beantwoord

Kaartvernieuwing NS Flex vanuit België

• 3 september 2019
  • 27 reacties
  • 753 Bekeken

Beste moderatoren,

Mijn persoonlijke OV-chipkaart is nog geldig tot november 2020.

Ik weet nu al dat dit problemen gaat opleveren voor de kaartvernieuwing.

TLS wil geen OV-chipkaarten naar het buitenland sturen met een actief abonnement. En als ik het me goed herinner was er een tijd terug een topic waarin gezegd werd dat het laden van een NS Flex-abonnement op een nieuwe kaart ook niet simpel was.

Wat gaat het makkelijkste zijn? Ongeveer 3 maanden voor mijn kaart verloopt de kaart wijzigen naar een klassiek Weekend Vrij-abonnement 1ste klas?

Of is het toch mogelijk om via de klanteNService NS Flex op een nieuwe kaart te laden (zonder iDeal)?

Alvast bedankt.

gekke_henkie 🙂
icon

Beste antwoord door gekke_henkie 16 oktober 2019, 17:12

Een kleine update: ondertussen stuurt TLS blijkbaar toch persoonlijke kaarten met abonnement naar het buitenland. https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-subscription-with-german-adress-60752#post415627

Dan moet ik alleen in het oog houden dat ik over maximum een jaar de vraag voor een pasfoto krijg. :slight_smile:

Bekijk origineel

27 reacties

Hoi gekke_henkie,

Ik durf zo niet te zeggen wat nou een betere optie is. Voor de klantenservice is het namelijk ook niet mogelijk om je NS Flex abonnement over te zetten op een nieuwe kaart. Het eerste wat mij te binnen schiet is een duplicaat aanvragen, maar ook die zal dan helaas niet naar jou verstuurd worden. Nu ben ik zelf niet helemaal bekend met jouw situatie, maar is het niet mogelijk voor jou om het naar een Nederlands adres te laten sturen? Dat je de OV-chipkaart daar dan kan ophalen? Anders zal ik even moeten kijken naar wat anders het meest handig voor jou zal zijn.
Badge +3
Dan wellicht de kaart niet vernieuwen en een nieuwe bestellen zoals je nu ook gedaan hebt (zonder abonnement en betalen met PayPal of creditcard via TLS)?

Hoe ging het verder ook weer? Via Klantenservice OV-fiets bestellen toch, en dat later omzetten naar Flex?
Rueben NS,

Zou ik dan mijn nieuwe kaart op een NS station kunnen laten leveren? Daar kom ik regelmatig als mijn Flex "aan" staat. 😁

Ik ken ondertussen wel wat Nederlanders persoonlijk, maar ik weet niet of zij de kaart voor mij in ontvangst gaan willen nemen. Als je iemand een of twee keer keer ziet, heb je nog niet echt een "vertrouwensrelatie" die wel handig is als het over geldzaken gaat.
Robert,

Ik heb eind 2014 meer dan een half uur aan het loket van Rotterdam gestaan voor de bestelling van een klassiek Weekend Vrij abonnement (met 4 euro korting/maand). Dus 300 euro betaald voor een jaar lang in tweede klas rond te crossen in Nederlandse treinen.

Ik had gehoopt dat er ondertussen minder tijdsintensieve opties zijn. 😆
@gekke_henkie Het is helaas niet mogelijk om dit naar een station te laten sturen. En ik snap ook dat je dan dit liever niet naar een vage kennis wil laten sturen. Ik ga even met mijn collega moderators in beraad en laat het, als we nog iets anders kunnen bedenken, deze week nog even weten.
Badge +3
Oh dan heb ik niets gezegd. Ik begreep dat OV-fiets nog wel te regelen viel (met wat gedoe over de 1 cent incasso van je Belgische IBAN, die dan 10 dagen nodig had voor goedkeuring)?

