Incassodatum NS Flex

• 9 oktober 2019
  • 10 reacties
  • 248 Bekeken

Ik zou het fijn vinden als NS de optie zou ontwikkelen om de incassodatum aan te passen. Ik vind het fijner als alle factureren rond de eerste dag van de maand worden afgeschreven. Bij b.v. mijn energiemaatschappij en mijn zorgverzekering kan ik de incassodatum aanpassen aan mijn voorkeur. Kan NS dit ook mogelijk maken?

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dit is al eerder gevraagd en dat kan niet. De incassodatum hangt samen met de datum dat je abonnement is ingegaan. Wanneer je dus een incassodatum datum rond de 1e van de maand hebben moet je bij aanvraag ook je abonnement laten ingaan rond die datum. In die zin heb je het zelf in de hand.
Ik weet dat het nu niet kan, maar zou NS dit wel kunnen realiseren? Als de vraag vaker is gesteld, zijn er blijkbaar meer mensen die hieraan behoefte hebben.
Reputatie 7
Badge +3
Dat zou technisch wel kunnen maar NS gaat dat niet doen. Veel mensen zouden dan namelijk de incassodatum zo kiezen dat ze een bijna een volledige extra maand krediet krijgen. In feite moet NS het geld dan twee maanden voorschieten en het probleem van wanbetaling wordt dan nog groter dan het nu al is.
Die redenering zou ook gelden voor mijn zorgverzekering en energiebedrijf en die bieden deze mogelijkheid ook gewoon...
Badge +3
Ja maar daar gaat het om premies en voorschotten. Bij de energiemaatschappij gevolgd door een energienota per jaar. Langlopende contracten dus, en Flex is dat niet!

Niet te vergelijken met de NS dus, waar je bij de meeste abonnementen ook nog variabele kosten hebt. Die gaan ze geen maandje voorschieten, terwijl zorgverzekeraars of energieleveranciers het meestal wel prima vinden als je een maandje of twee achter loopt.

Om structurele mislukte incasso's te voorkomen zou het de NS wel sieren als ze daar wat flexibeler in zouden zijn ("op de 1e van de maand staat er altijd genoeg op mijn rekening, op de 20e niet...") maar als je daar tegenaan loopt kan je altijd nog een betalingsherinnering afwachten en op de 1e overmaken.

Wie weet verandert dat in de toekomst nog, Flex is nog volop in ontwikkeling.
Reputatie 7
Badge +3
Die redenering zou ook gelden voor mijn zorgverzekering en energiebedrijf en die bieden deze mogelijkheid ook gewoon...
Toen je Flex afsloot ben je er zelf mee akkoord gegaan dat er vanaf de vervaldatum geïncasseerd wordt. Als dat een probleem is had je beter een klassiek abonnement kunnen nemen.

Overigens als je herhaaldelijk de huur één of twee weken te betaalt mag de huurbaas je huurcontract beëindigen. Zo heeft de rechtbank enkele maanden geleden beslist.
Reputatie 7
Badge +3
Ik wilde al bijna gaan posten dat NS wel bij de veelgestelde vragen zou kunnen zetten wanneer de factuur gefactureerd en of dit wel of niet aangepast kan worden, maar ik dacht 'laat ik toch eerst eens kijken of dat niet ergens vermeld staat'. 😆
En ja, kijk eens : op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/factuur.html staat het zo helder als het maar kan uitgelegd.

En het is natuurlijk fijn dat je bij je energiemaatschappij en zorgverzekering wel de factuurdatum kan aanpassen, maar bij veel andere bedrijven kan het net als bij de NS niet. Ik kan bij mijn bank de incassodatum van mijn hypotheek ook niet aanpassen en nog wel een paar andere bedrijven waarbij ik dat ook niet kan. Wel kan ik dat bij mijn energiebedrijf.
Badge +3
Overigens als je herhaaldelijk de huur één of twee weken te betaalt mag de huurbaas je huurcontract beëindigen. Zo heeft de rechtbank enkele maanden geleden beslist.
Dat mag maar zullen ze denk ik niet snel doen*. Denk dat telecomproviders een beter voorbeeld zijn waar dat wél snel gaat, of dat je ineens geen internet meer hebt (of heel traag) en op TV alleen nog NPO 1,2,3 plus de regionale omroep kunt ontvangen.

* In een lang verleden wel eens een betalingsregeling gehad met de woningbouw, een maand achterstand in 6 termijnen terug, en anders inderdaad contractopzegging.
Reputatie 3
Dat zou technisch wel kunnen maar NS gaat dat niet doen. Veel mensen zouden dan namelijk de incassodatum zo kiezen dat ze een bijna een volledige extra maand krediet krijgen. In feite moet NS het geld dan twee maanden voorschieten en het probleem van wanbetaling wordt dan nog groter dan het nu al is.

Hoe groot is het probleem van wanbetaling bij NS Flex, en uit welke bron kunnen wij dit vernemen?

Reputatie 7
Badge +4

NS geeft sowieso weinig cijfers vrij en hoogst waarschijnlijk bij  dit soort gevoelige zaken ook niet. 

En wat wil je er mee? Mijn inziens heeft van der Staaij er een eenvoudige en veelzeggende grap over gemaakt, met een heel leuk vervolg, met name ook voor @Tamzin 

Het is mogelijk meer voor de politieke fijnproevers. De bekende zuurpruimen kunnen beter niet kijken.

Het systeem ontmoedigt mensen die betalingsuitstelgedrag vertonen. Het hele proces is geautomatiseerd en er wordt niet handmatig ingegrepen. Wanbetalers hebben niet veel respijt, voor hen is het even wennen.  Voor de meeste mensen werkt het echter goed.

Reageer