beantwoord

Nieuwe factuurdatum bij wijziging NS Flex?

Beste moderatoren,

Er zijn recent 2, in mijn ogen, belangrijke wijzigingen gebeurd voor NS Flex:
- alle ritten op de dag van wijziging worden aangerekend aan het nieuwe kortingstarief.
Ga je op een zaterdag een paar rondjes Nederland doen met Flex Weekend Vrij, maar wijzig je om 23u59 je abonnement in NS Flex zonder abonnement, dan worden alle ritten afgerekend zonder korting (of dat maak ik toch uit uit enkele topics op het forum);
- bij een wijziging wordt de factuurdatum ook aangepast.

Dit laatste heb ik proefondervindelijk vastgesteld.

Ik heb op 28 juli mijn abonnement aangepast van Weekend Vrij naar Flex zonder abonnement.

Mijn oude factuurdatum was altijd rond de 15de. Nu is het opeens rond de 28ste??🤔😒😱😵

In plaats van rond de 15de krijg ik bovenstaand bedrag dus pas over een maand terug.

Nu geef ik volmondig toe dat ik niet elke mail van de NS uitgebreid lees, maar dit had in een aparte mail naar alle Flex gebruikers mogen rondgestuurd worden.

Is dit gebeurt en heb ik deze mail over het hoofd gezien? Of vindt NS de wijzigingen geen mail waard?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 26 september 2019, 21:32

Ik heb inmiddels een reactie gekregen van de verantwoordelijke afdeling binnen NS. Zij geven aan dat de wijziging wordt doorgevoerd om middernacht voorafgaand aan de wijziging. Dat betekent dat een wijziging doorgevoerd op zondag 29 september om 13:00 geld voor de hele dag. Daarmee doel ik op de betaling van het abonnement, niet op de reiskosten. De gevolgen van de abonnementswijziging voor de kosten die een reiziger (wel of niet) betaalt voor de reis wordt met een marge van 15 minuten na het aanvragen van de wijziging binnen de factuur verwerkt. Dat betekent dat reizen gemaakt vanaf 13:15, in hetzelfde voorbeeld, volgens het nieuwe abonnement zijn. De reizen daarvoor zijn volgens het oude abonnement. Ik hoop hiermee toch duidelijkheid te hebben verschaft aan de reizigers binnen dit topic, en met name natuurlijk voor gekke_henkie.
Bekijk origineel

183 reacties

Reputatie 6
Badge +1

- alle ritten op de dag van wijziging worden aangerekend aan het nieuwe kortingstarief.
Ga je op een zaterdag een paar rondjes Nederland doen met Flex Weekend Vrij, maar wijzig je om 23u59 je abonnement in NS Flex zonder abonnement, dan worden alle ritten afgerekend zonder korting (of dat maak ik toch uit uit enkele topics op het forum);

Dit is niet nieuw, dit is al vanaf het begin zo. Op dit forum is dit inderdaad al vrij vaak langsgekomen.

NS kiest er bewust voor om dit niet te communiceren, maar klantenservice compenseert wel achteraf als iemand zich benadeeld voelt.

Dat van die factuurdatum is nieuw voor me. Toevallig gisteren gewijzigd en was me niet opgevallen, maar dit is inderdaad veranderd.

Dit is niet nieuw, dit is al vanaf het begin zo. Op dit forum is dit inderdaad al vrij vaak langsgekomen.

masd,

Ik ben in september 2018 overgestapt naar Flex.

In die periode heb ik ook een aantal keren na een dag reizen mijn abonnement gewijzigd van Weekend Vrij naar basis. De ritten op de dag van wijziging werden nooit met terugwerkende kracht aangerekend.

De meldingen op het forum van ritten aangerekend aan het nieuwe tarief, zijn volgens mij maximum een maand oud. Dus nog niet zo heel lang.

En ik kan me inbeelden dat de NS dit achteraf compenseert, maar ik vermoed dat je maar een keer compensatie krijgt. En dus niet elke keer dat deze wijziging in je nadeel uitkomt.
Reputatie 6
Badge +1

masd,

De meldingen op het forum van ritten aangerekend aan het nieuwe tarief, zijn volgens mij maximum een maand oud. Dus nog niet zo heel lang.

Dan is het korter dan ik dacht, maar bij mij is dit in april al gebeurd. Dit werkt dus al minstens drie maanden zo.

Dan zou het ergens tussen september en april gewijzigd moeten zijn. Ik was nog geen gevallen tegen gekomen waarbij dit anders had gewerkt, maar blijkbaar is dit wel zo als ik jou zo hoor.
Reputatie 6
Badge +1

In plaats van rond de 15de krijg ik bovenstaand bedrag dus pas over een maand terug.

