beantwoord

kaartvervanging NS Flex abonnement

Reputatie 4
Hallo,

begin juli verloopt mijn ov-chipkaart. Heb hier een flex abonnement op staan. Heb onlangs een mail gehad voor het uploaden van een nieuwe pasfoto, dit heb ik onlangs gedaan.

Echter heb ik nog wel wat vragen.

1) wanneer kan ik de nieuwe kaart ontvangen?

2) Hoe gaat dit dan met de kosten van het abonnement wat ik heb? Zal dit dan 2 keer berekend worden en hoe kan ik dit dan in "Mijn NS" zien.

3) Kan ik zodra ik de nieuwe ontvangen heb, de oude nog gebruiken tot (ongeveer) de einddatum van mijn kaart ermee reizen? En daarna overgaan op de nieuwe kaart? Of moet ik hem perse direct gebruiken nadat ik hem ontvangen heb?
icon

Beste antwoord door Denice NS 1 mei 2019, 19:05

Als je ons van een nieuwe foto hebt voorzien kan je je nieuwe kaart zo'n 1 tot 2 weken voor het verlopen van je huidige kaart verwachten (soms zelfs nog eerder). Je huidige kaart kan je gebruiken tot aan de vervaldatum. Daarna is de kaart niet meer te gebruiken. Dit spreekt voor zich denk ik ūüėČ

De kosten van je abonnement worden gewoon eenmaal berekend en afgeschreven ondanks dat het abonnement een korte tijd op 2 kaarten staat.ūüôā
Bekijk origineel

15 reacties

Als je ons van een nieuwe foto hebt voorzien kan je je nieuwe kaart zo'n 1 tot 2 weken voor het verlopen van je huidige kaart verwachten (soms zelfs nog eerder). Je huidige kaart kan je gebruiken tot aan de vervaldatum. Daarna is de kaart niet meer te gebruiken. Dit spreekt voor zich denk ik ūüėČ
De kosten van je abonnement worden gewoon eenmaal berekend en afgeschreven ondanks dat het abonnement een korte tijd op 2 kaarten staat.ūüôā
Reputatie 4
Ok, dan weet ik voor nu voldoende. Mocht ik nog vragen hebben kom ik weer terug.

Al weken terug is er een nieuwe foto geladen bij de NS

OP 3 juli 2020 is de nieuwe kaart aangevraagd omdat de oude op 13 september verloopt.

NS ziet de aanvraag niet na telefonisch contact. Via 0800 0980 uiteindelijk de kaart telefonisch aangevraagd, omdat er blijkbaar een systeemfout was geweest. Als dat zo was, dan kun je toch een back-up gebruiken! Ik heb de betreffende e-mails zelf wel gearchiveerd. Op 16 augustus 2020 is er gebeld en weer besteld. 5¬†dagen wachttijd. De kaart zal helaas niet de nieuwe pasfoto bevatten en ook wordt er ‚ā¨ 7,50 plus ‚ā¨ 3,00 administratie kosten afgehouden. Moet ik nu betalen voor jullie slordigheid? Welke oplossing vindt de NS wel netjes?¬† De verlenging was toch gewoon gratis?¬†

https://www.ns.nl/zoeken/search?q=als%20chipkaart%20is%20verlopen%20abonnement

Reputatie 7
Badge +3

OP 3 juli 2020 is de nieuwe kaart aangevraagd omdat de oude op 13 september verloopt.

NS ziet de aanvraag niet na telefonisch contact. Via 0800 0980 uiteindelijk de kaart telefonisch aangevraagd, omdat er blijkbaar een systeemfout was geweest. Als dat zo was, dan kun je toch een back-up gebruiken! Ik heb de betreffende e-mails zelf wel gearchiveerd. Op 16 augustus 2020 is er gebeld en weer besteld. 5¬†dagen wachttijd. De kaart zal helaas niet de nieuwe pasfoto bevatten en ook wordt er ‚ā¨ 7,50 plus ‚ā¨ 3,00 administratie kosten afgehouden. Moet ik nu betalen voor jullie slordigheid? Welke oplossing vindt de NS wel netjes?¬† De verlenging was toch gewoon gratis?¬†

De kosten voor de nieuwe kaart kun je bij NS terugvragen als je een abonnement op de kaart hebt staan.

