beantwoord

klassewissel NS Flex reizen BUITEN abonnement

• 3 april 2020
  • 11 reacties
  • 469 Bekeken

De volgende vraag: Ik had altijd een Weekend Vrij abonnement maar ben sinds kort overgestapt op NS Flex Weekend vrij 1e klas en 40% korting buiten de spits doordeweeks. In het weekend reis ik meestal en graag eerste klas. Sporadisch reis ik wel eens doordeweeks buiten de spits of soms in de spits. Dan geef ik er de voorkeur aan om 2e klas te reizen om kosten te besparen. Voorheen liep ik dan altijd naar de automaat en wisselde ik die dag naar tweede klas (dat herstelde zich dan automatisch weer naar 1e klas de volgende dag of na 24 uur geloof ik). Sinds ik Flex heb genomen verschijnt deze optie niet meer bij de automaten. Ik heb nu twee maal gehad dat ik incheck, in tweede klas plaatsneem en dan via de app van klasse wissel (binnen 15 min. na inchecken) en uitcheck bij eindstation maar tóch de volle prijs voor 1e klas gefactureerd krijg. Zo’n 19,-voor Zwo-Gro… buiten de spits Wat doe ik verkeerd? Kan iemand mij bevestigen dat je met Flex bij de automaten inderdaad minder opties hebt? Ik snap dat ‘Flex’ flexibiliteit biedt via de app maar waarom automaatfuncties schrappen? Vooral nu met aangepaste diesntregeling ivm corona heb ik wel eens een half uur te wachten voor mijn trein komt en dat is op de meeste stations doorgaans prettiger bínnen de poortjes dan erbuiten (lees na inchecken). Je moet wel binnen 15 minuten van klasse wisselen na inchecken via de app terwijl dat met de automaat elk moment kon.

icon

Beste antwoord door loklok8 3 april 2020, 14:18

Bij Flex heeft u na het ophalen van uw Reizen op rekening product niets meer te zoeken bij de kaartautomaat. U kunt in principe verder ook niets meer doen bij de automaat dan het verwijderen van het product van uw kaart. 

Als u een Weekend Vrij 1e klas abonnement heeft reist u standaard buiten de geldigheid van uw abonnement in de 2e klas. U hoef daarvoor niets in te stellen. In tegenstelling tot de klassieke abonnementen waarbij dit wel moest.

Als u in de app kijkt ziet u ook staan ‘Je reist momenteel 2e klas’. De blauwe knop geeft dan ‘1e klas instellen’ aan. U ontvangt ook een mail waarin staat dat vanaf dat moment het 1e klas tarief berekend wordt als u een klassenwissel hebt gedaan. Tijdens het weekend kunt u deze melding negeren, want dan gelden de voorwaarden van uw abonnement, u mag met een 1e klas abonnement altijd 2e klas zitten.

Waarschijnlijk heeft u dan ook naar de 1e klas gewisseld en niet naar de 2e klas.

Als u van te voren al weet dat u in de 1e klas wilt reizen kunt u ook de wijziging al eerder doen via de app. Zolang u binnen 1 uur op hetzelfde station bent uitgecheckt wordt er niets in rekening gebracht. Als u toch na het verstrijken van de 15 minuten van plan bent om toch van klasse te wisselen kunt u ook uitchecken, evt. de wijziging al doen, en opnieuw inchecken.

Het 'Flex’ slaat hoofdzakelijk op dat u na uw eerste maand op ieder moment van abonnement kunt wisselen binnen NS Flex.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Bij Flex heeft u na het ophalen van uw Reizen op rekening product niets meer te zoeken bij de kaartautomaat. U kunt in principe verder ook niets meer doen bij de automaat dan het verwijderen van het product van uw kaart. 

Als u een Weekend Vrij 1e klas abonnement heeft reist u standaard buiten de geldigheid van uw abonnement in de 2e klas. U hoef daarvoor niets in te stellen. In tegenstelling tot de klassieke abonnementen waarbij dit wel moest.

