Intercity direct altijd toeslagvrij opeens niet meer herkent

• 24 februari 2020
  • 8 reacties
  • 253 Bekeken

Ik heb sinds begin Februari een NS Flex altijd vrij abonnement icm de Intercity direct altijd toeslagvrij. Hier heb ik de gehele maand zonder problemen mee kunnen reizen. Tot vrijdag (21 februari), toen bij mij (en meerdere mensen in de coupe met mij) de intercity direct altijd toeslagvrij opeens niet meer zichtbaar was tijdens de kaartcontrole. Na het resetten van het scanapparaat van de controleur was dit probleem opgelost. Maar nu had ik vanochtend weer precies hetzelfde probleem tijdens de kaartcontrole. Volgens de klantenservice en mijn factuur staat de intercity direct toeslagvrij gewoon op mijn kaart (en de gehele maand is het ook geen probleem geweest en gewoon gedetecteerd).Ze waren bij de klantenservice nog niet bekend met het probleem dus ik vroeg me af of er nog meer mensen zijn die hetzelfde hebben ervaren en hoe het is op te lossen?

8 reacties

Was het probleem weer verholpen na een reset van de controle apparatuur? Het kan ook in onze software zitten nl. Vandaar mijn vraag.

Vrijdag wel. De controleur heeft hem toen gereset aangezien er 3 mensen achter elkaar waren met hetzelfde probleem. Daarna werd de intercity direct toeslagvrij meteen weer herkent. Daarom dacht ik zelf ook aan een softwareprobleem. Die van vandaag die heeft het apparaat niet gereset, blijkbaar was ik de eerste bij hem waar dit gebeurde.

Badge +3

Fijn dat een ICd altijd toeslagvrij i.c.m. met Flex toch schijnt te kunnen werken, want dat was een veel gewenste toevoeging die tot voor kort nog niet mogelijk was. Of had je het ICd toeslagabonnement al voordat je overstapte naar Flex?

Het is wel iets om aandacht aan te geven. Zelf loop ik met een andere versie software dan onze collega's om voor een grote uitrol ev fouten eruit te halen. Ik zal eens opletten of ik het tegenkom. Zit niet erg vaak op de ICD helaas.

Fijn dat een ICd altijd toeslagvrij i.c.m. met Flex toch schijnt te kunnen werken, want dat was een veel gewenste toevoeging die tot voor kort nog niet mogelijk was. Of had je het ICd toeslagabonnement al voordat je overstapte naar Flex?

Nee, ik heb ze begin februari samen (dus altijd vrij + intercity toeslagvrij) genomen en het heeft de hele maand echt prima gewerkt. Hoef niet in te checken bij de toeslagzuil en werd altijd gewoon meteen in de handscanner herkent dus ideaal

Vandaag een slag ICD gedraaid, maar ik ben het niet tegengekomen helaas, weinig Flex. Ik blijf opletten.

Voor het geval dat anderen ook dit probleem ervaren: na een paar keer contact met xe klantenservice hebben ze mij het advies gegeven om een duplicaat van mijn kaart aan te vragen. Hopelijk gaat het met de nieuwe kaart wel goed. Ook heb ik als experiment mijn kaart (waar dus al intercity direct toeslagvrij op zit) tegen de toeslagzuil gehouden. Ik kan nu in mijn ov reishistorie zien dat hiervoor €0,00 wordt gerekend dus het lijkt erop dat hij toch slim genoeg is om te registreren dat ik het abonnement heb en geen extra kosten hoef te maken. Dus een mogelijke andere optie is om ook met je intercity direct toeslagvrij abonnement icm met ns flex in te checken bij de toeslagzuil.

Badge +3

Met dat laaste zou ik oppassen, want bij OV-chipkaart staat er nergens een prijs bij als je Flex hebt, zie bijv. BTM (bus tram metro) reizen waar je wel degelijk voor betaalt achteraf.

Het kan dus goed zijn dat in je Mijn NS reishistorie de handmatig geladen ICd toeslag alsnog tevoorschijn komt na enkele dagen. Ook treinreizen staan daar namelijk in eerste instantie met € 0,00 als prijs.

Reageer