Klassewissel NS Flex Weekend vrij | NS Community
beantwoord

Klassewissel NS Flex Weekend vrij


Zondag moest ik van Den Helder naar Groningen bijna 13 euro bijbetalen ivm klassewissel 2 naar 1.
Terwijl de hele maand 1e Klas maar 6euro duurder is.
Dan is een eenmalige klassewissel toch absurd?
icon

Beste antwoord door Robert B 9 April 2019, 17:14

Bekijk origineel

59 reacties

Reputatie 7
Badge +3
  1. Met flex kun je geen weekendopslag van €6 kopen, dan kan alleen bij op saldo-abonnementen.
  2. Die €35 prijsverschil krijg je niet terug. Het zijn allebei verschillende abonnementen met ieder eigen voorwaarden. Het was beter geweest om vooraf de voorwaarden te lezen. Flex Dal vrij kent ook een 1e klas variant, daarbij betaal je per maand een vast bedrag extra.

 

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/klassewissel.html kan iemand mij knijpen?

Het is aangepast.

Reputatie 7
Badge +4
Het normale prijsverschil tussen de tweede en de eerste klas is €17,23 op dat traject. Het gaat voor een standaard kaartje om €43,73 - 26,50. Zo absurd is het bedrag dus niet als je daar naar kijkt. Reizen met de eerste klas in misschien 'absurd' duur, maar de prijsverschillen zijn van deze orde.

Robert geeft het goede antwoord, en heel duidelijk. De zes euro opslag geldt niet bij Flex, wel bij klassieke abonnementen. Flex heeft niet automatisch dezelfde opties als klassiek en ook andersom geldt dat niet.

Het is zaak zich er van te voren even in te verdiepen. Dat scheelt vrij veel geld. Het is sneu wat u overkwam, maar wel volgens het systeem. Met Flex een duurdere grap. Treinreizen is rekenen en goed op de hoogte zijn. U heeft natuurlijk wel lekker eerste klas gereisd,😀


En heeft Arriva naar Roodeschool, Delfzijl of Weener wel 1e klas...


De trein naar Weener had, de laatste keer dat ik er in zat, acht 1e klas zitplaatsen...
Dat is heel mooi gedacht. Deze reiziger dacht :Als een hele maand 1e Klas 6 euro extra kost. Dan kan één dagje toch niet zoveel zijn. Verkeerde been.

Update: Ik ben jullie niet vergeten heren. Dit loopt via een afdeling die bekend staat om de extreem lange reactietijd. Ik heb er zojuist weer een aantal mails tegenaan gegooid.

Beste MoDe, Robert B en Lorena, hartelijk dank voor uw reacties. Nu onze reactie daarop:

Ad 1
MoDe, u gaat er frontaal in. Kijk, juist uw boodschap  had o.i. in de tekst van het screenshot moeten staan. De tekst van dat screenshot had ik al eerder ergens anders gelezen, maar was daaruit niet tot de conclusie gekomen, dat de bij een vrij-abonnement  toepasbare 2>1 wijziging voor een werk- resp. weekenddag geheel was verdwenen bij Flex. Uit de speciaal genoemde aanbeveling het vrij-abonnement op te schalen naar 1e klas kun je dat volgens mij niet afleiden; daarvoor is die te algemeen.
 Net als verderop in de screenshottekst, waar staat: met de saldokaart gaat het iets anders. Deze aanduiding suggereert weinig verschil. Wij herkennen de beschrijving, want hebben die procedure vaak doorlopen:  voor de 2>1 wijziging moe(s)ten we inderdaad met de saldokaart in Nijmegen of Blerick bij de overstap uitchecken, aldaar naar de NS automaat rennen (in Boxmeer staat geen NS-automaat) , 2>1 wijziging betalen en op de kaart laden, inchecken en vlug naar de volgende trein. Dus bij Flex hoeft dat niet meer, meenden wij, daar gaat het eenvoudigweg  ter plekke met je telefoon, hoe comfortabel! 
Maar nee, dat is het dus niet. Het is echt wel heel anders: ander tariefsysteem ; voor vrij-abonnementhouders véél (in ons geval was het factor 4) duurder in gebruik.