Het lijkt er trouwens op alsof je dat bedrag nu sneller terugkrijgt. Ik heb de definitieve factuur nog niet, maar ik heb gisteren gewijzigd en bij mij staat onder facturen bij 30 juli nu een bedrag dat aan mij wordt overgemaakt (na een downgrade).

Misschien naar aanleiding van de vele klachten dat een restitutie na een wijziging aan het begin van de factuurperiode wel erg lang op zich laat wachten?

@masd,

Die datum van de volgende factuur klopt langs geen kanten.

Vandaag een mail gekregen dat bovenstaand bedrag op 2 augustus wordt teruggestort.

Een van de vele klachten rond Flex is "waarom moet ik eerst de tweede maand betalen en krijg ik dat pas een maand later terug?". Er wordt nu veel korter op de bal gespeeld.

De vraag om de factuurdatum aan te passen is hier ook al een aantal keren gepasseerd. Er is dus vooruitgang.

Maar in mijn situatie moet ik toch eerder aan iMark denken met zijn "loterijtijden".

Bij mij worden dat dan "loterijfacturen", want ik wijzig mijn abonnement enkel op zaterdag of zondag. En dat kan de ene maand dan de eerste, een aantal maanden later op de 10de en nog wat later op de 15de zijn.

En de factuurspecificatie is ook leuk. Over welke dag(en) gaat dit?

Op 28/07 heb ik ook nog een busreis gemaakt. Deze is nog niet in Mijn NS te zien. De volgende factuur wordt dus geen 0-factuur. ☺️
Badge +3
Ik lees met verbazing dat er inderdaad zeer recent (in ieder geval in juli) wijzigingen zijn doorgevoerd in Flex. Mijn laatste wijziging op 16 juni had in ieder geval totaal geen gevolgen voor facturen en datum daarvan.

De reiskosten voor de dag van wijziging kan je claimen (mits het moment van wijzigen ná je reizen op die dag gedaan is). Toezegging Klantenservice/moderators!

Bij het wijzigen van een lopend abonnement krijg je een (credit)factuur voor resterende dagen van de lopende maand, betaal je direct voor de zojuist ingegane maand, én wijzigt je factuurdatum meteen mee naar de dag van wijziging.

Abonnementskosten die je op dat moment tegoed hebt (downgrade) worden binnen een week teruggestort (of geïncasseerd bij een upgrade), dus dat is wel gunstig dat je daar niet een maand op hoeft te wachten. Handig als je Altijd Vrij 1e klas hebt en op vakantie gaat, scheelt toch weer €580 op je rekening missen een maand lang!
Badge +3
Misschien naar aanleiding van de vele klachten dat een restitutie na een wijziging aan het begin van de factuurperiode wel erg lang op zich laat wachten?
Juist, ik zie er de voordelen wel van in!

En omdat je na een wijziging in Flex er toch weer een maand aan vast zit, krijg je de volgende factuur (voor eventuele reiskosten).... na een maand! 🤣 Helemaal logisch dus, maar even wennen.

Bij een downgrade is het gunstig voor jou dus, en bij een upgrade (veel) minder risico voor de NS, ook al zou je die later alsnog moeten betalen in de oude situatie, maar dat kan goed bijna een maand later zijn (plús de volgende maand er dan meteen bij natuurlijk)...
Reputatie 3
Dat de factuurdatum kan wijzigen is inderdaad een goede ontwikkeling. Naar ik begreep zat die vast aan de ingangsdatum van de OV-chipkaart. Die datum lijkt mij niet relevant binnen Flex, en ik heb op het forum wel eens geïnformeerd of die niet aangepast kon worden. Was niet mogelijk volgens de moderator. Morgen (eerste van de maand) ga ik ook eens kijken wat er gebeurt bij een abonnementswijziging in Flex.
Ik lees met verbazing dat er inderdaad zeer recent (in ieder geval in juli) wijzigingen zijn doorgevoerd in Flex.
Robert,

Je zit gelukkig op een klant-helpt-klant-forum. Via de andere leden komen we af en toe nog iets te weten. 😉

Gelukkig zijn we dus niet enkel afhankelijk van de schitterende afdeling Communicatie van de NS. 😉☺️😵

Dat anderhalf miljoen winst (of hoeveel was het nu weer) moet ergens van komen. 😁
Badge +3
Dank voor het compliment H××××!

Maar zonder jou (en Thom en zo) waren we ook nergens met de grensabonnementen e.d. puzzels toch?

Dat we de NS met zijn allen hier gewoon 1,5M aan klantenservice-kosten besparen (is geen winst in die zin) geloof ik best, maar zoals ik al eerder zei vind ik niet dat men alle vragen bij drukte of geen passend antwoord of oplossing weten maar hier moet dumpen.

