kun je op rekening rijden met dal voordeel abonnement

• 28 oktober 2019
  • 13 reacties
  • 226 Bekeken

Kun je met een Dal Voordeel abonnement op rekening rijden? Dus dat je gewoon gaat reizen en de NS eind van de maand automatisch je kosten afschrijft van je rekening.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ja hoor, dat NSFlexabonnement van Dal Voordeel kan per maand. Uw oude abonnement wordt verrekend. U krijgt het te veel betaalde voor uw huidige Dalvoordeelabonnement terug, net als uw saldo. Het gaat meteen in. U kunt het via Internet regelen en ook via Klantenservice.

Als u een oud Voordeelurenabonnement heeft, van voor 2011, dan kunt u dat beter niet omzetten naar Flex, want u raakt dan het voordeel van korting in de middagspits kwijt.

Goedemiddag Reiziger150 en welkom bij de NS Community!

Zoals Thom al aangaf is dit mogelijk! Het Dal Voordeel abonnement wordt ook aangeboden binnen het NS Flex product! Op deze en deze pagina's kun je meer informatie vinden over NS Flex.

Dat had ik eerst maar daarmee kon ik geen keuzedagen krijgen. Heb het nu omgezet en een jaar betaald zodat ik de keuzedagen ook erbij kon nemen. Maar nu staat er dat ik minimaal tien euro op mijn kaart moet zetten om te kunnen reizen.

Reputatie 7
Badge +4

Die tien euro is altijd nodig als u wel met uw abonnement, maar niet met een keuzedag reist. Reist u wel met een keuzedag, dan is er geen saldo nodig. 

Keuzedagen zijn er niet bij  een Flexabonnement, en die zijn echt alleen verkrijgbaar bij een jaarabonnement waarbij u op saldo reist.

Het is niet helemaal helder waar u naar verwijst, maar met het oude VDU zijn keuzedagen gewoon mogelijk, zelfs met de papieren variant. Ik heb ze.

Reputatie 7
Badge +3

Bij NS Flex zijn keuzedagen inderdaad niet mogelijk. Keuzedagen kunnen alleen in combinatie met een ‘klassiek’ dal voordeel abonnement of een Voordeelurenabonnement (VDU, niet meer te koop).

Met beide abonnementen kan alleen op saldo gereisd worden, op rekening reizen kan alleen bij Flex en NS Businesskaart. Bij op saldo reizen heeft u minimaal €6 saldo nodig, u mag €4 in de min staan. U kunt bij OV-chipkaart automatisch opladen aanvragen, u hoeft dan niet steeds bij een automaat geld op uw kaart zetten.

Oké, bedankt voor de reactie. Automatisch opladen ga ik dan maar aanvragen. Jammer dat het nu niet meer op rekening kan vond dat juist zo makkelijk. 

Reputatie 7
Badge +4

In beide gevallen kunt u altijd moeiteloos inchecken en hoeft u zich geen zorgen te maken voor een saldotekort, maar het werkt natuurlijk verschillend. Aan de andere kant, u moet toch betalen, met automatisch opladen is dat wat eerder, en mogelijk minder overzichtelijk. Nare verrassingen achteraf zijn er natuurlijk ook niet.

Badge +3

Automatisch opladen is ideaal. Je kunt altijd reizen zonder langs een automaat te gaan, en eventuele oplaadtransacties worden pas een dag 5 later van je rekening geïncasseerd (mét een duidelijke omschrijving van datum/tijd van het moment van opladen).

Tip: Zet het oplaadbedrag op €10 en niet hoger, tenzij je heel veel reist. Dan zit je nooit met (te) veel ongebruikt saldo op je kaart.

Nadeel: Als je kaart gestolen wordt kunnen er anderen mee reizen op jouw kosten (blokkeren kan pas per de volgende dag).

Kun je ook automatisch opladen aanvragen bij de NS? Of moet ik daarvoor weer een account aanmaken bij de gewone OV chipkaart?

waarom is het allemaal zo ingewikkeld 🤔

Kun je ook automatisch opladen aanvragen bij de NS? Of moet ik daarvoor weer een account aanmaken bij de gewone OV chipkaart?

waarom is het allemaal zo ingewikkeld 🤔

Voor automatisch opladen moet je helaas bij de Klantenservice OV-chipkaart zijn. NS kan je hier niet mee helpen. We zouden het graag willen maar we beheren de OV-chipkaart niet. Het is ingewikkeld omdat er meerdere vervoerders zijn die met de OV-chipkaart werken. Daarom is er 1 instantie die voor alle vervoerders het gezamenlijke beheer doet. 

Robert, je zegt dat het oplaadbedrag op €10 euro moet zetten maar stel, ik ga naar Enschede en moet overstappen op een Blauwnettrein dan heb ik onderweg al een saldotekort. Ik vertrek vanuit Almere, kan ik dan gewoon verder reizen? 

Reputatie 7
Badge +4

U kunt wel inchecken met tien euro, maar het is eigenlijk zo dat het minumumsaldo bij inchecken tien euro moet zijn, en dat er voldoende geld op moet staan om bij het uitchecken het juiste bedrag te kunnen afrekenen. Maar ja, die formulering is ingewikkelder. Het is een betere en eerlijker handelwijze. 

Bij een overstap naar een andere vervoerder moet er weer voldoende saldo op staan om in te kunnen checken.

Automatisch opladen voorkomt alle ellende. Het automatisch opgeladen bedrag wordt dan na een paar dagen afgeschreven. Neem een bedrag van tien euro per keer, als er meer moet worden betaald, wordt een aantal keren tien euro afgeschreven, maar een groot overschot staat er dan nooit op.

Oké Thom, bedankt voor alle antwoorden, hier kan ik wat mee. 👍

Reageer