beantwoord

Mijn NS & NS app geeft onjuist bedrag voor abbonnement en reiskosten

• 28 juni 2020
  • 12 reacties
  • 261 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Ik heb NS Flex Weekend Vrij 1e klas voor 37 euro per maand. Afgelopen weken heb ik ook door de week moeten reizen en dat koste 38,19 bovenop dat abboonementsgeld. Maar de NS app en Mijn NS geeft deze bedragen niet goed weer 138 euro voor het abbonnemnt (veel te hoog) en 24 euro reiskosten (te laag). Wanner ik vervolgens de laatste factuur opent, dan staat het daar wel goed. Wat is het nut om deze bedragen in de app te tonen als het toch niet klopt? En waarom staat er in het reisoverzicht soms dat ik 2e klas reis terwijl ik een 1e klas abbonnement heb?

icon

Beste antwoord door Robert B 29 juni 2020, 00:44

Welkom bij de NS Community!

Als je NS Flex hebt komt het goed. Bij controle registreert men 1e klas en dat komt dan op je factuur.

1e of 2e klas buiten je vrjj reizen periode kan je zelf instellen via Mijn NS of de app.

Een klassewissel bij NS Flex gaat in 15 minuten vóórdat je dat doet (systeem bepaalt die tijd achteraf)

Als je dus om 15:03 een 1e klas wissel doet in Mijn NS of de app telt elke incheck na 14:48 als geldig 1e klas. Bewijs kan ik sturen, zo werkt het gewoon!

Dat NS conducteurs of andere vervoerders dat niet kunnen zien is niet jouw probleem. Bij Reizen op Rekening (Flex of Business Card) mag je gewoon 1e klas zitten, altijd!

Vaak krijg je niet eens de vraag “wat doe je in de 1e klas?” en registreren ze gewoon een ‘afwijking’ die al dan niet op je factuur komt.

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De app en mijnNS geven wel vaker verkeerde kosten aan.

Voor reizen buiten Weekend vrij wordt uitgegaan van 2e klas. Reis je buiten weekend vrij om ook 1e klas dan zul je een klassewissel moeten doen. Anders kun je bij controle een boete krijgen.

Badge +3

Als je NS Flex hebt komt het goed. Bij controle registreert men 1e klas en dat komt dan op je factuur.

1e of 2e klas buiten je vrjj reizen periode kan je zelf instellen via Mijn NS of de app.

Een klassewissel bij NS Flex gaat in 15 minuten vóórdat je dat doet (systeem bepaalt die tijd achteraf)

Als je dus om 15:03 een 1e klas wissel doet in Mijn NS of de app telt elke incheck na 14:48 als geldig 1e klas. Bewijs kan ik sturen, zo werkt het gewoon!

Dat NS conducteurs of andere vervoerders dat niet kunnen zien is niet jouw probleem. Bij Reizen op Rekening (Flex of Business Card) mag je gewoon 1e klas zitten, altijd!

Vaak krijg je niet eens de vraag “wat doe je in de 1e klas?” en registreren ze gewoon een ‘afwijking’ die al dan niet op je factuur komt.

Dat is wel vreemd, ICN. Ik zie liever niet dat het afwijkt van wat er daadwerkelijk in de factuur staat. Ik zal eens proberen te achterhalen hoe dit kan en of dit op te lossen is. Het kan zijn dat ik wat meer informatie/voorbeelden nodig heb voor de achterliggende afdeling.

Als ik het goed begrijp is het zo dat je buiten weekend vrij in principe 2e klas reist, maar als je toch 1e klas reist zonder dat je een klassewissel te doen, dan wordt er automatisch 1e klas gefactureerd. De HC in de trein kan het niet zien, maar het systeem dus wel. Maar waarom zou je dan een klassewissel moeten instellen?

