beantwoord

Nieuwe factuurdatum bij wijziging NS Flex?

Toon eerste bericht

175 reacties

Ik heb even een reminder naar de afdeling gestuurd, want ik heb nog geen antwoord gehad. Ik wil natuurlijk wel zo snel mogelijk duidelijkheid verschaffen. 🙂
Het is mij even een raadsel hoe dit zo gekomen is, gekke_henkie. Ik krijg nu namelijk feedback op de situatie zoals jij hem hebt beschreven en de factuurdatum wijzigt niet. Zelfs niet wanneer je NS Flex helemaal stopzet en opnieuw aanvraagt.
Reputatie 4
De oorspronkelijke factuurdatum lijkt inderdaad gehandhaafd te zijn. Waarschijnlijk heeft er bij de rubriek Kosten deze periode, tijdelijke onjuiste informatie gestaan. De nieuwe factuur zou 1 maand na de tussentijdse factuur (i.v.m. terugstorting) beschikbaar komen, hetgeen dus niet klopte.

Blijft de vraag: hoe het zit met de verrekening op de dag van wijziging ? Graag duidelijkheid.
BrunoEst, in de meeste gevallen wordt de duurste dekking gehanteerd op de wijzigingsdatum, maar ik merk dat hier nog afwijkingen voorkomen. Je betaalt in ieder geval voor dekking die je wel krijgt, dus als je vol tarief betaalt, dan betaal je ook geen abonnementskosten meer voor die dag, als je wijzigt naar NS Flex zonder abonnement.
Reputatie 4
BrunoEst, in de meeste gevallen wordt de duurste dekking gehanteerd op de wijzigingsdatum, maar ik merk dat hier nog afwijkingen voorkomen. Je betaalt in ieder geval voor dekking die je wel krijgt, dus als je vol tarief betaalt, dan betaal je ook geen abonnementskosten meer voor die dag, als je wijzigt naar NS Flex zonder abonnement.

Kan hier helaas niet veel chocola van maken.

Lijkt mij in ieder geval niet overeen te komen met hetgeen eerder is gecommuniceerd. Dat was heel duidelijk.
Nu zou je dus moeten afwachten welk tarief je uiteindelijk in rekening wordt gebracht. Vreemd.
Badge +3
Je betaalt in ieder geval voor dekking die je wel krijgt, dus als je vol tarief betaalt, dan betaal je ook geen abonnementskosten meer voor die dag, als je wijzigt naar NS Flex zonder abonnement.
Dat zal best, maar je zit dan wel met de kosten voor gemaakte reizen op die dag, vóór het wijzigen van het abonnement.

Daar gaat het juist om. Mensen die op vakantie gaan en na hun laatste werkdag/reis Flex op Basis zetten krijgen een factuur voor reizen op voltarief.

Je krijgt die in de regel wel terug (soms doen ze moeilijk maar de aanhouder wint), en dat is natuurlijk een zeer ongewenste situatie. Die duurste dekking voor die dag zou dus standaard moeten zijn, en die afwijkingen moeten niet voorkomen, want da's alleen maar extra moeite achteraf, voor zowel de klant als de NS.
Het is mij even een raadsel hoe dit zo gekomen is, gekke_henkie. Ik krijg nu namelijk feedback op de situatie zoals jij hem hebt beschreven en de factuurdatum wijzigt niet. Zelfs niet wanneer je NS Flex helemaal stopzet en opnieuw aanvraagt.
Laura,

De factuurdatum is dus maar bij een beperkt aantal Flexgebruikers gewijzigd, waaronder bij masd en mezelf. Enig idee waardoor de datum toch gewijzigd is? Was dit een storing in het systeem? Of ... ? Blijft deze nieuwe factuurdatum behouden tot de volgende wijziging? Of Sint-Juttemis?

En heb je ook antwoord gekregen op mijn andere vraag? Werd de wijziging van het factureren op de dag van wijziging niet belangrijk genoeg gevonden voor een mailtje naar de gebruikers? Of heb ik een mail gemist?

