beantwoord

ICE toeslag met NS-Flex

  • 12 April 2018
  • 46 reacties
  • 5928 Bekeken

Hoe zit het met de toeslag die je moet betalen om de ICE te gebruiken voor binnenlandse ritten? Je hoeft de toeslag niet te betalen als je een abonnement hebt bij de NS. Telt het gratis NS-Flex basis abonnement ook, of moet je minimaal het weekend kortingsabonnement hebben? En als je een abonnement hebt kunnen de conducteurs dit wel controleren omdat alles pas later met de backoffice wordt verrekend?
icon

Beste antwoord door Denice NS 18 April 2018, 14:59

Bekijk origineel

46 reacties

Badge +3

Zelfs internationale reizigers zonder reservering moesten de trein al verlaten, dus je bent als binnenlandse reiziger echt even niet welkom.

  

En waar moeten reizigers met een internationaal kaartje dan instappen? Ik neem aan dat die toch echt wel gestopt is in Arnhem.

Nee, er is niet gestopt. Voor internationale reizigers in Arnhem zouden bussen worden geregeld.

Reputatie 7
Badge +3

Precies. Dit soort zaken hoor je in de jaardienst te regelen en niet ad hoc. Gedurende een aantal maanden in het jaar zou je de ICE International alleen toegankelijk kunnen maken voor reizigers met een zitplaatsreservering. Dat zijn dan sowieso internationale reizigers.

Gelijktijdig kan NS alleen nog vertrektijden publiceren van de Nederlandse stations en op de CTA richting Duitsland alleen buitenlandse stations vermelden. De ICE-toeslag kan dan tijdens de periode van verplichte reserveringen uit het verkoopassortiment gehaald worden en alle abonnementhouders kunnen geïnformeerd worden dat gedurende een bepaalde periode de ICE niet gebruikt kan worden.

Helaas vergt dit enige strategische planning en het intern samenwerken van verschillende afdelingen. Dat zijn geen kwaliteiten waar NS in uitblinkt. Toch zal dit moeten gebeuren voor de zomer van 2023. De vraag naar internationaal treinverkeer zal naar verwachting alleen maar toenemen en NS zal deze markt moeten bedienen. Er is dus spoed geboden om dit in overleg met DB Fernverkehr te gaan regelen. De systemen voor de verwerking van de nieuwe jaardienstregeling moeten ruim op tijd aangepast worden.

Badge +3

Men wil binnenlandse reizigers weren uit de ICE International en daarom verschijnen ze in de reisplanner niet meer in reisadviezen.

Overigens niet zonder reden: ze zijn erg vol, zo vol zelfs dat enkele treinen vandaag niet gestopt hebben in Arnhem. Waaronder de trein van 12:38.

Badge +3

Men wil binnenlandse reizigers weren uit de ICE International en daarom verschijnen ze in de reisplanner niet meer in reisadviezen.

Overigens niet zonder reden: ze zijn erg vol, zo vol zelfs dat enkele treinen vandaag niet gestopt hebben in Arnhem. Waaronder de trein van 12:38.

Huh, dat was een trein náár Duitsland!

Waarom zou die binnenlandse reizigers (uit Amsterdam of Utrecht) er niet op Arnhem uit laten?

En waar moeten reizigers met een internationaal ticket (incl. reservering) vanaf Arnhem dan instappen? Ik mag hopen dat die toch echt wel gestopt is op Arnhem.

Reputatie 4

Zelfs internationale reizigers zonder reservering moesten de trein al verlaten, dus je bent als binnenlandse reiziger echt even niet welkom.

Wow! Dan inderdaad even geen ICE de komende tijd… Bedankt!

Reputatie 5

Zelfs internationale reizigers zonder reservering moesten de trein al verlaten, dus je bent als binnenlandse reiziger echt even niet welkom.

  

En waar moeten reizigers met een internationaal kaartje dan instappen? Ik neem aan dat die toch echt wel gestopt is in Arnhem.

Nee, er is niet gestopt. Voor internationale reizigers in Arnhem zouden bussen worden geregeld.

Je zal maar in Arnhem staan, bv. met dure eerste klas kaartjes en zitplaatsreservering.

 

Ik heb (had) voor volgende week dinsdag 1e klas kaartjes/reserveringen (voor vier) van Arnhem naar Munchen met ICE 105 en overstap in Mannheim (7 minuten). Door de door verhalen over de ICE chaos heb ik die maar gecancelled en een nieuwe boeking gedaan. Nu de ICE 121 geboekt. met ruimere overstap in Dusseldorf. 1e klas was al vol, 2e klas nog wel beschikbaar maar kaartjes uiteindelijk toch duurder dan de eerder geannuleerde reis. Voelt toch ergens gek dat je meer betaalt om een te verwachten DB/NS probleem voor te zijn.  

Badge +3

Hoe zit het met flexabonnementen als dalvoordeel? Ik heb een dalvoordeel abonnement, maar vraag me af of ik hiermee zonder toeslag in de ICE binnen Nederland kan reizen. Zowel in de spits, als in de daluren, alleen in de daluren of helemaal niet?

