Kredietcheck bij aanvraag Flex? | NS Community
beantwoord

Kredietcheck bij aanvraag Flex?

  • 28 April 2019
  • 19 reacties
  • 5693 Bekeken

Ik probeer een Flex abonnement dal aan te vragen. Bij afrekenen krijg ik de melding dat dit niet gaat vanwege een kredietcheck. Vreemd verhaal omdat ik voorheen alles vooraf betaald heb en er geen bankrekening gekoppeld is aan mijn NS. Nu moet ik omslachtig wachten om morgen met een externe partij navraag te doen hoe dit kan en ik dus morgenvroeg het flex abonnement nog niet kan gebruiken.

Hoe wordt er een koppeling gemaakt tussen NS en dit kredietbedrijf. Betrouwbaar bedrijf ook aangezien ik in 40 jaar nog nimmer een rekening heb laten schieten, energie contracten hier geen melding over maken evenals mijn hypotheekverstrekker.
icon

Beste antwoord door Emma NS 29 April 2019, 12:55

Bekijk origineel

19 reacties

Hallo Ekstralars en welkom bij onze Community!

Allereerst vind ik het leuk om te lezen dat je een NS Flex abonnement probeert te bestellen. Ik begrijp dat wanneer je altijd netjes je rekeningen hebt betaald, je hier gek van opkijkt. Omdat je met NS Flex op rekening reist in plaats van voor de reis saldo laadt, loopt NS een financieel risico. Daarom voert Focum een kredietcheck uit voor NS bij aanschaf van NS Flex. De kredietcheck geeft slechts een inschatting van het betalingsrisico. Dit zegt absoluut niet dat je een wanbetaler bent. Je kunt bij Focum terecht wanneer je wilt weten welke informatie ze over je hebben. Wij hebben slechts een paar criteria opgesteld waaraan je moet voldoen en bepalen dus uiteindelijk ook of je wel of niet aan onze eisen voldoet. Indien je meer informatie wilt kun je middels deze link de gegevens opvragen.

Ik wens je alvast veel plezier van je abonnement! :)
Deja vu. Zakelijk heeft men dit ook een tijd gedaan met Graydon samen, was ook niet altijd een succes. Opvallend om hetzelfde nu bij Flex voor consumenten te zien gebeuren.
Reputatie 5
Deja vu. Zakelijk heeft men dit ook een tijd gedaan met Graydon samen, was ook niet altijd een succes. Opvallend om hetzelfde nu bij Flex voor consumenten te zien gebeuren.
Ik denk dat het wel aangeeft dat er best wat wanbetalers zitten onder de NS Flex gebruikers, ik kan me goed voorstellen dat deze stap nodig is.
Deja vu. Zakelijk heeft men dit ook een tijd gedaan met Graydon samen, was ook niet altijd een succes. Opvallend om hetzelfde nu bij Flex voor consumenten te zien gebeuren.
Zo vreemd lijkt me dit niet. Er zijn nu eenmaal altijd mensen die misbruik maken van betalen achteraf. Dat was 25 jaar geleden al zo met postorderbedrijven.
Op dit forum is ook het nodige gezegd over de checks van Graydon. In mijn geval bijvoorbeeld baseerde men zich op jaarstukken van 10 jaar geleden. Ik ben geen tegenstander van de checks, wel van de beperkte transparantie en "computer says no" mentaliteit. Met een beetje geluk mag je nog betalen voor je eigen rapportage.
Badge +3
Dan ben ik benieuwd wat er binnenkort naar boven komt als ik (eindelijk) NS Flex wil aanschaffen.

Heb in het verleden ook wel eens schulddienstverlening gehad (minnelijk traject, dus geen bewindvoering) omdat ik een kleine €9000 krediet had bij ING, en door gebrek aan inkomsten niet meer kon voldoen (maandelijkse rente was al hoger dan mijn aflossingscapaciteit, dus dat zou alleen maar oplopen).

Inmiddels al jaren een 'schone lei', waar ik uiteraard bewijs/verklaring van kan tonen.
Maar Graydon is een maatschappij waar bedrijven geregeld een vragenlijst van krijgen, vul je deze niet in dan moeten ze zich baseren op gegevens welke ze van derden wel krijgen. Zo zijn er bedrijven welke hun crediteuren verpand hebben en zo krijgt o.a. Graydon inzage in je betalingsgedrag.

Als BV moet je publiceren en is deze info beschikbaar via de KvK maar als eenmansbedrijf of vof zijn deze gegevens niet openbaar beschikbaar en kun je deze altijd zelf verstrekken om een betere creditscore te krijgen bij deze maatschappijen.

