beantwoord

Net een klassewissel aangezet, waarom kan de NS mij niet informeren wat dat kost???

• 1 november 2018
  • 8 reacties
  • 546 Bekeken

Reputatie 4
Net een klassewissel aangezet, waarom kan de NS mij niet informeren wat dat kost???
Het lijkt mij toch heel normaal om prijzen te vermelden, kan de NS dat?

Ik krijg alleen het bericht "Vanaf 1 november 2018 12:07 reist u 1e klas. Vanaf dit moment wordt het 1e klastarief berekend voor uw reizen."

Ik heb DalVrij. Ik wil graag het bericht "Uw abonnement is omgezet, vanaf 1 november 2018 12:07 betaald u €....... abonnementsgeld.

NS?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 1 november 2018, 12:40

Hallo niek2. Ook wanneer je gebruik maakt van een vrij reizen abonnement, wordt de extra prijs voor het 1e klas reizen bepaald aan de hand van de ritprijs. Wanneer je reist in het vrij reizen gedeelte, betaal je enkel het verschil tussen de 2e klas prijs en de 1e klas prijs. Aangezien deze ritprijzen naderhand in de backoffice worden bepaald, zie je dus geen prijs wanneer je de Klasswissel aan zet.

Dit is overigens terug te vinden in de NS Flex Voorwaarden, artikel 10.4.

Als je tijdens het vrij reizen gedeelte altijd in de 1e klas wilt reizen, kun je voor die periode ook het 1e klas reizen afkopen. Dit kun je instellen via je Mijn NS, je betaalt dan voor een Dal Vrij abonnement maandelijks €27 meer, oftewel €130 per maand. Dit is dus een andere wijziging dan de 'tijdelijke' Klassewissel.
Bekijk origineel

8 reacties

Hallo niek2. Ook wanneer je gebruik maakt van een vrij reizen abonnement, wordt de extra prijs voor het 1e klas reizen bepaald aan de hand van de ritprijs. Wanneer je reist in het vrij reizen gedeelte, betaal je enkel het verschil tussen de 2e klas prijs en de 1e klas prijs. Aangezien deze ritprijzen naderhand in de backoffice worden bepaald, zie je dus geen prijs wanneer je de Klasswissel aan zet.

Dit is overigens terug te vinden in de NS Flex Voorwaarden, artikel 10.4.

Als je tijdens het vrij reizen gedeelte altijd in de 1e klas wilt reizen, kun je voor die periode ook het 1e klas reizen afkopen. Dit kun je instellen via je Mijn NS, je betaalt dan voor een Dal Vrij abonnement maandelijks €27 meer, oftewel €130 per maand. Dit is dus een andere wijziging dan de 'tijdelijke' Klassewissel.
Reputatie 7
Badge +2
In de reisplanner kun je alle prijzen zien.
Reputatie 4
Stijn NS, dan heeft uw collega Jouke NS mij verkeerd geinformeerd en dan zou ik door jullie gebrek aan correcte informatie en gebrek aan inzicht in kosten en gebrek aan een factuur dus aan de eind van de maand een veel te hoog bedrag betalen?

Is dat het?

Zie: https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-dal-vrij-permanente-klassenwissel-52545

Dus wie heeft er hier gelijk: Stijn NS of Jouke NS? Wat zijn de abonnementskosten wanneer ik een permanente klassenwissel doe bij DalVrij? Of moet ik een nieuw abonnement aanvragen?

Graag duidelijkheid, want dit slaat echt helemaal nergens op. Volgens mij heb ik het twee weken geleden tot in detail uitgevraagd en nu komt u met een ander verhaal.

En ja: ik ben boos dat de NS mij niet over kosten informeert.
We willen je graag helpen, niek2. Ik zie dat Jouke en Stijn het uitgebreid toegelicht hebben. Wat is er op dit moment nog onduidelijk voor je?
Reputatie 4
Jouke en Stijn geven tegenstrijdige informatie, kan je daar beginnen?
Reputatie 4
De NS hecht blijkbaar geen waarde aan het feit dat klanten verkeerd ingelicht worden door medewerkers, Iris?
Reputatie 6
Badge +1
In jouw geval ga je een vast bedrag van €27 per maand extra betalen aan abonnementskosten (dat zegt zowel Jouke als Stijn).
Voor ritten buiten de daluren betaal je vol tarief.
Reputatie 5
Het is inderdaad verwarrend. Ik zal het in normaal Nederlands proberen uit te leggen ipv voorwaarden.

Er zijn 2 opties: het blauwe schuifje in Mijn NS en het abonnement aanpassen.

Blauwe schuifje
Met het blauwe schuifje aanzetten, zeg je dat je de volgende rit(ten) 1e klasse wilt reizen, ook als je daar geen recht op hebt op basis van je abonnement.
Je betaalt als je er geen recht op hebt op basis van je abonnement, per keer 50 of 67% van de tweedeklasprijs extra, als je geen 1e klasse vrij hebt.

Abonnement aanpassen
Als je het abonnement aanpast naar een 1e klasse abonnement, dan betaal je een vast extra bedrag per maand en betaal je dus wanneer je abonnement vrij reizenrecht geeft, niks extra en mag je in de eerste klasse zitten.

Als het blauwe schuifje uitstaat, en je reist buiten je vrij reizen periode (in de spits), dan moet je trouwens 2e klasse zitten (je betaalt dan gewoon het 2e klasse tarief).

Reageer