Hoelang nagatief kredietcheck? | NS Community
beantwoord

Hoelang nagatief kredietcheck?

  • 17 November 2021
  • 15 reacties
  • 1091 Bekeken

Ik heb in het verleden ivm werklooshijd een NS Flex abbonoment niet kunnen betalen.

 

Nu heb ik al een half jaar weer gewoon werk en betaal ik me rot aan NS kosten elke maand.

 

Hoelang blijft een negatieve kredietcheck? Of ben ik voor me hele leven de klus (buiten de 40%korting prepaid abbo)

 

Ik heb al inzage gedaan in mijn krediet.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 17 November 2021, 19:34

Bekijk origineel

15 reacties

Goedenavond Benjamin v E. en welkom bij de NS Community!

Als ik het goed begrijp kun je momenteel geen NS Flex abonnement bestellen omdat een vorig abonnement door een betalingsachterstand is geblokkeerd, correct? In dat geval kun je tot 6 maanden na het uiteindelijke stopzetten van het abonnement geen nieuwe NS Flex producten bestellen.

Als je geen NS Flex abonnement kunt bestellen door de kredietcheck van Focum, dan zul je contact op moeten nemen met Focum om na te gaan hoelang dat nog duurt.

Reputatie 7

Goedenavond Benjamin v E. en welkom bij de NS Community!

Als ik het goed begrijp kun je momenteel geen NS Flex abonnement bestellen omdat een vorig abonnement door een betalingsachterstand is geblokkeerd, correct? In dat geval kun je tot 6 maanden na het uiteindelijke stopzetten van het abonnement geen nieuwe NS Flex producten bestellen.

Als je geen NS Flex abonnement kunt bestellen door de kredietcheck van Focum, dan zul je contact op moeten nemen met Focum om na te gaan hoelang dat nog duurt.

 

Ik vind dit een vreemd antwoord. Focum heeft toch niets te zeggen over de duur dat je geen nieuw Flex product kan aanschaffen. NS bepaalt dat toch echt zelf. 

 

Is weer typisch een geval van verantwoordelijkheid afschuiven op een derde partij.

Badge +3

Arriva biedt onder de naam Arriva Flow iets soortgelijks als NS Flex. Misschien gebruikt Arriva een andere manier om de kredietwaardigheid te controleren en kunt u wel zo'n abonnement afsluiten?

@Macklobell

Focum neemt bij wanbetaling het kredietrisico over van NS en doet dat dus alleen als ze het betalingsrisico van de betrokken klant vooraf als acceptabel beschouwen.

Het alternatief is dat NS zelf een check doet bij bijv. het BKR en daarnaast iedereen die in het verleden niet op tijd heeft betaald voorgoed van Flex uitsluit.

Wanbetaling is in het bedrijfsleven een van de grootste plagen en het is dus niet zo vreemd dat bedrijven zich daar tegen willen wapenen.

Over de situatie van TS kunnen wij hier niets zinnigs zeggen omdat wij geen inzicht hebben in zijn totale schuldensituatie.

 

Arriva biedt onder de naam Arriva Flow iets soortgelijks als NS Flex. Misschien gebruikt Arriva een andere manier om de kredietwaardigheid te controleren en kunt u wel zo'n abonnement afsluiten

In principe werkt het op dezelfde manier met externe partijen:

5.7 Arriva is niet verplicht je als klant te accepteren voor Arriva Flow. Bij het aanvragen van Arriva Flow mag Arriva een kredietcheck uitvoeren en/of een aanvraag van Arriva Flow zonder opgaaf van reden afwijzen. Bij het uitvoeren van de kredietcheck moet je denken aan een check in diverse bronnen, zoals het Centraal Insolventie Register. 

Reputatie 7

@Macklobell

Focum neemt bij wanbetaling het kredietrisico over van NS en doet dat dus alleen als ze het betalingsrisico van de betrokken klant vooraf als acceptabel beschouwen.

