ICE toeslag met NS-Flex | NS Community
beantwoord

ICE toeslag met NS-Flex

  • 12 April 2018
  • 46 reacties
  • 5859 Bekeken

Hoe zit het met de toeslag die je moet betalen om de ICE te gebruiken voor binnenlandse ritten? Je hoeft de toeslag niet te betalen als je een abonnement hebt bij de NS. Telt het gratis NS-Flex basis abonnement ook, of moet je minimaal het weekend kortingsabonnement hebben? En als je een abonnement hebt kunnen de conducteurs dit wel controleren omdat alles pas later met de backoffice wordt verrekend?
icon

Beste antwoord door Denice NS 18 April 2018, 14:59

Bekijk origineel

46 reacties

Badge +3

Hoe zit het met flexabonnementen als dalvoordeel? Ik heb een dalvoordeel abonnement, maar vraag me af of ik hiermee zonder toeslag in de ICE binnen Nederland kan reizen. Zowel in de spits, als in de daluren, alleen in de daluren of helemaal niet?

​U mag met elk NS-abonnement, dus ook met een NS Flex-abonnement, altijd toeslagvrij met ICE International binnen Nederland. Dus ook met NS Flex Dal Voordeel, en zelfs tijdens de spits.

Reputatie 7
Badge +4

:grinning:

Reputatie 4

Zijn de binnenlandse reisopties met de ICE uit de reisplanner verdwenen, of zoek ik verkeerd? Ik meen dat die er eerder wel waren, o.v.v. 'toeslag'.

 

Voorbeeldje: rond 12.30 uur Amsterdam CS → Dieren  

Er is geen optie met de ICE, terwijl bij vertrek uit Amsterdam CS om 12.38 uur je om 13.35 uur op Arnhem CS aankomt, waardoor je de trein van 13.41 naar Dieren kunt halen, met aankomst om 13.52 uur. Totale reisduur 1:14, terwijl de reisplanner iets tussen 1:28-1:39 aangeeft!

Badge +3

Men wil binnenlandse reizigers weren uit de ICE International en daarom verschijnen ze in de reisplanner niet meer in reisadviezen.

Overigens niet zonder reden: ze zijn erg vol, zo vol zelfs dat enkele treinen vandaag niet gestopt hebben in Arnhem. Waaronder de trein van 12:38.

Reputatie 4

Balen! Wordt het wel tijdig meegedeeld als de ICE niet in Arnhem stopt?

Badge +3

Men wil binnenlandse reizigers weren uit de ICE International en daarom verschijnen ze in de reisplanner niet meer in reisadviezen.

Overigens niet zonder reden: ze zijn erg vol, zo vol zelfs dat enkele treinen vandaag niet gestopt hebben in Arnhem. Waaronder de trein van 12:38.

Huh, dat was een trein náár Duitsland!

Waarom zou die binnenlandse reizigers (uit Amsterdam of Utrecht) er niet op Arnhem uit laten?

En waar moeten reizigers met een internationaal ticket (incl. reservering) vanaf Arnhem dan instappen? Ik mag hopen dat die toch echt wel gestopt is op Arnhem.

Badge +3

Zelfs internationale reizigers zonder reservering moesten de trein al verlaten, dus je bent als binnenlandse reiziger echt even niet welkom.

  

En waar moeten reizigers met een internationaal kaartje dan instappen? Ik neem aan dat die toch echt wel gestopt is in Arnhem.

Nee, er is niet gestopt. Voor internationale reizigers in Arnhem zouden bussen worden geregeld.

Reputatie 4

Zelfs internationale reizigers zonder reservering moesten de trein al verlaten, dus je bent als binnenlandse reiziger echt even niet welkom.

Wow! Dan inderdaad even geen ICE de komende tijd… Bedankt!

Badge +3

 

En waar moeten reizigers met een internationaal kaartje dan instappen? Ik neem aan dat die toch echt wel gestopt is in Arnhem.