 Ad 2
Beste MoDe, Van uw “eigen schuld dikke bult” wil ik wel wat af doen. Bij Robert B voel ik wat meer nuance.
Als klant zijn wij nu door het systeem onbedoeld achteraf geconfronteerd met een uitkomst die voor ons  verborgen was, maar zich weken later op de factuur ontvouwde. Vervolgens 3 x met de klantenservice gebeld, 2 x doelloos vanwege geen inzage in de factuur, 3 weken later wel inzage maar geen herkenning van de kwestie. Was het ons vooraf duidelijk geweest, dan hadden we nooit dat knopje op de smartphone ingedrukt en hadden we gewoon comfortabel in de 2e klas gereisd. Laat staan het een week later nog eens te doen. Nu het door u duidelijk is gemaakt, doen we uiteraard  geen klassewissel meer met Flex.
Enige coulance zou volgens ons wel op zijn plaats zijn.

Update: Wederom niets te melden. Ik zal wat harder gaan jagen.

Badge +3

Party! :juggling_tone3:

Nou ja bijna goed… Voorbeeld doordeweeks (Amsterdam C - Delft):

Dan ben je €23,55 kwijt voor dezelfde rit 1e klas (€14,10 + 63% van € 14,10).

Maak er maar € 22,98 van (1,63×14,10), dus hetzelfde als het 1e klas voltarief volgens de reisplanner. :joy:

Heb geen haast maar er zijn mensen met Flex dus regelmatig en nogal wanhopig (na werwijzingen van de NS naar de klassewissel pagina) op zoek.. Waar is die 2-1 upgrade dan? Nou ja, in de NS app of in Mijn NS...

Zojuist nog… https://twitter.com/Zwikkel/status/1222253018898468866

Nee, je hebt Flex! Dus wat kom je doen bij deze automaat?

Dit staat verder los van de ontbrekende klassewissel met een klassiek Weekend Vrij op vrijdag.

Edit: Deze persooon zegt zojuist dat hij geen Flex heeft maar een klassiek Dal Vrij, nog vreemder!

Overigens, op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/klassewissel.html staat nog steeds 67% voor doordeweeks. Dat was altijd al 65% en per 2020 nog 63%.

 

Ik heb dit even opgezocht, maar dit ging om iemand met een regulier Dal Vrij eerste klas abonnement die soms in de spits tweede klas wil kunnen reizen. Dat is niet mogelijk.

:sweat_smile:  Ik slinger de e-mailmachine aan.

Reputatie 7
Badge +4

Mooi, dat gaf ik aan en veronderstelde ik al, dan is het helder. Het kon haast niet anders. Dank Maxime dat je even wilde kijken en het bevestigen.

Update: Na wederom geen reacties te hebben ontvangen heb ik de hulpvraag geëscaleerd. Ik hoop jullie deze week nog van een reactie te mogen voorzien.

Badge +3

@Sascha NS ik zou het maar opgeven :cry:  want een 7 in een 3 veranderen is gewoon véél te lastig!

Of waren er nog lastiger (en dus volkomen onoplosbare) issues?

Hallo Nett en welkom bij onze Community!

Ik ga natuurlijk niet in op de vraag: 'Dan is een eenmalige klassewissel toch absurd'. Wel wil ik graag weten of ik je mogelijk kan voorzien van aanvullende informatie?
Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Er is helaas een wezenlijk verschil tussen een klassiek Weekend Vrij en de Flex versie (van een abonnement met vrij reizen recht)!

Bij het klassieke abonnement kan je een klassewissel (voor een dag) laden bij een kaartautomaat. Voor een weekenddag kost dat €5 (en bij vrij reizen doordeweeks €9 of €25 afhankelijk van of je in de daluren of de spits wilt reizen, maar dat is dus voor Dal Vrij en Altijd Vrij).

Met Flex heb je nooit meer iets bij een automaat te zoeken eigenlijk. Je geeft via Mijn NS aan dat je 1e klas wilt reizen (en eventueel voor hoe lang). Je betaalt dan op zaterdag en zondag 50% van het 2e klas tarief van je reis (met nog 40% korting wegens daluren, dus 30%). Doordeweeks is dat 65%).

Let op: Mocht het je toch lukken om een klassewissel voor een dag te laden bij een automaat (die zou bij Flex niet getoond mogen worden, maar er zijn topics over dat het wél kan) dan is deze ongeldig!

Bij een dergelijke lange reis (Den Helder - Groningen) is het inderdaad veel voordeliger om je Weekend Vrij 'permanent' (dus minimaal een maand) te upgraden naar 1e klas. Je moet dat inderdaad maar weten, want zoals het nu verrekend wordt is echt een minpuntje van Flex, met name bij lange reizen dus. Zelfs één enkeltje Eindhoven - Utrecht met een 2e klas Flex vrij reizen abonnement en dan 1e klas reizen kost al een kleine €6 meer!