Het alternatief is dat NS zelf een check doet bij bijv. het BKR en daarnaast iedereen die in het verleden niet op tijd heeft betaald voorgoed van Flex uitsluit.

Wanbetaling is in het bedrijfsleven een van de grootste plagen en het is dus niet zo vreemd dat bedrijven zich daar tegen willen wapenen.

Over de situatie van TS kunnen wij hier niets zinnigs zeggen omdat wij geen inzicht hebben in zijn totale schuldensituatie.

 

Focum neemt bij wanbetaling het kredietrisico over? Waar heb je dat vandaan?? Zou dan een soort van factoring maatschappij zijn. Lijkt mij niet te kloppen.

Badge +3

Arriva biedt onder de naam Arriva Flow iets soortgelijks als NS Flex. Misschien gebruikt Arriva een andere manier om de kredietwaardigheid te controleren en kunt u wel zo'n abonnement afsluiten

In principe werkt het op dezelfde manier met externe partijen:

5.7 Arriva is niet verplicht je als klant te accepteren voor Arriva Flow. Bij het aanvragen van Arriva Flow mag Arriva een kredietcheck uitvoeren en/of een aanvraag van Arriva Flow zonder opgaaf van reden afwijzen. Bij het uitvoeren van de kredietcheck moet je denken aan een check in diverse bronnen, zoals het Centraal Insolventie Register. 

Dat is zo, maar ik bedoelde eigenlijk: als Arriva andere externe partijen gebruikt dan Focum, dan is het afsluiten van een Arriva Flow-abonnement voor sommige reizigers misschien wel mogelijk op het moment dat zij geen NS Flex-abonnement kunnen afsluiten.

Reputatie 7

Ter verduidelijking het centraal insolventie register registreert faillissementen.

Reputatie 7
Badge +4

Het probleem zit hem mede in het gegeven dat er groepen mensen gewend zijn op het laatste moment te betalen dan wel de betaling zo lang mogelijk uit te stellen. De trend bij bedrijven en overheid is duidelijk om dat tegen te gaan. In je contract kom je ook overeen op tijd je kosten te voldoen, maar dat wordt wel eens genegeerd.

 

Nu wordt dat gedrag gesanctioneerd met de stevige maatregel dat je een half jaar geen Flex kunt krijgen wegens wanbetaling. Niet leuk voor deze groep maar zonder een stok achter de deur gaat het nu eenmaal niet bij veel mensen. We zien het hier op het forum: ‘Ik was maar twee dagen te laat en nu kan ik een half jaar geen abonnement krijgen.’ Wat een gejank. Je bent meer dan een maand te laat en zolang heb je hebt al een maand gereisd zonder dat NS zeker is dat er normaal wordt betaald.

 

Leuk of niet: als je iets niet kunt of wilt betalen, dan kun je het niet kopen. NS levert een dienst en moet daarvoor worden betaald. Wie werkt verwacht ook dat de werkgever voor die dienst betaald - en terecht - maar betaal dan zelf ook voor de dienst die je afneemt. Op tijd betalen is de norm en die afspraak heb je zelf echt gemaakt. Loop dan ook niet te janken als je meer dan twee maanden na de laatste betaling tegen de gevolgen aanloopt.

 

Het enige wat deze groep kan doen is rekening houden met de laatste dag dat de betaling binnen kan zijn. Er is inmiddels een uitspraak dat consequent te laat betalen ook al gevolgen kan hebben maar dat wordt maar beperkt ingezet. 

Wie de moeite neemt het van twee kanten te bekijken en niet alleen vanuit het eigenbelang om te laat te kunnen betalen- veelal gevolgd door het gescheld op bubbelniveau -, ziet natuurlijk wel dat er betalingsrisico’s zijn voor NS. Uitzonderingen worden eigenlijk niet gemaakt, je moet op tijd betalen. Het is even wennen maar de betalingsrisico’s nemen wel af, in wezen reizen de wanbetalers twee maanden op krediet en NS is niet helemaal gek.Overigens worden de kosten van wanbetaling subtiel uitgesmeerd over de kosten die NS maakt en die moeten toch worden opgebracht door de betalende reiziger. Het is een belang van de reiziger dat het reissaldo niet te veel oploopt en er dus een wat strenger betalingsbeleid wordt gevoerd. Het is het enige dat werkt voor deze groep, te laat betalen heeft consequenties. Het is een duidelijke boodschap. Ik ben wel blij dat men een poging doet de meerkosten van de wanbetalers niet op het bordje te leggen van de mensen die wel normaal betalen.

