beantwoord

Kan klasse niet wijzigen, NS raad Flex aan terwijl ik het al heb

• 9 augustus 2019
  • 28 reacties
  • 498 Bekeken

De afgelopen dagen kreeg ik niet de optie om mijn klasse te wijzigen in de NS app voor NS Flex. Vandaag wou Ik het echt heel graag wijzigen dus ging naar de website maar toen kreeg ik de optie niet te zien. Sterker nog, de website van NS raadde me zelfs NS Flex aan om af te sluiten! Ik herken ook niet de mijn ns zoals het hiervoor met NS Flex was.

Ik ging naar de kaartautomaat om te kijken of ik daar de klasse tegenwoordig kon wijzigen. Zag ik dat er een nieuw product was. Dat geladen maar nog steeds geen verschil. NS Flex heb ik al sinds launch dus wat is hier allemaal aan de hand?
icon

Beste antwoord door Laura NS 9 augustus 2019, 12:55

We hebben nu even in privéberichten gesproken om te zien of het werkt als je de kaart(en) verwijdert en opnieuw toevoegt. Dit heeft helaas niks uitgehaald. Ook vermoed ik dat NS Flex er misschien niet meer op staat, wat heel raar zou zijn, als je zelf niks hebt gewijzigd. Ik denk dat het nu verstandig is om contact op te nemen met onze klantenservice, zodat ze kunnen kijken of je abonnement goed staat en eventueel even naar je account kunnen kijken. Laat je dan hier weten wat de oplossing is geweest? Daar leren communityleden en ik ook weer van.
Bekijk origineel

28 reacties

Wat vreemd, Polopolo150! Heb je hiervoor wel eens je klasse kunnen wijzigen? Dit kan namelijk in de NS app op je smartphone.
Ja dat deed ik regelmatig hiervoor. Toen kreeg ik de optie namelijk wel. Ik heb nu alleen in de NS app of ik ben ingecheckt en de vorige NS reizen die ik heb gedaan. De klasse kan ik niet wijzigen. Volgens mij ziet NS backoffice sowieso niet dat ik NS Flex heb terwijl ik reizen op rekening wel op mijn kaart heb.
Dus dit werkt niet? Je hebt het niet toevallig na die 15 minuten gedaan?
Nee ik heb dus geen optie op een klassenwissel. Ik heb een PM gestuurd met wat ik op mijn NS te zien krijg.
We hebben nu even in privéberichten gesproken om te zien of het werkt als je de kaart(en) verwijdert en opnieuw toevoegt. Dit heeft helaas niks uitgehaald. Ook vermoed ik dat NS Flex er misschien niet meer op staat, wat heel raar zou zijn, als je zelf niks hebt gewijzigd. Ik denk dat het nu verstandig is om contact op te nemen met onze klantenservice, zodat ze kunnen kijken of je abonnement goed staat en eventueel even naar je account kunnen kijken. Laat je dan hier weten wat de oplossing is geweest? Daar leren communityleden en ik ook weer van.
Mijn NS account wordt opgeheven en mag over 24 uur weer een account aanmaken. Kijken of dat het oplost.

Het daadwerkelijk reis met NS Flex Dal Vrij gaat wel goed. Tweedeklas in de spits en eerste klasse in de dal uren zoals ik ook mijn abonement heb vastgezet ermee.
Heeft niet geholpen. Kan nog steeds de klasse niet wijzigen. Krijg nog steeds exact hetzelfde te zien.

Zal op een later moment weer klantenservice bellen. Mocht Laura of iemand anders me ook kunnen helpen dan graag. Het feit dat ik niet mijn abonnement kan wijzigen en in lichtere mate mijn klasse is erg vervelend vind ik.
Badge +3
Zie je de optie wel bij Mijn NS in een browser? ns.nl/mijnns
Zowel op laptop, mobiel als in de app kan ik de klasse of iets anders in mijn abonement niet wijzigen.
Badge +3
Dus dit ziet er bij jou heel anders uit?

Ja. Dat heb ik dus niet terwijl ik het hiervoor wel kon. Laura NS kan het bevestigen in de screenshots die ik haar heb verstuurd.
=POST method failed
$MySQL = false
Bij mijn laatste post staat er een MySQL storing. Vreemd. Wat ik toen postte is dat ik de klantenservice belde maar zeiden dat ik de klassenwissel alleen bij de automaat kon doen en alleen bij jaarabonnementen. Toen opgehangen want dat klopt met betrekking tot NS Flex helemaal niet.

Vervolgens opnieuw gebeld en daarin zei een medewerker dat er storing is met Mijn NS met betrekking tot NS Flex met het inzien van reisgegevens. Blijkbaar trekt dat ook door tot mijn probleem dus ze gaat het melden en dan mag ik een week wachten. Als het aan het einde van de week nog zo is dan kan ik weer bellen.
Reputatie 4
@Danny Flex kun je bevestigen dat er een storing is voor het inzien van je reishistorie binnen de flex omgeving. Ik zie de reizen van afgelopen week ook nog niet zoals @Polopolo150. En de totaalprijs is dus ook nog niet aangepast.
Een bevestiging zoals Danny Flex dat wellicht kan, kan ik niet zozeer, gezien ik dezelfde informatie krijg als mijn telefonische collega's, maar het klopt dat er een storing zou zijn waardoor de reistransacties van afgelopen week nog niet verwerkt zijn en waardoor er dus ook nog geen prijzen getoond worden in Mijn NS. Hierover heb ik vandaag informatie gekregen.
Reputatie 4
Ok, is er al een richtlijn wanneer het opgelost is?
Vandaag per telefoon kreeg ik ook te horen dat ik een klassenwissel per telefoon kon doen. Vandaag 3x geprobeerd om deze te doen. 2x per telefoon en 1x per loket. Bij de eerste telefonische contact werd er gezegd dat ik bij de kaartautomaat mijn klasse kon wisselen en dat ze echt 100% de waarheid vertelde etc. Bij de tweede telefoon werd ik in de wacht gezet want het ging haar pet te boven om mijn klasse te wisselen. Bij het loket konden ze het niet wijzigen maar wouden ze rare dingen doen door reizen op saldo van mijn kaart te wijzigen en te verwijderen. Daar zei ik dat ze het beter niet kon doen.

