ICE toeslag met NS-Flex | NS Community
beantwoord

ICE toeslag met NS-Flex

  • 12 April 2018
  • 46 reacties
  • 5859 Bekeken

Hoe zit het met de toeslag die je moet betalen om de ICE te gebruiken voor binnenlandse ritten? Je hoeft de toeslag niet te betalen als je een abonnement hebt bij de NS. Telt het gratis NS-Flex basis abonnement ook, of moet je minimaal het weekend kortingsabonnement hebben? En als je een abonnement hebt kunnen de conducteurs dit wel controleren omdat alles pas later met de backoffice wordt verrekend?
icon

Beste antwoord door Denice NS 18 April 2018, 14:59

Bekijk origineel

46 reacties

Hi Menzo2003. Welkom op het Serviceforum.

Momenteel dien je, wanneer je gebruik wilt maken van de ICE, nog een losse toeslag te kopen. Dit kan via de kaartautomaat. Daarbij dien je direct af te rekenen. Of een NS Flex abonnement voldoet aan de voorwaarde om geen ICE toeslag binnen Nederland te hoeven kopen ga ik voor je navragen!
Badge +3
Met een willekeurig abonnement is de ICE binnen Nederland toeslagvrij, maar er is een probleem want bij Flex staat er alleen een product "Reizen op rekening" op de kaart, en is dus totaal niet na te gaan of er wel of niet sprake is van een abonnement.

Zie voor wat info dit topic, dit gaat om hetzelfde probleem.

Ik neem aan dat voor Flex reizigers zonder abonnement de afwezige toeslag voor de ICE door de vingers gezien wordt. Het (overgrote) deel van de Flex reizigers zal namelijk wel een abonnement hebben.
Badge +3
Inmiddels heeft Stijn NS in deze reactie bovenstaande (min of meer) bevestigd.

Je kunt dus zonder toeslag met de ICE als je bij controle aangeeft dat je een abonnement hebt.
Kort maar krachtig: Als je reist met de ICE International en een NS Flex abonnement hebt, heb je geen toeslag nodig. Heb je NS Flex Basis dan heb je wel een toeslag nodig. De toeslag koop je bij de kaartautomaat op een eenmalige OV-chipkaart.
Maar, als er altijd hetzelfde product op de kaart staat ("Treinreizen op Rekening") want verwerking in backoffice hoe ziet de conducteur momenteel zonder verbinding met diezelfde backoffice dan of je een basis of abonnement hebt?

Dat was ook het hele probleem in het topic waar Robert naar linkt en Stijn geeft inderdaad aan dat die informatie bij controle momenteel niet voorhanden is en dat een praktisch probleem is.
Ik heb die vraag nog uitstaan, Henk. 🙂 Ik verwacht dat dit probleem natuurlijk is opgelost voordat NS Flex voor iedereen beschikbaar is, maar....

Wordt vervolgd...
Maar er zijn *nu* gebruikers van dit product. Wat is het advies? Ik kan zo snel de volgende opties bedenken:

1) Altijd toeslag kopen en geld terug claimen;
2) Alleen toeslag kopen als je het basisabonnement hebt;
3) Helemaal geen toeslag kopen.
Op het probleem dat de HC het NS Flex product niet kan zien en dus niet weet of je wel/niet een toeslag zou moeten hebben heb ik de volgende reactie gekregen:

Dat kan de HC nu niet zien. Daarom zijn we nu coulant in dit soort gevallen. Wanneer de backoffice verbinding komt dan kan de HC het wel checken.
Tot nader bericht kan je met een NS Flex-kaart dus reizen met de ICE zonder toeslag. Begrijp ik dat goed?
Daar komt het inderdaad wel op neer, Henk :)
Helder, thanks :D