Voor degenen die belasting betalen is het niks nieuws, maar de Belastingdienst eist ook dat het geld op een bepaalde datum bijgeschreven moet zijn. Op tijd betalen is ook daar het goedkoopste, en dat werkt. 

 

Een negatieve kredietcheck duurt een half jaar en kan dan worden opgeheven. De Belastingdienst legt desnoods beslag op je bezittingen, al moet je het dan wel heel bont maken.

Badge +3

Als je eerder NS Flex had en dat beëindigd is wegens een betalingsachterstand dan zou je na 6 maanden opnieuw NS Flex moeten kunnen aanvragen.

Ware het niet dat NS en Focum een 'samenwerking’ hebben, waarbij het heel goed mogelijk is dat NS zo’n betalingsachterstand aan Focum meldt en je na 6 maanden helemaal niet door de kredietcheck heen komt!

Maar een lichtpuntje is dat je al klant bent bij NS, en er in dat geval geen (of een minder strenge) kredietcheck plaatsvindt.

Dat laatste is door NS toegezegd in een topic over het verplicht ‘verflexen’ van klassieke abonnementen.

Reputatie 7
Badge +4

Op zich is dat niet onbegrijpelijk. Bij klanten van NS kun je de betalingshistorie nog even nakijken. Als die goed is, is dat een criterium voor kredietwaardigheid. Het gaat er om de uitstel- of wanbetalers er uit te kunnen vissen. 

Reputatie 6
Badge +2

Een prima oplossing voor mensen die geen krediet krijgen zou natuurlijk zijn dat ze niet alleen vooraf hun abonnement betalen, maar ook bij elke reis zonder vrij reizen een instaptarief als borg.

Badge +3

Een prima oplossing voor mensen die geen krediet krijgen zou natuurlijk zijn dat ze niet alleen vooraf hun abonnement betalen, maar ook bij elke reis een instaptarief als borg.

Van tevoren kan je nooit weten hoe veel mensen zullen reizen, dus reiskosten (in de vorm van een borg) maandelijks vooraf betalen zit er niet in.

Tenzij je gaat werken met een soort pre-paid constructie voor reiskosten, bijv. €100 reistegoed en als dat op is mag je niet meer mee totdat je nieuw tegoed hebt gekocht.

Reputatie 6
Badge +2

Een prima oplossing voor mensen die geen krediet krijgen zou natuurlijk zijn dat ze niet alleen vooraf hun abonnement betalen, maar ook bij elke reis een instaptarief als borg.

Van tevoren kan je nooit weten hoe veel mensen zullen reizen, dus reiskosten (in de vorm van een borg) maandelijks vooraf betalen zit er niet in.

Tenzij je gaat werken met een soort pre-paid constructie voor reiskosten, bijv. €100 reistegoed en als dat op is mag je niet meer mee totdat je nieuw tegoed hebt gekocht.

Ik bedoel gewoon reizen op saldo, dat bestond al.

Reputatie 7
Badge +4

Feitelijk is er al een soort constructie van een Trajectkaart met vooruitbetaling. Die hoort er ook te zijn voor mensen die moeten forenzen, ook al waren ze eerder niet kredietwaardig. Dan betaal je vooruit, er is geen risico voor NS. Met Dalvoordeel jaar kan reizen op saldo eveneens nog en in principe betaal je dan ook vooruit. Het is goed dat die escape er is, mensen moeten wel op hun werk kunnen komen.

 

Reageer