De overstap van OV-fiets naar Flex zou daarna zonder vedere tussenkomst van NS moeten lukken.
Rueben,

Dat mag ook wat langer duren, hoor.

Liefst wel iets sneller dan het "terugsteken" topic en enkele anderen.

Robert B,

Voor een nieuwe klant is OV Fiets, bellen naar NS klanteNService en dan 10 dagen wachten de snelste manier.

Ik zou hopen dat ik als bestaande klant een voordeel heb op nieuwe klanten. Mijn rekeningnummer, adres- en andere gegevens en betaalhistorie zijn al gekend. Maar Flex bemoeilijkt de zaak.

En als ik de kaartvernieuwingpagina van OV chipkaart goed begrepen heb, maken zij een duplicaat aan (die ze dan waarschijnlijk niet naar België willen verzenden). 😭😢
Badge +3
Tja, je mag mijn adres wel opgeven en dan stuur ik hem wel door.

Desnoods mag het ook wel via mijn IBAN (ik maak me er geen zorgen over dat je het dan meteen wijzigt naar de jouwe en mijn kosten vergoedt...)

Maar iDeal zou met een (maandje gratis) Bunq accountje ook wel moeten lukken, toch? Op die manier had iemand anders e.e.a. opgelost.
Badge +3
Probleem is dat TLS bij een kaartvernieuwing inderdaad een 'duplicaat' maakt met al je producten.

Behalve OV-fiets e.d. dat niet op een kaart staat (tenzij je de kaartvernieuwing via NS aanvraagt, dan zou het wel erbij moeten komen, én de kaart automatisch aan je Mijn NS account toegevoegd moeten worden).

Hoe het met Flex gaat weet ik niet. Reizen op Rekening NS zal er vast en zeker op komen te staan, maar of dat dan herkend wordt door NS betwijfel ik. Dus doe in ieder geval de kaartvernieuwing via NS en blijf zo ver mogelijk weg van TLS.
Reputatie 2
Maar iDeal zou met een (maandje gratis) Bunq accountje ook wel moeten lukken, toch? Op die manier had iemand anders e.e.a. opgelost.

Hoi Robert,
ik ben ook begonnen met het aanmaken van een bunq account, omdat ik vanuit Duitsland ook geen iDeal heb.bunq bestaat in meerdere Landen. Ik heb tenslotte de bestelprocedure afgebroken, omdat ik dacht dat ik van bunq dan ook een DE IBAN krijg. Is dit niet zo?
Groet Ulrich
Reputatie 6
Badge
Bij Bunq krijg je een Nederlands rekeningnummer (en Ideal). Ik weet wel dat ze ook Duitse IBAN's aan wilden gaan bieden, maar dit doen ze dit nog steeds niet. Alle IBAN's van Bunq zijn Nederlands, ook als je bijvoorbeeld vanuit Duitsland of Oostenrijk een rekening opent.

Ik heb zelf touwens een gratis rekening bij Bunq. Dat is dan wel zonder pinpas/CC, maar Ideal werkt wel gewoon.
Badge +3
Precies, binnen iDeal kan je Bunq kiezen als bank, en een IBAN is een IBAN dus of dat een NL, BE of DE is maakt natuurlijk niet uit.

Bij mijn weten is alleen de eerste maand gratis als je Bunq alleen maar gebruikt om andere rekeningen (IBAN, PayPal, creditcards) aan te koppelen, en ze dus alleen maar doorgeefluik zijn.
Reputatie 2
Alle IBAN's van Bunq zijn Nederlands, ook als je bijvoorbeeld vanuit Duitsland of Oostenrijk een rekening opent.

Bedankt voor de Info, dan ga ik mijn account toch noch activeren, ook al i.v.m. spoordeelwinkel
Reputatie 6
Badge
Bij mijn weten is alleen de eerste maand gratis als je Bunq alleen maar gebruikt om andere rekeningen (IBAN, PayPal, creditcards) aan te koppelen, en ze dus alleen maar doorgeefluik zijn.