De checks zijn niet waterdicht en ook na een check kun je nat gaan als bedrijf maar het sluit wel alvast een deel van je risico wat je loopt uit. Nagenoeg alle bedrijven waar je op rekening kunt kopen werken met creditchecks.

En zoals aangegeven kun je je eigen info over het algemeen gratis raadplegen/opvragen, ook als bedrijf kun je dat aanvragen en dus inzien.
Misschien ook handig bijgaand de voorwaarden van NS Flex. Het gaar hier om artikel 4.5.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1541409802284/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf

Ik ben ook even nieuwsgierig waarom NS voor Focum heeft gekozen. In de financiële dienstverlening wordt voor kredietcheck volgens mij vrij standaard het BKR in Tiel gebruikt.
Badge +3
Oh, grappig dat artikel 4.5

De Contracthouder mag maximaal ten behoeve van tien verschillende Kaarthouders NS Flex afsluiten of afgesloten hebben.

Dat kan helemaal niet, want bij Flex zijn de kaarthouder en contracthouder altijd één en dezelfde persoon (en 18+).

Misschien is dat voor de Gezinsabonnementen in de toekomst dan...
Ik keek net nog even in de begrippen lijst en las dit.

Contracthouder: de natuurlijk persoon niet handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf met wie NS de overeenkomst(en) m.b.t. NS Flex sluit of heeft gesloten. Contacthouder kan tevens Kaarthouder zijn, maar dit is niet vereist.

Wat is het nu Contracthouder of Contacthouder 🙂. Dus iemand anders dan de Kaarthouder kan het contract afsluiten en is de Contacthouder dan de persoon tussen Contract- en Kaarthouder???
Ik moet zeggen dat ik mezelf ook een beetje over het hoofd moet krabben als ik in de voorwaarden van NS Flex lees dat de contracthouder en kaarthouder verschillende personen kunnen zijn. Voor zover ik begrijp zijn de voorwaarden echter geschreven waarbij ook dingen meegenomen zijn die nog niet van toepassing zijn op de huidige iteratie van het NS Flex product. Het contracthouder/kaarthouder is daar een voorbeeld van (volgens mij wordt er nog steeds gekeken of we dit wel kunnen realiseren), maar ook bijvoorbeeld punt 2. onder 'Wat zijn Flex Abonnementen en wat kunt u er mee?' BTM Flex abonnementen voor bus, tram en metro, of het 'NS Flex Intercity direct Altijd Toeslagvrij' product onder NS Flex abonnement. Die abonnementen zijn er namelijk op dit moment nog niet, maar moeten op den duur wel beschikbaar worden. In de voorwaarden zijn ze dus al wel opgenomen. Zo zullen er zeker nog meer dingen zijn.
Maar Graydon is een maatschappij waar bedrijven geregeld een vragenlijst van krijgen, vul je deze niet in dan moeten ze zich baseren op gegevens welke ze van derden wel krijgen. Zo zijn er bedrijven welke hun crediteuren verpand hebben en zo krijgt o.a. Graydon inzage in je betalingsgedrag.

Ik heb nog nooit een vragenlijst van Graydon ontvangen. Betreft een BV waarvan ik de jaarcijfers netjes ieder jaar instuur. De inzage die je kosteloos kunt krijgen is te beperkt om goed te kunnen bepalen _waarom_ men een bepaald advies geeft. Je kunt online wel zelf nieuwe stukken uploaden, maar in de maanden daarna gebeurde er niks. Ik heb me destijds bij een accountmanager moeten melden, voorgedaan als potentiele klant en gevraagd om informatie. Heeft een hoop tijd gekost maar uiteindelijk is het gecorrigeerd.

Goede herinnering wel, want het is er weer tijd voor 🤔

Nogmaals, ik begrijp de aanwezigheid van die checks natuurlijk, ik maak bij mijn klanten ook bepaalde inschattingen. Ik vond het puur even grappig om een discussie die eerder heeft plaatsgevonden (en destijds gevolgen heeft gehad voor een aantal processen) nu opnieuw plaatsvindt 🙂
@Henk_NL , zodra je er positief instaat dan is het goed, als je er minder goed in opgenomen bent dan moet je actie ondernemen inderdaad anders kun je wel eens tegen gesloten deuren oplopen.

Ik ken wel de vragenlijst voor cijfers welke om de paar jaar gestuurd werden, voor mij altijd reden om even te checken wat er geregistreerd stond en als dat positief was dan deed ik niets met de formulieren.

En ik denk dat jij er hetzelfde in zal staan, je wil ze niet alles laten weten. Helaas ontkom je er soms niet aan om ze even te updaten voor je eigen belang.

