beantwoord

Nieuwe factuurdatum bij wijziging NS Flex?

Toon eerste bericht

175 reacties

Hoi gekke_henkie,

Ik heb inmiddels antwoord gekregen, dus ik kan het volgende delen: 25 juli heeft zich een probleem in het systeem van NS Flex voorgedaan, welke vorige week inmiddels is hersteld. Dit betrof inderdaad een wijziging qua factuurdatum, welke niet gewenst was. Achter de schermen zijn ze nu druk bezig met kijken wat hierbij de beste oplossing is. Gaan ze de getroffen abonnementen terug wijzigen naar de originele factuurdatum, of houden ze de nieuwe factuurdatum aan? In het eerste geval kan het dus zijn dat er een afwijkende factuur ontstaat, welke wellicht niet wenselijk is.

Ook heb ik navraag gedaan naar de dekking van NS Flex bij een wijziging. De wijziging zou direct aangehouden moeten worden en reizen die daarvoor, eerder die dag zijn gemaakt, hebben nog de oude dekking. Ik ga nog even extra navragen welke prijs je dan precies betaalt, want het lijkt me lastig om voor halve dagen voor een abonnement te factureren.
Bedankt Laura,

En is de NS nog van plan om de "getroffen" reizigers hiervan op de hoogte te brengen? Bij voorbeeld via mail, pushbericht, rooksignalen, … ?

Of gaat de NS er maar vanuit dat alle NS Flex-gebruikers via het forum voldoende geïnformeerd worden over alle wijzigingen?
Update: Ik ben er nog mee bezig en ik krijg het er ook vast uit. Ik heb een reminder gestuurd voor de vragen die overblijven, zoals communicatie naar de reiziger toe en de dekking van halve dagen. Aanhouder wint!

Update: Bovenstaand nog steeds.
Ik heb wat nieuwe informatie, @gekke_henkie. Er zal wèl worden gecommuniceerd dat het mis is gegaan met de factuurdatum. De factuurdatum, van iedereen waar het mis mee is gegaan, zal worden hersteld naar de originele factuurdatum. Het tijdsbestek waarin dit zal gebeuren weet ik niet.

Wat betreft de dekking van het abonnement, dat wordt nog even nader uitgezocht. Het gaat er dus om in een (voorbeeld)situatie waarin iemand met NS Flex Weekend Vrij een rit maakt, dezelfde dag, daarna wijzigt naar Dal Vrij, en dezelfde dag ook nog een reis maakt met Dal Vrij. Betaal je dan voor een dag Dal Vrij (middag) of voor een dag Weekend Vrij (ochtend) die dag? Hier kom ik dus nog op terug.
Reputatie 6
Badge
. Het gaat er dus om in een (voorbeeld)situatie waarin iemand met NS Flex Weekend Vrij een rit maakt, dezelfde dag, daarna wijzigt naar Dal Vrij, en dezelfde dag ook nog een reis maakt met Dal Vrij. Betaal je dan voor een dag Dal Vrij (middag) of voor een dag Weekend Vrij (ochtend) die dag? .

Ik zou zijn openingspost nog eens lezen, want daar staat toch echt iets compleet anders.

Het gaat erom tegen welk tarief/welke dekking de ritten op de dag van wijziging worden aangerekend. En of je in het weekend nu met WeekendVrij of met DalVrij reist maakt ook niet uit. In beide gevallen zijn de ritten 'gratis'.
Badge +3

Het gaat er dus om in een (voorbeeld)situatie waarin iemand met NS Flex Weekend Vrij een rit maakt, dezelfde dag, daarna wijzigt naar Dal Vrij, en dezelfde dag ook nog een reis maakt met Dal Vrij. Betaal je dan voor een dag Dal Vrij (middag) of voor een dag Weekend Vrij (ochtend) die dag? Hier kom ik dus nog op terug.