Badge +3

Als je 2e klas reist (doordeweeks dus) maar 1e klas zit zonder dit in Mijn NS of de app in te stellen zal je bij controle ofwel:

• De 1e klas uitgestuurd worden (als een HC 2e klas ziet staan na controle in de backend).
  • Een UvB krijgen (€50 plus het verschil tussen 2e en 1e klas van je reis).
  • Een correctie krijgen van €20 op je factuur (bij registratie 1e klas door een HC die het allemaal wel best vindt (want je reist op rekening) of als die de juiste gegevens op dat moment niet kan inzien en een (mogelijke) afwijking registreert, die het systeem dan later uitzoekt.

Heb je de klassewissel wél (tijdig) uitgevoerd, dan zijn de eerste twee opties niet aan de orde, en zal in geval 3 de correctie niet berekend worden. Wanneer er een correctie plaatsvindt krijg je overigens enkele minuten na de controle een e-mail daarover.

Badge +3

De eerste optie hoort in geen enkel geval aan de orde te zijn. Als de conducteur op zijn apparaat ziet dat u reisrecht hebt voor de tweede klas, moet hij registreren dat u in de eerste klas zit. Hij hoort u nooit weg te sturen.

Badge +3

De eerste optie hoort in geen enkel geval aan de orde te zijn. Als de conducteur op zijn apparaat ziet dat u reisrecht hebt voor de tweede klas, moet hij registreren dat u in de eerste klas zit. Hij hoort u nooit weg te sturen.

Theorie vs. praktijk, het schijnt toch nogal vaak te gebeuren en als je inderdaad er achter komt dat je geen 1e klas ingesteld hebt (of het niet weet, want Flex werkt anders dan klassieke abonnementen) dan bespaart het je in ieder geval €20.

Uiteraard zal men de afwijking dan wel moeten melden aan de reiziger en deze de keuze geven. Klakkeloos registreren (zoals bij BC de regel is) kan natuurlijk ook, met alle gevolgen van dien (boze Flex klanten die het echt niet wisten).

Dat laatste natuurlijk met name bij andere vervoerders dan NS. “Als u zeker weet dat u 1e klas mag reizen registreer ik dat als afwijking en mag u blijven zitten”.

Badge +3

Het correctietarief voor reizen in de eerste klas met een vervoerbewijs voor de tweede klas is 20 euro, geen 50 euro.

Badge +3

Het correctietarief voor reizen in de eerste klas met een vervoerbewijs voor de tweede klas is 20 euro, geen 50 euro.

Ah, oke heb het aangepast. Geen idee waarom ik €50 in gedachten had maar dat zal dan zijn voor helemaal geen incheck (of bij de verkeerde vervoerder).

Ok. Dus toch even instellen in de app als ik 1e klas door de weeks ga reizen. Ik dacht dat dit automatisch ging, maar dat is dus niet zo.

Maar waarom gaat dat niet automatisch. Dat ding instellen dat gaan mensen vergeten. Als het systeem zo gemaakt wordt dat als de hc registreert dat je 1e klas reist dan het het systeem automatisch een reis 1e klas in rekening brengt. Het is 2020! Alles gaat van zelf, althans bij mij thuis; waarom dit niet. Nu ben ik iemand van alles automatisch. Er moet toch een systeem kunnen zijn dat registreert dat iemand 1e klas reist en dat dan op zijn/haar factuur zet en niemand in de 1e klas licht uit!

Badge +3

Voor automatisch is iets te zeggen.

Maar gezien het relatief geringe aantal controles zul je zien dat mensen dan gewoon 1e klas gaan zitten met een 2e klas incheck, en alleen bij controle dus (automatisch) het verschil hoeven bij te betalen. Daar gaat men natuurlijk niet aan beginnen.

Aan de andere kant is de handhaving nu al redelijk waterig, in de meeste gevallen word je (blijkbaar) weggestuurd uit de 1e klas zonder verdere gevolgen.

Update: Ik heb intern nog geen terugkoppeling. Ik verwacht deze nog wel. Anders stuur ik mijn volgende dienst even een reminder. Bedankt voor je geduld!

Reageer