klasse wijziging in Flex altijd abonnement | NS Community
beantwoord

klasse wijziging in Flex altijd abonnement

  • 8 October 2018
  • 8 reacties
  • 1433 Bekeken

Vanmiddag heb ik via mijn NS een Klasse wijziging van 2e naar 1e klasse gedaan op mijn Flex altijd abonnement. Direct daarna ontving ik een email (mijn nr even weggehaald):

Uw wijziging voor ov-chipkaart met kaartnummer xxxx xxxx xxxx xxxx is ontvangen. Vanaf 8 oktober 2018 17:12 reist u 1e klas. Vanaf dit moment wordt het 1e klastarief berekend voor uw reizen.
Uw reisklasse is geldig tot 31 december 2099 23:59.

Eerder had ik het geprobeerd via wijzigen abonnement maar het systeem zei dat dat niet eerder kon dan 18 oktober (een maand na afsluiting van mijn abonnement). Via Klasse wijzigen kon het wel. Nogal verwarrend. Op mijn NS staat mijn abonnement prijs nog op 334 maand per maand. Dat klopt dus niet. De 1e klasse prijs is 560 euro ongeveer. Wat is hier aan de hand. Moet ik nu voor iedere reis tot 18 oktober apart een 1e klas ticket toeslag bijbetalen?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 8 October 2018, 22:03

Bekijk origineel

8 reacties

Goedenavond janchristiaan. Het wijzigen van een klasse werkt bij de NS Flex abonnementen iets anders dan bij de klassieke abonnementen. Waarbij je bij de klassieke abonnementen het hele abonnement moest wijzigen om een permanente klassenwissel uit te voeren is het bij de NS Flex abonnementen apart. Naast het abonnement zelf kun je de 1e klas erboven op doen of niet. Vandaar dat je dit niet kon doen via de 'wijzigen abonnement' optie, maar wel via 'Klasse wijzigen'. Want is uiteindelijk wat je ook wilt doen. :)

Ik begrijp dat je van deze wijziging een bevestiging hebt ontvangen, dus je zult nu totdat jij het weer terug wijzigt in de 1e klas reizen. Wat betreft de weergave in je Mijn NS account zal dit waarschijnlijk te maken hebben met wat verwerkingstijd aan onze kant.
Bedankt Stijn. Helder
Badge +3
De klassewissel die u nu hebt toegepast, zorgt ervoor dat u per reis betaalt voor het gebruik van de eerste klas: dit kost 67 procent van de ritprijs 2e klas op werkdagen en 50 procent van de ritprijs 2e klas in het weekend. Voor het afkopen van de 1e klas voor een vast bedrag voor alle reizen moet u echt uw abonnement wijzigen zodra dit weer kan. Dan kiest u voor NS Flex Altijd Vrij en voegt u de optie "Standaard 1e klas reizen" toe. U betaalt dan het vaste bedrag van 227 euro extra per maand.

Sinds een maand reis ik met een NS weekend vrij abonnement.

Vroeg me af of ik hiermee, na wijziging van tweede naar eerste klas, in het weekend zonder extra kosten kan reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

Sinds een maand reis ik met een NS weekend vrij abonnement.

Vroeg me af of ik hiermee, na wijziging van tweede naar eerste klas, in het weekend zonder extra kosten kan reizen. 

Wanneer je jouw abonnement wijzigt naar weekend vrij 1e klas betaal je de prijs voor het 1e klas abonnement. Daarnaast heb je voor het reizen in het weekend met de trein geen extra kosten.

Doe je klassenwissel dan betaal je het verschil tussen 2e en 1e klas bij.

Badge +3

Sinds een maand reis ik met een NS weekend vrij abonnement.

Vroeg me af of ik hiermee, na wijziging van tweede naar eerste klas, in het weekend zonder extra kosten kan reizen. 

Let daarbij op dat je dat via de NS webshop moet doen, 1e klas Weekend Vrij bestellen.

Of via Mijn NS, door te klikken op Bekijk en wijzig abonnement.

Zet je alleen het schuifje 1e/2e klas om, dan geef je alleen maar aan dat je met een 2e klas abonnement 1e klas wilt reizen (voor een dag of de andere opties), een tijdelijke klassewissel dus.

De kosten daarvoor zijn (in het weekend) per reis dan 30% van wat die reis 2e klas voltarief kost. Meestal is je abonnement omzetten naar 1e klas (voor 6 euro per maand extra) goedkoper.

Lukt het je niet om je abonnement te wijzigen naar Weekend Vrij 1e klas (omdat je het nog geen maand hebt) dan kan dat wel via de klantenservice.

De klasse is in mijn scherm niet zichtbaar en klasse wijzigen zie ik niet, is dit een storing of zie ik iets over het hoofd?

Er is inderdaad een storing gaande. Je kan het beste even contact opnemen met onze klantenservice om na te gaan of we een afspraak kunnen maken om na de reis de gemiste korting vergoed te krijgen.

Reageer