beantwoord

kortingen met Flex

• 18 december 2020
  • 13 reacties
  • 345 Bekeken

Hoi NS.

Ik snap niks van Flex. Momenteel heb ik een weekendabonnement voor 40 eur pm, 1e klas. Om door de week korte stukjes te reizen maar niet vast te zitten aan 1e klas prijzen, heb ik een voordeelurenkaart. Omdat ik nu niet reis dacht ik; overgaan naar Flex. Maar ik snap er niets van! Welke kortingen en abonnementsprijzen horen daarbij? Als ik 2x per maand voor de volle prijs ergens naar toe moet en achteraf een rekening van 40 eur krijg, kan ik beter mijn weekendab aanhouden. Alvast dank. 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 18 december 2020, 16:46

Ik denk dat er enige verwarring is over “Flex". Er bestaan verschillende soorten Flex:

Flex zonder abonnement - Geen abonnementskosten, geen korting
Flex met Weekend Voordeel - € 2 per maand, 40% korting in weekend
Flex met Dal Voordeel - € 5 per maand, 40% korting in daluren en weekend
Flex met Altijd Voordeel - € 23 per maand, 40% korting in daluren en weekend, 20% korting in spits
Flex met Weekend Vrij - € 31 per maand, 100% korting in weekend
Flex met Dal Vrij - € 105 per maand, 100% korting in daluren en weekend
Flex met Traject Vrij - Prijs afhankelijk van traject
Flex met Altijd Vrij - € 351 per maand, 100% korting in spits, daluren en weekend

Bij al deze abonnementsvormen wordt er maandelijks een factuur gestuurd met de kosten.

Het is dus niet zo dar er slechts één “Flex” is. Hoe het werkt, is afhankelijk van welk Flex-abonnement u neemt.

Met een Flex-abonnement kunt u na een maand op elk moment het abonnement wijzigen of stopzetten.

Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3

Met Weekend Vrij 1e klas reis je doordeweeks met 40% korting als je incheckt buiten de spits.

Standaard reis je doordeweeks dan 2e klas, maar via Mijn NS of in de NS app kan je altijd wisselen naar 1e klas. Dat kan voor een dag, tot een bepaalde datum of zolang je wilt (dus dat kan ook voor één reis zijn).

Wisselen naar 1e klas kan zelfs tot 15 minuten na een incheck of overstap. Je betaalt dan 63% meer dan wat dezelfde reis 2e klas kost.

Het Voordeelurenabonnement kan je (via de klantenservice) stoppen, want dat voegt per 1 januari niets toe aan wat je al hebt met Flex Weekend Vrij plus dalurenkorting, hooguit als je 60+ Keuzedagen hebt en die wilt behouden.

Oke even overnieuw; stel ik kies voor Flex; wat gebeurd er dan? Ik wil bv 2 weekenden van Arnhem naar Amsterdam met 40% korting en reis door de week een paar keer naar het bos wat in totaal hooguit neerkomt op een tientje (ook met 40% korting) . Mijjn 1e klas weekendab komt te vervallen, maar hoezo zou ik goedkoper uit zijn met een Flex (en er even rekening mee houdende dat ik dan geen 1e klas meer reis want dat is dan te duur). 

Ik heb trouwens zojuist net een volle jaarrekening betaald voor een jaarlijks voordeelurenabonnement. Hoe wordt dat dan verrekend? 

Badge +3

Als je het Voordeelurenabonnement beëindigt krijg je de resterende abonnementskosten naar rato terug, dus dat zal (bijna) de volledige €67 zijn.

Het voordeel van Flex Weekend Vrij is dat je buiten je vrij reizen periode (doordeweeks dus) zelf kunt instellen of je 1e of 2e klas wilt reizen.

1e klas in het weekend kost €6 per maand meer dan 2e klas. Als je dus in het weekend 1e klas wilt reizen zou ik dat zeker doen, want met een 2e klas Weekend Vrij betaal je anders per reis 50% van het 2e klas tarief in het weekend. Voor Arnhem - Amsterdam heb je die €6 na één enkele reis al terug verdiend.

Heb je nu een klassiek Weekend Vrij (op saldo), dan kan je dat via de webshop omzetten naar Flex Weekend Vrij.

Oke. Dankjewel. Dan nu: hoe werkt het? Ik stap over en wat gebeurd er dan? Want zelfs gebruikers begrijpen het niet helemaal. Ik krijg ook geen voorbeelden te zien van hoe het precies werkt. Ik snap de opties dan niet, het enige voordeel voor mij tot zover is dat ik niks betaal als ik een maand niet reis. Toch? das een heel groot voordeel, de reden waarom ik naar Flex zou gaan. Als ik dan nl in een volgende maand meer reiskosten heb, maakt dat niet zoveel uit omdat ik de maand daarvoor niets betaalde. Nu zou dat in totaal neerkomen op 45 eur weggegooid geld. Dus; eigenlijk is alleen dat me nu duidelijk. Plus dat ik dus blijkbaar opties heb. Die ik vantevoren kan instellen? En wat is dan een start tarief? Hoe vaak kun je de instellingen wisselen?

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat er enige verwarring is over “Flex". Er bestaan verschillende soorten Flex:

Flex zonder abonnement - Geen abonnementskosten, geen korting
Flex met Weekend Voordeel - € 2 per maand, 40% korting in weekend
Flex met Dal Voordeel - € 5 per maand, 40% korting in daluren en weekend
Flex met Altijd Voordeel - € 23 per maand, 40% korting in daluren en weekend, 20% korting in spits
Flex met Weekend Vrij - € 31 per maand, 100% korting in weekend
Flex met Dal Vrij - € 105 per maand, 100% korting in daluren en weekend
Flex met Traject Vrij - Prijs afhankelijk van traject
Flex met Altijd Vrij - € 351 per maand, 100% korting in spits, daluren en weekend

Bij al deze abonnementsvormen wordt er maandelijks een factuur gestuurd met de kosten.