Ik heb Bunq Vrij. Dat is 1 gratis betaalrekening zonder passen. Die heb ik in mei geopend en is nog steeds gratis.

Ik zie nu op de website dat er een en ander veranderd is, volgens mij in juli. Er zijn wat nieuwe opties (bijvoorbeeld Travel Card) en Bunq Vrij lijkt inderdaad niet meer verkrijgbaar te zijn. Ik kan het in ieder geval niet meer vinden.
Reputatie 5
Badge

Bij mijn weten is alleen de eerste maand gratis als je Bunq alleen maar gebruikt om andere rekeningen (IBAN, PayPal, creditcards) aan te koppelen, en ze dus alleen maar doorgeefluik zijn.Ik heb Bunq Vrij. Dat is 1 gratis betaalrekening zonder passen. Die heb ik in mei geopend en is nog steeds gratis.

Ik zie nu op de website dat er een en ander veranderd is, volgens mij in juli. Er zijn wat nieuwe opties (bijvoorbeeld Travel Card) en Bunq Vrij lijkt inderdaad niet meer verkrijgbaar te zijn. Ik kan het in ieder geval niet meer vinden.

Een goede 2 maanden geleden is bunq free vergangen door de Travel Card inderdaad. Je krijgt geen IBAN meer bij. De klanten die free hebben kunnen dat komende periode gewoon blijven gebruiken, maar zullen ook vroeger of later worden omgezet naar premium of travel card (maanden, jaren).

Hoe dan ook, bedrijven zouden gewoon in staat moeten zijn om binnen het SEPA gebied automatische incasso's uit te zetten. Helaas zijn niet alle bedrijven even snel met omschakelen van hun systemen.
Dat wordt nog een issue, want ook steeds meer Nederlanders maken gebruik van banken als N26 en Revolut. Is het niet om de kosten, dan wel om de innovaties die deze banken introduceren.
@gekke_henkie Daar ben ik weer. Allicht is het voorstel van @Robert B wel iets waar je mee kan, het is in ieder geval erg aardig aangeboden. 😊 Wat betreft andere oplossingen, helaas heb ik niet iets anders kunnen vinden wat minder omslachtig is. Het spijt mij dan ook zeer dat ik hier niet het gouden idee kan brengen. Mocht je zelf nog iets bedacht hebben, dan lees ik het graag!
Rueben NS,

Ik sta niet echt te springen om persoonlijke gegevens aan praktisch onbekenden te geven voor een treinabonnement. Maar het is wel lief van Robert B om het aan te bieden. ☺

Waar ik zelf aan denk, valt ook onder "omslachtig", maar dan valt het mee met het delen van privacygevoelige gegevens. Persoonlijk zie ik meer op tegen het nemen van de selfie voor de foto. Daar ben ik nog steeds geen kampioen in. 🙂

Mijn voorstel is:
  • ik wijzig mijn Flex Weekend Vrij in een klassiek Weekend Vrij via de klanteNService. (Wat is hiervoor het beste moment? Ga ik een brief voor een pasfoto van NS krijgen? Of alleen een brief van TLS?);
  • ik bestel een nieuwe persoonlijke chipkaart bij TLS;
  • na ontvangst van de nieuwe kaart geef ik aan de klanteNService van NS mijn nieuwe kaartnummer door;
  • ik vraag aan NS de kosten voor de nieuwe kaart terug;
  • NS zet de bestelling klaar;
  • ik haal de bestelling op;
  • ik wijzig nadien mijn abonnement terug naar Flex vanuit Mijn NS;
  • ik haal de wijziging op;
  • ik blijf door Nederland crossen met de trein.
Maar het zou klantvriendelijker zijn als ik gewoon het Flex-abonnement zou kunnen ophalen zonder de omweg via de klanteNService. Zeker nu er op termijn steeds meer Belgen, Luxemburgers en Duitsers (of inwoners van) een Flex-abonnement gaan hebben.
Als je toch een nieuwe ov-chipkaart bij TLS dan zou ik op de oude kaart het abonnement wijzigen in een € 0,00 abonnement.
En met de nieuwe kaart weer aanmelden bij NS flex. Dit gaat namelijk automatisch via de website.
Na een looptijd van 1 maand (30 dagen) is het abonnement immers dagelijks opzegbaar.
Moet je wel even op het 1e station in Nederland uitstappen om de ns flex te activeren bij de kaart automaat. Op die manier is dit mogelijk zonder de tussenkomst met de klantenservice.
Badge +3
Probleem is dat je zonder Nederlandse IBAN niet zomaar Flex kunt aanvragen, dat moet via allerlei omwegen (zoals een nieuwe kaart bestellen met alleen OV-fiets) en duurt minimaal 10 dagen om de incassomachtiging rond te krijgen.

