Klassewissel NS Flex Weekend vrij | NS Community
beantwoord

Klassewissel NS Flex Weekend vrij


Zondag moest ik van Den Helder naar Groningen bijna 13 euro bijbetalen ivm klassewissel 2 naar 1.
Terwijl de hele maand 1e Klas maar 6euro duurder is.
Dan is een eenmalige klassewissel toch absurd?
icon

Beste antwoord door Robert B 9 April 2019, 17:14

Bekijk origineel

59 reacties

Heb geen haast maar er zijn mensen met Flex dus regelmatig en nogal wanhopig (na werwijzingen van de NS naar de klassewissel pagina) op zoek.. Waar is die 2-1 upgrade dan? Nou ja, in de NS app of in Mijn NS...

Zojuist nog… https://twitter.com/Zwikkel/status/1222253018898468866

Nee, je hebt Flex! Dus wat kom je doen bij deze automaat?

Dit staat verder los van de ontbrekende klassewissel met een klassiek Weekend Vrij op vrijdag.

Edit: Deze persooon zegt zojuist dat hij geen Flex heeft maar een klassiek Dal Vrij, nog vreemder!

Overigens, op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/klassewissel.html staat nog steeds 67% voor doordeweeks. Dat was altijd al 65% en per 2020 nog 63%.

 

Ik heb dit even opgezocht, maar dit ging om iemand met een regulier Dal Vrij eerste klas abonnement die soms in de spits tweede klas wil kunnen reizen. Dat is niet mogelijk.

Reputatie 7
Badge +4

Mooi, dat gaf ik aan en veronderstelde ik al, dan is het helder. Het kon haast niet anders. Dank Maxime dat je even wilde kijken en het bevestigen.

Badge +3

De persoon zelf bevestigde dat vandaag ook tegen mij, dus excuses.

Ik dacht natuurlijk dat het om een UPgrade ging en niet een DOWNgrade.

Wanneer ik met Dal Vrij in de spits reis, betaal ik de volle mep. Wanneer ik dan dus niet in de eerste klasse hoef te zitten, kan ik besparen door te wisselen naar tweede klasse. Maar kennelijk kan/mag dat niet meer...

Afgezien van of dat eerder wél mogelijk was (een klassewissel 1 → 2 voor goedkoper reizen in de spits) heb ik verwezen naar Flex, waar je buiten je vrij reizen periode ALTIJD standaard 2e klas reist (of in ieder geval de keuze hebt per reis of per dag).

Bij deze opgelost.

Update: Ik ben jullie niet vergeten heren. Dit loopt via een afdeling die bekend staat om de extreem lange reactietijd. Ik heb er zojuist weer een aantal mails tegenaan gegooid.

Update: Wel wat dichterbij een antwoord gekomen, maar vooralsnog geen update.

Update: idem.

Update: Ook de afdeling Pricing reageert niet.. wederom wat lijntjes uitgelegd.

Reputatie 2

Wat gebeurd er wanneer je met een NS Flex Weekend Vrij 

bij Arriva een klassewissel wilt uitvoeren van de 2e naar de 1e klas? 

Badge +3

Een klassewissel bij Flex doe je via de NS app of via Mijn NS (website), en kan tot 15 minuten na het inchecken. Bij een automaat heb je met NS Flex niets te zoeken, tenzij je een hond of fiets mee wilt nemen.

Vanaf dat moment mag je 1e klas reizen. In het weekend kost een rit/reis per trein je dan 50% van het 2e klas tarief.

Doordeweeks 63% bovenop wat je al voor 2e klas betaalt (eventueel met 40% korting bij een incheck buiten de spits als je een abonnement met dalurenkorting hebt).

Update: Ook de afdeling Pricing reageert niet.. wederom wat lijntjes uitgelegd.

.. :rolling_eyes:

Badge +3

Zucht… :sleeping:

Maar in de tussentijd, is het echt zo moeilijk om de info op een pagina aan te passen?

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/klassewissel.html

Kosten 1e klas reizen

Zet je de klassewissel aan, dan berekenen wij een 1e klas toeslagpercentage. In het weekend is deze toeslag 50% van de 2e klas prijs. Doordeweeks is dit 67%.

Nee dus.. dat was bij NS Flex altijd al 65% en sinds 2020 is het 63% :smiling_imp:

Hoe ver moet je gaan om een 7 in een 3 te (laten) veranderen om de info juist/correct te krijgen op één webpagina? :thinking:

Dat oudere info hier op het forum/community achterhaald is begrijp ik…maar op https://www.ns.nl/binaries/_ht_1584539732002/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2020.pdf (pag. 14) in ieder geval de juiste info.

Daar zal ik een apart lijntje voor uitleggen!

Update: Helaas op alle e-mails nog steeds geen reactie. Wederom de verantwoordelijken hierop geattendeerd.

Update: Na wederom geen reacties te hebben ontvangen heb ik de hulpvraag geëscaleerd. Ik hoop jullie deze week nog van een reactie te mogen voorzien.

Update: Na escalatie krijg ik terug dat het wordt bekeken. Inhoudelijk nog niet verder, maar wel erkenning. Hopelijk snel meer.

Update: Nog geen uitsluitsel, maar ik sta in nauw contact met de verantwoordelijke.

Badge +3

@Sascha NS ik zou het maar opgeven :cry:  want een 7 in een 3 veranderen is gewoon véél te lastig!

Of waren er nog lastiger (en dus volkomen onoplosbare) issues?

Ik weet ook niet waarom het zo lang moet duren, sorry. Het voornaamste is de vraag “waarom is er zo’n groot verschil tussen een tijdelijke en permanente klassewissel”. En of dit aangepast kan worden natuurlijk. Het aanpassen van de website ben ik inmiddels ook tig keer zonder succes achteraan geweest. De aanhouder wint?

Update: Wederom geen nieuws. 

Laatste update voor nu: Het prijsverschil tussen een tijdelijke- en permanente klassewissel is inmiddels bekend maar er staat op korte termijn nog geen aanpassing voor klaar. Het informeren hiervan via een pop-up blijkt te ingewikkeld te zijn om door te voeren zonder dat er grote delen van de code van de gehele website aangepast moeten worden. Ik zal wekelijks blijven vragen om aanpassing van de 67% naar 63%. 

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/klassewissel.html kan iemand mij knijpen?

Badge +3

Party! :juggling_tone3:

Nou ja bijna goed… Voorbeeld doordeweeks (Amsterdam C - Delft):

Dan ben je €23,55 kwijt voor dezelfde rit 1e klas (€14,10 + 63% van € 14,10).

Maak er maar € 22,98 van (1,63×14,10), dus hetzelfde als het 1e klas voltarief volgens de reisplanner. :joy:

 :juggling_tone3:Maak er maar € 22,98 van (1,63×14,10), dus hetzelfde als het 1e klas voltarief volgens de reisplanner. 

Scherp!

Bijna goed inderdaad. Er staat 1,63, maar er is met 67% i.p.v. 63% gerekend. :grin:

:sweat_smile:  Ik slinger de e-mailmachine aan.

Het is aangepast.

Reageer