Dan worden 'wij' het afvoerputje van de Klantenservice.. "Weten wij ook niet, vraag het maar in de Community!"

Die wijzigingen in de Flex facturatie voor mij ook totaal nieuw dus! Waarom wist niemand dat, en moeten wij conclusies/constateringen doen (of erger nog, aannames doen of het zelf maar testen)?

En dan gaan mensen natuurlijk zoeken (als ze slim zijn) en vinden jaren oude antwoorden en voorwaarden die TOEN golden...

Zoekresultaten zouden gesorteerd moeten worden als 'Meest recente eerst' maar die mogelijkheid is er niet. Zoeken op 'Storing Mijn NS' (of een link daarnaar zoals @Danny NS de afgelopen dagen nogals eens gepost heeft) levert je een lijst op met 158 topics of zo... Niet al te handig!
Reputatie 6
Badge +1

Bij een downgrade is het gunstig voor jou dus, en bij een upgrade (veel) minder risico voor de NS, ook al zou je die later alsnog moeten betalen in de oude situatie, maar dat kan goed bijna een maand later zijn (plús de volgende maand er dan meteen bij natuurlijk)...

Ja, je hebt nu dus wel een groep klanten met flex die zich (langzaam) heeft aangepast aan het huidige, of beter gezegd oude, facturatiesysteem.

Wijzigen kort na factuurdatum met het idee om pas na een aantal weken tot zelfs een maand te hoeven betalen gaat dus niet meer werken, maar ik denk dat veel mensen daar nu pas na de wijziging achter gaan komen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat de factuurdatum kan wijzigen is inderdaad een goede ontwikkeling. Naar ik begreep zat die vast aan de ingangsdatum van de OV-chipkaart.
Die datum is/was altijd afhankelijk van de ingangsdatum van het abonnement. De verandert niet bij een klassiek abonnement, tenzij je het abonnement opzegt en op een andere datum een nieuw abonnement neemt. Dat was bij Flex ook zo, maar is dan blijkbaar nu afhankelijk van de datum van een wijziging.

Sowieso zou het handig zijn wanneer bij het aangaan van abonnement (of bij Flex een wijziging) in het bestelproces al wordt gemeld wat de factuurdatum zal zijn zodat mensen hier direct op de hoogte van zijn.
En de betaling is binnen.

@Robert B,
Het spijt me, maar het was niet echt een compliment naar jou of de andere forumleden toe. Maar eerder een sneer naar de communicatiedienst van de NS dat ze weeral een steek hebben laten vallen. 🤔
Ik heb vorige week mijn Flex dal-vrij stopgezet, net op de contractdatum (een dag eerder vond ik wat riskant aangezien ik die dag nog gereisd heb). Een uurtje of 2 na het stopzetten kreeg ik een mail dat de factuur was opgemaakt, met een nieuwe maand abonnementskosten. De verbazing was dan ook groot dat de abonnementskosten niet pas volgende maand gerestitueerd worden maar uiteindelijk een dag voordat de incasso plaatsvond 😁
Badge +3
Ik heb vorige week mijn Flex dal-vrij stopgezet, net op de contractdatum (een dag eerder vond ik wat riskant aangezien ik die dag nog gereisd heb). Een uurtje of 2 na het stopzetten kreeg ik een mail dat de factuur was opgemaakt, met een nieuwe maand abonnementskosten. De verbazing was dan ook groot dat de abonnementskosten niet pas volgende maand gerestitueerd worden maar uiteindelijk een dag voordat de incasso plaatsvond 😁
Tja, zelfs naar België gaat het zo te zien allemaal razendsnel (beloofd per 2.8.2019 en op 31.07 al binnen!).

Bij jou zal dan de nieuwe factuurdatum een dag of twee eerder worden. Ik neem aan dat de incasso die daarna nog volgde was voor reiskosten, zoals je die normaal ook zou verwachten?

Nu nog definitief uitsluitsel over het wijzigen/pauzeren van een Flex abonnement op de avond van een dag waarop je nog gereisd hebt... dan zijn we klaar. 😉 (andere topics waar Klantenservice keihard NEE zegt, en dan toch weer JA NATUURLIJK krijg je dat vergoed!)

Het grootste voordeel in mijn ogen is nog steeds dat je niet na bijv. 6 weken vakantie zoiets krijgt als "ik wil weer Dal Vrij", en vervolgens enkele weken later een factuur krijgt voor 2 weken Dal Vrij plus de volgende maand, maar gewoon per direct een factuur "da's mooi, €106 graag" die vervolgens een hele maand geldig/houdbaar is vanaf de wijzigingsdatum, dus je volgende factuur ook weer €106 en geen halve maanden en zo.
Reputatie 3
Die datum is/was altijd afhankelijk van de ingangsdatum van het abonnement. De verandert niet bij een klassiek abonnement, tenzij je het abonnement opzegt en op een andere datum een nieuw abonnement neemt. Dat was bij Flex ook zo, maar is dan blijkbaar nu afhankelijk van de datum van een wijziging.
Klopt, ik gooide startdatum van abonnement en chipkaart op een hoop. Bij mijn abonnement vielen die samen, omdat ik de kaart besteld heb bij het abonnement. Bij degene die een abonnement bestelt op een bestaande kaart is het een ander verhaal.

