beantwoord

Informatie bij inchecken NS Flex.

Vandaag voor het eerst ingecheckt met NS Flex. Ik heb Dal Voordeel als abonnement staan en checkte in ver buiten de spits. De incheckpaal zegt bij inchecken 'reizen op rekening' en niet -zoals bij het reguliere 'Dal Voordeel' - of je op daltarief reist. Dat zou ik wel graag zien.
In principe zou de incheckpaal op basis van het abonnement binnen Flex nuttige info moeten tonen, dus bij 'Dal Voordeel' of je op daltarief incheckt en bij bijvoorbeeld 'Weekend Vrij' of je gratis reist. Nu is dat laatste vrij makkelijk zelf vast te stellen, maar de extra bevestiging is wel erg fijn, zeker als je rond de rand van de spits gaat inchecken.
icon

Beste antwoord door Henk_NL 15 juni 2018, 11:36

De beperkingen liggen eerder technisch. Op de fysieke OV-chipkaart staat enkel een reisproduct “Reizen op Rekening” wat bij alle transacties wordt aangesproken. De kaart zelf weet verder ook niet wat het precies is, want de abonnementsvorm kan je online wijzigen zonder langs een kaartautomaten te gaan. De reizen worden naderhand geanalyseerd in een ander systeem en daar wordt ook de juiste prijs eraan gehangen en geïncasseerd.

Om jouw wens mogelijk te maken binnen de dynamische opzet van NS Flex zou een paaltje/poortje een verbinding moeten krijgen met het centrale NS Flex-systeem, om bij inchecken aanvullende gegevens op te vragen. Dat vraagt om een hele forse technische wijziging met een aantal lastige bijkomende vragen, dat zie ik op korte termijn helaas niet gebeuren. Op dit moment werkt het paaltje/poortje enkel met de gegevens beschikbaar op de kaart zelf.

Het zou gaaf zijn al dit soort informatie in ieder geval (bijna) realtime beschikbaar komt in de app. Dat moet te overzien zijn.
Bekijk origineel

24 reacties

Dit is niet iets wat aangepast zal worden. Aangezien je na het inchecken nog kunt bepalen welk product je wilt gebruiken, je kunt de klasse aanpassen, is het vooraf niet duidelijk welk product je gebruikt. We kijken pas achteraf wanneer je korting hebt en wanner je geen korting hebt. Hierdoor zal er bij het inchecken Reizen op Rekening op de paal worden aangegeven.
Mmm, maar het enige dat je tijdens de reis kan wijzigen is toch de klasse? Maar goed, de daluren werken nog wel hetzelfde, dus als ik voor 6:35 incheck, reis ik de hele reis met korting en als ik om 16:05 incheck ook, maar als ik 16:06 incheck, niet?
De daluren zijn inderdaad gelijk aan de voorwaarden van de Reizen op Saldo abonnementen.
De beperkingen liggen eerder technisch. Op de fysieke OV-chipkaart staat enkel een reisproduct “Reizen op Rekening” wat bij alle transacties wordt aangesproken. De kaart zelf weet verder ook niet wat het precies is, want de abonnementsvorm kan je online wijzigen zonder langs een kaartautomaten te gaan. De reizen worden naderhand geanalyseerd in een ander systeem en daar wordt ook de juiste prijs eraan gehangen en geïncasseerd.

Om jouw wens mogelijk te maken binnen de dynamische opzet van NS Flex zou een paaltje/poortje een verbinding moeten krijgen met het centrale NS Flex-systeem, om bij inchecken aanvullende gegevens op te vragen. Dat vraagt om een hele forse technische wijziging met een aantal lastige bijkomende vragen, dat zie ik op korte termijn helaas niet gebeuren. Op dit moment werkt het paaltje/poortje enkel met de gegevens beschikbaar op de kaart zelf.

Het zou gaaf zijn al dit soort informatie in ieder geval (bijna) realtime beschikbaar komt in de app. Dat moet te overzien zijn.
Vooralsnog bevindt NS Flex zich in een pilot-fase waardoor ik dergelijke technische aanpassingen niet verwacht Henk_NL. Wellicht dat hier in de loop van de tijd alsnog aandacht aan wordt besteed. Voorlopig is het vooral aan de reizigers om goed op te letten hoe laat hij/zij incheckt en of er dan korting mogelijk is.
Dit gaat niet specifiek om Flex, maar om alle reisproducten met een eigen backend waaronder Traject Vrij, de Businesscard en vergelijkbare producten van andere uitgevers.
Ah, dan snap ik het. De reishistorie komt niet direct bij NS binnen waardoor wij het ook niet kunnen weergeven. De reishistorie krijgen wij van TLS doorgestuurd. Hierdoor is de kans dat dit veranderd wordt nihil.
Ik mis even wat het afhandelen van reishistorie hier direct mee te maken zou hebben. Een call maar een backend service om informatie op te halen is tot op zekere hoogte best realiseerbaar. De MCL moet dat op afzienbare termijn (Q3 2018 uit mijn hoofd) immers ook gaan doen.
Indien je reishistorie direct wilt weergeven heb je die informatie wel nodig. Bij reguliere abonnementen heb je alleen NS gegevens nodig. Bij NS Flex heb je ook de gegevens van de andere vervoerders nodig. Vooral de gegevens van bussen zijn niet direct beschikbaar. Vandaar dat ik niet verwacht dat je "live" je reishistorie kunt inzien in je Mijn NS account, ook niet in de toekomst.