Maar ook bedrijven met een positieve creditscore heb ik zien omvallen, dus het is slechts voor je gevoel dat je toch gekeken hebt en het uitsluiten van de echte probleemgevallen.
Het laatste beetje IT'er in mij begint te jeuken wanneer je een rapport krijgt, heb hem even teruggezocht, met een betalingswaardering van 8,4, maar toch een negatief resultaat. Vraag je dan door hoe die bepaling tot stand komt, dan krijg je al snel te horen dat dat bedrijfsgeheim is. Computer says no, maar het algoritme is geheim en de precieze eisen ook. Uiteindelijk bleek men jaarcijfers uit 2007 te hebben en te kijken naar relaties die sinds 2001 niet meer bestaan. Was wel typerend. De enige vragenlijst die ik bekijk is het werkgeversonderzoek van de provincie, en de winstbelasting bij de fiscus natuurlijk 😂

Net zo typerend als bedrijven die mailings sturen waarop een bedrijfsnaam staat die in 2001 is gewijzigd. Er gaan heel wat achterhaalde databases rond.
Afgelopen zondag direct bij Focum aangevraagd waar een en ander op gebaseerd is dat ik de kredietcheck niet doorkom. Dinsdag de brief ontvangen en er wordt vraag verwezen naar een soort incassobureau achtig iets (Vesting). Direct maar gebeld. Uitstekend te woord gestaan. Er is iets terug te vinden van 2013 maar dat schijnt te lang geleden te zijn voor verdere info. Is weer een of andere algemeen bedrijf die volgens mij betalingen regelt voor veel bedrijven. De beste medewerker geeft aan het vreemd te vinden dat hier nu consequenties aan zitten en gaat regelen dat Focum dit gegeven niet meer opneemt en ik de melding kwijt ben. Maar dit zal ook niet vandaag op morgen zijn denk ik.

Nu probeer ik al enkele keren om contact te krijgen met de NS klantenservice maar zonder succes (ik heb geen Twitter Facebook of wat dan ook). Wordt er zo langzamerhand een beetje chagrijnig van dat het zoveel voeten in de aarde heeft om een Flex abonnement af te sluiten.

Ik wou een flex abonnement aanvragen...kredietcheck erop. Bij klantenservice dan moet u naar focum. Gedaan en daar was alles goed. Terug naar klantenservice ns. De een zegt stuur het focum document naar ons. Gedaan maar gebeurt niet. De ander zegt binnen 10 dagen want focum meld dit aan ons....Gedaan en nix. Op de chat gezet. Gemaild en nog steeds is die blokkade is er niet af. Ik weet niet meer wat ik moet doen dus zet ik het nog maar een keer hier neer. Wat een blamage bij die klantenservice. Ik wil gewoon een flex abonnement pff.

 

Oh ja 2 x een 030 nummer gebeld en schakelt over en krijg te horen dit is vanaf nu een 0900 nummer 55 ct per min. Hang je 10 min aan te telefoon hangen ze op. Maar de ns weet van nix. Wat gaan we hier aan doen?

 

Gr ArjanBruins.

Badge +3

Oh ja 2 x een 030 nummer gebeld en schakelt over en krijg te horen dit is vanaf nu een 0900 nummer 55 ct per min. Hang je 10 min aan te telefoon hangen ze op. Maar de ns weet van nix. Wat gaan we hier aan doen?

Welkom bij de NS Community!

Dat hele Focum blijft een vaag verhaal, maar dat je ineens zou moeten betalen voor bellen met een 030 nummer (NS is 030 751 5155) kan ik me bijna niet voorstellen. Denk dat je telecomprovider daar wel raad mee weet als je dat meldt.

Of kreeg je via het 030 nummer te horen dat je een 0900 nummer moest bellen? Ook vreemd…

Het nummer is inderdaad 030 7515155 en dan betaal je alleen je gebruikelijke belkosten. Welk nummer heb je gebeld en waar heb je dat nummer gevonden? Wanneer heb je het document van Focum via onze chat gestuurd? Mijn collega zou er een interne melding van moeten hebben gemaakt zodat een andere afdeling dit verder kan afhandelen en je NS Flex kan bestellen. 

Het nummer is inderdaad 030 7515155 en dan betaal je alleen je gebruikelijke belkosten. Welk nummer heb je gebeld en waar heb je dat nummer gevonden? Wanneer heb je het document van Focum via onze chat gestuurd? Mijn collega zou er een interne melding van moeten hebben gemaakt zodat een andere afdeling dit verder kan afhandelen en je NS Flex kan bestellen. 

Huh? In algemeen beschaafd Nederlandsch?

Reageer