Morgen (eerste van de maand) ga ik ook eens kijken wat er gebeurt bij een abonnementswijziging in Flex.
Hier moet ik nog even mee wachten, de 30 dagen na de vorige wijziging zijn nog niet voorbij.
Badge +3

Morgen (eerste van de maand) ga ik ook eens kijken wat er gebeurt bij een abonnementswijziging in Flex.
Hier moet ik nog even mee wachten, de 30 dagen na de vorige wijziging zijn nog niet voorbij.

Je volgende (maandelijkse) factuurdatum wordt die datum + 1 maand dus.

Er wordt dan per direct bekeken wat je terug zou krijgen (binnen enkele dagen op je IBAN terug) of wat je bij zou moeten betalen (incasso) en de volgende factuur pas een maand daarna dus.

De wijzigingsdatum is bij Flex dus (per definitie) ook je nieuwe/volgende factuurdatum. 😅 Super Flex dus eigenlijk, want dat geneuzel over een volgende maand 'even moeten voorschieten' is bij deze dus verleden tijd!
Dat is vreemd! Ik verneem namelijk wel dat credit's sneller worden uitbetaald middels een tussenliggend factuur, maar ik weet niks van een factuurdatum die op zou schuiven n.a.v. een wijziging. Diegenen die dit nu hebben, zouden jullie je NAW-gegevens, e-mailadres en geboortedatum naar me kunnen sturen in een privébericht? Dan kunnen we dit gaan onderzoeken! 🙂 Alvast bedankt!
Bij jou zal dan de nieuwe factuurdatum een dag of twee eerder worden. Ik neem aan dat de incasso die daarna nog volgde was voor reiskosten, zoals je die normaal ook zou verwachten?

De incasso was inderdaad zoals aangekondigd, inclusief de abonnementskosten voor de komende periode maar die heb ik dus een dag ervoor ontvangen. Factuurdatum staat nu op de 22e, dat was voorheen de 23e.

Nu nog definitief uitsluitsel over het wijzigen/pauzeren van een Flex abonnement op de avond van een dag waarop je nog gereisd hebt... dan zijn we klaar. 😉

Dat risico wilde ik inderdaad niet lopen
@Laura NS,
Ik heb de gevraagde gegevens via een privébericht verstuurd.

In Mijn NS staat nog altijd 27 augustus als volgende factuurdatum (zie bijlage). Nu wel met 0,00 euro.
Ik zie hem gekke_henkie. Ik heb het uitgevraagd en kom erop terug! 🙂 Bedankt!
Ik pas trouwens even de titel van je topic aan, om de vindbaarheid voor community leden te vergroten. Hopelijk is dat oké! 🙂
@Laura NS,

Natuurlijk is dat oké.

Zolang dan niet enkel op de titel wordt geantwoord, maar ook op mijn originele vraag.

Vindt de marketing of communicatieafdeling van de NS het niet nodig om de gebruikers hierover te informeren? Of stond het in een mail/nieuwsbrief en heb ik er over gelezen.
Badge +3
Ik heb het idee dat men met Flex vanaf de kant van de NS ook heel flexibel is in het wijzigen van de wijze van facturering en incassodatums. Misschien staat het ergens, maar ik heb het ook niet gezien. Nieuwsbrieven doe ik zo min mogelijk aan mee.

Vooralsnog lijken me de huidige wijzigingen wél erg gunstig voor de klant (jij op 31.07.2019 al je geld terug, terwijl de mail zegt rond 2 augustus en zo).

Maar met name wat je ziet in Mijn NS kan even verwarrend zijn. Als daar bij jou nu 27 augustus staat wordt dat echt wel de 29e voordat 1. Je factuur daadwerkelijk beschikbaar is en 2. Die op 'betaald' staat in je overzicht.
Reputatie 6
Badge +1
Ik heb het idee dat men met Flex vanaf de kant van de NS ook heel flexibel is in het wijzigen van de wijze van facturering en incassodatums. Misschien staat het ergens, maar ik heb het ook niet gezien. Nieuwsbrieven doe ik zo min mogelijk aan mee.

Ik doe wel mee aan nieuwsbrieven en hier is, bij mij in ieder geval, niets over voorbij gekomen. 🙂

Reageer