Ik kan haast niks meer

• 21 januari 2021
  • 12 reacties
  • 409 Bekeken

Reputatie 2

Als Gerda haar chipkaart tegen de automaat drukt, verschijnen een heleboel opties: Saldo opladen - Klasse wijzigen - Samenreiskorting -  ICE-toeslag.- Ophalen keuzedag - Ophalen bestelling

Als ik het probeer, is de keus erg beperkt: Ophalen keuzedag en Ophalen bestelling. Dat is alles! En daar heb ik verder niks aan want er zijn geen keuzedagen en geen bestellingen.

Doet het OV ook al aan discriminatie?

12 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb een sterk vermoeden dat je in het bezit bent van een kaart met NS Flex en dat Gerda een kaart met Reizen op Saldo heeft.

Bij NS Flex heb je eigenlijk niets meer bij een kaartautomaat te zoeken, tenzij je NS Flex van de kaart wilt verwijderen. De meeste opties die op de kaartautomaat staan zijn overbodig voor houders van NS Flex, want:

• Saldo opladen: Niet meer nodig, want je reist op rekening. (Behalve voor mensen die het BTM gedeelte van NS Flex uit hebben staan)
  • Klasse wijzigen: Kan via de app, Toeslag 2-1 niet mogelijk bij NS Flex.
  • Samenreiskorting: Aan te zetten via de app.
  • ICE Toeslag: Niet nodig voor abonnementshouders. Voor houders van NS Flex zonder abonnement kan de toeslag los gekocht worden via de automaat als eenmalige chipkaart (€1 toeslag voor eenmalige chipkaarten n.v.t.) of online.
  • IC Direct Toeslag: Aan te schaffen via de rode toeslag zuil of kan los gekocht worden via de automaat als eenmalige chipkaart (€1 toeslag voor eenmalige chipkaarten n.v.t.) of online.
  • Ophalen keuzedagen: Geen idee waarom die er staat. Wellicht ter voorbereiding voor Flexdagen?
  • Ophalen bestelling: Nodig om NS Flex van de kaart te verwijderen.

Nee, dus geen discriminatie. Eerder een verschil in welke producten er al op de OV-Chipkaart staan.

Reputatie 7
Badge +3

Met Flex op de kaart kunnen mogelijk nog geldige keuzedagen opgehaald worden die bij een inmiddels opgezegd saldo abonnement hoorden.

Reputatie 2

Flex - dat zou wel kunnen. Een maand geleden heb ik Weekend Vrij laten verwijderen. En toen kreeg ik de vraag of ik Flex wilde. Wat is dat? Nou, dan kon ik eventueel een abonnement nemen met de duur van een maand, in plaats van een jaar. O. dat zag ik wel zitten.

Nou eens kijken op https://www.ns.nl/flex. Wat krijg ik voor die Flex?

----“Flexibel in het gehele OV. Met NS Flex reis je in het hele OV. Je stapt dus zo in de trein, bus, metro en tram. Toch ineens fietsweer? Dan pak je gemakkelijk een OV-fiets. Of maak gebruik van een bewaakte fietsenstalling”
Volgens mij heb je daar geen Flex voor nodig..

----“Altijd inzicht in je reiskosten. Je vindt een overzicht van je reisgegevens en kosten in Mijn NS. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.”

Dat zou een verbetering zijn. De website van NS is niet altijd even duidelijk over het tarief, vooral als je een omweg maakt, binnen vijf minuten terugreist, en als je gedeeltelijk voor kortingtarief reist. Hoe je dat inzicht krijgt, is mij nog niet duidelijk. En waarom dat alleen voor Flexrijders zou zijn is ook niet duidelijk.

----“Jij bepaalt. Op elk moment. Is het wat drukker in de trein? Met NS Flex switch je makkelijk naar 1e klas. Tot wel 15 minuten nadat je hebt ingecheckt.”

Dat kon altijd al, maar natuurlijk wel vóór vertrek van de trein. Het lijkt me na vertrek erg lastig te doen. Maar…. Ik constateerde net dat overschakelen naar 1e klas voor Flexwerkers niet meer in de kaartautomaat zit. Zei ik iets over discriminatie? Jij zei “Kan via de app”. Dan moet je wel een app hebben. Waarom zou het niet meer als vanouds bij de kaartautomaat kunnen?

“Ook fijn als je telefoon bijna leeg is, want 1e klas heeft stopcontacten.”

Dat lijkt me geen voordeel van Flex.

“Je zit nergens aan vast. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting met de trein reist. Daarnaast kun je maandelijks opzeggen of je korting aanpassen. Zonder kosten!”

