beantwoord

Ik heb al een Persoonlijke OV Chipkaart. Krijg ik dan €7,50 korting op de administratiekosten van €10 bij de aanschaf van een NS Flex abonnement?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Bij het aanschaffen van een NS Flex abonnement betaal je €10 administratiekosten.
Deze zijn deels bedoelt voor de kosten van een nieuwe persoonlijke OV Chipkaart á €7,50

Nu heb ik nog een extra persoonlijke chipkaart op de plank liggen.
Wanneer ik deze ga gebruiken voor mijn Flex Abonnement, kan ik het abonnement
al direct vandaag laten ingaan (anders moet je een week wachten).

Waarom krijg je in dit geval niet €7,50 koring op de administratiekosten?
icon

Beste antwoord door Miriam NS 14 juni 2018, 12:23

Update: Ik heb een terugkoppeling ontvangen en deze bevestigd het antwoord van Tamzin.

De administratie kosten zijn voor alle kosten van NS Flex, hierbij kun je denken aan:

· Product administratie
· Facturatie proces
· Aanmaanprocessen en incassotrajecten
· OV-chipkaarten bij aanschaf
· Kaartvervangingen bij 5 jaar

De kosten zijn per klant verschillend. Bij sommige hebben we geen aanmaanprocessen, maar wel een OV-chipkaart bij aanschaf. Of juist andersom.
De €10 administratiekosten zijn een verzamelbedrag voor de kosten van alle NS Flex klanten in het geheel. Er wordt daarom geen korting geboden als iemand een bestaande OV-Chipkaart gebruikt.
Bekijk origineel

17 reacties

Ik durf hier zo geen antwoord op te geven Michiel.. Vraag dit even voor je na bij onze specialisten.
Reputatie 7
Badge +3
Nee, je krijgt geen korting.
Update: Ik heb een terugkoppeling ontvangen en deze bevestigd het antwoord van Tamzin.

De administratie kosten zijn voor alle kosten van NS Flex, hierbij kun je denken aan:

· Product administratie
· Facturatie proces
· Aanmaanprocessen en incassotrajecten
· OV-chipkaarten bij aanschaf
· Kaartvervangingen bij 5 jaar

De kosten zijn per klant verschillend. Bij sommige hebben we geen aanmaanprocessen, maar wel een OV-chipkaart bij aanschaf. Of juist andersom.
De €10 administratiekosten zijn een verzamelbedrag voor de kosten van alle NS Flex klanten in het geheel. Er wordt daarom geen korting geboden als iemand een bestaande OV-Chipkaart gebruikt.
Dank voor je antwoord, @Miriam NS

Voor NS Flex wordt eenmalig €10, - administratiekosten in rekening gebracht. Deze kosten
vervallen als u direct een abonnement erbij kiest (met uitzondering van Weekend Voordeel).
Bron: https://www.ns.nl/nsflex/webshop

Dus als je een Persoonlijke OV-Chipkaart hebt en je zet er voor één maand een NS Flex Dal Voordeel abonnement op en je gaat na deze maand terug naar een NS Flex Basis, betaal je maar €5
Badge +3
Dat kan inderdaad op die manier!

De kosten voor een nieuwe kaart die je gratis zou kunnen krijgen zijn o.a. verwerkt in de € 1,- extra die je betaalt voor de meeste Flex abonnementen. Omdat Basis gratis is, vragen ze eenmalig € 10,- (voor het gemak ook als je al een kaart hebt).

Anders zou een nieuwe persoonlijke kaart wel heel goedkoop worden!

Die € 10,- wordt daarom ook gerekend voor het (erg goedkope) Weekend Voordeel, vermoed ik.
Stel dat je pas na 35 dagen je Flex-abonnement omzet naar een gratis Flex Basis abonnement.
Ben je dan de abonnementskosten voor 2 maanden Flex kwijt, of krijg je het verschil pro rato terug?
Badge +3
Stel dat je pas na 35 dagen je Flex-abonnement omzet naar een gratis Flex Basis abonnement.
Ben je dan de abonnementskosten voor 2 maanden Flex kwijt, of krijg je het verschil pro rato terug?

Dat is wel een goeie, maar ik denk dat de kosten voor de lopende maand gewoon gefactureerd worden, net als nu gebeurt (in ieder geval voor bijv. Dal Voordeel). Uiteraard is bij Flex een wijziging na 35 dagen wel meteen actief, en zal je bij Basis op voltarief gaan reizen.

