Klassewissel NS Flex Weekend vrij | NS Community
beantwoord

Klassewissel NS Flex Weekend vrij


Zondag moest ik van Den Helder naar Groningen bijna 13 euro bijbetalen ivm klassewissel 2 naar 1.
Terwijl de hele maand 1e Klas maar 6euro duurder is.
Dan is een eenmalige klassewissel toch absurd?
icon

Beste antwoord door Robert B 9 April 2019, 17:14

Bekijk origineel

59 reacties

Hallo Nett en welkom bij onze Community!

Ik ga natuurlijk niet in op de vraag: 'Dan is een eenmalige klassewissel toch absurd'. Wel wil ik graag weten of ik je mogelijk kan voorzien van aanvullende informatie?
Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Er is helaas een wezenlijk verschil tussen een klassiek Weekend Vrij en de Flex versie (van een abonnement met vrij reizen recht)!

Bij het klassieke abonnement kan je een klassewissel (voor een dag) laden bij een kaartautomaat. Voor een weekenddag kost dat €5 (en bij vrij reizen doordeweeks €9 of €25 afhankelijk van of je in de daluren of de spits wilt reizen, maar dat is dus voor Dal Vrij en Altijd Vrij).

Met Flex heb je nooit meer iets bij een automaat te zoeken eigenlijk. Je geeft via Mijn NS aan dat je 1e klas wilt reizen (en eventueel voor hoe lang). Je betaalt dan op zaterdag en zondag 50% van het 2e klas tarief van je reis (met nog 40% korting wegens daluren, dus 30%). Doordeweeks is dat 65%).

Let op: Mocht het je toch lukken om een klassewissel voor een dag te laden bij een automaat (die zou bij Flex niet getoond mogen worden, maar er zijn topics over dat het wél kan) dan is deze ongeldig!

Bij een dergelijke lange reis (Den Helder - Groningen) is het inderdaad veel voordeliger om je Weekend Vrij 'permanent' (dus minimaal een maand) te upgraden naar 1e klas. Je moet dat inderdaad maar weten, want zoals het nu verrekend wordt is echt een minpuntje van Flex, met name bij lange reizen dus. Zelfs één enkeltje Eindhoven - Utrecht met een 2e klas Flex vrij reizen abonnement en dan 1e klas reizen kost al een kleine €6 meer!

Overigens zou ik voor een lange reis altijd eerst kijken naar actiekaartjes. Een 1e klas Dagretour Voordeeluren (na 9:00 en heel het weekend) kostte recentelijk bijvoorbeeld maar €24 bij Spoordeelwinkel. Zie https://www.treinreiziger.nl/category/treinkaartjes

Reputatie 7
Badge +4
Het normale prijsverschil tussen de tweede en de eerste klas is €17,23 op dat traject. Het gaat voor een standaard kaartje om €43,73 - 26,50. Zo absurd is het bedrag dus niet als je daar naar kijkt. Reizen met de eerste klas in misschien 'absurd' duur, maar de prijsverschillen zijn van deze orde.

Robert geeft het goede antwoord, en heel duidelijk. De zes euro opslag geldt niet bij Flex, wel bij klassieke abonnementen. Flex heeft niet automatisch dezelfde opties als klassiek en ook andersom geldt dat niet.

Het is zaak zich er van te voren even in te verdiepen. Dat scheelt vrij veel geld. Het is sneu wat u overkwam, maar wel volgens het systeem. Met Flex een duurdere grap. Treinreizen is rekenen en goed op de hoogte zijn. U heeft natuurlijk wel lekker eerste klas gereisd,😀
Bedankt voor de reacties. Ik zal nogmaals uitleggen wat ik wil zeggen. De optie van klassewissel bij een NS flex weekend vrij abonnement is overbodig. Is eigenlijk altijd duurder. Zet de reiziger op het verkeerde been. Beter deze optie niet bieden en promoten om gelijk een 1e klas abonnement te nemen. Groet
Reputatie 7
Badge +4
Het toont eerder aan dat het verschil tussen de eerste en de tweede klas veel te klein is met deze prijspolitiek. De eerste klas zou flink duurder behoren te zijn en in lijn met de verschillen bij de normale abonnementsprijzen. De Flexprijzen voor het weekend zijn wel erg riant laag, ten koste van de reguliere reiziger. Door deze politiek raken de bewust te korte treinen in het weekend ook overvol.

Het prijsverschil van zes euro is juist absurd.


De norm is reizen met voor iedereen een zitplaats. Dat lukt door de week niet, maar in het weekend kan dat echt wel.
Badge +3

Ik vraag me nu serieus af hoe Flex die reis 1e klas (dat zou 50% bovenop 2e klas moeten zijn in het weekend), en dus met Weekend Vrij berekent?

Bij Hdr-Gn zit je al lang aan het maximum qua tariefeenheden (€ 27,00 voor een enkele reis 2e klas) en zou je dus € 13,50 extra kosten bij 50% opslag? Dat bedrag werd dus genoemd, en ik ga niet verder puzzelen hoe je er aan komt.