Ben ik overigens nog wel nieuwsgierig hoe gebruikers op de hoogte gaan worden gehouden wanneer deze regeling wordt aangepast? Wordt dat gecommuniceerd?
Reputatie 7
Badge +3
En op het moment dat de HC het wél kan zien, wordt dit natuurlijk uitgebreid gecommuniceerd?
Goede vraag heren 😃 Ik verwacht zelf dat zodra NS Flex voor iedereen beschikbaar is dat dit issue ook is opgelost maar.... dat is een aanname. Kortom, de vraag staat uit! Ik kom er zo snel mogelijk op terug!
Top! Een oplossing van het probleem zou inderdaad super zijn, maar dat zou dus inhouden dat gebruikers van het basisabonnement, die nu zonder toeslag kunnen reizen, dan ineens bij controle gedoe krijgen. Het lijkt me goed om dat nou juist te voorkomen 😃
Reputatie 7
Badge +3
Daarnaast mogen (moeten) ook de teksten op de site en in de voorwaarden aangepast worden. Daar wordt bij de ICE toeslag alleen maar gesproken over het hebben van "een abonnement", en ook NS Flex Basis wordt "een abonnement" genoemd.
Daar heb je zeker gelijk in, Henk 🙂 Intussen maar even weer plaatsnemen op het wachtbankje en wachten op antwoord 😉 😛
Klinkt goed Denise. Bankje, zon en wat te drinken mag ik hopen? 😃
Reputatie 5
Een potentiële oplossing lijkt me om gebruikers van NS Flex altijd zonder toeslag met de ICE te laten reizen (dus ook met een basisabonnement). Zo werkt het ook voor reizigers met een NS Businesscard: die reizen ook altijd toeslagvrij met de ICE, zelfs al reizen ze zonder abonnement.

Ik heb altijd begrepen dat de toeslag op de ICE bedoeld is om dagjesmensen (met bagage) zoveel als mogelijk uit de ICE te weren, maar dat forensen en andere regelmatige treingebruikers meer dan welkom zijn, om te voorkomen dat de ICE halfleeg rondrijdt in Nederland terwijl de Intercities op hetzelfde traject vol zitten. Een reiziger met NS Flex is toch een ander type reiziger dan de reiziger met een Kruidvatkaartje. Het kan een leuk extra lokkertje zijn voor NS Flex Basis als wordt besloten dat je daarmee ook toeslagvrij op de ICE kan.
Zeker geen gek idee, Maarten86.

Het zonnetje heeft ons inmiddels verlaten 😞 Ik heb er nog even weer een berichtje achteraan gestuurd.
Ze hopen de verbinding met de backoffice begin september te hebben gerealiseerd. Dan zou een HC dus ook het NS Flex product moeten kunnen zien en kunnen vaststellen of je wel/niet een ICE toeslag gekocht moet hebben. Ze zijn er echter nog druk mee bezig en heb verzocht om ons op de hoogte te houden. Kortom, als ik meer weet dan zal ik dat ook aan jullie laten weten!

Hey! Hoe zit dit inmiddels met een NS Flex abonnement. Kun je daarmee zonder toeslag in de ICE op binnenlandse reizen? Bij de losse ICE toeslag pagina staan bussiness cards en studentenpassen specifiek genoemd. Ook abonnementen bij NS, maar het is mij onduidelijk of NS Flex of oudere abonnementen hier onder vallen.

 

Alvast bedankt!

NS-abonnementhouders (uitgezonderd NS Flex Basis, NS zonder abonnement), klanten met een studentenreisproduct of NS Business Card en Railrunners reizen binnen Nederland zonder toeslag met ICE International.

Reputatie 7
Badge +3

NS-abonnementhouders (uitgezonderd NS Flex Basis, NS zonder abonnement), klanten met een studentenreisproduct of NS Business Card en Railrunners reizen binnen Nederland zonder toeslag met ICE International.


En kids vrij?

Bij Kids Vrij staat het volgende: 

  • Het abonnement is ook geldig op binnenlandse trajecten van InterCity Berlijn, ICE International en in de Intercity direct. Let op: je kind betaalt geen toeslag, de begeleider betaalt wel een toeslag.

Hoe zit het met flexabonnementen als dalvoordeel? Ik heb een dalvoordeel abonnement, maar vraag me af of ik hiermee zonder toeslag in de ICE binnen Nederland kan reizen. Zowel in de spits, als in de daluren, alleen in de daluren of helemaal niet?

Reageer