In de meeste gevallen wordt de duurste dekking gehanteerd op de wijzigingsdatum, maar ik merk dat hier nog afwijkingen voorkomen. Je betaalt in ieder geval voor dekking die je wel krijgt, dus als je vol tarief betaalt, dan betaal je ook geen abonnementskosten meer voor die dag, als je wijzigt naar NS Flex zonder abonnement.
Wat bedoel je net met de duurste dekking? Het grootste kortingspercentage? Het duurste abonnement?

En BrunoEst,

Mijn volgende factuur is volgens Mijn NS nog altijd voorzien op mijn nieuwe factuurdatum.
Reputatie 4
@gekke_henkie

Mogelijk ben je net als ik op het verkeerde been gezet en wordt je rond jouw gebruikelijke datum, de 15e, verrast door een reguliere factuur. Ben benieuwd.
Laura,

Hoe zit het dan met een wijziging van Flex Altijd Voordeel naar Flex Dal Vrij?

X maakt 's ochtends een rit in de spits met Altijd Voordeel en verwacht dus 20% korting te krijgen. Na deze rit in de spits krijgt X te horen dat 'ie een maand lang op een andere locatie moet gaan werken. Gelukkig kan X zijn abonnement direct wijzigen in Dal Vrij. En maakt dan direct een rit met inchecken in de daluren van Den Helder naar Enschede.

Welk kortingspercentage wordt voor welke rit gebruikt?

Ik hoop dat dit duidelijker wordt dan de vraag rond "welke stations vallen binnen mijn Traject Vrij?" ☺️ Mijn glazen bol werkt momenteel niet. 😁
Reputatie 6
Badge
Welk kortingspercentage wordt voor welke rit gebruikt?

De duurste dekking met afwijkingen!

Ik kom er ook niet meer uit. Ik heb geaccepteerd dat Flex-facturatie een beetje als roulette lijkt te werken af en toe...
Ik vind het lastig jongens, vooral omdat dit eerder het geval was: https://community.ns.nl/ns-flex-60/precieze-geldigheid-bij-wijzigen-flexabonnement-58639. Maar dat blijkt dus niet altijd op te gaan. Dat vind ik zelf ook wel kwalijk, omdat je wel moet kunnen rekenen op wat je dekking precies wordt. Ik ga toch weer eens een e-mail sturen om hier wat zekerheid over te krijgen. Uiteraard laat ik mijn bevindingen hier weten. Excuus voor de verwarring, allen!
Laura NS,

Bedankt dat je doorvraagt. 🙂

Blijkbaar wordt de factuurdatum niet alleen gewijzigd bij wijzigingen, maar kan dit ook "zo maar" gebeuren, zie ook https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-is-officieel-van-start-51066/index15.html#post403997
Badge +3
Ik wilde het zojuist testen, maar krijg een vreemde foutmelding dat ik geen contracthouder ben? Da's knap bij Flex! Zal er een apart topic over maken.
@BrunoEst,

Jouw glazen bol werkt goed, zeg. Vandaag een factuur gekregen. Ze klopt alleen niet.

Op 27 juli heb ik, eerder uitzonderlijk, gereisd met een Nederlandse bus. Volgens Mijn NS ontvang ik de factuur voor deze busrit nog steeds op de 27ste. Nu een 0-factuur gekregen voor de treinreizen van 13/07 en 20/07, maar niet voor de treinreizen van 27/07.

Ik verwacht dus nog steeds een factuur op 27/08 voor de busrit van 27/07 en een overzicht van de gratis treinritten van 27/07.

Edit: vanaf nu dan maar twee facturen voor Flex per maand? Lekker overzichtelijk.
Reputatie 7
Badge +3
En dan nu ook geen abonnementskosten?
En dan nu ook geen abonnementskosten?
Die verwachtte ik eigenlijk niet. Maar op de factuur staat inderdaad niet dat van x tot y NS Flex zonder abonnement heb.

Edit: blijkbaar ben ik nog niet goed wakker. Volgens mijn factuur heb ik nog altijd onbeperkt reizen in het weekend. The plot thickens.
Reputatie 7
Badge +3
Ah ja, je had gewijzigd naar flex zonder abonnement, die was ik even vergeten, dan verwacht je ook geen abonnementskosten.

