Niet duidelijk - busabonnement weg met overstap naar NS Flex

• 16 april 2020
  • 10 reacties
  • 237 Bekeken

Reputatie 1

Geachte N S

Ik had een goed abonnement. Vanwege de coronacrisis en het gegeven dat verzorgingstehuizen dicht zijn, mocht ik het opzeggen en kwam in de flex.

Daarna was mijn automatisch opladen weg en mijn busabonnement was van de kaart af.

Het komt erop neer dat ik bij opstarten weer een nieuw bus jaarabonnement moet nemen.

Er is mij niet vermeldt dat dit met flex gebeurt.

Ik heb syntus gevraagd voor advies, men haalde het direct van de kaart af, heel spijtig trouwens.

Ik wilde de ns vragen dit te gaan vermelden als flex genomen moet worden, dus ook in dit geval.

Dan nog een vraag wanneer 65 plus abonnementen in de flex gaan komen omdat ik liever niet meer voor verrassingen wil komen te staan als ik weer reizen mag naar het verzorgingstehuis.

Vr gr

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Flex gaat nog niet samen met een aantal abonnementen van andere vervoerders. Het advies is om deze op een andere kaart te zetten en niet samen met Flex op een kaart.

Wanneer u weer wilt gaan reizen kunt u het 65+ abonnement wat u voorheen had weer aanvragen. Wanneer iedere klant naar Flex overgaat, zal er ook iets zijn voor 65+ abonnementen.

Reputatie 6
Badge +1

Bij een overstap naar NS Flex is het normaal dat automatisch opladen wordt stopgezet. U heeft immers geen saldo meer nodig om mee te reizen, waardoor automatisch opladen overbodig is. Dit staat ook aangegeven op de website.

Regionale abonnementen horen daarentegen niet zomaar te verdwijnen van uw kaart. Is het mogelijk dat u in het bezit bent van een kortingsabonnement bij Syntus en dat deze niet wordt herkend als u met de bus reist en u daarmee denkt dat het regionale abonnement van uw kaart is verwijderd? NS Flex en regionale kortingsabonnementen gaan namelijk niet goed samen. Het staat een beetje verstopt op de website, maar het wordt weldegelijk vermeld. Zie hier.

Ik heb syntus gevraagd voor advies, men haalde het direct van de kaart af, heel spijtig trouwens.

Ik snap even hiervan niet wat Syntus precies heeft verwijderd. NS Flex of uw regionale abonnement?

Tegen de tijd dat alle abonnementen overgaan op NS Flex zou er vast wel weer een aanbod komen voor 65+ reizigers. Tot die tijd kunt u altijd terug naar een klassiek (saldo) abonnement waar de 65+ korting nog steeds geldt.

Reputatie 1

Dank U allen voor deze antwoorden. Ik had syntus advies gevraagd hierover. Het is direct van de kaart gehaald en ik mocht dit zelfs niet ongedaan laten maken. Dus moest of ik wilde of niet naar de kaartautomaat. Het was dalvrij met een korting van 40%. Ik heb maar een klacht ingediend net. Dan wilde ik vragen wat ik moet doen als ik weer een klassiek abonnement opstart bij de ns. En bijvoorbeeld hoe erg ook corona weer opduikt en het verzorgingstehuis weer mensen weigert. Dan zit ik toch weer met een jaarabonnement wat niet gebruikt wordt omdat ik dan weer niet reizen kan.

Reputatie 6
Badge +1

Dit doet mij een beetje denken aan de methode waarbij de OV-Chipkaart wordt geblokkeerd voor NS abonnementen zodat het niet nodig is om langs de kaartautomaat te gaan om het abonnement te verwijderen. Deze methode wordt meestal gebruikt voor mensen die in het buitenland zijn en niet meer langs een kaartautomaat kunnen. Als dit zo is kunt u geen abonnement meer afsluiten van de NS op die specifieke kaart.

Als het bovenstaande niet geldt kunt u weer een klassiek abonnement aanvragen door contact op te nemen met de klantenservice van NS. Een wijziging van Flex naar klassiek is via uw Mijn NS namelijk niet mogelijk. Als u een jaarabonnement afsluit kunt u op ieder moment weer overstappen naar elke vorm binnen NS Flex. De vooraf betaalde kosten voor de dagen waarbij u niet meer van het abonnement gebruik kunt maken krijgt u teruggestort.

Als het bovenstaande wel geldt is het enige verschil dat u dan een abonnement op een nieuwe kaart moet aanvragen en is een bestelling ook mogelijk via de website van NS. Een gratis nieuwe OV-Chipkaart kunt u tijdens het afsluiten van het abonnement aanvragen.

Reputatie 1

Oké ik zal het proberen uit te leggen.

Ik heb dus het busabonnement bij de kaartautomaat eraf moeten halen. Dan heb ik nu op mijn ns account staan dat ik flex heb zonder abonnement. 

Ik vind het erg ingewikkeld nu geworden.

Wat ik wilde doen is de ns maar bellen t.z.t en een klassiek abonnement erop laten zetten.

Dus in plaats van flex zonder abonnement veranderen naar klassiek.

Dan weet ik nog steeds niet of het busabonnement wat ik weer ga nemen hierbij mag of op mijn andere nog nieuwe ov chipkaart gezet moet worden.

Dit had ik namelijk eerst ook.

