beantwoord

in uitchecken boete? van 20 euro.

  • 24 september 2020
  • 5 reacties
  • 298 Bekeken

mijn stiefdochter heeft een ov met weekend vrij reizen.

Nu heeft ze in Leeuwarden vergeten in of uitchecken en moet nu 20 euro betalen?  En dit was op een zondag ?

 

Gr peter

icon

Beste antwoord door Thom 24 september 2020, 17:31

Iedereen moet altijd in- en uitchecken, ook met een Weekendabonnement op zondag. Anders gezegd, ook als je vrij reizen hebt, moet je in- en uitchecken. Een weekendabonnement is pas een geldig vervoersbewijs als er mee ingecheckt is en niet als je het bezit, zo is het nu eenmaal. Dit negeren levert alleen maar gedoe op, zoals nu blijkt. Een abonnement nemen betekent dat uw stiefdochter instemt  met de voorwaarde dat er in- en uitgecheckt wordt.

Ik zou even vriendelijk contact opnemen met Klantenservice of er nog wat aan te doen is. Dat zou best eens kunnen.

Het is overigens geen boete in wettelijke zin.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Iedereen moet altijd in- en uitchecken, ook met een Weekendabonnement op zondag. Anders gezegd, ook als je vrij reizen hebt, moet je in- en uitchecken. Een weekendabonnement is pas een geldig vervoersbewijs als er mee ingecheckt is en niet als je het bezit, zo is het nu eenmaal. Dit negeren levert alleen maar gedoe op, zoals nu blijkt. Een abonnement nemen betekent dat uw stiefdochter instemt  met de voorwaarde dat er in- en uitgecheckt wordt.

Ik zou even vriendelijk contact opnemen met Klantenservice of er nog wat aan te doen is. Dat zou best eens kunnen.

Het is overigens geen boete in wettelijke zin.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Die €20 is een correctietarief dat automatisch berekend wordt bij een NS Flex abonnement bij een vergeten in/uitcheck, ongeacht het tijdstip of abonnement.

Als ze vergeten was in te checken en gecontroleerd is in de trein zou dat namelijk €50 zijn (meen ik).

Bij Weekend Vrij (en al helemaal op een zondag) kan je dit eenvoudig via de klantenservice laten corrigeren. Ze reist op zondag 100% afgekocht vrij en dan is een in/uitcheck een keertje vergeten geen enkel probleem, en mag niet ‘beboet’ worden.

Het advies van @Thom om dit te voorkomen door altijd netjes in (en uit) te checken is natuurlijk ook waar, maar die €20 correctie is echt een foutje.

Reputatie 5
Badge

Maar bij mijn weten is Lwd al jaren geheel bepoort en kan je dus haast niet ´vergeten´ uit te sjekken. Tenzij ze in grote haast is meegeglipt met iemand…………

Het is OOK nog mogelijk dat ze niet goed heeft gekeken en beginnend met NS bij ARRIVA is uitgesjekt-dan kan ze nog een dubbele nota voor aldaar vergeten insjek verwachten.

Reputatie 7
Badge +4

Mogelijk heeft ze verondersteld dat inchecken niet hoefde, maar in Leeuwarden moet je altijd door de poortjes. Foutje met Arriva en NS? Meeglippen omdat ze dacht dat het niet hoefde? We weten het niet.

Badge +3

Dat er in Leeuwarden in- of uitgecheckt is kan best (bij welk poortje) een incomplete reis opleveren, met als vertrek/bestemmingsstation Leeuwarden?

Als het systeem niet kan bepalen/gokken waar je vandaan kwam of waar je heen gereisd bent kost dat €20 (correctie). Bij Weekend Vrij op een zondag kan de klantenservice die voor je corrigeren, geen enkel probleem.

Als de correctie in je reishistorie staat kan het ook nog best zijn dat die niet eens op je Flex factuur terecht komt. Wacht die dus even af desnoods.

Reageer