Inzichten reiskosten NS Flex

• 17 oktober 2018
  • 10 reacties
  • 455 Bekeken

Ik heb sinds deze maandag (15-10) een NS Flex Dal Voordeel abonnement, maar heb geen idee of dit ook daadwerkelijk functioneert. Als ik in- of uitcheck zie ik alleen "reizen op rekening" staan op de paal. Ik ben er inmiddels achter dat het klopt dat de paal niet meer informatie geeft.

Mijn vraag is dan ook hoe weet ik of ik met korting reis? Op mijnns zie ik alleen maar dat ik in en uitgecheckt ben, maar verder geen kostenspecificatie of enige verificatie dat ik met korting heb gereisd. Bij het kostenoverzicht, staat nul euro voor zowel abonnements- en overige kosten. Op deze manier heb ik geen idee of het Dal Voordeel abonnement inderdaad werkt en geen duidelijk overzicht wat ik al besteed heb aan reizen. Door de advertentie van NS met de zin "altijd inzicht in uw kosten" ben ik er vanuit gegaan dat je in elk geval een redelijk realtime overzicht op mijnns zou zien. Hoeveel dagen duurt het voordat het verwerkt is?

Kan het nog te maken hebben met het feit dat mijn naam in de NS account verkeerd gespeld is en er iets mis is gegaan met de juiste dingen aan elkaar koppelen?

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen!

10 reacties

Badge +3

Dat het allemaal wat vlotter kan ben ik mee eens, maar de gegevens worden per dag (in de nacht) verwerkt.

Bij reizen op saldo is wat er op je kaart staat leidend, maar je transacties gaan sowieso altijd allemaal via TLS/OV-chipkaart en die weten natuurlijk niet welk abonnement je hebt (anders dan een Flex variant).

Dus zij sturen alles door naar de NS, waarna het systeem aan de slag gaat. Bij andere vervoerders is men ook afhankelijk van het aanleveren daarvan (bus tram metro) maar dat is zonder Flex niet veel anders.

Ritten met bijv. buurtbusjes kunnen zomaar een week of langer duren, want die worden dan ‘uitgelezen’ in de remise. Wel of geen Flex maakt dan niet uit.

Een paar dagen wachten is dus wel een ‘nadeel’ maar goed, je hoeft ook pas (tot een maand) later te betalen. :wink: 

En een gemiste of foutieve in/uitcheck is bij Flex een heeeel stuk handiger te corrigeren dan via het saldo op je kaart of terugbetaling op je bankrekening. Juist omdat nu één partij (NS) alles afhandelt. Vroeger moest je dan aan de slag met bijv. Arriva én NS of via uitcheckgemist.nl (waar het soms ook weken duurde voordat je gemiste in/uitcheck zichtbaar was).

Thanks voor de antwoorden! Dat lijkt me duidelijk.

Al vind ik het wel suf dat ik 24/48uur moet wachten voordat ik mijn ritprijs kan zien. Komop zeg, bij de OVChipkaartwebsite is toch ook alles meteen zichtbaar #failns

Dit vind ik nu al wel wat minder van mijn overstap op NSFlex. Ik zal alles over 48 uur maar weer s bekijken.

Reputatie 3

Het duurt meestal ongeveer 24 uur voordat je inzage hebt in de ritprijzen in je mijn NS, tot die tijd zal er in bewerking staan. Als je NS Flex Weekend Vrij gebruikt tijdens de periode dat je vrij reist is je ritprijs altijd €0. Als je buiten die periode reist zal je dus even moeten afwachten. Zie voorbeeld hieronder. 

Badge +3

Op een poortje of paaltje zie je inderdaad niets behalve het overkoepelende product ‘Reizen op Rekening (trein)’ of ‘bus tram metro’. Die twee producten zijn samen NS Flex, en welk abonnement (vrij reizen of korting) er op dat moment actief is zoekt het systeem later wel uit.

Het grote voordeel is dat je (behalve geen saldo meer nodig) van abonnement kunt wisselen zonder dat eerst aan je kaart te laten weten (ophalen bestelling) bij een automaat.

Je laatste reizen (transacties) zijn na een uurtje meestal wel zichtbaar op je Startpagina/dashboard (en bij OV-chipkaart) maar de prijzen worden later berekend. Dat is bij trein meestal per de volgende dag zichtbaar in je (volledige) reishistorie, maar kan ook 48 uur of langer duren.

Zelfde voor reizen met Traject Vrij (op rekening) en NS Business Card.

Hai, ik heb ook vandaag mijn NSFlexWeekend-abonnement aangezet, en ik heb dus hetzelfde probleem dat ik alleen “Reizen op rekening” zie op de paal en geen idee heb van de ritprijs. Ook inderdaad niet in mijn inlogscherm.

Is bij jou Falkje alles goedgekomen en kan je nu ten alle tijden alles zien en alle ritprijzen zien?

(Het is natuurlijk suf dat ik nu helemaal niks qua ritprijs kan zien, en ook niet in mijn inlogscherm - ik ben de ovchipkaart-website gewend en daar stond alles netjes en overzichtelijk genoteerd. Maar nu ik dan dus over ben gestapt naar NS is mijn ovchipkaartwebsite-gegevens waardeloos geworden, want daar staat vanaf nu niks meer vermeld qua ritprijzen)

Prima! En laat het vooral weten als het dan nog niet inzichtelijk is.
Wederom dank voor je reactie!
Ik zal het inderdaad nog even afwachten deze week, wellicht is dat de oorzaak.
Als ik het zo bekijk staat de kaart wel goed gekoppeld, want je reizen zijn wel inzichtelijk. Het kan zijn dat dit allemaal even verwerkt moet worden, aangezien je het abonnement ook nog maar net hebt. Zou je dit later deze week nog eens willen checken? Als het dan nog niet inzichtelijk is dan moeten we eens verder gaan kijken naar de oorzaak hiervan.
Hoi MIriam,

Dank voor je reactie. Het reizen op rekening werkt blijkbaar inderdaad, gezien ik geen saldo erop had. Maar ik kan nergens zien of behalve NS Flex abonnement ook het Dal Voordeel abonnement werkt.

Hoe weet ik of ik de kaart goed gekoppeld heb? Ik had al een account bij mijnns, en wat ik gedaan heb is het nummer van mijn nieuwe kaart toegevoegd aan dit account en de oude kaart verwijderd. Is er behalve dat nog meer wat ik moet doen?

Als ik inlog zie ik de informatie zoals op bijgaand screenshot. Er ontbreekt prijsinformatie van de reizen.

Is er iets wat ik moet/kan doen? Ik belde de klantenservice maar die vertelden mij dat het sowieso 31 dagen duurt voor een reisprijs geregistreerd staat, dat kan toch niet het idee zijn lijkt me?

Hallo Falkje, welkom op onze Community!

Als er op de paal 'Reizen op rekening' wordt aangegeven dan staat het NS Flex abonnement op je kaart. Daarnaast is het natuurlijk wel vervelend dat de gegevens niet inzichtelijk zijn. Heb je je OV-Chipkaart wel goed aan je account gekoppeld? Dat de naam niet helemaal overeenkomt moet volgens mij geen probleem zijn. Wel zijn er de afgelopen tijd een aantal storingen in het Mijn NS-account geweest en daar kan het ook mee te maken hebben.

Reageer