Ik vind NS Flex echt een kut product op deze manier. Heb maar een los eerste klasse kaartje gekocht.
@dennisg Op dit moment hebben we nog geen prognose, sorry.

@Polopolo150 Ik vind het jammer om te lezen dat je geen duidelijk antwoord hebt gekregen, maar mogelijk dat het ontstaan is door een misverstand. Het wisselen van een klasse werkt bij NS Flex namelijk iets anders dan bij onze klassieke producten. Bij klassieke producten gaat dit voor een tijdelijke klassenwissel inderdaad bij een kaartautomaat. Bij NS Flex werkt het echter iets anders, sowieso heb je ook verschillende typen van een klassenwissel. Het makkelijkste, als jij enkel tijdelijk in de 1e klas wilt reizen, kun je jouw reisklasse wijzigen via je Mijn NS account of NS App. Je kunt daar simpelweg aangegeven dat je 1e klas wilt reizen, ofwel voor één dag, ofwel totdat jij het weer terugreist. Alle gemaakte reizen vanaf dat moment zullen dan volgens het 1e klas tarief worden gefactureerd. Bij reizen die door jouw abonnement volledig gedekt worden wordt er een eersteklas toeslag in rekening gebracht, wat 67% van de 2e klas klas prijs is doordeweeks en 50% in het weekend.

Bij afgekochte abonnement (vrij reizen zoals Dal Vrij, Altijd Vrij, Weekend Vrij) heb je tevens de mogelijkheid om de 1e klas af te kopen voor de periode waarin jouw abonnement geldig is. Dit is een abonnementswijziging, waarbij je maandelijks een bedrag extra betaalt om effectief je abonnement op de 1e klas te zetten. Hiermee zullen alle reizen die door je abonnement gedekt worden op 1e klas zijn, reizen waarbij je alsnog voor een ritprijs betaalt zullen standaard 2e klas zijn.

Beide wijzigingen kun jij zelf uitvoeren via je Mijn NS account en kunnen we bij de Klantenservice doen. Waarom mijn collega's dit niet is gelukt durf ik niet te zeggen.
@Stijn NS dit was bij mij al bekend. En je zegt dat ik deze klassenwissel zelf kan doen. Maar ik heb dus juist deze topic geopend omdat ik dat NIET kan doen.

Je bevestigd trouwens dat de klantenservice dit kan doen dus er is volgens mij geen misverstand?
Excuus, daar had ik even overheen gelezen. Mijn uitleg is natuurlijk hoe het zou moeten werken, het is goed mogelijk dat dit nu niet zo werkt door de storing.

Met een misverstand bedoelde ik dat mijn collega's wellicht hadden begrepen dat het om een klassiek abonnement ging, waarbij je de klassenwijziging bij een kaartautomaat moet uitvoeren. Dat is bij een NS Flex abonnement niet mogelijk.
Ja precies okay 🙂
Wat me verontrust is dat reizen op saldo weer op mijn kaart staat en ook wordt weergegeven in de Mijn NS pagina. Is dat de reden dat ik niks kan wijzigen?
Dat lijkt me wel ja! Bij een klassiek abonnement kun je dit namelijk via een NS kaartautomaat doen, niet via de homepagina van jouw Mijn NS account.

Gezien je NS Flex geen prettig product vindt, zou ik het als ik jou was gewoon op deze manier doen.
Dat lijkt me wel ja! Bij een klassiek abonnement kun je dit namelijk via een NS kaartautomaat doen, niet via de homepagina van jouw Mijn NS account.

Gezien je NS Flex geen prettig product vindt, zou ik het als ik jou was gewoon op deze manier doen.

Huh?

Luister. Ik heb gewoon NS Flex en dat wil ik gewoon houden. Het is een top product als het gewoon werkt zoals het zou moeten. Als ik van NS Flex af wou dan had ik dat al lang wel gedaan en is het probleem opgelost. Maar ik wil gewoon een klassenwissel doen. Ik wil mijn abonement kunnen inzien en wijzigen. Ik wil kijken hoeveel ik deze periode heb verbruikt. Dat kan ik dus nu allemaal niet.

Kan je ipv dit soort posts mij niet een oplossing aanbieden?
Het lijkt erop dat mijn collega's alles al hebben geprobeerd.

Mij is even ontgaan dat je wél nog een NS Flex abonnement hebt. Ik zou als ik jou was onze klantenservice benaderen voor een nieuwe OV-chipkaart. Deze koppelen aan jouw account en ik denk dat het dan wel allemaal werkt.

Reageer