beantwoord

Ingangsdatum NS Flex

Reputatie 1
> 4 januari 2019

De Ingangsdatum is niet te wijzigen.. waarom niet?
icon

Beste antwoord door Miriam NS 4 januari 2019, 11:38

Wanneer je NS Flex aanvraagt dan start dit inderdaad per direct. Heb je de aanvraag al voltooid?

Bekijk origineel

27 reacties

Wanneer je NS Flex aanvraagt dan start dit inderdaad per direct. Heb je de aanvraag al voltooid?
Reputatie 1
Nee.. ik zou graag 7 januari als ingangsdatum hebben.
Dan raad ik je aan om het abonnement op 7 januari aan te vragen. Als je verder nog vragen hebt dan hoor ik het graag.
Reputatie 1
Waarom is het niet gewoon mogelijk een ingangsdatum te kiezen zoals met niet-Flex wel kan?
Dat durf ik niet precies aan te geven. Wie weet gaat dit in de toekomst nog veranderen.
Reputatie 1
Wie kan dat wel aangeven?
Ik zal het eens voor je navragen.
Badge +3
Bij een bestelling voor (of overstap naar) naar Flex op een bestaande ov-chipkaart gebeuren er diverse dingen met je kaart, waaronder het beëindigen van lopende abonnementen en (voor Flex) het omzetten van je kaart van Reizen op Saldo naar Reizen op Rekening. Verder wordt het saldo van de kaart verwijderd en automatisch opladen stopgezet.

Dat alles moet je van tevoren bevestigen bij een ophaalpunt (kaartautomaat of supermarkt). Wanneer je een datum in de toekomst zou kunnen kiezen en eerder die switch zou bevestigen bij een automaat dan zit je met een onbruikbare kaart, in ieder geval tot de ingangsdatum van je Flex abonnement.

De ingangsdatum is dus altijd per direct/vandaag, want anders zou je alsnog pas óp of na 7 januari bij een ophaalpunt terecht kunnen. Onhandig, maar het is (voorlopig) niet anders.
Reputatie 1
Robert B schreef:

Dat moet je van tevoren bevestigen bij een ophaalpunt (kaartautomaat of supermarkt). Wanneer je een datum in de toekomst zou kunnen kiezen en eerder die switch zou bevestigen bij een automaat dan zit je met een onbruikbare kaart, tot de ingangsdatum van je Flex abonnement.

Dan zou het 'bevestigen' natuurlijk pas mogelijk zijn op 7 januari.

De ingangsdatum is dus altijd per direct/vandaag, want anders zou je alsnog pas óp of na 7 januari bij een ophaalpunt terecht kunnen. Onhandig.

Wat zou daar onhandig aan zijn?
Flex is toch ook gewoon bruikbaar zonder abo?
Badge +3
Thor89 schreef:

Wat zou daar onhandig aan zijn?

Ik bedoelde Onhandig, maar het is (voorlopig) niet anders (tekst aangepast).

Flex is toch ook gewoon bruikbaar zonder abo?

Ja, en wellicht wordt een datum in de (nabije) toekomst kiezen binnenkort ook mogelijk, en je bestelling dus pas per de ingangsdatum (en niet meteen, zoals nu) klaar gezet bij een automaat.
Ik ben nog niet achter het 'waarom' van de directe ingangsdatum, maar zal een reminder sturen.
Helaas nog geen terugkoppeling.
De betreffende afdeling heeft het erg druk op het moment. Ik hoop snel meer te weten.
De reden dat de ingangsdatum nu altijd per direct is is omdat NS Flex een nieuw product is wat nog vol op in ontwikkeling is. In de toekomst zal de optie om een latere ingangsdatum te kiezen worden ingebouwd, maar daar is nog geen termijn in gegeven.
Reputatie 1
Miriam NS schreef:

Is het inderdaad per direct of is het per begin van de huidige dag? 😉
Thor89 schreef:

Is het inderdaad per direct of is het per begin van de huidige dag? ;)

Thor89,

Zie https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-is-officieel-van-start-51066/index13.html#post376429

Op 23/02/2019 heb ik een wijzigingsaanvraag ingediend om 10u21 (of 10u22). Om 10u30 had ik al bevestiging dat mijn abonnement gewijzigd werd. Het gaat dus redelijk snel. 🙂

De dag van wijziging wordt aangerekend aan het tarief van het nieuwe abonnement. Bij een wijziging van Weekend Vrij naar Flex zonder abonnement betaal je dus geen (trein)kosten voor de dag van wijziging.