Nee, er is niet gestopt. Voor internationale reizigers in Arnhem zouden bussen worden geregeld.

Bizar!

Reputatie 7
Badge +4

Een extra handicap is ook dat het rond Frankfurt niet lekker loopt.

 

Men wil binnenlandse reizigers weren uit de ICE International en daarom verschijnen ze in de reisplanner niet meer in reisadviezen.

Overigens niet zonder reden: ze zijn erg vol, zo vol zelfs dat enkele treinen vandaag niet gestopt hebben in Arnhem. Waaronder de trein van 12:38.

Misschien is het dan handig dat NS onderstaande info van de site haalt.

https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/toeslag-ice

Reputatie 7
Badge +4

U kunt onder al deze omstandigheden reizen zonder toeslag met uw abonnement.

Reputatie 7
Badge +1

Zoals al eerder gemeld: -zie ook treinreiziger.nl: door ernstig tekort aan ICE-stellen die zowel in NL als DE kunnen rijden (en BE) worden inmiddels bijna alle ICE ingekort tot pendel Ams-Dus, met, als het meezit, aldaar direkte overstap/Umstieg-of niet- naar verder. Enkel de doorgaande naar Basel wordt als het kan gespaard-maar wordt toch vaak ingekort vanwege andere Verspaetung unterwegs. En er vallen er nogal wat uit-zodat dan de volgende nog mudjevoller komt. Geldt overigens idem dito voor de tak naar Brussel.

Bij echt warm weer leggen traditiegetrouw veel ICE-stellen het loodje qua AC and worden dan ook uit de dienst gehaald.

Het is goed te merken in de RE19 VIAS (met nog altijd alles als Abellio) stopper (hoewel als express betiteld) op het grensstuk die beduidend meer Reisende dabei hat.

Reputatie 5

Zelfs internationale reizigers zonder reservering moesten de trein al verlaten, dus je bent als binnenlandse reiziger echt even niet welkom.

  

En waar moeten reizigers met een internationaal kaartje dan instappen? Ik neem aan dat die toch echt wel gestopt is in Arnhem.

Nee, er is niet gestopt. Voor internationale reizigers in Arnhem zouden bussen worden geregeld.

Je zal maar in Arnhem staan, bv. met dure eerste klas kaartjes en zitplaatsreservering.

 

Ik heb (had) voor volgende week dinsdag 1e klas kaartjes/reserveringen (voor vier) van Arnhem naar Munchen met ICE 105 en overstap in Mannheim (7 minuten). Door de door verhalen over de ICE chaos heb ik die maar gecancelled en een nieuwe boeking gedaan. Nu de ICE 121 geboekt. met ruimere overstap in Dusseldorf. 1e klas was al vol, 2e klas nog wel beschikbaar maar kaartjes uiteindelijk toch duurder dan de eerder geannuleerde reis. Voelt toch ergens gek dat je meer betaalt om een te verwachten DB/NS probleem voor te zijn.  

Badge +3

Mijn vraag is nog steeds waar de binnenlandse reizigers die van Amsterdam/Utrecht naar Arnhem wilden dan gedropt zijn als ze 'gegijzeld’ waren wegens geen stop op Arnhem?

Pass(poort) bitte… zou een NL rijbewijs tellen? 🤣

Badge +3

Och ja, opgelost door de ICE uit de NS planner te halen (ook al rijdt die gewoon en zou je gewoon mogen nemen als binnenlandse reiziger, zonder toeslag met een NS abonnement of student).🤔

Reputatie 7
Badge +1

Overigens niet zonder reden: ze zijn erg vol, zo vol zelfs dat enkele treinen vandaag niet gestopt hebben in Arnhem. Waaronder de trein van 12:38.

Is dit niet gewoon de weergave van het verwijderen uit de reisinfo? Dus geen aankomsttijd in Arnhem en alleen een vertrektijd?

