beantwoord

Ik heb vastgesteld dat NS Flex fouten maakt, hoe verder te gaan?

• 7 november 2019
  • 8 reacties
  • 177 Bekeken

Afgelopen maandag ontving ik het volgende bericht:

Door het ontbreken van een check-uit bij een door u gemaakte reis, hebben wij niet met zekerheid de ritprijs kunnen vaststellen. Wij hebben op basis van uw reishistorie geprobeerd de juiste prijs voor deze reis te bepalen.

Dat vond ik in eerste instantie erg vreemd. Station Voorschoten is hermetisch afgesloten met poortjes en ik had toevallig die dag m’n chipkaart niet bij de hand dus moest hem in m’n tas zoeken. Daarna heb ik een poortje kunnen openen. Er was geen tail-gate situatie. Nu gaat het me er niet om dat ik er persoonlijk geen schade van heb, maar dat de unhappy flow duidelijk maakt dat NS Flex een probleem heeft met procesintegriteit.

1. Als er een gemiste checkout zou zijn, zou dit direct door de reiziger te corrigeren moeten zijn als de best-effort gok niet klopt.
  2. In mijn geval is er wel uitgecheckt en is dat zowel op de transactiegeschiedenis van mijn OV-chipkaart als in het laatste in- uitcheck overzicht bij NS te zien.

Dus laten we voor het gemak aannemen dat we hier met een systematische fout te maken hebben waarbij de berekende reishistorie niet meer wordt gevalideerd met (vertraagde) informatie uit de werkelijkheid.

Het lijkt me niet wenselijk dat deze situaties zich voordoen, tevens is “de beschuldiging” dat er niet zo zijn uitgecheckt evident onjuist, dus zou het passender zijn om het scenario te modelleren dat er geen transactieinformatie is binnen gekomen in het systeem dat moet beprijzen.

icon

Beste antwoord door Momo 7 november 2019, 01:34

Zie ook https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/poortjes-voorschoten-werken-wel-maar-in-uitchecken-wordt-niet-geregistreerd-inclusief-financiele-gevolgen-61514

Blijkbaar iets met de poortjes in Voorschoten, een andere reiziger heeft er zo te zien ook last van.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zie ook https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/poortjes-voorschoten-werken-wel-maar-in-uitchecken-wordt-niet-geregistreerd-inclusief-financiele-gevolgen-61514

Blijkbaar iets met de poortjes in Voorschoten, een andere reiziger heeft er zo te zien ook last van.

Begrijp ik goed dat je enkel jouw OV-chipkaart hebt gebruikt om uit te checken om vervolgens door de poortjes te kunnen gaan? Dan mist er inderdaad een check in en zal ons systeem kijken naar het meest logische station waar je vandaan kan komen. In bijna alle gevallen klopt dit en scheelt dit de reiziger veel tijd. Spijtig dat het voor jou anders uitpakt. Je kan het beste contact opnemen met onze klantenservice om dit te laten corrigeren.

Reputatie 7
Badge +3

Gezien het screenprintje is er gewoon ingecheckt in Alkmaar. Screenprint 2 toont daarna aan dat er in Voorschoten is uitgecheckt maar screenprint 1 van de MijnNS reishistorie geeft geen Voorschoten aan maar corrigeert dit naar Laan van NOI.  Gezien een eerdere melding van een andere reiziger doet dit vermoeden dat er iets is met het poortje in Voorschoten.

Begrijp ik goed dat je enkel jouw OV-chipkaart hebt gebruikt om uit te checken om vervolgens door de poortjes te kunnen gaan?

Ja, er was geen enkele bijzonderheid aan mijn reis vanuit klant perspectief.

Dan mist er inderdaad een check in en zal ons systeem kijken naar het meest logische station waar je vandaan kan komen. In bijna alle gevallen klopt dit en scheelt dit de reiziger veel tijd. Spijtig dat het voor jou anders uitpakt. Je kan het beste contact opnemen met onze klantenservice om dit te laten corrigeren.

Jij werkt toch voor NS? Vraag maar aan iemand van Flex om op het forum te reageren hoe in dit specifieke voorbeeld, waar een reiziger alle gegevens heeft getoond waar het systeem faalt, het toekennen niet automatisch wordt hersteld terwijl de data wel in de NS backoffice zit. 

Als er geen incheck is gedaan dan zal ons systeem kijken wat de meest logische plek van inchecken is. In dit geval was dat dan Alkmaar.

Reputatie 7
Badge +3

Erryt, er was dus wel een incheck, namelijk in Alkmaar. De reishistorie registreert alleen de uitcheck in Voorschoten niet. 

@skinkie  het zal geen fout zijn van Flex, gezien het feit dat jij niet de enige bent die dit probleem heeft bij een poortje in Voorschoten gezien het andere topic waar ik naar linkt. Probleem zal bij het poortje in Voorschoten zijn. 

@Momo de fout wordt waarschijnlijk veroorzaakt in Voorschoten. Maar dit betekent ook dat NS en TLS onafhankelijk van elkaar transacties verwerken. Het is ook een fout in Flex dat er geen kruisvalidatie is en er geen data wordt bijgewerkt die later wel beschikbaar is.

Reputatie 7
Badge +3

Er zal hoe dan ook wel naar het poortje gekeken moeten worden. Het kan geen toeval zijn dat hier 2 mensen hetzelfde melden bij hetzelfde station. 

Reageer