Alle check-ins voor de wijzigingsaanvraag vallen nog onder het oude abonnement. Alle check-ins na de wijzigingsaanvraag vallen onder het kortingspercentage van het nieuwe abonnement.
Reputatie 1
herrie schreef:

De dag van wijziging wordt aangerekend aan het tarief van het nieuwe abonnement. Bij een wijziging van Weekend Vrij naar Flex zonder abonnement betaal je dus geen (trein)kosten voor de dag van wijziging.

Als je die dag geen abo meer hebt en wel reist betaal je toch juist wel kosten?

Alle check-ins voor de wijzigingsaanvraag vallen nog onder het oude abonnement. Alle check-ins na de wijzigingsaanvraag vallen onder het kortingspercentage van het nieuwe abonnement.

Dat mag wel iets duidelijker aangegeven worden..
Thor89 schreef:

herrie schreef:

Als je die dag geen abo meer hebt en wel reist betaal je toch juist wel kosten?

Dat mag wel iets duidelijker aangegeven worden..

Hierbij mijn poging om dit op te helderen.

Stel je voor het is zaterdag en ik heb een NS Flex Weekend Vrij abonnement. Ik maak een reisje en nadat ik uitcheck wijzig ik mijn NS Flex Weekend Vrij naar NS Flex Basis. De reizen die ik vanaf dan maak, zullen voltarief zijn.

Dus na de wijziging, gaat direct het nieuwe abonnement in.
Reputatie 1
In de emails van NS staat echter alleen "Ingangsdatum" terwijl tijd dus ook van belang is.. zou het niet handig zijn tijd er dan wel bij te zetten?

En betaal je voor die dag dan ook maar een gedeelte? 😉
De tijd is in die zin niet van belang, want je betaalt wel de hele dag, als je halverwege wijzigt. Dus het is verstandig om een Weekend Vrij aan het einde van de dag te wijzigen, zodat je die dag nog kunt profiteren van het abonnement.
Reputatie 1
Rizana NS schreef:

> De tijd is in die zin niet van belang, want je betaalt wel de hele dag, als je halverwege wijzigt.

Is dat niet een beetje raar?

En als je wil controleren of het juiste tarief is toegepast lijkt die tijd me toch wel handig.

Als je van abo 1 naar abo 2 wijzigt, betaal je dan dubbel? Ik denk het niet... maar wat betaal je dan wel?
Reputatie 1
Rizana ?
Sorry, ik zie dat er niet meer gereageerd is. Als je van abonnement wijzigt dan wordt dat per maandelijkse factuur met elkaar verrekend. De abonnementskosten betaal je vooruit.
Reputatie 1
Hoi Iris,

Dat beantwoord mijn vragen helaas niet..
Thor89 schreef:

Rizana NS schreef:

> De tijd is in die zin niet van belang, want je betaalt wel de hele dag, als je halverwege wijzigt.

Is dat niet een beetje raar?

En als je wil controleren of het juiste tarief is toegepast lijkt die tijd me toch wel handig.

Als je van abo 1 naar abo 2 wijzigt, betaal je dan dubbel? Ik denk het niet... maar wat betaal je dan wel?

Ik kan me voorstellen dat het wat vreemd overkomt, maar het werkt als volgt:

Wanneer je wijziging uitvoert, zullen alleen reizen na die wijziging effecten ondervinden van de wijziging. Daarvoor is dus inderdaad het tijdstip van belang. Wat betreft de facturering van abonnementskosten wordt puur de datum gehanteerd. In theorie zou het uiteraard mogelijk zijn om ook hierbij een tijdstip te gaan hanteren, maar dan gaan we de berekening van abonnementskosten onnodig compliceren. Hier is dus gekozen om het puur per datum te doen, waarbij het abonnement wat als laatste geldig was op de betreffende datum wordt gehanteerd voor de facturatie.

In het voorbeeld van mijn collega, waarbij je op een zaterdag een wijziging uitvoert van een NS Flex Weekend Vrij naar een NS Flex Basis, zal de zaterdag wat betreft abonnementskosten in zijn geheel worden gezien als een NS Flex Basis. Voor de kosten van de reizen gemaakt op die dag zullen alle reizen vóór de wijziging gratis zijn (want toen was het Weekend Vrij nog 'actief'), alle reizen ná de wijziging zijn op vol tarief.

Voor je persoonlijke administratie kun je de e-mail die je krijgt ter bevestiging van de wijziging hanteren als het tijdstip waarop de wijziging is ingegaan. Als ik me niet vergis wordt het tijdstip zelfs vermeld in die specifieke e-mail.

Hopelijk is het zo duidelijk.

Reageer