ICE toeslag met NS-Flex | NS Community
beantwoord

ICE toeslag met NS-Flex

  • 12 April 2018
  • 46 reacties
  • 5859 Bekeken


Toon eerste bericht

46 reacties

Helder, thanks :D

Ben ik overigens nog wel nieuwsgierig hoe gebruikers op de hoogte gaan worden gehouden wanneer deze regeling wordt aangepast? Wordt dat gecommuniceerd?
Reputatie 7
Badge +3
En op het moment dat de HC het wél kan zien, wordt dit natuurlijk uitgebreid gecommuniceerd?
Goede vraag heren 😃 Ik verwacht zelf dat zodra NS Flex voor iedereen beschikbaar is dat dit issue ook is opgelost maar.... dat is een aanname. Kortom, de vraag staat uit! Ik kom er zo snel mogelijk op terug!

Men wil binnenlandse reizigers weren uit de ICE International en daarom verschijnen ze in de reisplanner niet meer in reisadviezen.

Overigens niet zonder reden: ze zijn erg vol, zo vol zelfs dat enkele treinen vandaag niet gestopt hebben in Arnhem. Waaronder de trein van 12:38.

Misschien is het dan handig dat NS onderstaande info van de site haalt.

https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/toeslag-ice

Top! Een oplossing van het probleem zou inderdaad super zijn, maar dat zou dus inhouden dat gebruikers van het basisabonnement, die nu zonder toeslag kunnen reizen, dan ineens bij controle gedoe krijgen. Het lijkt me goed om dat nou juist te voorkomen 😃
Reputatie 7
Badge +4

U kunt onder al deze omstandigheden reizen zonder toeslag met uw abonnement.

Reputatie 7
Badge +3
Daarnaast mogen (moeten) ook de teksten op de site en in de voorwaarden aangepast worden. Daar wordt bij de ICE toeslag alleen maar gesproken over het hebben van "een abonnement", en ook NS Flex Basis wordt "een abonnement" genoemd.
Daar heb je zeker gelijk in, Henk 🙂 Intussen maar even weer plaatsnemen op het wachtbankje en wachten op antwoord 😉 😛
Reputatie 7
Badge +1

Zoals al eerder gemeld: -zie ook treinreiziger.nl: door ernstig tekort aan ICE-stellen die zowel in NL als DE kunnen rijden (en BE) worden inmiddels bijna alle ICE ingekort tot pendel Ams-Dus, met, als het meezit, aldaar direkte overstap/Umstieg-of niet- naar verder. Enkel de doorgaande naar Basel wordt als het kan gespaard-maar wordt toch vaak ingekort vanwege andere Verspaetung unterwegs. En er vallen er nogal wat uit-zodat dan de volgende nog mudjevoller komt. Geldt overigens idem dito voor de tak naar Brussel.

Bij echt warm weer leggen traditiegetrouw veel ICE-stellen het loodje qua AC and worden dan ook uit de dienst gehaald.

Het is goed te merken in de RE19 VIAS (met nog altijd alles als Abellio) stopper (hoewel als express betiteld) op het grensstuk die beduidend meer Reisende dabei hat.

Klinkt goed Denise. Bankje, zon en wat te drinken mag ik hopen? 😃
Reputatie 5
Een potentiële oplossing lijkt me om gebruikers van NS Flex altijd zonder toeslag met de ICE te laten reizen (dus ook met een basisabonnement). Zo werkt het ook voor reizigers met een NS Businesscard: die reizen ook altijd toeslagvrij met de ICE, zelfs al reizen ze zonder abonnement.

Ik heb altijd begrepen dat de toeslag op de ICE bedoeld is om dagjesmensen (met bagage) zoveel als mogelijk uit de ICE te weren, maar dat forensen en andere regelmatige treingebruikers meer dan welkom zijn, om te voorkomen dat de ICE halfleeg rondrijdt in Nederland terwijl de Intercities op hetzelfde traject vol zitten. Een reiziger met NS Flex is toch een ander type reiziger dan de reiziger met een Kruidvatkaartje. Het kan een leuk extra lokkertje zijn voor NS Flex Basis als wordt besloten dat je daarmee ook toeslagvrij op de ICE kan.
Zeker geen gek idee, Maarten86.