Dit is natuurlijk geen goed voorbeeld, want beide zijn in principe vrij reizen abonnementen. Behalve op een weekdag natuurlijk, maar dan nog zou één van de volgende dingen gelden:
  • Het duurste abonnement wordt gerekend voor zowel het abonnementsgeld én alle reizen op die dag (eerdere info van de NS). In dit geval dus Dal Vrij.
  • Het laatst afgesloten abonnement (na de wijziging dus) bepaalt de prijs van al je reizen op die dag (ervaring van reizigers waaronder TS). In dit geval dus óók Dal Vrij.
Het gaat erom tegen welk tarief/welke dekking de ritten op de dag van wijziging worden aangerekend. En of je in het weekend nu met WeekendVrij of met DalVrij reist maakt ook niet uit. In beide gevallen zijn de ritten 'gratis'.
Snap ik, maar stel even dat dit een doordeweekse dag is en je 's ochtends met NS Flex Weekend Vrij een rit met 40% korting maakt en na de wijziging naar NS Flex Dal Vrij alsnog de hele dag betaalt voor Dal Vrij, dan mis je toch wat. De wijziging gaat direct in vanaf de wijziging en niet per se met terugwerkende kracht. Je zou dus 's ochtends gewoon de dekking van Weekend Vrij moeten hebben, zo staat het in de voorwaarden. Als het geval is dat het met terugwerkende kracht de hele dag gerekend wordt, zoals met beëindigen naar basis, dan zou dit moeten worden aangepast in de voorwaarden, zodat dit duidelijk is voor iedereen. Ik merk dat er veel onduidelijkheid over is, ook buiten de community om. Niet iedereen die NS Flex wil wijzigen gaat eerst op onderzoek uit op de Community en gaan dus uit van de voorwaarden zoals ze er staan, wat eigenlijk wel zou moeten kunnen.

• Het duurste abonnement wordt gerekend voor zowel het abonnementsgeld én alle reizen op die dag (eerdere info van de NS). In dit geval dus Dal Vrij.

Dit vraag ik dus even uit bij afdeling NS Flex. In de praktijk zie ik namelijk andere dingen.
Er zal wèl worden gecommuniceerd dat het mis is gegaan met de factuurdatum.
Bedankt voor de volharding.

Ondertussen staat in Mijn NS dat ik mijn volgende factuur mag verwachten op 14 september. Dus één dag voor mijn oude factuurdatum. 🙂

Wat betreft de dekking van het abonnement, dat wordt nog even nader uitgezocht.

In mijn geval gaat het over een wijziging van Weekend Vrij naar basis.

Als ik op zaterdag 12 uur lang kriskras door Nederland reis (1ste klas), wat moet ik dan betalen als ik het abonnement die zaterdag nog wijzig naar basis?

Maar een beter voorbeeld is een rit op maandag in de spits met Altijd Voordeel en later op de dag wijzigen naar Dal Vrij en dan met een incheck in de daluren van Maastricht naar Den Helder reizen.
Ondertussen staat in Mijn NS dat ik mijn volgende factuur mag verwachten op 14 september. Dus één dag voor mijn oude factuurdatum. 🙂
Dat is hartstikke fijn!

In mijn geval gaat het over een wijziging van Weekend Vrij naar basis.
Als ik op zaterdag 12 uur lang kriskras door Nederland reis (1ste klas), wat moet ik dan betalen als ik het abonnement die zaterdag nog wijzig naar basis?
Maar een beter voorbeeld is een rit op maandag in de spits met Altijd Voordeel en later op de dag wijzigen naar Dal Vrij en dan met een incheck in de daluren van Maastricht naar Den Helder reizen.

Dat is dus even de vraag. Zoals het in de voorwaarden staat, zou pas na de wijziging het nieuwe tarief moeten worden gehanteerd. Maar in de praktijk gebeurt dat niet. Dus of de praktijk moet worden hersteld, of de voorwaarden dienen anders beschreven te worden.
Reputatie 6
Badge
Snap ik, maar stel even dat dit een doordeweekse dag is en je 's ochtends met NS Flex Weekend Vrij een rit met 40% korting maakt en na de wijziging naar NS Flex Dal Vrij alsnog de hele dag betaalt voor Dal Vrij, dan mis je toch wat.

