beantwoord

ik heb een NS FLEX

• 7 augustus 2020
  • 6 reacties
  • 204 Bekeken

Hallo, ik heb een NS FLEX-abonnementskaart. Het heeft een bedrag van 30 euro en ik wil dat dit bedrag van mijn reiskosten wordt afgetrokken, kan dit?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 8 augustus 2020, 13:00

Goedemiddag Khaled.aj en welkom bij de NS Community!

Op het moment dat je een NS Flex abonnement activeert bij een kaartautomaat, wordt het saldo wat op dat moment nog op de kaart staat verwijderd en wordt dit als credit (terugbetaling) toegevoegd op de eerste periodieke NS Flex factuur. Als er reiskosten gemaakt worden of abonnementskosten zijn, dan zal dit met elkaar worden verrekend. In het geval dat er geen abonnementskosten of reiskosten zijn, zal er op die eerste factuur puur een terugbetaling worden uitgevoerd en krijg je het saldo dus simpelweg teruggestort. Vandaar dat beide mogelijkheden ook vermeld staan, omdat beide kunnen gebeuren.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Bedoelt u dat u een Flex-abonnement heeft aangeschaft op een bestaande OV-chipkaart waar nog saldo op staat? In dat geval wordt normaal gesproken het saldo teruggestort op uw rekening of verrekend met de eerstvolgende factuur. Op de site is NS hier niet duidelijk over, beide mogelijkheden worden vermeld. In de bevestigingse-mail wordt geloof ik vermeld dat het wordt verrekend met de eerstvolgende factuur, effectief wordt het bedrag dan dus van uw reiskosten afgetrokken.

Hopelijk kan een moderator bevestigen wat er daadwerkelijk gebeurt met het saldo en vervolgens zorgen dat de informatie op de site wordt aangepast.

Goedemiddag Khaled.aj en welkom bij de NS Community!

Op het moment dat je een NS Flex abonnement activeert bij een kaartautomaat, wordt het saldo wat op dat moment nog op de kaart staat verwijderd en wordt dit als credit (terugbetaling) toegevoegd op de eerste periodieke NS Flex factuur. Als er reiskosten gemaakt worden of abonnementskosten zijn, dan zal dit met elkaar worden verrekend. In het geval dat er geen abonnementskosten of reiskosten zijn, zal er op die eerste factuur puur een terugbetaling worden uitgevoerd en krijg je het saldo dus simpelweg teruggestort. Vandaar dat beide mogelijkheden ook vermeld staan, omdat beide kunnen gebeuren.

Reputatie 7
Badge +3

Ok, maar zo staat het niet op de site. Tijdens het bestellen staat er dit:

Maar bij de informatie over Flex staat:

Ik snap de verwarring, maar het is niet per se onjuist. Ik kan me ook voorstellen dat het wenselijk is om de informatie bij de bestelpagina beknopt te houden.

Ik zal dit in ieder geval als feedback doorgeven, maar ik durf niet te zeggen of dit ook werkelijk aangepast zal worden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan ook heel beknopt, want ook de terugstorting is volgens jou dus gewoon een verrekening met de volgende factuur. Dus je hoeft alleen de tekst op de bestelpagina maar aan te passen: “Als er nog saldo op je kaart staat, wordt dit automatisch verrekend op je NS Flex factuur.”

Badge +3

Tot een tijd terug werden bij een overstap naar Flex abonnementskosten direct verrekend/teruggestort (tussentijdse factuur) en het saldo als restitutie op je eerste maandfactuur. Voor de abonnementskosten krijg/kreeg je ook een aparte e-mail.

Voor wat betreft het saldo is dit ongewijzigd, en je zult na het ophalen van Flex dan ook een post in je Reishistorie zien staan € Klanten Service met een negatief bedrag erbij. Dat is je saldo. Via https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen/saldochecker.htm kan je ook zien of je saldo verwijderd is.

Wat het tellertje ‘huidige periode’ in Mijn NS weergeeft is ook een indicatie, maar lang niet altijd correct. Hoe dan ook wordt het saldo van je reis/abonnementskosten afgetrokken, zoals @Khaled.aj graag wilde.

Reageer