Het zonnetje heeft ons inmiddels verlaten 😞 Ik heb er nog even weer een berichtje achteraan gestuurd.
Ze hopen de verbinding met de backoffice begin september te hebben gerealiseerd. Dan zou een HC dus ook het NS Flex product moeten kunnen zien en kunnen vaststellen of je wel/niet een ICE toeslag gekocht moet hebben. Ze zijn er echter nog druk mee bezig en heb verzocht om ons op de hoogte te houden. Kortom, als ik meer weet dan zal ik dat ook aan jullie laten weten!

Hoe zit het met flexabonnementen als dalvoordeel? Ik heb een dalvoordeel abonnement, maar vraag me af of ik hiermee zonder toeslag in de ICE binnen Nederland kan reizen. Zowel in de spits, als in de daluren, alleen in de daluren of helemaal niet?

Badge +3

Mijn vraag is nog steeds waar de binnenlandse reizigers die van Amsterdam/Utrecht naar Arnhem wilden dan gedropt zijn als ze 'gegijzeld’ waren wegens geen stop op Arnhem?

Pass(poort) bitte… zou een NL rijbewijs tellen? 🤣

Badge +3

Och ja, opgelost door de ICE uit de NS planner te halen (ook al rijdt die gewoon en zou je gewoon mogen nemen als binnenlandse reiziger, zonder toeslag met een NS abonnement of student).🤔

Reputatie 7
Badge +1

Overigens niet zonder reden: ze zijn erg vol, zo vol zelfs dat enkele treinen vandaag niet gestopt hebben in Arnhem. Waaronder de trein van 12:38.

Is dit niet gewoon de weergave van het verwijderen uit de reisinfo? Dus geen aankomsttijd in Arnhem en alleen een vertrektijd?

Reputatie 3

Zelfs internationale reizigers zonder reservering moesten de trein al verlaten, dus je bent als binnenlandse reiziger echt even niet welkom.

  

En waar moeten reizigers met een internationaal kaartje dan instappen? Ik neem aan dat die toch echt wel gestopt is in Arnhem.

Nee, er is niet gestopt. Voor internationale reizigers in Arnhem zouden bussen worden geregeld.

Om voor volgend jaar weet dezelfde problemen te voorkomen is het geen tijd om voor de ICE, in ieder geval tussen Amsterdam en Oberhausen, een verplichte reservering in te voeren met toeslag (ook voor Interrail/Eurail) per 11 december 2022, zoals dit ook geldt voor Thalys en Eurostar en voor de ICE in/naar Frankrijk. Eventueel kan er voor gekozen worden om ook binnenlandse tickets met reservering te verkopen, indien er plaatsen beschikbaar zijn, zoals dit ook mogelijk is voor de Thalys tussen Amsterdam Centraal/Schiphol en Rotterdam Centraal visa versa. 
 

De nieuwe ICE treinstellen (ICE 3 Neo), met meer capaciteit (al dan niet met gekoppelde treinstellen), komen pas in 2024. 

Badge +3

Overigens niet zonder reden: ze zijn erg vol, zo vol zelfs dat enkele treinen vandaag niet gestopt hebben in Arnhem. Waaronder de trein van 12:38.

Is dit niet gewoon de weergave van het verwijderen uit de reisinfo? Dus geen aankomsttijd in Arnhem en alleen een vertrektijd?

Nee. Vergelijk bijvoorbeeld met vandaag. Zie ook het topic op Somda waar ik naar linkte.

Reputatie 3

Mijn vraag is nog steeds waar de binnenlandse reizigers die van Amsterdam/Utrecht naar Arnhem wilden dan gedropt zijn als ze 'gegijzeld’ waren wegens geen stop op Arnhem?

Pass(poort) bitte… zou een NL rijbewijs tellen? 🤣

In Amsterdam of Utrecht. Alleen reizigers met een reservering (voor Oberhausen en verder; voor reizen binnen Nederland is reserveren namelijk niet mogelijk) mochten van de betreffende trein gebruik maken. 


De facto is de ICE een trein met verplichte reservering wanneer dit zo uit komt. De spelregels (voorwaarden om de trein te gebruiken) worden tijdens het spel (dienstregeling) gewijzigd in plaats van voor aanvang van het spel (lees nieuwe dienstregeling). 

Hey! Hoe zit dit inmiddels met een NS Flex abonnement. Kun je daarmee zonder toeslag in de ICE op binnenlandse reizen? Bij de losse ICE toeslag pagina staan bussiness cards en studentenpassen specifiek genoemd. Ook abonnementen bij NS, maar het is mij onduidelijk of NS Flex of oudere abonnementen hier onder vallen.

 

Alvast bedankt!

Reageer