Overigens zou ik voor een lange reis altijd eerst kijken naar actiekaartjes. Een 1e klas Dagretour Voordeeluren (na 9:00 en heel het weekend) kostte recentelijk bijvoorbeeld maar €24 bij Spoordeelwinkel. Zie https://www.treinreiziger.nl/category/treinkaartjes

Bedankt voor de reacties. Ik zal nogmaals uitleggen wat ik wil zeggen. De optie van klassewissel bij een NS flex weekend vrij abonnement is overbodig. Is eigenlijk altijd duurder. Zet de reiziger op het verkeerde been. Beter deze optie niet bieden en promoten om gelijk een 1e klas abonnement te nemen. Groet
Reputatie 7
Badge +4
Het toont eerder aan dat het verschil tussen de eerste en de tweede klas veel te klein is met deze prijspolitiek. De eerste klas zou flink duurder behoren te zijn en in lijn met de verschillen bij de normale abonnementsprijzen. De Flexprijzen voor het weekend zijn wel erg riant laag, ten koste van de reguliere reiziger. Door deze politiek raken de bewust te korte treinen in het weekend ook overvol.

Het prijsverschil van zes euro is juist absurd.


De norm is reizen met voor iedereen een zitplaats. Dat lukt door de week niet, maar in het weekend kan dat echt wel.
Badge +3

Ik vraag me nu serieus af hoe Flex die reis 1e klas (dat zou 50% bovenop 2e klas moeten zijn in het weekend), en dus met Weekend Vrij berekent?

Bij Hdr-Gn zit je al lang aan het maximum qua tariefeenheden (€ 27,00 voor een enkele reis 2e klas) en zou je dus € 13,50 extra kosten bij 50% opslag? Dat bedrag werd dus genoemd, en ik ga niet verder puzzelen hoe je er aan komt.

Edit: Prijs aangepast aan 2020

Maar dat is voltarief! Kom er maar in als iemand weet hoe dit dan berekend wordt. @Tochjo misschien? @Nett heeft echt een punt, als die 'klassewissel' op basis van +50% voltarief gaat!

Je hebt een (redelijk goedkoop) 2e klas Weekend Vrij, kan voor €6 extra een hele maand 1e klas reizen (prima te doen, met Flex) maar bij een incidentele reis 1e klas wordt er gewoon € 13,50 gerekend alsof je helemaal geen abonnement hebt en het verschil tussen (voltarief) 2e en 1e klas moet bijbetalen?

Badge +3
Op pagina 9 van dit document wordt de berekening van de eerste klas ritpijs bij NS Flex-producten in verschillende reisperiodes weergegeven in tabelvorm:


Op basis van een ritprijs van 26,50 euro voor een enkele reis Den Helder-Groningen en deze tabel zou iemand met NS Flex Weekend Vrij 2e klas die op een zondag een klassewissel voor deze reis toepast, een bedrag van 26,50 × 0,50 × 0,6 = 7,95 euro moeten betalen.
Badge +3

Zover kwam ik ook, dus @Nett heeft met die € 13,50 oplag dus wel een probleem?

Of moest je nog verder dan Groningen en is dat afgerekend voor een dagje 1e klas?

En heeft Arriva naar Roodeschool, Delfzijl of Weener wel 1e klas...

Dank voor je tabel, @Tochjo die ×0,6 is dus niet berekend voor Flex Weekend Vrij, want anders kom je niet aan €13 immers.

Ik ben niet verder gereisd dan de stad Groningen. En zodra ik mn flex mag veranderen neem ik 1e klas. Ik reis vaak dit traject en het is een lange reis en de tweede klas zit vaak vol. De eerste klas was zelfs vol afgelopen zondag. Ik kon wel zitten. Groet.
Reputatie 5
Eigenlijk zou een 'intelligent' product als NS Flex het toch moeten herkennen dat je duurder uit bent op deze manier en je automatisch over moeten zetten op de goedkopere optie...
Eigenlijk zou een 'intelligent' product als NS Flex het toch moeten herkennen dat je duurder uit bent op deze manier en je automatisch over moeten zetten op de goedkopere optie...

Dat zou wellicht kunnen maar wordt niet gedaan omdat het ook betekent dat je de maanden erna automatisch 1e klas hebt. Omdat we reizigers de mogelijkheid geven om hun abonnement aan te passen, mits jij het minimaal 30 dagen hebt, had de reiziger dit ook gelijk kunnen doen. De keuze hierin ligt dus bij de reiziger, NS mag hierin niet proactief keuzes maken voor de reiziger omdat er ook kosten uit voort kunnen vloeien.

Reageer