 maanden regeling houdt daar geen rekening mee. Lik op stuk beleid. Eerst een concrete waarschuwing zou behoorlijk zijn.

Deze kwetsbaren worden in mijn ogen onredelijk hard geraakt in de mogelijkheid om van een elementaire nutsvoorziening gebruik te maken.

 

Bij mij gaan zakelijk en privé door elkaar omdat er geen zakelijke variant is van dal vrij. (noodgedwongen de goedkoopste optie)

 

Het abonnement was reeds verlaagd tot het absolute minimum voor mij (weekend vrij) Losse kaartjes betalen was onredelijk duur. Ik heb kwetsbare ouders ver weg, die ik moet kunnen bezoeken en zat in een diepe depressie. Daar kwam een retourtje naar een sollicitatiegesprek bij (helaas onsuccesvol).

Fouten maken is menselijk en deze wil ik dan ook graag herstellen. 6 maanden van gebrek aan kans hiervoor.

 

Over het gebrek aan voorlichting over deze 6 maanden tijdens de betalingsherinneringen hoor ik u niet.

NS betalen had zeker prioriteit, 99 op een schaal van 1 tot 100, maar 100 was toch te eten hebben en de huur betalen, die zo hoog is dat ik netto onder de streep in de min zat zonder TONK-steun. Zelfs de voedselbank was niet doorslaggevend geweest.

 

Ik begrijp dat die 6 maanden regeling er is gekomen om te voorkomen dat de NS met wanbetalers zit, maar die wanbetalers zijn voor een deel ook kwetsbaren die om wat voor reden dan ook een (soms heel erg) slechte maand hebben. Als een slechte maand dan verandert in een slecht half jaar gaat er iets niet goed. Wanbetalers horen nou eenmaal bij het ondernemen, en wat mij betreft neemt de NS een voorbeeld aan de zorgverzekeraars. Die kunnen iemand ook niet na een betalingsachterstand van 1 maand uit de basisverzekering gooien.

 

U zegt dat de NS gewoon een bedrijf is en geen credietmaatschappij.

 

Met dat eerste ben ik het niet eens. De NS is een nutsbedrijf dat voorziet in een erg belangrijke maatschappelijke (levens)behoefte: betaalbare mobiliteit. De overheid heeft niet voor niets 100% van de aandelen.

 

Met dat 2e ben ik het eens. NS is geen kredietmaatschappij, en precies daarom hoort verplicht op krediet reizen met 6 maanden sanctie als het een keer mis gaat(zelfs met een uitstekend betalingsverleden) ook niet thuis in een nutsbedrijf. De NS is er voor (ALLE) Nederlanders, niet andersom.

 

Dat de politiek benaderen en dingen onder de aandacht brengen geen zin heeft omdat de politiek het heeft ingevoerd is een drogreden en in mijn ogen een dooddoener.

Het gaat erom om de discussie aan te zwengelen en te reflecteren op de genomen besluiten en de ontstane gevolgen tijdens deze crisis.

 

Het valt me tegen dat er gelijk een regen aan verwijten komt en er niet ingegaan wordt op de meeste van mijn bezwaren. Ik ben zeker niet perfect, maar probeer het beste te maken van een lastige situatie en de moeite te nemen om niet alleen mijn eigen ervaring te delen maar ook een maatschappelijk probleem aan te kaarten

 

 

 

Het is spijtig dat er door persoonlijke omstandigheden nu een blokkade van 6 maanden is, maar dit zijn nu eenmaal de gevolgen van het uitblijven van een contractuele betalingsverplichting. En deze gevolgen zijn vrij groot, omdat er voor de NS ook een groter financieel risico is met het reizen op krediet bij NS Flex (t.o.v. het reizen op saldo).

Ik begrijp dat die 6 maanden regeling er is gekomen om te voorkomen dat de NS met wanbetalers zit, maar die wanbetalers zijn voor een deel ook kwetsbaren die om wat voor reden dan ook een (soms heel erg) slechte maand hebben.

Op het moment dat iemand simpelweg een factuur niet betaald is het voor ons niet bekend of het om een werkelijke bewuste wanbetaler gaat die dat gedrag in de toekomst gaat herhalen, of dat het gaat om een kwetsbare die even een slechte maand heeft. Wanneer de gevolgen eenmaal actief zijn, is dat achteraf niet meer aan te passen.

Er zijn echter meerdere mogelijkeden waarop wij zulke kwetsbaren tegemoet kunnen komen, mits deze hiervoor tijdig contact op nemen. Zo kan er een betalingsregeling besproken worden om de betreffende factuur gespreid te betalen, of is er een simpele betalingsuitstel mogelijk om de betreffende factuur later te betalen dan de gestelde deadline in het incassotraject. En dat incassotraject loopt ongeveer een maand nadat de betreffende factuur als onbetaald is gemarkeerd, dus het is niet zo dat er weinig tijd voor is om contact op te nemen.

Wanneer er echter geen contact opgenomen wordt en die deadline verstrijkt, dan zitten daar gevolgen aan en wordt iedereen heel simpel over één kam geschoren. Ik kan me voorstellen dat dit ontzettend vervelend is en je mag het er niet mee eens zijn, maar zo nu is het nu eenmaal.

