beantwoord

Klassewissel NS Flex Weekend vrij voor de maand december

• 28 November 2020
  • 21 reacties
  • 845 Bekeken

Reputatie 4

Er is toch wat onduidelijkheid bij mij over het switchen naar 1e klas met NS Flex Weekendvrij en of ik dan wel 6 euro extra betaal en niet de prijs per rit die veel duurder is zoals dit topic bewees:

https://community.ns.nl/ns-flex-60/klassewissel-ns-flex-weekend-vrij-56999

Ik wil in de maand december 1e klas reizen met mijn NS Weekendvrij Flex abonnement.
In januari wil ik dan weer 2e klas reizen.

-Moet ik in mijn account aangeven dat het om een permanente klassewissel gaat of kan ik ook aangeven t/m 31 december?

-Kan ik dit nu al aangeven dat ik 1e klas wil reizen of is dat pas verstandig om dit vanaf 1 december te wijzigen? Heb in november alleen 2e klas gereisd en ik weet niet of er dan al 6 euro

Kan iemand precies uitleggen wat ik moet doen om in december 1e klas te kunnen reizen voor 6 euro extra hoe ik dit vanaf januari 2021 weer terugzet naar 2e klas?

icon

Beste antwoord door Robert B 29 November 2020, 17:00

Als je via https://www.ns.nl/nsflex/webshop je abonnement wisselt naar 1e klas krijg je de normale prijs, want die weet niet dat je €6 korting hebt voor een jaar.

Op je maandfacturen staat (als het goed is) een extra regel voor de korting.

Let op dat je doordeweeks 2e klas reist (al dan niet met 40% dalkorting), tenzij je een klassewissel in de app of via Mijn NS doet. 1e klas geldt alleen voor je vrij reizen periode.

Bij doordeweeks 1e klas reizen betaal je per reis 63% bovenop de reiskosten die je voor 2e klas zou betalen.

Wil je weer terug naar 2e klas in het weekend, dan kan dat na een maand (of langer) via dezelfde weg.

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 3

het beste is om ns flex weekenvrij met eerste klasse dus die 6 euro er bij dat is voordelig dat zal op 30 november in kunnen laten gaan dan kun weer weer na 30 december weer wijzigen dan ns flex zonder die 6 euro dan reis je in de tweede klasse als een klasse met ns flex doet dan betaal een toeslag met zo veel procent boven op dan ben je duurder uit dan je 31 Plus 6 euro  37 euro reis je in weekend december eerste klasse dan eind december kun je weer wijzigen naar 31 euro per maand voor de 2 klasse

Badge +3

Voor 1e klas zonder extra kosten moet je je abonnement omzetten naar 1e klas.

Een Flex klassewissel via Mijn NS of de NS app voor vandaag, tot bepaalde datum of onbepaalde tijd (dat kan voor één reis zijn) kost je geld, namelijk doordeweeks 63% en in het weekend 50% meer dan wat dezelfde rit/reis op 2e klas zou kosten (dus voltarief of met 20% of 40% korting).

En ja, bij Flex kan je tijdens een reis van abonnement of klasse wisselen. Bij een overstap (wel even uit- en weer inchecken) ga je dan verder op je ‘nieuwe’ Flex abonnement of 1e/2e klas tarief.

Reputatie 7
Badge +1

Er is toch wat onduidelijkheid bij mij over het switchen naar 1e klas met NS Flex Weekendvrij en of ik dan wel 6 euro extra betaal en niet de prijs per rit die veel duurder is zoals dit topic bewees:

Er zit een verschil tussen een Klassenwissel en ‘Standaard 1e klas reizen als extra bij een abonnement’.

Bij een klassenwissel kies je er voor om in de 1e klas te reizen tot de datum die je hebt geselecteerd. Als je een 2e klas abonnement hebt betaal je hier voor alle ritten een toeslag bovenop de 2e klas prijs. In het weekend betaal je enkel de toeslag welke 30% van het 2e klas vol tarief is. Doordeweeks krijg je 2.2% korting op het 2e klas vol tarief als je in de daluren incheckt en de optie ‘40% korting buiten de spits’ aan staat. Zonder dalkorting en in de spits is de toeslag 63% bovenop het 2e klas vol tarief. Zie pagina 13 van de tarieven voor de exacte berekening.