Dat snap ik ook, maar de vraag van Gekke Henkie ging over een wijziging op een zaterdag of zondag van WeekendVrij naar Flex zonder abonnement. En of de ritten die eerder op de dag zijn gemaakt dan in rekening worden gebracht. Ik vind dat de (voorbeeld) situatie wel erg veranderd was. :)

Wat niet wegneemt dat in het voorbeeld wat jij beschrijft het ook gewoon duidelijk moet zijn wat er berekend wordt en waarom.
Badge +3
Ik zag wel een topic waar iemand die Altijd Vrij had het abonnement per de eerste mogelijkheid (dus eerste dag van de tweede maand) wijzigde naar Basis. Die kreeg meteen een creditfactuur voor de vollle €347 dus dat doet vermoeden dat de wijziging geldt voor de gehele dag.

En daarmee dus ook alle reizen op die dag? Helaas had hij die dag niet meer gereisd op Altijd Vrij, maar ik denk zomaar dat die reizen (net als bij gekke_henkie) dan voltarief gerekend zouden worden.

Het is dus 'safe' om een abonnment te pauzeren op de eerste dag dat je het niet meer gebruikt. Je betaalt dan geen abonnementskosten voor die dag, wat je dus bij Altijd Vrij 1e klas een kleine €20 uitspaart. Logischerwijs zullen alle reizen die je die dag gemaakt hebt dan gewoon een maand later gefactureerd worden, want je had die dag dus 'geen abonnement', althans je hoeft er niet voor te betalen.
Het is dus 'safe' om een abonnment te wijzigen op de eerste dag dat je het niet meer gebruikt. Je betaalt dan geen abonnementskosten voor die dag, wat je dus bij Altijd Vrij 1e klas een kleine €20 uitspaart.
Momenteel is dit inderdaad de beste optie.

Ik ben benieuwd wat eruit komt! Natuurlijk zijn jullie de eerste die het weten zodra ik een antwoord heb. 🙂
Ik heb inmiddels vluchtig telefonisch contact gehad met een expert. Als je 's ochtends met het ene abonnement reist, daarna wijzigt en nog een reis maakt met je nieuwe abonnement, betaal je sowieso het abonnementsgeld van de nieuwe dekking. Dus stel, je wijzigt van Weekend Vrij naar Dal Vrij, dan betaal je voor die dag de abonnementskosten van Dal Vrij. Zoals het nu in de voorwaarden staat, zou je vóór de wijziging nog moeten reizen volgens de eerdere dekking, namelijk Weekend Vrij, maar in de praktijk zien we dat alle reizen met terugwerkende kracht van die hele dag volgens de nieuwe dekking worden aangerekend op de factuur. Ik ga vanaf a.s. op vakantie, dus mijn collega Jouke zal dit verder bij NS Flex aankaarten als het antwoord niet op tijd bij mij binnen is, of dit inderdaad zo de bedoeling is en dat dit fout gaat in de praktijk, of dat de praktijk goed is en de voorwaarden aangepast zouden moeten worden. Het is wel erg belangrijk dat dit duidelijk is.
Badge +3
Bij deze een crosslink naar een recenter topic (24-09-2019) over ditzelfde onderwerp.

Misschien handig om nieuwe bevindingen/updates daar ook even te posten?
Ik heb inmiddels een reactie gekregen van de verantwoordelijke afdeling binnen NS. Zij geven aan dat de wijziging wordt doorgevoerd om middernacht voorafgaand aan de wijziging. Dat betekent dat een wijziging doorgevoerd op zondag 29 september om 13:00 geld voor de hele dag. Daarmee doel ik op de betaling van het abonnement, niet op de reiskosten. De gevolgen van de abonnementswijziging voor de kosten die een reiziger (wel of niet) betaalt voor de reis wordt met een marge van 15 minuten na het aanvragen van de wijziging binnen de factuur verwerkt. Dat betekent dat reizen gemaakt vanaf 13:15, in hetzelfde voorbeeld, volgens het nieuwe abonnement zijn. De reizen daarvoor zijn volgens het oude abonnement. Ik hoop hiermee toch duidelijkheid te hebben verschaft aan de reizigers binnen dit topic, en met name natuurlijk voor gekke_henkie.
Reputatie 7
Badge +3
Hoe verklaar je dit topic dan?
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad. Er zijn een aantal voorbeelden hier waarbij reizen gemaakt voorafgaand aan een wijziging al wel werden berekend volgens dit nieuwe abonnement. Misschien handig om de verantwoordelijke afdeling binnen NS daarvan voorbeelden te sturen en uit te laten zoeken.
Reputatie 4
Dat topic valt te verklaren uit het feit dat er problemen zijn opgetreden m.b.t. de toerekening van de kosten van de reizen op wijzigingsdatum voor wijzigingstijdstip en dat niet elke medewerker van de Klantenservice goed op de hoogte is van de ins en outs van Flex.