Recent een dalvrij abonnement afgesloten, maar bij de incheck schrok ik wel even. Ineens staat er “reis op rekening”. Ik ging er namelijk vanuit dat het maandbedrag al meteen afgeschreven wordt en dat je daarna in de daluren vrij kunt reizen. Op de website staat namelijk alleen het bedrag per maand en niet dat dit op rekening gebeurd. Volgens de ns infobalie wordt er nu dus op rekening afgeschreven tot de abonnementskosten zijn bereikt, maar het voelt toch een beetje spannend zo. Voor mij zou het helpen als dit op een simpele manier wordt uitgelegd op de website zodat je niet ineens bij de incheck verrast wordt. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij alle Flex-abonnementen staat alleen het product ‘Reizen op rekening’ op de OV-chipkaart. Dat zie je dus ook bij het in- en uitchecken. Later wordt in de administratie van NS de correcte prijs bepaald n.a.v. het abonnement dat je hebt. Eenmaal per maand krijg je een factuur met de abonnementskosten en eventuele extra reiskosten. Dit wordt vervolgens automatisch van je rekening afgeschreven.

Misschien snap je niet goed wat “op rekening” betekent. Dit betekent dat je niet direct bij het reizen betaalt voor je reis (zoals wel gebruikelijk bij reizen op saldo), maar dat alle kosten achteraf berekend worden en eenmaal per maand gefactureerd worden.

 

“Volgens de ns infobalie wordt er nu dus op rekening afgeschreven tot de abonnementskosten zijn bereikt”

Dat is onzin. Als je Dal Vrij hebt, kun je onbeperkt in de daluren reizen. Er zal dus maandelijks alleen de abonnementskosten worden gefactureerd en eventueel de reizen die je in de spits hebt gemaakt. Het is niet zo dat de reizen in de daluren maar tot een bepaald maximum worden gedekt. Zolang je in daluren incheckt, valt dit onder het Dal Vrij-abonnement, al reis je elke dag drie keer van Groningen naar Maastricht en terug.

Bij alle Flex-abonnementen staat alleen het product ‘Reizen op rekening’ op de OV-chipkaart. Dat zie je dus ook bij het in- en uitchecken. Later wordt in de administratie van NS de correcte prijs bepaald n.a.v. het abonnement dat je hebt. Eenmaal per maand krijg je een factuur met de abonnementskosten en eventuele extra reiskosten. Dit wordt vervolgens automatisch van je rekening afgeschreven.

Misschien snap je niet goed wat “op rekening” betekent. Dit betekent dat je niet direct bij het reizen betaalt voor je reis (zoals wel gebruikelijk bij reizen op saldo), maar dat alle kosten achteraf berekend worden en eenmaal per maand gefactureerd worden.

 

“Volgens de ns infobalie wordt er nu dus op rekening afgeschreven tot de abonnementskosten zijn bereikt”

Dat is onzin. Als je Dal Vrij hebt, kun je onbeperkt in de daluren reizen. Er zal dus maandelijks alleen de abonnementskosten worden gefactureerd en eventueel de reizen die je in de spits hebt gemaakt. Het is niet zo dat de reizen in de daluren maar tot een bepaald maximum worden gedekt. Zolang je in daluren incheckt, valt dit onder het Dal Vrij-abonnement, al reis je elke dag drie keer van Groningen naar Maastricht en terug.

Dank! Ik ga er dan vanuit dat ik aan het eind van de maand een afschrift van 119 euro krijg (dus het dalvrij abonnement), omdat ik alleen in de daluren reis. Het is al een tijd geleden dat ik een abonnement heb gehad, maar ik was gewend dat het poortje “dalvrij ingecheckt” zei ipv het nu “reizen op rekening”. Niet dat ik aan het eind van de maand ineens een dikke rekening krijg zegmaar :)

Badge +3

Een poortje of paaltje heeft geen tijd om te controleren welk NS Flex abonnement er actief is, en weet alleen dát je NS Flex (Reizen op Rekening NS) hebt.

De eerste maand (februari of in ieder geval vanaf de ingangsdatum) heb je al betaald, na een maand volgt de factuur voor de abonnementskosten van de volgende maand (vooruit te betalen) + je reiskosten in de spits en met bus/tram/metro van februari.

Reputatie 7
Badge +3

Dank! Ik ga er dan vanuit dat ik aan het eind van de maand een afschrift van 119 euro krijg (dus het dalvrij abonnement), omdat ik alleen in de daluren reis. Het is al een tijd geleden dat ik een abonnement heb gehad, maar ik was gewend dat het poortje “dalvrij ingecheckt” zei ipv het nu “reizen op rekening”. Niet dat ik aan het eind van de maand ineens een dikke rekening krijg zegmaar :)

Bij saldo abonnement werd/wordt inderdaad altijd aangegeven met welk abonnement je reist. Met NS Flex zie je altijd alleen “reizen op rekening". Je kunt in je reishistorie je reizen en de kosten daarvan bekijken, al kan het soms wel langer duren voor reizen daar zichtbaar zijn.

Ik heb sindskort NS flex abonnement. Maar ik kan geen reishistorie vinden. Nergens. Ik wil graag weten hoeveel een reis heeft gekost ten alle tijde zodat ik daar rekening mee kan houden.. Ik lees graag van jullie.

Ik heb sindskort NS flex abonnement. Maar ik kan geen reishistorie vinden. Nergens. Ik wil graag weten hoeveel een reis heeft gekost ten alle tijde zodat ik daar rekening mee kan houden.. Ik lees graag van jullie.

Ik kan reishistorie niet vinden. 

Badge +3

Bij NS Flex hoort u de reishistorie te kunnen zien, inclusief prijzen, in Mijn NS. Bij NS Flex kan het wel enige dagen duren voordat reizen in de reishistorie staan.

Je kan tevens via onze Reisplanner van te voren uitzoeken wat een reis kost.

Badge +3

Als je wel je ov-chipkaart gekoppeld hebt zou je de reishistorie moeten zien. Is die leeg dan neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat, social media).

Reageer