Je kunt dus een maandabonnement nemen. Ja, dat is mooi. Hoe je dat doet is nog niet duidelijk. In elk geval niet bij de kaartautomaat.

Reputatie 7
Badge +3

Met NS Flex hoef je niets meer te doen bij een automaat, wijzigen naar een ander abonnement of van klasse doe je in MijnNS. Dat hoeft niet per se in de app, gewoon op de website kan ook. 

Reputatie 7
Badge +3

Een abonnement waarbij je het alles via een app en/of internet kan/moet doen. Nu nog wifi op alle stations en in alle treinen en een smartphone voor de app.

Ik blijf voorlopig bij het ‘ouderwetse’ saldo abonnement.

Reputatie 7
Badge +1

----“Flexibel in het gehele OV. Met NS Flex reis je in het hele OV. Je stapt dus zo in de trein, bus, metro en tram. Toch ineens fietsweer? Dan pak je gemakkelijk een OV-fiets. Of maak gebruik van een bewaakte fietsenstalling”

Nee, maar met Flex is het wel makkelijker. Het apart aanvragen van een OV-fiets abonnement of stallen op rekening is niet meer nodig.

----“Altijd inzicht in je reiskosten. Je vindt een overzicht van je reisgegevens en kosten in Mijn NS. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.”

Dat zou een verbetering zijn. De website van NS is niet altijd even duidelijk over het tarief, vooral als je een omweg maakt, binnen vijf minuten terugreist, en als je gedeeltelijk voor kortingtarief reist. Hoe je dat inzicht krijgt, is mij nog niet duidelijk. En waarom dat alleen voor Flexrijders zou zijn is ook niet duidelijk.

Waar je bij klassieke abonnementen (m.u.v. Traject Vrij) enkel de abonnemtenskosten op je factuur krijgt, krijg je bij NS Flex een volledig overzicht van alle kosten die je hebt gemaakt in de maand. Dus ongeveer zo'n beetje wat de website van OV-Chipkaart nu al doet, maar dan met de kosten die gemaakt zijn voor stallen op rekening, OV-fiets en de abonnementskosten erbij in je Mijn NS omgeving en aan het einde van de maand op 1 factuur.

Gedeeltelijk op kortingstarief reizen is bij NS Flex niet mogelijk. Begint je reis in de spits, dan wordt voor de hele reis het spitstarief berekend, ook bij een overstap naar een andere vervoerder. Tenzij er minimaal 35 minuten zit tussen de laatste uitcheck en de eerstvolgende incheck, dan begint je reis namelijk opnieuw. Andersom geldt dit natuurlijk ook.

----“Jij bepaalt. Op elk moment. Is het wat drukker in de trein? Met NS Flex switch je makkelijk naar 1e klas. Tot wel 15 minuten nadat je hebt ingecheckt.”

Dat kon altijd al, maar natuurlijk wel vóór vertrek van de trein. Het lijkt me na vertrek erg lastig te doen. Maar…. Ik constateerde net dat overschakelen naar 1e klas voor Flexwerkers niet meer in de kaartautomaat zit. Zei ik iets over discriminatie? Jij zei “Kan via de app”. Dan moet je wel een app hebben. Waarom zou het niet meer als vanouds bij de kaartautomaat kunnen?

Bij NS Flex is het tot 15 minuten na de incheck ook mogelijk om van klasse te wisselen, omdat reiskosten niet direct van de kaart afgeschreven worden, maar door de back-office bij NS berekend wordt. Wissel je dus binnen die 15 minuten, dan wordt je reis berekend volgens de klasse waarnaar er gewisseld is.

Wisselen kan via de app of via de website in je Mijn NS omgeving. Nadeel is dan wel dat je een internetverbinding en een computer/smartphone nodig hebt waarop je die wissel kan uitvoeren. 

“Ook fijn als je telefoon bijna leeg is, want 1e klas heeft stopcontacten.”

Dat lijkt me geen voordeel van Flex.

Als je net bij het instappen realiseert dat je telefoon bijna leeg is kan dat een voordeel zijn, omdat je niet helemaal naar de automaat meer hoeft te lopen om van klasse te wisselen met als gevolg dat je de trein mist. Dit is natuurlijk geen voordeel als je trein niet voorzien is van stopcontacten in de 1e klas of als je trein ook in de 2e klas stopcontacten heeft.

“Je zit nergens aan vast. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting met de trein reist. Daarnaast kun je maandelijks opzeggen of je korting aanpassen. Zonder kosten!”

