beantwoord

Inzage in lopende kosten in NS-Flex

  • 15 december 2017
  • 14 reacties
  • 730 Bekeken

Voor het maken van een declaratie van de reiskosten is het belangrijk dat ik kan zien wat de kosten zijn van mijn gemaakte reizen, nu zie ik alleen dat ik en reis gemaakt heb.
Voorheen (dus zonder NS-Flex abonnement) ziag ik per rit de kosten, ze zijn er dus wel, alleen bij een Flex abo niet zichtbaar

Hoe kan ik een overzicht krijgen in de reiskosten op de lopende factuur
icon

Beste antwoord door herbie68 28 december 2017, 14:46

Het probleem is ondertussen opgelost, Via Mijn NS kan ik nu alle reisinformatie zien (ook van andere vervoerders) en het belangrijkste inclusief saldi. Ook is het mogelijk om vanuit hier te declareren.
Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3
Wellicht lukt het via het transactieoverzicht in Mijn OV-chip om een declaratie te maken, of staan de prijzen daar ook niet bij?
Ik zoek dit graag voor je uit, herbie68. Zou je mij een privébericht willen sturen met je postcode, huisnummer, voorletter(s), achternaam, geboortedatum, e-mailadres en OV-chipkaartnummer.
Ik ben nog in gesprek met herbie68, maar ik heb het vermoeden dat we er bijna uit zijn.
Wellicht lukt het via het transactieoverzicht in Mijn OV-chip om een declaratie te maken, of staan de prijzen daar ook niet bij?
Die zie je daar als het goed is niet terug, omdat de transacties zijn afgevangen door een reisproduct (NS-Flex) en in de NS-backend worden verwerkt en gefactureerd.
Reputatie 4
Badge
Als NS-Flex abonnement op dezelfde manier als sinds kort Traject vrij in mijn NS wordt getoond, kom je niet ver, want alleen de NS reizen worden dan vermeld. Zeker als je dan ook nog bus/tram/metro reizen wilt declareren, kom je altijd informatie te kort.
Dat zal niet het geval zijn, kamcon.
Het probleem is ondertussen opgelost, Via Mijn NS kan ik nu alle reisinformatie zien (ook van andere vervoerders) en het belangrijkste inclusief saldi. Ook is het mogelijk om vanuit hier te declareren.
Het probleem is ondertussen opgelost, Via Mijn NS kan ik nu alle reisinformatie zien (ook van andere vervoerders) en het belangrijkste inclusief saldi. Ook is het mogelijk om vanuit hier te declareren.
Maar waarom is het dan niet in "Mijn NS" te zien? Als ik klantenservice bel weet of de ene het niet of er wordt gezegd dat het net als trajectvrij werkt terwijl het overal wordt aangegeven als plan dat zal uitkomen om onze reiskosten te zien in de app of in "Mijn NS". maar in "Mijn NS" zie ik alleen niets over saldo alleen reisgegevens gemaakt binnen NS en mijn abonnement, klasse wissel, en verandering van abonnement. Hoe kan ik dit regelen zodat ik ook die overzicht kan krijgen met het reizen want deze vrijheid zal snel escaleren. Dit is een cruciale deel van het flexibel reizen. Is de app al uptodate? Misschien dat ik die extra functies nog niet heb kunnen vinden in de app. Maar in de app is het precies hetzelfde. ik zie "€-.--" en mijn reisgegevens binnen NS maar geen kosten. Niet bepaald flexibel genoeg. als ik moet wachten oke dan is dat wat ik zal doen. ik kreeg advies dat ik het in ovchipkaart.nl moest uitzoeken maar ook daar zie ik natuurlijk €0,- saldo want ns flex rijd niet op saldo. kort afgerond is hoe is het probleem opgelost? Of hoe kan ik het opgelost krijgen?
Badge +3
Maar waarom is het dan niet in "Mijn NS" te zien?
Als ik als houder van een NS Flex-abonnement inlog bij Mijn NS, dan kom ik terecht op de pagina die Dashboard heet. Onderaan die pagina staat Mijn OV reishistorie. Daarin zie ik de laatste reizen die ik gemaakt heb en ook al de reiskosten die later van mijn rekening zullen worden afgeschreven:

Ik heb een NS Flex Dal Vrij-abonnement en de reizen waarvoor ik in de daluren heb ingecheckt (op woensdag) kosten me dus niets. Op dinsdag reisde ik in de middagspits, waardoor ik daarvoor de ritprijs vol tarief moet betalen, en die is 4,90 euro. Met de link "Naar reishistorie" rechtsboven kan ik ook reizen van langer geleden zien en een declaratieoverzicht maken van specifieke reizen.

Het kan wel een paar dagen duren voordat reizen in de reishistorie verschijnen; zo heb ik ook op donderdag en vrijdag gereisd, maar die reizen staan er nog niet in.

Als u dit niet ziet als u naar Mijn NS gaat, kunt u dan preciezer aangeven wat u wel ziet, eventueel met een schermafbeelding?
Zoals je zei, het heeft een paar dagen nodig. Het werkt helemaal perfect. Ik had alleen nog een vraag. Wanneer zal de app geüpdate worden zodat het allemaal via daaruit gevolgd en aangepast kan worden?
Net als voor herbie68 is, voor het maken van een declaratie van de reiskosten, het belangrijk dat ik kan zien wat de kosten zijn van mijn gemaakte reizen.
Deze zijn uiteraard wel inmiddels wel zichtbaar in de Mijn NS omgeving, maar niet in de Mijn OV-Chipkaart omgeving en ook niet in de NS Xta app.

In de app zie je alleen de gemaakte reizen maar geen ritprijs, ook zou het handig zijn om in de app een tabje te hebben “openstaande kosten” waarin je het totaalbedrag kan zien van de lopende kosten tot heden. 😀🚋

Sinds een week maak ik gebruik van de Flex Dal voordeel. Wat mij opvalt is dat bij het uitchecken geen bedrag wordt getoond op de display van het in- en uitcheck-paaltje.. Dus ik weet niet of ik nu wel of niet de 40% korting heb gekregen. Ook kan ik via de NS-app, noch op MijnNs achterhalen wat ik later gefactureerd krijg. Enkel alleen maar ‘in bewerking’. dat schiet niet op. Ligt het aan mij of moet ik nog ‘vinkjes’ in- of uitschakelen op de Ns-app? Deze vraag heb ik telefonisch gesteld bij klantenservice. Echter alleen de bevestiging bij de klantenservice dat het niet kan. Via een NS-medewerkster bij het station in mijn woonplaats, die uitgebreid de tijd nam om mijn vraag te beantwoorden, wordt bevestigd dat bedragen enige tijd op zich laat wachten. Wordt het in de toekomst nog verbeterd? Ik wil graag weten waar ik aan toe ben. Ik zie dat bovenstaande reacties van een jaar geleden zijn, nu een jaar verder is het kennelijk nog steeds niet opgelost…..

Badge

Hoi GerMa, welkom op de NS Community. 

Bij het in -en uitchecken met NS Flex zie je enkel ‘Reizen op Rekening’ staan, omdat dat het product is waarmee je in -en uitcheckt. Pas op een later moment worden die transacties omgezet naar een daadwerkelijke ritprijs waarop dan ook het abonnement wordt toegepast. De ritprijzen zouden binnen een paar dagen hooguit wel zichtbaar moeten zijn in de reishistorie in het Mijn NS account. In datzelfde account kun je ook controleren welk abonnement je hebt aanstaan binnen NS Flex. Op het moment je inlogt, is dat direct zichtbaar op de startpagina. 

 

Dank je voor de toelichting, Mark. Ik mag toch hopen dat het in de toekomst sneller getoond wordt? Uiteraard heb ik er begrip voor dat alles niet meteen voor elkaar is, maar wenselijk is het wel.

Reageer