Verzending naar het buitenland kent ook de nodige beperkingen, maar daar valt wel omheen te werken.
En met de nieuwe kaart weer aanmelden bij NS flex. Dit gaat namelijk automatisch via de website.
johabo,

Je hebt mijn andere berichten blijkbaar nog niet gelezen. 🙂

Ik heb geen iDeal en ik vertik het om een iDeal-rekening te openen (die ik nadien bij de Belgische Nationale Bank en de federale Belastingdienst moet aangeven).

Zonder iDeal gaat dit niet automatisch.

Na een looptijd van 1 maand (30 dagen) is het abonnement immers dagelijks opzegbaar.
De minimumperiode voor Flex is een maand (als in tussen de 28 t.e.m. 31 dagen naargelang de maand).

Moet je wel even op het 1e station in Nederland uitstappen om de ns flex te activeren bij de kaart automaat. Op die manier is dit mogelijk zonder de tussenkomst met de klantenservice.
Ik moet inderdaad op de eindhalte van mijn Lijnbus uitstappen. Deze rijdt maar een beperkt aantal kilometers in Nederland en wil bv. niet doorrijden naar Schiphol of zo.

En een Nederlandse trein met toilet, tafeltjes, mogelijkheid om tijdens de rit van koffie of eten te genieten is te verkiezen boven een (soms drukke) Lijnbus.

Maar zonder dollen.

Ik zou het ook zien zitten als TLS een persoonlijke kaart met een niet geactiveerd Flex-abonnement naar België stuurt. En dat ik dan gewoon van de NS klanteNService een code krijg om het abonnement te activeren.
@gekke_henkie
Rueben NS,

Ik sta niet echt te springen om persoonlijke gegevens aan praktisch onbekenden te geven voor een treinabonnement. Maar het is wel lief van Robert B om het aan te bieden. ☺

Waar ik zelf aan denk, valt ook onder "omslachtig", maar dan valt het mee met het delen van privacygevoelige gegevens. Persoonlijk zie ik meer op tegen het nemen van de selfie voor de foto. Daar ben ik nog steeds geen kampioen in. 🙂

Mijn voorstel is:
  • ik wijzig mijn Flex Weekend Vrij in een klassiek Weekend Vrij via de klanteNService. (Wat is hiervoor het beste moment? Ga ik een brief voor een pasfoto van NS krijgen? Of alleen een brief van TLS?);
  • ik bestel een nieuwe persoonlijke chipkaart bij TLS;
  • na ontvangst van de nieuwe kaart geef ik aan de klanteNService van NS mijn nieuwe kaartnummer door;
  • ik vraag aan NS de kosten voor de nieuwe kaart terug;
  • NS zet de bestelling klaar;
  • ik haal de bestelling op;
  • ik wijzig nadien mijn abonnement terug naar Flex vanuit Mijn NS;
  • ik haal de wijziging op;
  • ik blijf door Nederland crossen met de trein.
Maar het zou klantvriendelijker zijn als ik gewoon het Flex-abonnement zou kunnen ophalen zonder de omweg via de klanteNService. Zeker nu er op termijn steeds meer Belgen, Luxemburgers en Duitsers (of inwoners van) een Flex-abonnement gaan hebben.