Als u in de app kijkt ziet u ook staan ‘Je reist momenteel 2e klas’. De blauwe knop geeft dan ‘1e klas instellen’ aan. U ontvangt ook een mail waarin staat dat vanaf dat moment het 1e klas tarief berekend wordt als u een klassenwissel hebt gedaan. Tijdens het weekend kunt u deze melding negeren, want dan gelden de voorwaarden van uw abonnement, u mag met een 1e klas abonnement altijd 2e klas zitten.

Waarschijnlijk heeft u dan ook naar de 1e klas gewisseld en niet naar de 2e klas.

Als u van te voren al weet dat u in de 1e klas wilt reizen kunt u ook de wijziging al eerder doen via de app. Zolang u binnen 1 uur op hetzelfde station bent uitgecheckt wordt er niets in rekening gebracht. Als u toch na het verstrijken van de 15 minuten van plan bent om toch van klasse te wisselen kunt u ook uitchecken, evt. de wijziging al doen, en opnieuw inchecken.

Het 'Flex’ slaat hoofdzakelijk op dat u na uw eerste maand op ieder moment van abonnement kunt wisselen binnen NS Flex.

Bedankt voor je antwoord. Duidelijk! Helaas wat ongelukkige kosten gemaakt door mij dan niet volledig in te lezen. Het zal vast snel wennen.

Badge +3

Buiten je vrij reizen periode reis je standaard 2e klas.

Een enkele reis Zwolle - Groningen 2e klas kost voltarief € 19,00

Waarschijnlijk heeft @Daanen een 1e klas Flex Weekend Vrij (€37 per maand) zonder dalurenkorting doordeweeks. Doordeweeks 1e klas zou je met 40% korting namelijk € 18,58 kosten.

40% korting buiten de spits kost €3 per maand extra, en kan je instellen via Mijn NS (Wijzig abonnement). Dan had die reis je € 11,40 gekost (2e klas).

Reputatie 6
Badge +1

@Robert B Nee, want Daanen geeft duidelijk aan dat hij een Weekend Vrij 1e klas heeft + dalkorting. Hij heeft per ongeluk de klassenwissel van de 2e naar de 1e klas gemaakt, dat geeft hij zelf ook aan, en dus het 1e klas tarief moeten betalen - 40% korting. Een enkele reis kost dan €18,58. Zonder korting kost deze reis €30,97.

@loklok8 heeft gelijk en mijn vraag is daarmee dan ook beantwoord :).

Badge +3

Ah, ok.. dan is er € 18,58 in rekening gebracht voor doordeweeks 1e klas Zl-Gn met 40% korting.

Dus Zo’n 19,-voor Zwo-Gro… buiten de spits.

Ik las dat als precies 19 euro (alsof er geen doordeweekse korting was).

Opgelost en mijn excuses indien nodig!

Ik kom hier helaas op terug. Het gaat toch wederom mis. Afgelopen woensdag van Amsterdam Zuid naar Groningen gereisd buiten de spits. Ik check in bij de paaltjes en neem plaats in de trein. In de app check ik mijn profiel en daar staat dat ik momenteel 1e klas reis. Dit wil ik niet, ik wil doordeweeks 2e klas reizen om kosten te besparen! Ik activeer in de app de klassewissel om voortaan 2e klas te reizen en ontvang ook per e-mail bevestiging hiervan. Ik doe dit binnen de 15 minuten na inchecken (anders is het ook niet mogelijk). Ik ga er vanuit dat ik nu de gehele reis tweede klas reis. De app geeft aan dat ik nu tweede klas reis maar een dag later zie ik de kosten voor mijn reis in de app verschijnen en die bedraagt de kosten voor 1e klas.

Wat dien ik nou te doen? Hierboven werd gezegd dat buiten het weekend om ik automatisch tweede klas zal reizen maar de app geeft aan van niet. Hoe kan het hoe dan ook dat wanneer ik switch naar tweede klas reizen en hier bevestiging van krijg per e-mail ik alsnog betaal voor 1e klas?!