Die wijziging kan je dus beter na ca. 60 dagen doen (één dag voor de dag van de maand waarop je andere abonnement ingegaan is).
Is dat zo? Een wijziging gaat toch na 1 maand op een vorige wijziging per direct in?
En krijg je dan het niet automatisch het verschil terug tussen het vorige en het nieuwe abonnement?
Badge +3
Is dat zo? Een wijziging gaat toch na 1 maand op een vorige wijziging per direct in?
En krijg je dan het niet automatisch het verschil terug tussen het vorige en het nieuwe abonnement?

Ik heb mijn vorige reactie nog wat aangevuld. Wat ik zei is een vermoeden, maar het kan goed zijn dat je dan ook voor Dal Voordeel gewoon € 4,16 o.i.d. terug krijgt. Bij duurdere abonnmenten zoals Traject/Altijd Vrij lijkt dat me zelfs niet meer dan normaal...

Op zich is restitutie wel lastig, want als ik een 2x een maandvoorraad (grote fles) whisky zou kopen en die flink gebruik, dus na 1½ maand helemaal leeg inlever (en overstap op bronwater) hoef ik ook niet de helft van mijn geld terug te verwachten voor de 2e fles... 😛 Nou ja, zoiets.. Goede vraag in ieder geval.
Badge +3
Bij NS Flex is er geen sprake van een opzegtermijn. Een abonnement kan op elk moment worden gewijzigd of opgezegd. Die wijziging of opzegging gaat direct in. Het verschil in abonnementskosten zal worden terugbetaald als gedurende een lopende maand een wijziging wordt doorgevoerd.

De enige beperking is dat na een doorgevoerde wijziging er een maand geen nieuwe wijziging kan worden doorgevoerd.
Helder, een wijziging wordt na een afkoelingsperiode van een maand direct verrekend.

Hoeveel dagen duurt een maand eigenlijk bij de NS?
Badge +3
Helder, een wijziging wordt na een afkoelingsperiode van een maand direct verrekend.

Hoeveel dagen duurt een maand eigenlijk bij de NS?

Tussen de 28 en 31 dagen 🙂 Per kalenderdag dus.
Badge +3
In de productvoorwaarden staat inderdaad:

Wijziging: het aanschaffen uw Basisproduct en/of het aanschaffen, wijzigen dan wel beëindigen van een Flex Abonnement. Het aanschaffen van Toeslagproducten en het instellen van een Klassewissel worden niet beschouwd als een Wijziging.

Wijzigingsperiode: De periode na ingang van een Wijziging die standaard een kalendermaand duurt waarin u geen nieuwe of andere Wijzigingen kunt doorvoeren.
Het gegeven antwoord van Tochjo klopt. De restitutie zal dan wel later verwerkt worden en mee worden genomen met de volgende maandfactuur.
Ik ben benieuwd. Een aantal IT-systemen gaan uit voor 1 maand van een vast aantal dagen.

Zo zou je dus bij de aanname dat 1 maand = 30 dagen al op t-1 dag een wijziging kunnen
doorvoeren, wanneer de voorafgaande maand (bijvoorbeeld juni) maar 30 dagen telt.

Leuke test voor een wijziging van een NS Flex abonnement in de maand juli (juni = 30 dagen) 😉
Badge +3

Ingegaan op de 6e van de maand betekent dus kunnen wijzigen vanaf de 6e van de volgende maand. Dat zal ook wel zo zijn bij maanden die een ander aantal dan 30 dagen hebben.
Badge +3
Ik denk niet dat het zo gaat werken, net zoals nu bij maandabonnementen.

In de huidige situatie: Stel mijn Dal Voordeel (€50 per jaar) is ingegaan op bijv. 3 maart (en is dus geldig t/m 2 maart volgend jaar.)

Als ik dan op bijv. 20 januari opzeg, dan is dat (zonder Flex) effectief per 3 februari, en kan ik het dus gebruiken t/m 2 februari.

Ik krijg dan 1 maand retour (50/12 = € 4,17). Dit kan ik bevestigen omdat ik zoiets ooit gedaan heb.

Maar als je echt per dag gaat rekenen zou ik maar 28/365×50 terug moeten krijgen (3 februari t/m 2 maart) dus € 3,84 :D

Dat laatste zie ik niet gebeuren (ook niet bij Flex) dus krijg je gewoon voor het gemak per niet gebruikte dag 1/30 van de prijs per maand terug.

Reageer