Edit: Prijs aangepast aan 2020

Maar dat is voltarief! Kom er maar in als iemand weet hoe dit dan berekend wordt. @Tochjo misschien? @Nett heeft echt een punt, als die 'klassewissel' op basis van +50% voltarief gaat!

Je hebt een (redelijk goedkoop) 2e klas Weekend Vrij, kan voor €6 extra een hele maand 1e klas reizen (prima te doen, met Flex) maar bij een incidentele reis 1e klas wordt er gewoon € 13,50 gerekend alsof je helemaal geen abonnement hebt en het verschil tussen (voltarief) 2e en 1e klas moet bijbetalen?

Badge +3
Op pagina 9 van dit document wordt de berekening van de eerste klas ritpijs bij NS Flex-producten in verschillende reisperiodes weergegeven in tabelvorm:


Op basis van een ritprijs van 26,50 euro voor een enkele reis Den Helder-Groningen en deze tabel zou iemand met NS Flex Weekend Vrij 2e klas die op een zondag een klassewissel voor deze reis toepast, een bedrag van 26,50 × 0,50 × 0,6 = 7,95 euro moeten betalen.
Badge +3

Zover kwam ik ook, dus @Nett heeft met die € 13,50 oplag dus wel een probleem?

Of moest je nog verder dan Groningen en is dat afgerekend voor een dagje 1e klas?

En heeft Arriva naar Roodeschool, Delfzijl of Weener wel 1e klas...

Dank voor je tabel, @Tochjo die ×0,6 is dus niet berekend voor Flex Weekend Vrij, want anders kom je niet aan €13 immers.



En heeft Arriva naar Roodeschool, Delfzijl of Weener wel 1e klas...


De trein naar Weener had, de laatste keer dat ik er in zat, acht 1e klas zitplaatsen...
Ik ben niet verder gereisd dan de stad Groningen. En zodra ik mn flex mag veranderen neem ik 1e klas. Ik reis vaak dit traject en het is een lange reis en de tweede klas zit vaak vol. De eerste klas was zelfs vol afgelopen zondag. Ik kon wel zitten. Groet.
Reputatie 5
Eigenlijk zou een 'intelligent' product als NS Flex het toch moeten herkennen dat je duurder uit bent op deze manier en je automatisch over moeten zetten op de goedkopere optie...
Eigenlijk zou een 'intelligent' product als NS Flex het toch moeten herkennen dat je duurder uit bent op deze manier en je automatisch over moeten zetten op de goedkopere optie...

Dat zou wellicht kunnen maar wordt niet gedaan omdat het ook betekent dat je de maanden erna automatisch 1e klas hebt. Omdat we reizigers de mogelijkheid geven om hun abonnement aan te passen, mits jij het minimaal 30 dagen hebt, had de reiziger dit ook gelijk kunnen doen. De keuze hierin ligt dus bij de reiziger, NS mag hierin niet proactief keuzes maken voor de reiziger omdat er ook kosten uit voort kunnen vloeien.
Dat is heel mooi gedacht. Deze reiziger dacht :Als een hele maand 1e Klas 6 euro extra kost. Dan kan één dagje toch niet zoveel zijn. Verkeerde been.
Reputatie 5

Eigenlijk zou een 'intelligent' product als NS Flex het toch moeten herkennen dat je duurder uit bent op deze manier en je automatisch over moeten zetten op de goedkopere optie...Dat zou wellicht kunnen maar wordt niet gedaan omdat het ook betekent dat je de maanden erna automatisch 1e klas hebt. Omdat we reizigers de mogelijkheid geven om hun abonnement aan te passen, mits jij het minimaal 30 dagen hebt, had de reiziger dit ook gelijk kunnen doen. De keuze hierin ligt dus bij de reiziger, NS mag hierin niet proactief keuzes maken voor de reiziger omdat er ook kosten uit voort kunnen vloeien.


Het zou toch prima voor één maand geactiveerd kunnen worden? Heel simpel een mailtje naar de reizigers sturen: 'U heeft een reis gemaakt in de 1e klasse die u €13 euro kost. Een hele maand in de 1e klasse reizen kost u echter maar €6. Wij hebben daarom uw abonnement voor deze maand omgezet in een 1e klas-abonnement voor de prijs van €6. Met ingang van uw volgende maand (32 oktember) wordt dit automatisch weer teruggezet naar uw normale 2e klas-abonnement.'

Dat zou pas ècht de reiziger op 1,2,3 zetten zijn!
Het zou prachtig zijn als het kan. Volgens mij is het echter zo dat je als verkopende partij niet pro-actief abonnementen voor reizigers mag toevoegen aan het bestaande abonnement. Ik zie echter, net als dennistd wel de voordelen en ga het intern voorstellen.
Badge +3

Je zou het ook nog via de factuur kunnen aangeven/compenseren, 1e klas toeslag €6 (Weekenddag, Reis > 80 tariefeenheden), i.p.v. het tellertje door laten te laten lopen tot wel € 13,50 per (enkele) reis. Dat is hooguit te verantwoorden voor een reis in de spits (dagtoeslag € 25,- voor klassieke abonnementen).