Het is dus niet zo dar er slechts één “Flex” is. Hoe het werkt, is afhankelijk van welk Flex-abonnement u neemt.

Met een Flex-abonnement kunt u na een maand op elk moment het abonnement wijzigen of stopzetten.

Aha, ik begin het te begrijpen. Hartelijk dank. Nergens geeft de NS het duidelijk aan (tenminste, niet zoals ik het begrijp en Flex-gebruikers zelf dus blijkbaar ook niet altijd. Vandaar dat ik mijn vraag hier drop. Ik denk dat ik veilig kan overstappen nu :-) In veel opzichten veranderd er dus niet zoveel behalve dat je extra optie hebt om te schakelen en uit te schakelen. Das wel mooi. fijne kerstdagen. 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer u kijkt in de webshop voor NS Flex dan ziet u daar de verschillende opties die er zijn, zoials Flex zonder abonnement voor €0 of Flex Weekend Vrij voor €31 waarbij u alleen in weekend vrij reist in de 2e klas. Bij dit Flex Weekend Vrij kunt u ook extra opties aanschaffen, zoals standaard 1e klas voor €6 extra en/of 40% korting tijdens de doordeweekse daluren voor €3 extra.  Alles bij elkaar is het dan de €40 die u nu ook al betaalt voor uw 1e klas Weekend Vrij abonnement.

Met Flex heeft u echter de optie om als u het abonement minstens één maand heeft te wijzigen naar een ander abonnement of naar zonder abonnement wanneer u een tijdje denkt niet of minder te gaan reizen of misschien juist meer. Ook kunt u per reis wisselen van klasse, En, iets wat de één een voordeel vindt en een ander juist een nadeel, u reist niet meer op saldo tijdens maar op rekening. Bij Weekend vrij is dat dan alleen van toepassing voor reizen die niet vallen in de vrije periode (weekend/feestdagen). 

Reputatie 7
Badge +3

Je betaalt bij Flex vooraf het tarief van het abonnement wat je op dat moment hebt. Daarnaast betaal je alle reizen met trein die buiten jouw abonnement vallen + tram/metro achteraf. Als je denkt niet te gaan reizen dan kun je het beste Flex op basis (= zonder abonnement zetten). Dit naar beneden zetten kan na een maand. Ga je reizen dan kun je hem altijd direct ophogen naar een abonnement. Een Flex abonnement gaat altijd direct in, hou daar rekening mee.

Als je niet reist en je hebt Flex zonder abonnement dan betaal je niets. Heb je Flex met abonnement dan betaal je bij niet reizen wel abonnementskosten voor het abonnement wat je op dat moment hebt 'aan' staan.

Oke, dankjulliewel. Ik heb even wat onderzoek gedaan. Klopt het dat je 1x per maand kan wijzigen? Dus kun je elke maand wijzigen als je wil? Ik lees ontzettend veel klachten hierover; iemand die dit leest bij wie dit veilloos verloopt? ;-)  En...als ik via de webshop Flex bestel, krijg ik niet de optie ‘omzetten’ oid; ik heb 2 kaarten en hoe zet ik dat om? 

Reputatie 7
Badge +3

Je mag je Flex-abonnement zo vaak wijzigen als je zelf wil. Na een wijziging kun je na minimaal een maand weer wijzigen. Alleen als je wijzigt naar Flex zonder abonnement kun je ook binnen de eerste maand alweer wijzigen.

Wat betreft de klachten, het regent storingen en IT-gerelateerde problemen bij NS. Dat is op zich niet uniek voor Flex. Ik raad je aan je facturen goed in de gaten te houden en bij vragen of onduidelijkheden direct contact op te nemen met de klanteNService. Over het algemeen lossen die het goed op en wordt alles uiteindelijk correct verrekend.

Reputatie 7
Badge +3

En...als ik via de webshop Flex bestel, krijg ik niet de optie ‘omzetten’ oid; ik heb 2 kaarten en hoe zet ik dat om? 

Tijdens het bestellen krijg je de vraag of je reeds een abonnement hebt. In dat geval wordt het oude abonnement beëindigd en wordt het nieuwe abonnement op de kaart gezet. Je zult dan nog wel langs een automaat moeten om het nieuwe abonnement te activeren. Dit wordt ook vermeld in een e-mail die je ontvangt.

Voor je andere abonnement kun je contact opnemen met de klanteNService om die te laten beëindigen. Ook daarvoor zul je daarna langs een automaat moeten om de beëindiging te ‘activeren'.

Maar ik heb dus net de abonnementskosten van de dalurenkaart voor een heel jaar voldaan (rond de 60 eur). Kan dat zomaar opgezegd worden? (ik gebruik die dalurenvoordeel al zolang het bestaat trouwens dus het is niet iets wat ik nog maar net aangevraagd heb, wie weet scheelt dat). Ik zie idd dat ik mijn weekendkaart meteen kan omzetten, dat is mooi. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je dat abonnement opzegt, krijg je naar rato je abonnementsgeld terug. Bij de oude abonnementen is het alleen wel zo dat je dit alleen per maand kunt opzeggen. Als je abonnement bijvoorbeeld ooit op 19 december is ingegaan, kun je dit alleen per 19 januari of 19 februari, enz. opzeggen.

Reageer