Je kunt dus een maandabonnement nemen. Ja, dat is mooi. Hoe je dat doet is nog niet duidelijk. In elk geval niet bij de kaartautomaat.

NS Flex abonnementen zijn allemaal doorlopende maandabonnemnten. Na 1 maand kan je dus het abonnement wijzigen naar iets wat beter past bij je reispatroon.

Het wijzigen van een abonnement is enkel mogelijk via de website in je Mijn NS omgeving. Bij klassieke abonnementen kon je ook niet wijzigen bij een kaartautomaat en moest dat ook online, hetzelfde dus. Behalve dan dat je nu niet elke keer naar een automaat hoeft om het nieuwe abonnement op te halen. 

Reputatie 2

Nee, maar met Flex is het wel makkelijker. Het apart aanvragen van een OV-fiets abonnement of stallen op rekening is niet meer nodig.

Ik zie geen verschil. Ze presenteren iets als een verbetering terwijl er niks verandert. Het is altijd mogelijk geweest met de chipkaart op een vervoermiddel te springen.

---“Altijd inzicht in je reiskosten. Je vindt een overzicht van je reisgegevens en kosten in Mijn NS. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.”

Waar je bij klassieke abonnementen (m.u.v. Traject Vrij) enkel de abonnemtenskosten op je factuur krijgt, krijg je bij NS Flex een volledig overzicht van alle kosten die je hebt gemaakt in de maand.

Dus je krijgt pas na de reis te horen wat de reis gekost heeft? En ze zeggen dat je dus niet voor verrassingen komt te staan? Ik vind dat nogal brutaal. Ik vind dat je er recht op hebt vóór de reis te weten wat het gaat kosten, een gebrek waar de ov-chipkaart nog geen goede oplossing voor heeft.

Daar heb je wel een punt Feico. Het is wel lastig, want je zou van tevoren precies moeten aangeven waar en hoe laat je in- en uitcheckt en met welk abonnement. Zeker met een traject abonnement met meerdere toegestane routes kan het behoorlijk ingewikkeld worden; halverwege uitchecken kan je dan geld kosten.

Badge +3

Met Flex op de kaart kunnen mogelijk nog geldige keuzedagen opgehaald worden die bij een inmiddels opgezegd saldo abonnement hoorden.

Of bijvoorbeeld online besteld saldo ophalen, want saldo laden kan niet meer bij een NS automaat als je Flex hebt. Handig bij Flex zonder BTM.

Badge +3

Daar heb je wel een punt Feico. Het is wel lastig, want je zou van tevoren precies moeten aangeven waar en hoe laat je in- en uitcheckt en met welk abonnement. Zeker met een traject abonnement met meerdere toegestane routes kan het behoorlijk ingewikkeld worden; halverwege uitchecken kan je dan geld kosten.

Als je een reis plant in de NS app krijg je precies de prijs te zien voor die reis met jouw abonnement. Dit moet je wel handmatig instellen “ik heb Altijd Voordeel” o.i.d. en dat is onafhankelijk van welk abonnement je daadwerkelijk hebt, want de app weet dat niet ook al ben je ingelogd.

In de reisplanner op de website kan je ook een abonnement instellen, die keuze wordt onthouden totdat je je cookies wist, en anders kan je klikken op “AlleMeer prijzen” en je abonnement kiezen.

Reputatie 2

In de reisplanner op de website kan je ook een abonnement instellen, die keuze wordt onthouden totdat je je cookies wist, en anders kan je klikken op “Alle prijzen” en je abonnement kiezen.

Klopt! Maar je bedoelt op “Meer prijzen”. Ik ga hier een beetje mee spelen.

Je kunt ook bovenaan bij de Opties een abonnement kiezen, onder andere Altijd Vrij, maar dat heeft geen effect.

Badge +3

Je kunt ook bovenaan bij de Opties een abonnement kiezen, onder andere Altijd Vrij, maar dat heeft geen effect.

Klopt, die Optie/Extra ‘Altijd/Trein Vrij’ is een signaal voor de planner zodat er ook (snellere) omreis/terugsteekadviezen getoond worden die je zonder 100% afgekocht reizen niet zou mogen maken zonder onderweg uit en weer in te checken.

Voor Weekend Vrij of Dal Vrij op zaterdag en zondag is dat ook handig. Je mag dan bijv. van Abcoude naar Utrecht via Bijlmer Arena en daar de intercity nemen. Je reist dan 10 km extra maar omdat je vrij reist mag dat natuurlijk gewoon.

Zie ook dit topic.

Reageer