Ik weet niet wie je via dat 0800 nummer hebt gebeld, maar het is geen regulier telefoonnummer van NS

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat het telefoonnummer een typefout is. Vermoedelijk bedoelt Darth Vader Koog  het nummer 0900-0980, het klantenservice nummer van OV-Chipkaart. 

De kosten voor de nieuwe kaart kun je bij NS terugvragen als je een abonnement op de kaart hebt staan.

Ik weet niet wie je via dat 0800 nummer hebt gebeld, maar het is geen regulier telefoonnummer van NS

@MoDe¬†@Darth Vader Koog¬†: NS moet er nu eindelijk eens voor gaan zorgen dat ze deze kosten gewoon niet in rekening brengen. Is alleen maar belasting voor de "klantenservice‚ÄĚ. Ook dit onderwerp foutieve pasfoto, pasfoto kwijt, pasfoto verwisseld, komt herhaaldelijk voor op dit forum. Indien NS eerst ‚ā¨ 10,50 kosten wil hebben, dan vind ik dat zij ‚ā¨ 20,50 moeten terugstorten waarbij de ‚ā¨ 10,00 dan de kosten zijn voor de klant die al dit genuezel maar moet ondergaan.

Dit is gewoon wederom zeer klantonvriendelijk.

Er zijn inmiddels 577 topics over pasfoto's. Bijna allemaal dat uploaden niet lukt.

https://community.ns.nl/search?q=pasfoto

Dat klopt 0900 0980 was gebeld door Darth Vader Koog aan de Zaan.

Ik kijk 19 augustus of er al een bedrag is afgeschreven. Tot nu toe nog geen verdere info ontvangen.

Het zou netjes zijn als er een bevestiging komt dat jouw verzoek in behandeling is. Nu moet je lijdzaam afwachten.

Badge +3

Als een kaart binnen 6 weken verloopt kan NS geen kaartvernieuwing meer voor je¬†in gang zetten, dus die doe je dan zelf en via TLS/OV-chipkaart. Daar gaat uiteraard ook je betaling naartoe. Het zijn dus geen kosten ‚Äėdie NS wil hebben‚Äô van je.

Een nieuwe kaart kost ‚ā¨ 7,50 maar¬†als je hem via een (papieren) formulier bestelt komt daar¬†‚ā¨ 3,00 aan administratiekosten bij. Blijkbaar rekenen ze die dus ook bij telefonisch vernieuwen.

Bestel je hem online dan kan je (net als bij NS) een goede digitale foto aanleveren. Bij bestelling per post stuur je een pasfoto (geen eigen print) mee met het formulier. Bij telefonisch bestellen is er geen andere pasfoto dan de huidige natuurlijk.

De kosten kan je na ontvangst van je kaart terugkrijgen, op voorwaarde dat je een doorlopend NS abonnement hebt. Uiteraard via de klantenservice.

Een vernieuwing voor een kaart die op 13 september verloopt had je heel eenvoudig kunnen doen (mét nieuwe pasfoto) via deze pagina. In de regel heb je de nieuwe kaart dan (ruim) binnen een week in de bus.

De wijze van kaart vernieuwen was / is mij duidelijk en als zodanig ook uitgevoerd. Echter er kwam niets. Dat blijkt dan volgens hen een systeemfout te zijn. Een excuus heb ik niet gehoord, alleen een advies om dan de kaart maar telefonisch gelijk te vernieuwen. Omdat ik met de vakantie voor de deur, van het openbaar vervoer gebruik wil gaan maken, heb ik dit maar geaccepteerd. De telefoon is druk bezet bij hen. Even rustig adem halen en de situatie goed inschatten, is bij dit soort situaties bij de klantenservice echt een brug te ver.

Bedankt voor de moeite om de route van kaart vernieuwen, nog eens op een rijtje te zetten.