De MCL of Mobiele Chipkaart Lezer scant nog steeds de gegevens op de kaart zelf. Hierbij wordt geen beroep gedaan op de gegevens van TLS.
Er is ook hier op dit forum meermaals aangegeven dat de MCL op termijn (Q3 2018) inzicht krijg in de gegevens van de backend, om zo o.a. vast te kunnen stellen of er recht is op samenreiskorting. Dat kan niet op basis van de data op de kaart, daar is dus een koppeling met de backend. NS Flex ontwikkelaars hebben dat ook bevestigd overigens.

https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-abonnement-samenreiskorting-48802/index1.html#post325941

Het is op dit moment al mogelijk om binnen enkele minuten te zien of je bij NS bent ingecheckt in de app, en het MCC kan het bij navraag ook terugzien.
In dat topic geeft Denice NS alleen aan dat we coulant zullen zijn. Ik heb nog geen informatie over hoe het exact zal worden ingericht om de producten in NS Flex inzichtelijk te maken voor de conducteurs. Aangezien NS Flex nog steeds een pilot is verwacht ik ook dat hier nog geen concrete plannen over zijn voor de nabije toekomst.
"Zodra de producten van NS Flex in te zien zijn voor ons treinpersoneel zal er ook daadwerkelijk gecontroleerd kunnen worden of de medereiziger op basis van het NS Flex abonnement wel recht heeft op Samenreiskorting. Naar verwachting zal dit vanaf september zijn."

Veel meer is er op openbare plaatsen niet over gezegd voor zover ik weet, vandaar dat ik enkel naar dit topic link. Anders krijgen we weer gedoe met de geheimhoudingsclausule.
Badge +3
Mmm, maar het enige dat je tijdens de reis kan wijzigen is toch de klasse? Maar goed, de daluren werken nog wel hetzelfde, dus als ik voor 6:35 incheck, reis ik de hele reis met korting en als ik om 16:05 incheck ook, maar als ik 16:06 incheck, niet?
Voor de volledigheid: u moet inchecken vóór 6:35 en vóór 16:05. Als het paaltje 6:34 of 16:04 aangeeft, dan geldt nog het tarief voor de daluren, maar als het paaltje 6:35 of 16:05 aangeeft, dan bent u daar te laat voor en geldt het spitstarief.
Wat Denice NS aangaf is een verwachting. Ik kan dit niet voor je bevestigen of ontkennen. Ik ga uit van wat ik wel weet en dat geeft ik hier dan ook aan, Henk_NL. De verwachting is nog steeds hetzelfde, zekerheden heb ik niet. Het lijkt me dan ook niet verstandig om op basis van verwachtingen hypotheses de wereld in te slingeren over het inzien van je reishistorie via Mijn NS.
Ik vind het jammer dat je het als hypotheses op basis van verwachtingen ziet, het ging mij in eerste instantie in dit topic om wat toelichting op de technische werking van het product en vooral de beperking die je hebt bij poortjes en paaltjes. Daarnaast een kleine persoonlijke noot dat ik het gaaf zou vinden als het near-real time in de app zichtbaar zou worden. Tegelijkertijd sta ik met de rug tegen de muur, want m'n reacties verder onderbouwen wordt vanuit andere oogpunten (waaronder de eerder genoemde geheimhoudingsclausule van besloten stukken) erg lastig.
Laat ik voorop stellen dat ik erg blij ben met je inbreng Henk_NL. Alleen samen kunnen we iedereen voorzien van een passend antwoord. Ik snap je persoonlijke verwachtingen met betrekking tot het inzien van de reishistorie maar kan dit vooralsnog niet toezeggen. De wens om de reishistorie zelf real-time in te kunnen zien vind ik goed om te lezen. Op dit moment kan ik dit alleen doorgeven als suggestie maar is het nog niet daadwerkelijk realiteit.
Wat Denice NS aangaf is een verwachting. Ik kan dit niet voor je bevestigen of ontkennen. Ik ga uit van wat ik wel weet en dat geeft ik hier dan ook aan, Henk_NL. De verwachting is nog steeds hetzelfde, zekerheden heb ik niet. Het lijkt me dan ook niet verstandig om op basis van verwachtingen hypotheses de wereld in te slingeren over het inzien van je reishistorie via Mijn NS.
Je kan je reishistorie toch gewoon terugzien bij TLS? Dat doe ik altijd, gaat sneller dan bij NS doordat de data bij hen binnenkomt.
Op dit moment kan ik dit alleen doorgeven als suggestie maar is het nog niet daadwerkelijk realiteit.
Dank, maar bespaar je de moeite, ik houd dat soort lijnen graag zo kort mogelijk. Voor de overzichtelijkheid misschien ook wel praktischer, ik heet helemaal geen Henk namelijk en ben geen NS Flex-gebruiker 🤓
Even terug naar bovenstaande, en dan vooral het commentaar dat het om hypotheses zou gaan: ook in het besluit NS Flex wat NS naar het Locov heeft gezonden wordt het inzichtelijk maken van kaartinformatie vanuit de backoffice op de controleapparatuur omschreven: https://www.locov.nl/binaries/Locov%202018-42696%20Besluit%20NS%20Flex_tcm118-315383.pdf