Mensen met een 'vrij' abonnement die vaker (in ieder geval maandelijks) een lange reis 1e klas reis maken zullen dan wel inzien dat ze net zo goed een permanente klassewissel kunnen doen. Dat hoeft de NS dan niet voor je te doen.

Overigens komt uit de tabel van @Tochjo een heel ander bedrag (€ 7,95) dus hoe zit dat dan? Geen dalurenkorting doordeweeks misschien, dus dan ook maar 50% van het voltarief rekenen in het weekend? Dan is het gelijk aan zonder abonnement, en vind ik ook onterecht.

Badge +3

Bump omhoog voor dit topic.

Hoe gaat het met de interne voorstellen @Jouke NS

Naar mate meer mensen over moeten op Flex verwacht ik een boel telefoontjes of (niet al te vrolijke) berichtjes op social media. En de Klantenservice had het al niet zo druk toch? :sleeping:

“Moet ik met mijn 2e klas Flex Weekend Vrij ineens €13,25 (prijspeil 2019, 50% van het maximumtarief, is nu €27 oftewel €13,50 met Flex) aftikken voor een reis van Den Helder naar Groningen omdat ik graag die dag 1e klas wilde reizen? JA, zo werkt Flex!

En ik wil ook nog terug, dus wéér €13,25 (per 2020 dus €13,50) op mijn factuur! JA zo werkt Flex en wees blij dat er in het weekend geen 63% gerekend wordt maar slechts 50%.

Terwijl ik met een klassiek Weekend Vrij abonnement gewoon voor €5 die hele dag 1e klas kon reizen (toeslag even pinnen bij een automaat)?

Mjah, dan neem Flex Weekend Vrij 1e klas want voor €6 extra kan je (als je het goed uitkient) maar liefst 5 weekenden gratis 1e klas reizen.

Hartstikke leuk allemaal, maar wie weet dat? En je Flex moet maar toevallig net in een periode zitten dat je mág wisselen naar 1e klas.

Kort gezegd: Zonder Flex 1e klas met een Weekend Vrij van Den Helder naar Groningen retour kost je €5 (of €10 als je een andere dag terug gaat), en mét Flex kost exact hetzelfde je gewoon €27. 

 

Jouke NS zal geen terugkoppeling hebben ontvangen omtrent zijn voorstel. Ik heb de volgende pagina gevonden waar staat hoe een eenmalige klassewissel in praktijk wordt berekend bij NS Flex: https://www.ns.nl/klantenservice/flex/klassewissel.html . Ik ben het met je eens dat het verschil in kosten wel erg hoog is. Ik ga vragen om verheldering! Zodra ik meer weet plaats ik dit hier.

Update: Ik heb nog geen antwoord mogen ontvangen. Zodra ik meer weet plaats ik dit hier.

Update: Nog geen reactie.

Update: Wederom niets te melden. Ik zal wat harder gaan jagen.

Badge +3

Heb geen haast maar er zijn mensen met Flex dus regelmatig en nogal wanhopig (na verwijzingen van de NS naar de klassewissel pagina) op zoek.. Waar is die 2-1 upgrade dan? Nou ja, in de NS app of in Mijn NS...

Zojuist nog… https://twitter.com/Zwikkel/status/1222253018898468866

Nee, je hebt Flex! Dus wat kom je doen bij deze automaat?

Dit staat verder los van de ontbrekende klassewissel met een klassiek Weekend Vrij op vrijdag.

Edit: Deze persooon zegt zojuist dat hij geen Flex heeft maar een klassiek Dal Vrij, nog vreemder!

Overigens, op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/klassewissel.html staat nog steeds 67% voor doordeweeks. Dat was altijd al 65% en per 2020 nog 63%.

Reputatie 7
Badge +4

Met Klassiek Dalvrij tweede klas  was een 2 naar  1 klassewissel altijd mogelijk. Bij klassiek Dalvrij eerste klas kan en kon  de klasse niet worden veranderd.

Badge +3

Precies, klassewissel (voor een dag) ontbreekt dus nu ook al op automaten, en volgens mij ging het niet om iemand die met een 1e klas abo een dagje 2e klas wilde reizen buiten de vrij reizen periode (dat ook gewoon zou moeten kunnen bij op saldo reizen).

Permanent wisselen was inderdaad een abonnementswissel (met Flex heel eenvoudig) en dan reisde je volgens mij bij klassieke abonnementen altijd 1e klas (óók buiten je vrij reizen periode, want op saldo).

Met Flex heb je dan de keuze.. maar de klassewissel voor klassieke abonnementen (voor een dag) op automaten schijnt dus helemaal niet meer te kunnen doordeweeks?

Op zaterdag en zondag schijnt het geen enkel probleem te zijn, €5 pinnen en klaar.

 

Reputatie 7
Badge +4

De moderatoren moeten maar even uitsluitsel geven. Het lijkt me niet denkbaar dat een klassenwissel niet meer kan.

Reageer