Goedemorgen Daanen.

Wat er eerder is aangegeven is correct, met een abonnement wat een bepaalde periode afkoopt (Dal Vrij, Weekend Vrij) zal enkel het afgekochte gedeelte 1e klas zijn wanneer je een 1e klas toevoeging hebt gekozen. De reismomenten buiten die afgekochte perioden zullen standaard 2e klas zijn. Uiteraard kun je dat zelf wel aanpassen naar de 1e klas, via je Mijn NS account of App, zoals je afgelopen woensdag ook gedaan hebt. Waarom die betreffende reis echter alsnog volgens 1e klas tarief in rekening gebracht wordt durf ik niet te zeggen zonder de exacte situatie ook de bekijken. Zou je mij daarvoor een privébericht willen sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres? Dan kijk ik even mee.

Edit: zie onderstaande bericht.

Badge +3

Het beste kan je die ‘semi-permanente’ klassewissel voor reizen buiten je vrij reizen periode vóór je reis doen. Ik denk dat het mis gaat als je dat (binnen 15 minuten) na je incheck doet bij wijzigen naar 2e klas.

Bij wisselen naar 1e klas na het inchecken zou het wel goed moeten gaan. Zojuist even gedaan (om 15:02 dus een kwartier ná de tijd in de mail, dus met een kwartier terugwerkende kracht 1e klas):

Uw wijziging voor ov-chipkaart met kaartnummer  **** **** **** 6996 is ontvangen. Vanaf 17 april 2020 14:47 reist u 1e klas. Vanaf dit moment wordt het 1e klastarief berekend voor uw reizen

Krijg je bij het wisselen van 1e naar 2e klas nog opties (voor vandaag, tot datum x of tot je het zelf weer wisselt) zoals bij wisselen naar 1e klas? En vanaf welk tijdstip staat er in de mail dat je dan 2e klas reist?

Ik zal dat morgen zelf ook even testen, en het resultaat hier posten als aanvulling.

Goedemorgen Daanen.

Wat er eerder is aangegeven is correct, met een abonnement wat een bepaalde periode afkoopt (Dal Vrij, Weekend Vrij) zal enkel het afgekochte gedeelte 1e klas zijn wanneer je een 1e klas toevoeging hebt gekozen. De reismomenten buiten die afgekochte perioden zullen standaard 2e klas zijn. Uiteraard kun je dat zelf wel aanpassen naar de 1e klas, via je Mijn NS account of App, zoals je afgelopen woensdag ook gedaan hebt. Waarom die betreffende reis echter alsnog volgens 1e klas tarief in rekening gebracht wordt durf ik niet te zeggen zonder de exacte situatie ook de bekijken. Zou je mij daarvoor een privébericht willen sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres? Dan kijk ik even mee.

Edit: zie onderstaande bericht.

Ik heb helaas nog geen privébericht ontvangen en gezien mijn dienst er inmiddels op zit zal ik je ook niet verder kunnen helpen tot in de loop van komende week, Daanen. Je kunt in dit geval het beste contact op nemen via een van onze andere kanalen. We zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie rechtsboven). Mijn collega's kijken dan met je mee.

Badge +3

Update en conclusies:

1. Bij een wissel van 1e naar 2e klas krijg je géén opties voor de tijdsduur (vandaag, tot datum X of voor onbepaalde tijd).

Uw wijziging voor ov-chipkaart met kaartnummer  **** **** **** 6996 is ontvangen. Vanaf 18 april 2020 19:55 reist u 2e klas. Vanaf dit moment wordt het 2e klastarief berekend voor uw reizen.

1. Deze wijziging had ik om 19:55 gedaan (de mail kwam 10 seconden later). Er is dan géén kwartier met terugwerkende kracht, en daarmee lijkt het issue van @Daanen opgelost.

Check je dus (buiten je vrij reizen periode) in op 1e klas, dan heeft wijzigen naar 2e klas geen zin meer. Andersom wel (tot 15 minuten na incheck).

Reageer