​U mag met elk NS-abonnement, dus ook met een NS Flex-abonnement, altijd toeslagvrij met ICE International binnen Nederland. Dus ook met NS Flex Dal Voordeel, en zelfs tijdens de spits.

Reputatie 7
Badge +4

:grinning:

NS-abonnementhouders (uitgezonderd NS Flex Basis, NS zonder abonnement), klanten met een studentenreisproduct of NS Business Card en Railrunners reizen binnen Nederland zonder toeslag met ICE International.

Reputatie 7
Badge +3

NS-abonnementhouders (uitgezonderd NS Flex Basis, NS zonder abonnement), klanten met een studentenreisproduct of NS Business Card en Railrunners reizen binnen Nederland zonder toeslag met ICE International.


En kids vrij?

Bij Kids Vrij staat het volgende: 

  • Het abonnement is ook geldig op binnenlandse trajecten van InterCity Berlijn, ICE International en in de Intercity direct. Let op: je kind betaalt geen toeslag, de begeleider betaalt wel een toeslag.
Reputatie 4

Zijn de binnenlandse reisopties met de ICE uit de reisplanner verdwenen, of zoek ik verkeerd? Ik meen dat die er eerder wel waren, o.v.v. 'toeslag'.

 

Voorbeeldje: rond 12.30 uur Amsterdam CS → Dieren  

Er is geen optie met de ICE, terwijl bij vertrek uit Amsterdam CS om 12.38 uur je om 13.35 uur op Arnhem CS aankomt, waardoor je de trein van 13.41 naar Dieren kunt halen, met aankomst om 13.52 uur. Totale reisduur 1:14, terwijl de reisplanner iets tussen 1:28-1:39 aangeeft!

Reputatie 4

Balen! Wordt het wel tijdig meegedeeld als de ICE niet in Arnhem stopt?

Hi Menzo2003. Welkom op het Serviceforum.

Momenteel dien je, wanneer je gebruik wilt maken van de ICE, nog een losse toeslag te kopen. Dit kan via de kaartautomaat. Daarbij dien je direct af te rekenen. Of een NS Flex abonnement voldoet aan de voorwaarde om geen ICE toeslag binnen Nederland te hoeven kopen ga ik voor je navragen!
Badge +3
Met een willekeurig abonnement is de ICE binnen Nederland toeslagvrij, maar er is een probleem want bij Flex staat er alleen een product "Reizen op rekening" op de kaart, en is dus totaal niet na te gaan of er wel of niet sprake is van een abonnement.

Zie voor wat info dit topic, dit gaat om hetzelfde probleem.

Ik neem aan dat voor Flex reizigers zonder abonnement de afwezige toeslag voor de ICE door de vingers gezien wordt. Het (overgrote) deel van de Flex reizigers zal namelijk wel een abonnement hebben.
Badge +3
Inmiddels heeft Stijn NS in deze reactie bovenstaande (min of meer) bevestigd.

Je kunt dus zonder toeslag met de ICE als je bij controle aangeeft dat je een abonnement hebt.
Badge +3

 

En waar moeten reizigers met een internationaal kaartje dan instappen? Ik neem aan dat die toch echt wel gestopt is in Arnhem.

Nee, er is niet gestopt. Voor internationale reizigers in Arnhem zouden bussen worden geregeld.

Bizar!

Kort maar krachtig: Als je reist met de ICE International en een NS Flex abonnement hebt, heb je geen toeslag nodig. Heb je NS Flex Basis dan heb je wel een toeslag nodig. De toeslag koop je bij de kaartautomaat op een eenmalige OV-chipkaart.
Reputatie 7
Badge +4

Een extra handicap is ook dat het rond Frankfurt niet lekker loopt.

 

Maar, als er altijd hetzelfde product op de kaart staat ("Treinreizen op Rekening") want verwerking in backoffice hoe ziet de conducteur momenteel zonder verbinding met diezelfde backoffice dan of je een basis of abonnement hebt?

Dat was ook het hele probleem in het topic waar Robert naar linkt en Stijn geeft inderdaad aan dat die informatie bij controle momenteel niet voorhanden is en dat een praktisch probleem is.
Ik heb die vraag nog uitstaan, Henk. 🙂 Ik verwacht dat dit probleem natuurlijk is opgelost voordat NS Flex voor iedereen beschikbaar is, maar....

Wordt vervolgd...
Maar er zijn *nu* gebruikers van dit product. Wat is het advies? Ik kan zo snel de volgende opties bedenken:

1) Altijd toeslag kopen en geld terug claimen;
2) Alleen toeslag kopen als je het basisabonnement hebt;
3) Helemaal geen toeslag kopen.
Op het probleem dat de HC het NS Flex product niet kan zien en dus niet weet of je wel/niet een toeslag zou moeten hebben heb ik de volgende reactie gekregen:

Dat kan de HC nu niet zien. Daarom zijn we nu coulant in dit soort gevallen. Wanneer de backoffice verbinding komt dan kan de HC het wel checken.
Tot nader bericht kan je met een NS Flex-kaart dus reizen met de ICE zonder toeslag. Begrijp ik dat goed?
Daar komt het inderdaad wel op neer, Henk :)

Reageer