beantwoord

Klasse niet meer zichtbaar bij inchecken NS Flex Weekend Vrij

• 21 juli 2020
  • 4 reacties
  • 164 Bekeken

Ik heb sinds kort mijn klassieke Weekend vrij omgezet naar een NS Flex Weekend Vrij abonnement voor de 1e klasse.

Wat me nu opvalt is dat ik bij het inchecken niet meer kan zien voor welke klasse ik kan reizen. Voorheen was dat goed zichtbaar. Nu staat er alleen “Reizen op rekening” o.i.d.

Kan de conducteur wel zien dat ik voor de 1e klasse betaald heb?

icon

Beste antwoord door masd 21 juli 2020, 19:32

Dat klopt, bij inchecken met Flex staat er altijd 'reizen op rekening'.

De conducteur kan wel zien dat u (op uw 1e klas Weekend Vrij) 1e klas mag reizen.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Dat klopt, bij inchecken met Flex staat er altijd 'reizen op rekening'.

De conducteur kan wel zien dat u (op uw 1e klas Weekend Vrij) 1e klas mag reizen.

Badge +3

Let op dat je bij een incheck buiten je vrij reizen periode (vr 18:30 - ma 04:00) standaard 2e klas reist met Flex Weekend Vrij. Dat zijn dus je reizen waarvoor op je factuur een bedrag gerekend wordt.

Voor die reizen kan je in Mijn NS of de NS app 1e of 2e klas instellen. Wisselen van 2e naar 1e klas kan zelfs tot 15 minuten na het inchecken (het tijdstip van de wissel is 15 minuten 'in het verleden’ dus).

Als je langere tijd 1e klas wilt reizen doordeweeks dan kan dat ook, dus behalve ‘vandaag’ kan dat ook tot een zelf te kiezen datum X of totdat je het zelf weer wisselt (dan staat er 31-12-2099).

Ja, bij dit abonnement is me dat duidelijk.

Bij het klassieke Weekend Vrij was het een verrassing voor me dat de ov kaart structureel was omgezet naar 1e klasse.Ook buiten het weekend dus.

Bedankt allemaal,

Badge +3

Mocht het voorkomen dat men bij controle je 1e klas Weekend Vrij niet kan zien (bijv. in tunnels zonder bereik of bij sommige andere vervoerders dan NS) dan zeg dat je het toch echt hebt en dat ze maar een afwijking moeten registreren (doen ze vaak uit zichzelf al). Je krijgt dan soms wel een e-mail over een correctietarief maar die kan je negeren.

Men mag je met Flex nooit wegsturen uit de 1e klas, het systeem berekent namelijk later wel waar je recht op had op dat moment.

Reageer