"Een voorbeeld hiervan is het reizen per eerste of tweede klasse: de eigenschap hiervan staat niet meer op de kaart zelf, maar wordt in de backoffice vastgelegd en verwerkt. Het personeel kan dit via een online verbinding controleren.".
Ik begrijp niet dat dit basale principe, dat elke reiziger zou willen zien, niet vanaf het begin in NS Flex is ingebouwd. Achteraf inbouwen is lastig, dat ik kan ik me voorstellen. Maar waarom afstappen van het specifieke abonnement op de kaart te zetten? Als het poortje je specifieke abonnement scant + de tijd weet = duidelijke melding hoe je incheckt. Maar wellicht dat ik niet technisch genoeg onderbouwd ben.
De reden voor het ontbreken van die informatie op het paaltje is redelijk eenvoudig. Omdat je tijdens het eerste kwartier van je reis de klasse nog kunt aanpassen, is het niet mogelijk om vooraf aan te geven welke klasse je reist.
Kunnen achteraf nog correcties worden gemaakt als de reiziger een fout ontdekt in de rekening? Volgt er nog de optie om online te kunnen controleren dat het abonnement inderdaad is toegepast op de zojuist gemaakte reis?
Jazeker Frouke, dat kan! Via de Klantenservice kunnen er eventuele fouten worden gecorrigeerd, zoals bijvoorbeeld een vergeten uitcheck. Dat wordt dan verwerkt op de eerstvolgende factuur na het contactmoment.

Wat betreft de tweede vraag, ook dat is al mogelijk. Via je Mijn NS account kun je de transacties inzien en kun je ook controleren wat er in rekening gebracht wordt voor elke specifieke transactie. Aan de hand van dat bedrag kun je dan controleren of het actieve abonnement wel correct is toegepast.
Badge +3
Ja, er is achteraf van alles mogelijk maar voordat je reizen zichtbaar zijn gaat er minimaal een dag overheen voordat ze zichtbaar zijn in Mijn NS.

In een Mijn OV-chip account zul je je transacties (in/uitchecks) veel eerder zien, maar daar staat geen prijs bij (die wordt immers achteraf bepaald) en al helemaal niet welk Flex korting/vrij reizen abonnement er voor die zojuist gemaakte reis gold.

Paaltjes en poortjes (een inmiddels 15 jaar oud systeem) hebben nu eenmaal geen directe verbinding met de achterliggende systemen om bij het in/uitchecken 'even snel' te kijken welk Flex abonnement je hebt en te tonen of je op dat moment voltarief, met korting of vrij reist (nog afgezien van de klasse die je tot een kwartier na het inchecken kunt wisselen).

De nieuwe (mcl) apparatuur van conducteurs kan dat wél, die hebben gewoon een 4G verbinding met de achterliggende systemen, en dan maakt het ook niet uit of het opzoeken een paar seconden duurt. Bij een poortje of paaltje wil je meteen door kunnen lopen, en niet "even geduld a.u.b. we zoeken uw gegevens op" terwijl er mensen achter je staan. Voor in de app zou dat nog een welkome toevoeging zijn, zoals Henk_NL eerder aangaf.

Bij bus/tram e.d. is dat nog lastiger, omdat die apparaten soms pas aan het eind van de dag uitgelezen worden (in de remise) en al helemaal niets anders kunnen tonen dan wat er op je kaart zelf staat (Reizen op Rekening NS, ongeacht tijdstip of abonnement).

Reageer