Gr

Reputatie 6
Badge +1

Ah, oké ik begin nu een beetje te snappen wat de situatie is. In dat geval kunt u de eerste en laatste alinea in mijn vorige post negeren. Mijn excuses dat het zo ingewikkeld begint te worden, het was mij namelijk niet duidelijk welk reisproduct er nu verwijderd werd. Hoe dan ook.

Dat u op uw Mijn NS ziet dat u NS Flex zonder abonnement heeft is correct, daar heeft u namelijk naartoe gewijzigd.

Zolang er nog geen 65+ korting is voor NS Flex abonnementen zou u inderdaad contact op moeten nemen met de klantenservice om de wijziging van Flex naar klassiek abonnement te maken. Dat kan gewoon op dezelfde kaart die u nu al heeft.

Regionale abonnementen en klassieke abonnementen hebben geen conflict met elkaar en kunnen, zoals dat in de situatie voor de overstap naar Flex, gewoon op 1 kaart gebruikt worden.

Bij NS Flex zit het net een stukje anders, omdat het product ‘Reizen op rekening’ (andere naam voor Flex) een hogere prioriteit heeft dan een regionaal kortingsabonnement wordt het regionale abonnement genegeerd door de lezer. Een oplossing hiervoor is om contact op te nemen met de klantenservice, zij kunnen namelijk het bus, tram en metro gedeelte van Flex uitzetten. U reist dan met de trein op rekening en met de bus, tram en metro reist u weer op saldo. Als u een afgekocht (vrij reizen) regionaal abonnement heeft (bijvoorbeeld een sterabonnement), heeft het regionale abonnement weer een hogere prioriteit dan ‘Reizen op rekening’ waardoor er geen conflict is tussen de abonnementen en kunnen deze gewoon samen op 1 kaart.

Reputatie 1

Oké dank U voor de goede uitleg. Ik zal dit dan zo gaan doen. Blijft over omdat syntus mijn busabonnement er zonder mijn toestemming heeft afgehaald.

Ik had alleen informatie aan hen gevraagd. Dan reageren zij niet op mijn klacht. Verwijzen naar de ns en zo is het toch niet helemaal goed gegaan nu. 

Ik zal t.z.t een klassiek abonnement nemen en dan toch maar in dit geval een nieuw busabonnement op de andere ov chipkaart zetten. 

Vr gr en ik denk dat dit door corona mede een samenloop van omstandigheden is geworden.

Badge +3

Was je echt met je kaart naar Syntus gegaan en hebben ze daar je abonnement verwijderd (of jou naar een automaat gestuurd om dat te doen)?

Dat kan nooit de bedoeling zijn, ze hadden alleen Reizen op Rekening NS (bus tram metro) er af moeten halen om je Syntus kortingsabonnement weer werkend te krijgen.

Je klacht is dus terecht, maar met Flex krijgen 65-plussers standaard 34% korting op bus, tram en metro.

Misschien dachten ze dat je het abonnement wegens de coronacrisis niet meer wilde, om dezelfde reden dat veel mensen overstappen naar Flex Basis (zonder abonnement).

Via https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformati.e.htm kan je precies zien wat er daadwerkelijk aan actieve en beëindigde producten op je kaart staat. Reizen op Rekening NS is uiteraard Flex (twee varianten, eentje voor trein en de ander voor BTM).

Dat ziet er dan ongeveer zo uit (dit uit de OV-chipkaart app):

Automatisch opladen kan je ook weer gewoon aanzetten, dat heeft de NS alleen maar stopgezet omdat ze anders je saldo niet van de kaart kunnen halen. Handmatig opladen kan met Flex niet meer bij NS automaten, maar nog wel bij supermartkten e.d. Of online bestellen via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-met-saldo/bestel-saldo.htm dan kun je het overal ophalen (vaak ook bij bussen of trams).

Reputatie 1

Oké. Ja, ik had een contactformulier ingevuld bij syntus. Daarin advies gevraagd. Kreeg de mededeling dat het abonnement eraf was gehaald. Dat ik dit met de kaartautomaat nog moest bevestigen. Ik diende een klacht in, hier werd niet naar geluisterd. Ik mocht flex er niet bij doen en meer werd niet vermeld.

Aangezien er met corona zoveel stress is overal heb ik het hierbij gelaten. Maar wel een niet tevreden email beantwoordt met de reden.

Ik begrijp het iets beter nu.

Maar ik zet automatisch opladen liever niet meer aan als ik nog eens flex neem.

Dan neem ik weer een klassiek abonnement en bel met de klantenservice nog hierover. Dat komt dan voor flex zonder abonnement in de plaats, dat schijnt mogelijk te zijn.

Dan staat op mijn ov chipkaart alleen dat flex erop is gezet en ook bus, tram en metro.

Er staat niet bij klaar voor gebruik.

Dan komt het busabonnement op een nieuwe ov chipkaart.

Anders raak ik nu helemaal de weg kwijt hiermee.

Want ik moet later relaxt naar mijn demente moeder kunnen gaan.

Dank voor allen voor de informatie en adviezen.

Vr gr Miriyam

Badge +3

Mocht je nog specifieke vragen hebben, dan kan je me altijd een privébericht sturen.

Helaas ben ik geen Syntus of NS, dus kan ik je hooguit adviseren.

In ieder geval had dit veel beter opgelost kunnen worden als je de juiste info had.

Reageer