Maar goed, de oorspronkelijke voorwaarden blijven dus (vooralsnog) van kracht !
Reputatie 6
Badge
Er zijn een aantal voorbeelden hier waarbij reizen gemaakt voorafgaand aan een wijziging al wel werden berekend volgens dit nieuwe abonnement.

Ik heb op deze community, in ieder geval de laatste vijf maanden, geen enkel omgekeerd voorbeeld voorbij zien komen. Bij mij werkt het ook niet zoals in het antwoord van @Jouke NS staat...

De abonnementskosten betaal je inderdaad wel voor de hele dag van wijziging, maar op dat punt is, in ieder geval bij mij, nooit enige onduidelijkheid geweest. Dat stond ook niet in de vraag van @gekke_henkie aan het begin van dit topic.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad, maar iemand bij het wel goed gaat komt ook niet met een klacht hier op de community. Alleen degene bij wie het niet goed gaat komt hier klagen.

Zelf heb ik uit voorzorg omdat ik hier al wat voorbeelden had gelezen van hoe het niet goed ging, mijn Traject Vrij de dag na mijn laatste reis gewijzigd in Flex Dal Voordeel. Geen idee of hetzelfde euvel speelt bij wijzigen van klassiek naar Flex, maar ik wilde het risico niet lopen.
Reputatie 6
Badge
Ja, maar er zijn natuurlijk ook actieve members met Flex die wijzigingen doorvoeren. Lijkt me wel heel toevallig dat dit bij niemand die hier actief is goed lijkt te gaan.

Er zou toch minstens 1 persoon op community moeten zijn die kan zeggen dat de reizen die eerder op de dag gemaakt, op basis van het oude abonnement zijn berekend.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is inderdaad wel opvallend. Al kan ik me ook voorstellen dat veel actieve members dit soort dingen lezen en net als ik uit voorzorg de wijziging een dag later doen. Een gewaarschuwd mens....
Badge +3
...en net als ik uit voorzorg de wijziging een dag later doen. Een gewaarschuwd mens....
Terecht, want het staat er nu eindelijk door een NS medewerker!

Zij geven aan dat de wijziging wordt doorgevoerd om middernacht voorafgaand aan de wijziging.

Eventuele kosten (vrij reizen of gemiste korting) voor die dag was al een gepasseerd station (maar die krijg je wel terug als je even belt of via social zegt dat het niet klopt)...

Dat een wijziging op datum X gewoon voor die gehele dag geldt baseer ik op het feit dat iemand die precies op de eerst mogelijke wijzigingsdatum een Flex Altijd Vrij wijzigde naar Basis... en (nu komt het) vervolgens de volle €347 terug kreeg!

Het volle pond dus (binnen een paar dagen ook nog op je IBAN). Dat je voor die ene dag geen abonnementskosten betaalt prima, maar dan wél de reiskosten graag!
Reputatie 7
Badge +3
Lees de reactie van Jouke NS nog een keer. En dan vooral het voorbeeld :)
edit: Misschien moet ik zelf jouw reactie nog een keer lezen ...
De informatie zoals ik die heb aangegeven in mijn reactie is hoe het (zou) moet(en) werken. Ik begrijp nu dat jullie allemaal voorbeelden hebben dat dit niet het geval is. Graag ontvang ik van deze members een privébericht met je naam, adres, woonplaats, geboortedatum en e-mailadres zodat ik dit kan aankaarten.

Reageer