Bij ‘standaard 1e klas reizen als extra bij een abonnement’ reis je 1 maand lang voor een vast bedrag van €6 tijdens je vrij reizen periode onbeperkt in de 1e klas. 

-Moet ik in mijn account aangeven dat het om een permanente klassewissel gaat of kan ik ook aangeven t/m 31 december?

De optie ‘standaard 1e klas reizen als extra bij een abonnement’ is voordeliger als de verwachte extra kosten in de maand hoger zijn dan €6. Dit kan enkel ingesteld worden door je abonnement te wijzigen en is gebonden aan je abonnementsmaand.

Als de verwachte extra kosten lager dan €6 zijn kan je beter voor een klassewissel kiezen. Deze is in te stellen binnen je Mijn NS (dashboard) of in de app en kan voor 1 dag, tot een bepaalde datum of voor onbeperkte tijd.

-Kan ik dit nu al aangeven dat ik 1e klas wil reizen of is dat pas verstandig om dit vanaf 1 december te wijzigen? Heb in november alleen 2e klas gereisd en ik weet niet of er dan al 6 euro

Kies je de optie ‘standaard 1e klas reizen als extra bij een abonnement’? Dan kan je het best op/vanaf  4 december pas wijzigen (zo kan je op 1, 2 en 3 januari ook nog 1e klas reizen en ‘verlies’ je niet enkele dagen waarop je abonnement toch niet geldig is). Wijzig je abonnement dus pas op de eerste dag waarop je op je abonnement gaat reizen. Een wijziging inplannen is niet mogelijk.

Kies je de klassenwissel? Dan kan je dat op elk moment instellen en geldt het 1e klas tarief vanaf de eerstvolgende reis tot aan de dag die je hebt aangegeven bij de wijziging.

Reputatie 4

Er zit een verschil tussen een Klassenwissel en ‘Standaard 1e klas reizen als extra bij een abonnement’.

Bij een klassenwissel kies je er voor om in de 1e klas te reizen tot de datum die je hebt geselecteerd. Als je een 2e klas abonnement hebt betaal je hier voor alle ritten een toeslag bovenop de 2e klas prijs. In het weekend betaal je enkel de toeslag welke 30% van het 2e klas vol tarief is. Doordeweeks krijg je 2.2% korting op het 2e klas vol tarief als je in de daluren incheckt en de optie ‘40% korting buiten de spits’ aan staat. Zonder dalkorting en in de spits is de toeslag 63% bovenop het 2e klas vol tarief. Zie pagina 13 van de tarieven voor de exacte berekening.

Bij ‘standaard 1e klas reizen als extra bij een abonnement’ reis je 1 maand lang voor een vast bedrag van €6 tijdens je vrij reizen periode onbeperkt in de 1e klas. 

De optie ‘standaard 1e klas reizen als extra bij een abonnement’ is voordeliger als de verwachte extra kosten in de maand hoger zijn dan €6. Dit kan enkel ingesteld worden door je abonnement te wijzigen en is gebonden aan je abonnementsmaand.

Als de verwachte extra kosten lager dan €6 zijn kan je beter voor een klassewissel kiezen. Deze is in te stellen binnen je Mijn NS (dashboard) of in de app en kan voor 1 dag, tot een bepaalde datum of voor onbeperkte tijd.

Kies je de optie ‘standaard 1e klas reizen als extra bij een abonnement’? Dan kan je het best op/vanaf  4 december pas wijzigen (zo kan je op 1, 2 en 3 januari ook nog 1e klas reizen en ‘verlies’ je niet enkele dagen waarop je abonnement toch niet geldig is). Wijzig je abonnement dus pas op de eerste dag waarop je op je abonnement gaat reizen. Een wijziging inplannen is niet mogelijk.

Kies je de klassenwissel? Dan kan je dat op elk moment instellen en geldt het 1e klas tarief vanaf de eerstvolgende reis tot aan de dag die je hebt aangegeven bij de wijziging.

Want hoe betaal ik maar 6 euro voor die maan december? 

Moet ik dan voor een permanent klassewissel kiezen bij 'reisvoorkeuren' of moet ik via 'mijn producten' mijn abonnement wijzigen?