Ik blijf in afwachting van de vernieuwde kaart. Maar hopen dat er nu niet weer ‚Äúeen systeemfout‚ÄĚ plaatsvindt.¬†¬†

Goedenavond Darth Vader (mag ik de Koog weglaten? Daar word ik blij van).

Mosterd na de maaltijd waarschijnlijk, maar mijn excuses voor het ongemak. Is er toegelicht wat "een systeemfout‚ÄĚ in dit geval inhoudt? Het is nogal een breed begrip wat wij als Klantenservice wel eens gebruiken om een cascade aan jargon te voorkomen.

Badge +3

Tja, als je ruim 2 maanden van tevoren een verzoek krijgt van NS voor een nieuwe pasfoto dan heb je recht op gratis kaartvernieuwing.

Volg je de stappen (upload foto succesvol) en weten NS √©n TLS vervolgens weken later niets over die kaartvernieuwing (klant vraagt zich af ‚Äúwaar blijft mijn nieuwe kaart eigenlijk‚ÄĚ?) en gaat bellen/navragen‚Ķ dan is er iets fout gegaan‚Ķ¬†in het systeem. Daar is geen jargon voor nodig verder.

En NS kan dan niets meer doen, behalve zeggen ‚Äúvernieuw zelf maar via TLS/OV-chip en later de kosten terug‚Ä̂Ķ¬†Gelukkig is¬†@Darth Vader Koog nog zeer ruim op tijd.

Ik neem aan dat de ‚ā¨3 administratiekosten van TLS voor telefonisch vernieuwen ook vergoed worden?

Nee, daar is niets aan toegevoegd. Vervolgens werd hardop voorgelezen welke stappen hij aan het checken was en daar liet de brave borst het bij. Trouwens dat vernieuwen is allemaal door mij keurig verzorgd, inclusief een nieuwe pasfoto. Dat bleek trouwens ook geen eenvoudige opgave, om deze geaccepteerd te uploaden.

Een stukje uit de mail en per direct uitgevoerd.

17-8-2020 14:54

Upload n√ļ een pasfoto, zodat we u uw nieuwe OV-chipkaart op tijd kunnen toezenden
Voor de productie van uw nieuwe OV-chipkaart hebben we een nieuwe pasfoto van u nodig. Klik op onderstaande link om uw nieuwe pasfoto bij NS aan te leveren:

https://www.ns.nl/pasfoto-kaartvernieuwing

Een nieuwe kaart met vernieuwde pasfoto zou toch een simpel digitaal proces moeten zijn. Ook al zijn er meerdere mutaties per dag te verwerken. Dat mag geen excuus zijn. Daar is geen rapport voor nodig (diepe en krachtige communicatie met een individu.)

Ook vind ik het vervelend dat je niet kunt mailen naar de klantenservice, zodat ik de "bewijsstukken‚ÄĚ kan laten zien. Dat wil ik niet via een forum openbaar kenbaar gaan maken.

Samengevat

De klant moet een klacht kunnen uiten, waarbij accuraat de juiste stappen door de klantenservice zelf wordt uitgevoerd om de klacht op te lossen.

Hier wil ik het voorlopig bij laten. Ik wacht enige dagen af om te bezien of de vernieuwde kaart nu wel mijn adres weet te vinden.

Badge +3

Mailen kan inderdaad niet, maar via de Live Chat en social media (privéberichten via Twitter of Facebook) kan je wel bijlagen meesturen.

21 augustus 2020 

Inmiddels is de kaart binnen.

Inderdaad gratis. Althans de ‚ā¨ 10,50¬†is (nog) niet afgehouden van mijn betaalrekening. Ik houd het in de gaten, anders weet ik inmiddels de klantenservice van NS wel te vinden.¬†

Mijn nieuwe foto staat er niet op, maar dat vind ik geen probleem. Raar blijft het natuurlijk wel, immers deze had ik in eerste instantie, in verband met het e-mail verzoek van de NS, wel op de daarvoor bedoelde site ‚Äúge-upload‚ÄĚ.¬†

In ieder geval kan ik nu weer gebruik maken van de geweldige faciliteiten van het openbaar vervoer. 

Een ieder bedankt

Reageer