beantwoord

Inchecken via app (IOS)

• 1 december 2018
  • 9 reacties
  • 2334 Bekeken

Heb afgelopen week voor het eerst gebruik gemaakt van mijn NS Flex.
Bij terugkomst met Thalys in Rotterdam had ik heel weinig overstaptijd, waardoor ik via de App heb ingecheckt en niet via de paaltjes.
Nu krijg ik een boete van NS met een correctietarief van euro 50, wegens niet inchecken. Volg mij heb ik dat via de App gedaan.

Heb ik iets fout gedaan?
icon

Beste antwoord door Miriam NS 1 december 2018, 16:45

Hallo Albert_18, welkom op onze Community!

Het is niet mogelijk om met de app in te checken. Welk stappen heb je hiervoor genomen?
Het correctietarief kan worden rechtgezet via onze Klantenservice. Je kunt dit telefonisch doen via 030 - 751 51 55 of via Facebook of Twitter. Aan de hand van je gegevens kunnen mij collega's je reisgegevens inzien en de reis aanpassen. Dit zal dan op de volgende factuur worden verrekend.
Bekijk origineel

9 reacties

Hallo Albert_18, welkom op onze Community!

Het is niet mogelijk om met de app in te checken. Welk stappen heb je hiervoor genomen?
Het correctietarief kan worden rechtgezet via onze Klantenservice. Je kunt dit telefonisch doen via 030 - 751 51 55 of via Facebook of Twitter. Aan de hand van je gegevens kunnen mij collega's je reisgegevens inzien en de reis aanpassen. Dit zal dan op de volgende factuur worden verrekend.
Dat is dan wel enorm misleidend, want het kan nl wel:
Via Mijn NS/Consument kaartnummer/.....

Dan opent zich een overlay, waarop je kunt inchecken/uitchecken en Vergeten checkout.
Deze knoppen kun je gewoon bedienen (IOS app) en er komt geen enkele melding dat dit niet zou werken.
Vervolgens contact gehad met de klantenservice (de eerste persoon was een heel slechte ervaring overigens), waarbij uiteindelijke de boete is kwijtgescholden.

Leer van het verhaal (na met 2e persoon bij de klantenservice te hebben gesproken) is dus dat de App nog bomvol met fouten zit en dat je deze dus hiervoor niet moet gebruiken, maar alles moet doen via de web site ipv de NS APP. Je moet het maar weten, zelfde geldt dus overigens ook mbt de onderweg wijzigen van reisklasse. Maar NS maak uw borst maar nat, want dit zal nu nog wel meer gaan gebeuren.
Badge +3
Kende die functie nog niet maar zie het inderdaad nu ook in de app (Android in mijn geval). Handig! Kan je dan vanaf nu ook vanuit de app klasse wisselen? Heb zelf nog geen Flex...

Maar wat je in feite doet is zelf je gemiste in/uitcheck achteraf corrigeren. Dat is uiteraard prima, maar het systeem is je natuurlijk al lang voor en heeft je dan al het correctietarief in rekening gebracht (die krijg je al meteen na een uitcheck zonder bijbehorende incheck).

Dat correctietarief kwijtschelden zal voorlopig dus nog via de klantenservice moeten. Een mogelijkheid om eenmaal onderweg in de trein alsnog een incheck te forceren zie ik niet. Als dat je gelukt is willen we natuurlijk graag weten hoe! Dan vergeet ik voortaan om in te checken en zodra de conducteur langs dreigt te komen check ik nog snel even in op het vorige station... Lijkt me niet de bedoeling :P

In mijn info staat dat men met NS Flex 15 min na check-in kan instellen op 1e klas. Dat kan nu al via Mijn NS en in de toekomst ook via de app. Ms dat de toekomst al heden is en dat het kan 😁. Ik heb ook geen flex en kan dit helaas niet ff controleren.
Albert_18, ik heb het even voor je nagekeken en ik zie dat wat jij bedoelt, valt onder het kopje "Notificaties". Je kunt hier dus notificaties aan of uit zetten d.m.v. het "schuifknopje", maar je kunt hier niet daadwerkelijk mee inchecken.
Reputatie 3
Op Rotterdam CS staan er speciaal voor deze (internationale)situaties, in/uitcheck paaltjes op de perrons.

(Het is natuurlijk heel vreemd als je eerst uit moet checken bij de poortjes als je niet eens bent ingecheckt... )
Beste Iris (en ook anderen natuurlijk),
Bedankt voor jullie reacties.
Het zou kunnen dat hiermee inderdaad alleen de notificaties worden b bedoeld, maar je kunt je misschien voorstellen dat ik dit zeker niet zo begrepen heb en had. Het is erg misleidend vind ik nog steeds.

Mijn boodschap was (en is) dat je dus erg voorzichtig moet zijn met de App en voorlopig misschien beter de web site kunt gebruiken. Bijv. ook het wijzigen van klasse werkt niet via de App (maar dat staat nergens) en beste NS zet die functionaliteit dan ook gewoon uit. Voorkomt problemen denk ik.
Reputatie 7
Badge +3
@Albert_18
Hoe maak jij over het algemeen je reizen met het OV? Met een OV-chipkaart? Dan weet je toch dat je daarmee in- en uitcheckt bij een paaltje of een poortje?

Het is (nog) niet mogelijk om met telefoon of bankpas in te checken. Dat gaat ongetwijfeld een keer komen. Maar het lijkt me niet verstandig om vooruit te lopen op een situatie die nog niet bestaat. Dat leidt maar tot onbedoeld zwartrijden met alle gevolgen van dien.
Reputatie 3
Inchecken met een smartphone is in een aantal gevallen mogelijk: als het e-ticket in de NS-app kan worden geladen. Daar moet de app worden gebruikt, bij de functionaliteit waar het hier over gaat moet juist de site worden gebruikt. Andere e-tickets werken weer niet via de app. Daarnaast is er nog de gele automaat -maar niet voor Flex. Het zou mooi zijn als bijvoorbeeld alle e-tickets in de app kunnen, en de mogelijkheden van de app en de site gelijk worden getrokken.

Reageer