Een opmerking nog. Ik heb voor 28 euro een NS Flex Weekend vrij met korting in de daluren. Dit was een actieprijs die een jaar lang zou gelden, ook als je tussentijds wijzigde. 
Als ik mijn abonnement wil wijzigen naar NS Flex Weekend vrij 1e klas met korting in de daluren doordeweeks dan zou dit 40 euro kosten ipv. 34 euro die het mij eigenlijk zou moeten kosten.

Ik ben bang dat ik straks 40 euro moet betalen ipv. 34 euro en dat als ik weer zou wijzigen naar 2e klas ik geen 28 maar 34 euro moet betalen.

Het is de bedoeling dat je je abonnement wijzigt. De 6,- euro korting zal gewoon worden toegepast.

Reputatie 7
Badge +3

De 6,- euro korting zal gewoon worden toegepast.

Zijn de problemen met deze kortingsactie inmiddels opgelost dan? Ik zou johnnyvtz1990 toch adviseren de facturen goed in de gaten te houden.

https://community.ns.nl/ns-flex-60/vraag-over-ns-flex-weekend-actie-67283

https://community.ns.nl/abonnementen-2/prijsverhoging-67251

Reputatie 4

Het is de bedoeling dat je je abonnement wijzigt. De 6,- euro korting zal gewoon worden toegepast.

Oké maar waarom staat er dan 40 euro ipv. 34 euro?

Moet ik gewoon wijzigen via de afbeelding op het printscreen?

Er is geen algemeen probleem met de kortingsactie dat iedereen treft. Mocht er iets niet goed gaan met de facturatie dan kan onze klantenservice dit herstellen. Er staat 40,- euro omdat dat de normale prijs is, dat je de korting krijgt is bij het wijzigen niet te zien. Ik kan mij voorstellen dat dat verwarring veroorzaakt, maar omdat je de korting hebt, wordt de factuur 34,- euro.

Badge +3

Er is geen algemeen probleem met de kortingsactie dat iedereen treft.

Dat wás er wel, zie https://community.ns.nl/ns-flex-60/vraag-over-ns-flex-weekend-actie-67283?postid=474902#post474902

En https://community.ns.nl/ns-flex-60/op-factuur-actiekorting-30-10-t-m-30-10-67229?postid=474271#post474271

En uiteraard het gemarkeerde antwoord in https://community.ns.nl/abonnementen-2/prijsverhoging-67251

Reputatie 4

Er is geen algemeen probleem met de kortingsactie dat iedereen treft.

Dat was er wel, want bij mij is er afgelopen maand ook 6 euro meer afgeschreven. Klantenservice heeft het hersteld.

NEEM DIT PROBLEEM AUB SERIEUS.

Er staat duidelijk 40 euro, terwijl dat 34 euro moet zijn. Je zegt wel heel makkelijk dat ik die korting krijg maar waarom is het zo vaak mis gegaan. Ik heb geen zin om elke keer de klantenservice te moeten bellen, omdat jullie je zaken niet op orde hebben. En ik lees dat medewerkers van de klantenservice ook niet op de hoogte zijn van de voorwaarden van de kortingsactie.

Mijn excuses, ik bedoel op dit moment.

Reputatie 4

Want hoe betaal ik maar 6 euro voor die maan december? 

Moet ik dan voor een permanent klassewissel kiezen bij 'reisvoorkeuren' of moet ik via 'mijn producten' mijn abonnement wijzigen?

Een opmerking nog. Ik heb voor 28 euro een NS Flex Weekend vrij met korting in de daluren. Dit was een actieprijs die een jaar lang zou gelden, ook als je tussentijds wijzigde. 
Als ik mijn abonnement wil wijzigen naar NS Flex Weekend vrij 1e klas met korting in de daluren doordeweeks dan zou dit 40 euro kosten ipv. 34 euro die het mij eigenlijk zou moeten kosten.

Ik ben bang dat ik straks 40 euro moet betalen ipv. 34 euro en dat als ik weer zou wijzigen naar 2e klas ik geen 28 maar 34 euro moet betalen.

Er staat duidelijk 40 euro.

Wie kan mij verzekeren dat ik 34 euro moet betalen?

Ik. Mocht het anders lopen dan mag je mij een privébericht sturen en betaal ik je de 6,- euro terug.