Dan is dat "onbeperkt reizen in het weekend" wel vreemd, al staan er geen data bij (zal misschien op pagina 2 staan) dus zou misschien nog van voor de wijziging kunnen zijn.

Het is al met al wel flink verwarrend aan het worden, een factuur op de 15e én op de 27e?
Momo,

Op pagina twee staan alleen de ritten met onbeperkt reizen in het weekend.
Reputatie 6
Badge
Het lijkt er nu op dat je er bij een wijziging ook een extra factuurdatum cadeau krijgt. Ben benieuwd of je bij nog een wijziging er misschien drie per maand krijgt. 😃
Reputatie 4
@gekke_henkie
Nee hoor, geen glazen bol, louter ervaring !

Helaas heeft Flex de laatste tijd voornamelijk betrekking op de instelling die je als klant bij dit product moet hebben. Hoop dat de problemen snel opgelost worden en dat dit mooie product verder ontwikkeld kan worden.

@NS
De verstrekking van enige informatie omtrent problemen, wijzigingen etc. zou ik als Flex-klant, die al de nodige extra inspanningen heeft moeten verrichten, wel zeer op prijs stellen.
@BrunoEst (en ook @gekke_henkie en @Momo) Wat betreft de vermiste abonnementskosten, dat is opgelost. Dat wordt met de eerstvolgende NS Flex factuur verrekend, is mij medegedeeld. Ik wil er wel bij melden dat je het beste een slag om de arm kan houden, want het kan ook zijn dat het nog wel deze maand verrekend kan worden. Ik ga er zelf niet van uit, maar het kan gebeuren. De oorzaak is mij helaas nog niet bekend, behalve het feit dat het om een storing gaat. Ik hoop dat nog te ontwaren. Mijn excuses dat ik op dit moment nog niet meer informatie heb.

Wat betreft de verdere problemen die je nog hebt gekke_henkie, daar is Laura NS nog mee bezig.
Reputatie 4
Vind het vreemd dat vanuit de betrokken afdelingen niet proactief op een centrale plek zoals bijvoorbeeld dit forum informatie wordt verstrekt m.b.t. wijzigingen, storingen etc.. Nu moeten de talrijke individuele klanten via alle beschikbare kanalen maar proberen een antwoord voor hun vragen of oplossing voor hun problemen zien te vinden. Dit lijkt mij een vermijdbare belasting voor organisatie en klant te zijn.
Reputatie 7
Badge +3
@BrunoEst (en ook @gekke_henkie en @Momo) Wat betreft de vermiste abonnementskosten, dat is opgelost. Dat wordt met de eerstvolgende NS Flex factuur verrekend, is mij medegedeeld. Ik wil er wel bij melden dat je het beste een slag om de arm kan houden, want het kan ook zijn dat het nog wel deze maand verrekend kan worden. Ik ga er zelf niet van uit, maar het kan gebeuren.
Abonnementskosten worden nu dus wel deze maand verrekend, ik ontving nu net een kwartier geleden een mailtje dat er een factuur van €5 klaar staat voor mijn Dalvoordeel abonnement.
Ik heb nog geen inhoudelijk reactie mogen ontvangen, dus ik heb vandaag gelijk een reminder gestuurd. Het is wel de bedoeling dat hier snel op in wordt gegaan, want ik vind het vervelend dat jullie hier (lang) op moeten wachten. Mijn excuus hiervoor.
@Laura NS,

Ik zat gisteren met ingehouden adem te wachten op mijn nieuwe factuur. Ze kwam maar niet. 😢

Maar vandaag was de aangekondigde factuur voor 27 augustus met het bedrag voor de bus opeens weg.

Er staat een factuur klaar (zie bijlage), voorlopig zonder bijlage.

Volgens Mijn NS wordt mijn volgende factuur verzonden op 27 september. Benieuwd of het bij één factuur voor september blijft. Of dat het er toch twee worden.

Voorlopig zijn er nog geen plannen om mijn abonnement terug "aan" te zetten (met het risico op een derde factuurdatum).

Reageer