beantwoord

Incassodatum wijziging NS Flex

• 13 maart 2020
  • 4 reacties
  • 226 Bekeken

Goedendag,

Ik heb in december een NS Flex abonnement aangeschaft, zonder abonnement (€0 per maand). Ik reis het traject Lelystad - Zwolle en zit maandelijks op reiskosten van rond de 400-500 euro. Dit is best een groot bedrag.

Nu zat ik te denken om over te stappen naar een Dal Voordeel abonnement, aangezien ik nét buiten de spits reis om naar mijn werk toe te gaan. 

Is het zo dat, zodra ik de abonnementswijziging invoer, dat ook de incassodatum daarbij gewijzigd wordt, dat lijkt me van niet? De incasso vindt nu elke keer rond de 10e van de maand plaats, maar het zou fijner zijn voor mij als de incasso naar bijvoorbeeld de 25e verschoven wordt.

Als dat niet het geval is, had ik gelezen in andere topics dat je bij switchen naar een ander Flex-abonnement je beter een nieuwe OV-chipkaart kan aanvragen (in verband met extra kosten), klopt dat?

En als ik dan intussen mijn nieuwe OV met Dal Voordeel aanschaf (deze maand) en wel met mijn huidige OV blijf reizen tot mijn eerstvolgende factuur klaarstaat (5 april), dan zijn er toch geen extra kosten aan verbonden als ik, nadat de factuur beschikbaar is ga reizen met mijn nieuwe OV-chipkaart met Dal Voordeel?

Ik vind alle informatie een beetje verwarrend en wil wel dat alles goed verloopt, voor ik ineens voor extra kosten kom te staan :)

Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Sanne NS 13 maart 2020, 21:58

Hoi Loiszijden en welkom op de NS community! 

Ik snap dat dit onwijs verwarrend is en laat mij dan ook proberen om het voor je uit te leggen. Wat er gebeurd als jij je abonnement wijzigt is dat het moment van betalen hetzelfde blijft. Behalve op de eerste maand na kan je dit wel elk moment van de maand veranderen en het gaat dan ook per direct in. Je zal  dan de teveel betaalde kosten terug ontvangen en dienen te betalen voor het restant van de maand. Als je dus bijvoorbeeld een abonnement hebt dat is ingegaan per 01.02.2020 en dit wijzig je vandaag, dan zal je de kosten terug krijgen dat je teveel hebt betaald vanaf 01.03.2020 en het restant van het andere abonnement dienen te betalen tot 01.04.2020. Is het zo een beetje duidelijk voor je?

Bekijk origineel

4 reacties

Hoi Loiszijden en welkom op de NS community! 

Ik snap dat dit onwijs verwarrend is en laat mij dan ook proberen om het voor je uit te leggen. Wat er gebeurd als jij je abonnement wijzigt is dat het moment van betalen hetzelfde blijft. Behalve op de eerste maand na kan je dit wel elk moment van de maand veranderen en het gaat dan ook per direct in. Je zal  dan de teveel betaalde kosten terug ontvangen en dienen te betalen voor het restant van de maand. Als je dus bijvoorbeeld een abonnement hebt dat is ingegaan per 01.02.2020 en dit wijzig je vandaag, dan zal je de kosten terug krijgen dat je teveel hebt betaald vanaf 01.03.2020 en het restant van het andere abonnement dienen te betalen tot 01.04.2020. Is het zo een beetje duidelijk voor je?

Reputatie 7
Badge +3

Flex kun je met tussenpozen van een maand wijzigen. De incassodatum blijft hetzelfde. Voor Dal voordeel hoef je geen nieuwe kaart aan te vragen,die kun je gewoon op de oude kaart zetten, zolang er maar een maand tussen de vorige wijziging zit.

Wanneer je nu een 2e OV-kaart met Flex gaat aanschaffen, dan gaat deze ca. 5 dagen in na de bestelling. Als je pas vanaf 5 april op de nieuwe kaart met dal voordeel wilt reizen dan kun je die het beste eind maart bestellen. De kosten voor het nieuwe abonnement gaan direct in. Bestel je nu Dal Voordeel en reis je tot 5 april (factuurdatum) op je oude OV zonder abonnement, dan betaal je 3 weken voor een Dal Voordeel abonnement die je niet gebruikt.

Is er een reden waarom je pas met een nieuw abonnement op de factuurdatum van je oude abonnement wilt gaan reizen?

Als je zoveel reiskosten maakt buiten de spits, kun je dan niet beter kijken naar een Dal Vrij abonnement? Zolang je daarmee maar buiten de spits incheckt kun je dan vrij reizen, zelf reis ik vrijwel dagelijks in de spits maar kan net voor het begin van de spits inchecken dus spaar daar een klein kapitaal mee uit.

Badge +3

Als je een nieuwe ov-chipkaart met Flex bestelt (gratis bij bijv. Dal Voordeel of Dal Vrij) dan kan je de ingangsdatum kiezen van 7 dagen t/m 14 dagen na de besteldatum.

De dag van de maand dat je abonnement ingaat, is ook de dag dat je voortaan je factuur ontvangt. De incassodatum is enkele dagen later. Je zou dus vandaag kunnen bestellen met een ingangsdatum van 21 maart, dan is de incasso altijd rond de 25e.

Gebruik bij het bestellen van een nieuwe kaart een ander e-mail adres dan bij NS bekend is, anders lukt het niet.

Het is geen probleem om op je huidige kaart met Flex Basis te blijven reizen, er zijn geen extra kosten behalve je reiskosten natuurlijk op de factuur van 5 april.

Reageer