Badge +3

Als je via https://www.ns.nl/nsflex/webshop je abonnement wisselt naar 1e klas krijg je de normale prijs, want die weet niet dat je €6 korting hebt voor een jaar.

Op je maandfacturen staat (als het goed is) een extra regel voor de korting.

Let op dat je doordeweeks 2e klas reist (al dan niet met 40% dalkorting), tenzij je een klassewissel in de app of via Mijn NS doet. 1e klas geldt alleen voor je vrij reizen periode.

Bij doordeweeks 1e klas reizen betaal je per reis 63% bovenop de reiskosten die je voor 2e klas zou betalen.

Wil je weer terug naar 2e klas in het weekend, dan kan dat na een maand (of langer) via dezelfde weg.

Reputatie 4

Ik heb de klantenservice erover gebeld en het probleem was bekend met de actieprijs. Mocht het misgaan dan kreeg ik de 6 euro die ik teveel betaald heb terug.

Ik heb de klantenservice erover gebeld en het probleem was bekend met de actieprijs. 

Goed om te lezen dat de klantenservice meteen erkent dat er ook op dit moment nog steeds een probleem is met (een groot deel van) de deelnemers aan de weekend vrij flex actie van september. Die 6 euro krijg je via de klantenservice wel terug voor zover ik het in kan schatten, ook als het misgaat.

Dat je de normale prijs te zien krijgt op de bestelpagina lijkt me vrij normaal. Dit zegt volgens mij niet zoveel over of er later een korting wordt toegepast en of dit helemaal correct gaat.

Ik wil in de maand december 1e klas reizen met mijn NS Weekendvrij Flex abonnement.
In januari wil ik dan weer 2e klas reizen.

Kan iemand precies uitleggen wat ik moet doen om in december 1e klas te kunnen reizen voor 6 euro extra hoe ik dit vanaf januari 2021 weer terugzet naar 2e klas?

Daarnet heb ik dit ook aan NS gevraagd. Ik heb namelijk voor Flex een weekendab 1e klas gehad met een aparte dalvoordeluren 2e klaskaart voor door de week. NS zegt dit: (quote) “Als je een NS Flex Weekend Vrij 1e klas abonnement hebt, dan reis je doordeweeks sowieso 2e klas. Je hoeft daar niets voor aan te passen. Als je doordeweeks 1e klas wilt reizen, dan moet je wel handmatig een Klassewissel doorvoeren. Er zit geen max aan het wisselen van klasse. Je betaalt dan gewoon de prijs voor de reis die je gaat afleggen op 1e klas-tarief. Groetjes, Marjolijn”   Goed he? 

Badge +3

Dat klopt, bij NS Flex kan je kiezen in welke klasse je reist buiten je vrij reizen periode. Standaard is dat 2e klas.

De tweede kaart met Dal Voordeel (€5 per maand) is dan overbodig, want voor €3 per maand kan je 40% dalkorting (voor doordeweeks) toevoegen aan een Weekend Vrij.

Om 1e klas te reizen in het weekend heb je met Weekend Vrij twee opties. Abonnement omzetten naar 1e klas (€6 per maand, voor minimaal één maand) of per reis (kosten in het weekend 50% van het 2e klas voltarief). Dat eerste is meestal veel gunstiger.

Maar hoe zit het als je nu 25 euro betaald voor weekendvrij (6 euro korting) en later gaat switchen naar weekenvrij 1e klas, op de pagina staat dan 31 euro + 6 = 37 euro totaal, terwijl het eigenlijk 25 + 6 = 31 euro moet zijn, verlies je later dan de korting omdat je dit omzet?

Wanneer je de wijziging aanvraagt via Mijn NS, dan zie je enkel de reguliere tarieven staan, maar op het moment jij nog aanspraak maakt op de korting van € 6,00 per maand, dan zal die gewoon weer verrekend worden op je maandelijkse factuur, je verliest de korting dus niet bij een wijziging. 

Badge +3

Let op dat de korting van 6 euro op de maandfactuur soms ontbreekt/ontbrak maar je hebt er wel recht op tot oktober 2021, zelfs al neem je tijdelijk helemaal geen Weekend Vrij.

In dat geval even contact opnemen met de Klantenservice.

Reageer