Ik vrees dat voor nu dit ook je beste optie is. Alhoewel, misschien dat ik nog iets anders weet. Voordat ik het hier openbaar deel zal ik je dit even in een privébericht sturen met mijn oplossing. Mocht dat iets makkelijker gaan, zal ik dat hier ook even posten.
@Rueben NS,

Ik heb de vraag ook eens voorgelegd aan OV chipkaart. Hun antwoord was "Vernieuwd NS uw OV-chipkaart niet automatisch, dan kunt u het zelf vernieuwen. Wanneer u dan online uw OV-chipkaart vernieuwd in België, kunt u betalen met PayPal. De kosten zijn ook dan € 7,50.

Wij kunnen een OV-chipkaart naar België versturen. Ongeacht of daar nu wel of geen abonnement op staat. De levertermijn voor het versturen van een kaart duurt daarbij langer dan wordt aangegeven. U kunt rekening houden met een levertermijn van gemiddeld tien werkdagen."

Nu heb ik uit andere topics al geleerd dat de praktijk meestal anders loopt. Het abonnement zorgt voor de nodige problemen.

Het wordt dus even afwachten en zorgen dat er vanaf september een geactiveerd Weekend Vrij abonnement op mijn kaart staat.

Volgens TLS krijg ik dan, nadat ik een selfie geüpload heb, vanzelf een nieuwe kaart van NS.

Anders ga ik je voorstel om bij OV chipkaart een duplicaat aan te vragen proberen.

Als dat niet lukt, minstens 2 maanden voor de einddatum mijn abonnement wijzigen in een klassiek Weekend Vrij. En de rest van mijn stappenplan.

Als er ondertussen al iemand vanuit het buitenland een kaart wil vernieuwen met Flex, dan ben ik heel geïnteresseerd in zijn, haar of hun ervaring. 😁
@gekke_henkie Is goed, dan wacht ik dat even af en lezen we de ontwikkelingen hier wel.
Badge +3
Paar puntjes..

Bij kaartvernieuwing via TLS kan je ervoor kiezen om de huidige foto te gebruiken, geen nieuwe 'selfie' nodig dus.

Maar dan moeten ze die wel hebben... dus zou je ooit ergens (ook vóór de AVG) aangegeven moeten hebben dat die 5 jaar bewaard mocht worden.

Dat 'ongeacht abonnement' gaat mis omdat NS (Reizen op Rekening, dus Flex) je nieuwe kaart(nummer) niet herkent, dat moet dus via de NS Klantenservice toegevoegd worden.

Kosten voor een duplicaat (€11 of € 10,50) krijg je wel terug van NS bij een abonnement, en voor een kaartvernieuwing meestal ook wel (ook al is Flex geen jaarabonnement).

Ik ben ook benieuwd!
Bij kaartvernieuwing via TLS kan je ervoor kiezen om de huidige foto te gebruiken, geen nieuwe 'selfie' nodig dus.

Maar dan moeten ze die wel hebben... dus zou je ooit ergens (ook vóór de AVG) aangegeven moeten hebben dat die 5 jaar bewaard mocht worden.

TLS heeft nog een selfie van me. Geen idee of ik toen heb aangegeven dat ze de foto mochten bewaren.

Ik zal anders eens bij mijn collega informeren of ze vanuit België een Flexabonnement met iDeal kan kopen. Tenzij @Ulrich_Cloos ondertussen zijn nieuwe iDeal wil uitproberen (zonder effectief een nieuw abonnement te bestellen). Hij moet dan wel een emailadres gebruiken dat de NS nog niet kent.

Dit begint "treinreizen voor gevorderden" te worden. 😁

Reageer