Reputatie 3

Zelfs internationale reizigers zonder reservering moesten de trein al verlaten, dus je bent als binnenlandse reiziger echt even niet welkom.

  

En waar moeten reizigers met een internationaal kaartje dan instappen? Ik neem aan dat die toch echt wel gestopt is in Arnhem.

Nee, er is niet gestopt. Voor internationale reizigers in Arnhem zouden bussen worden geregeld.

Om voor volgend jaar weet dezelfde problemen te voorkomen is het geen tijd om voor de ICE, in ieder geval tussen Amsterdam en Oberhausen, een verplichte reservering in te voeren met toeslag (ook voor Interrail/Eurail) per 11 december 2022, zoals dit ook geldt voor Thalys en Eurostar en voor de ICE in/naar Frankrijk. Eventueel kan er voor gekozen worden om ook binnenlandse tickets met reservering te verkopen, indien er plaatsen beschikbaar zijn, zoals dit ook mogelijk is voor de Thalys tussen Amsterdam Centraal/Schiphol en Rotterdam Centraal visa versa. 
 

De nieuwe ICE treinstellen (ICE 3 Neo), met meer capaciteit (al dan niet met gekoppelde treinstellen), komen pas in 2024. 

Badge +3

Overigens niet zonder reden: ze zijn erg vol, zo vol zelfs dat enkele treinen vandaag niet gestopt hebben in Arnhem. Waaronder de trein van 12:38.

Is dit niet gewoon de weergave van het verwijderen uit de reisinfo? Dus geen aankomsttijd in Arnhem en alleen een vertrektijd?

Nee. Vergelijk bijvoorbeeld met vandaag. Zie ook het topic op Somda waar ik naar linkte.

Reputatie 3

Mijn vraag is nog steeds waar de binnenlandse reizigers die van Amsterdam/Utrecht naar Arnhem wilden dan gedropt zijn als ze 'gegijzeld’ waren wegens geen stop op Arnhem?

Pass(poort) bitte… zou een NL rijbewijs tellen? 🤣

In Amsterdam of Utrecht. Alleen reizigers met een reservering (voor Oberhausen en verder; voor reizen binnen Nederland is reserveren namelijk niet mogelijk) mochten van de betreffende trein gebruik maken. 


De facto is de ICE een trein met verplichte reservering wanneer dit zo uit komt. De spelregels (voorwaarden om de trein te gebruiken) worden tijdens het spel (dienstregeling) gewijzigd in plaats van voor aanvang van het spel (lees nieuwe dienstregeling). 

Reputatie 7
Badge +3

Precies. Dit soort zaken hoor je in de jaardienst te regelen en niet ad hoc. Gedurende een aantal maanden in het jaar zou je de ICE International alleen toegankelijk kunnen maken voor reizigers met een zitplaatsreservering. Dat zijn dan sowieso internationale reizigers.

Gelijktijdig kan NS alleen nog vertrektijden publiceren van de Nederlandse stations en op de CTA richting Duitsland alleen buitenlandse stations vermelden. De ICE-toeslag kan dan tijdens de periode van verplichte reserveringen uit het verkoopassortiment gehaald worden en alle abonnementhouders kunnen geïnformeerd worden dat gedurende een bepaalde periode de ICE niet gebruikt kan worden.

Helaas vergt dit enige strategische planning en het intern samenwerken van verschillende afdelingen. Dat zijn geen kwaliteiten waar NS in uitblinkt. Toch zal dit moeten gebeuren voor de zomer van 2023. De vraag naar internationaal treinverkeer zal naar verwachting alleen maar toenemen en NS zal deze markt moeten bedienen. Er is dus spoed geboden om dit in overleg met DB Fernverkehr te gaan regelen. De systemen voor de verwerking van de nieuwe jaardienstregeling moeten ruim op tijd aangepast worden.

Reageer