beantwoord

Nieuwe factuurdatum bij wijziging NS Flex?

Toon eerste bericht

175 reacties

Reputatie 4
@Jouke NS

Abonnementen worden met terugwerkende kracht gewijzigd en de reizen tot wijzigingstijdstip worden in rekening gebracht volgens situatie voor wijziging.

Zo was de bedoeling en zo blijft het dus (vooralsnog) de bedoeling !

Bij foutieve toerekeningen bestaat recht op restitutie (kan je wel veel tijd kosten).
De gevolgen van de abonnementswijziging voor de kosten die een reiziger (wel of niet) betaalt voor de reis wordt met een marge van 15 minuten na het aanvragen van de wijziging binnen de factuur verwerkt. Dat betekent dat reizen gemaakt vanaf 13:15, in hetzelfde voorbeeld, volgens het nieuwe abonnement zijn. De reizen daarvoor zijn volgens het oude abonnement. Ik hoop hiermee toch duidelijkheid te hebben verschaft aan de reizigers binnen dit topic, en met name natuurlijk voor gekke_henkie.
Jouke NS,

Dat komt, zoals de andere forumleden al hebben gezegd, niet overeen met een aantal ervaringen hier op het forum.

Nu wissel ik zelf tussen "zonder abonnement" en "Weekend Vrij". Ik ga dus nooit zelf kunnen ervaren welk effect een wijziging heeft op reizen voor of na de wijziging (behalve ev. dat kosten met terugwerkende kracht worden aangerekend).

Uit alle berichten van de moderatoren tot nu toe, vind ik het antwoord van Laura NS op 29/10/2019 iets beter (bericht 51).

Dan even terug naar mijn eigen ervaring.

Op 20/09/2019 heb mijn abonnement gewijzigd in Weekend Vrij. Dezelfde minuut van de mail "wijziging aangevraagd" kreeg ik ook de bevestiging dat mijn abonnement gewijzigd was.

Er klopt iets niet aan de weergave van deze wijziging in Mijn NS.

Even na de wijziging keek ik in Mijn NS. Daar stond het bedrag dat ik tot de volgende factuurdatum moest betalen, mét een factuurdatum van 14/10/2019.

Niet veel later kreeg ik echter een tussentijdse factuur voor datzelfde bedrag. Op de factuur stond dat dit op 23/09/2019 zou afgeschreven worden. Het werd uiteindelijk een dag later. Zat daar die grens NL - BE voor iets tussen?

Dat scherm geeft dus even een verkeerd beeld.

Ondertussen staat er in Mijn NS dat mijn volgende factuur verwacht wordt op 14/10/2019 met een saldo 0 euro. Als "ouwe rot" weet ik ondertussen dat dit kort voor de factuurdatum gewijzigd wordt in de kost van een nieuwe maand Flex Weekend Vrij 1ste klas. Maar het maakt alles er niet duidelijker op.

Maar mag ik nu even tegen de huisregels ingaan? En terugkomen op mijn originele vraag?

WANNEER GAAN DE FLEXGEBRUIKERS, DIE NIET OP HET FORUM ZITTEN, HIERVAN OP DE HOOGTE GEBRACHT WORDEN?

Zodat ze er op z'n minst rekening mee kunnen houden dat de ritten op de dag van wijziging ev. met terugwerkende kracht kunnen aangerekend worden? En hoe ze de te veel betaalde bedragen dan kunnen terugvragen.

En dat er door een storing de factuurdatum tijdelijk gewijzigd werd?

En dat er door een andere storing de abonnementsgelden in één maand niet ingehouden werden? Maar dat ze wel in de volgende maand verrekend werden?
Badge +3
De weergave in Mijn NS is inderdaad verwarrend als er een (vaste) facturering onderweg/in de maak is, maar staat dan een dag of twee later (als de factuur er ook werkelijk is) weer goed.
Reputatie 7
Badge +3
Hier ook een verwarrende weergave in MijnNS onder "Kosten deze periode".

Met vorige factuur van 16 september werd €5 gefactureerd voor Dal Voordeel periode 15-09-2019 t/m 14-10-2019.
Gister Flex Dal Voordeel gewijzigd in Zonder abonnement. Voorafgaand aan wijzigen gaf "Kosten deze periode" aan €5 abonnement plus €8.04 reiskosten voor factuur naar verwachting 14 oktober beschikbaar.
Na wijziging werd dit €2.33 abonnement plus de reiskosten voor factuur van 14 oktober (had hier - €2.67 verwacht).
Vandaag bij facturen een credit factuur van €2.67 voor periode 29-09-2019 t/m 14-10-2019 en bij "Kosten deze periode" weer €5 aan voor abonnement, terwijl ik dus geen abonnement meer heb. Nu zou daar dus €0.00 moeten staan voor abonnement.

Op de factuur van 14 oktober zal het wel weer goed staan, maar voor nu klopt het verwachtte bedrag dus niet.
Badge +3
In ieder geval mooi dat ze die creditfacturen bij een downgrade (nog steeds) snel doen, en het bedrag nog klopt ook met je verwachting!

Die €5 is dus een cosmetisch foutje in Mijn NS, en zal 'automagisch' verdwijnen zodra die tussentijdse factuur verwerkt is. Dat zal dan (over)morgen zijn denk ik.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad. Voor mij gaat het nu maar om een klein bedrag maar bij bv Altijd Vrij is het wel fijn het bedrag snel terug te krijgen.

Het bedrag wordt nu omstreeks 3 oktober bijgeschreven, dus heb ik mooi weer wat stuk te slaan met 3 Oktober (Leiden's Ontzet). 🤣
Denk alleen dat ik met dit bedrag niet heel ver kom.😆

Ik las eerder vandaag dat NS de ingang van het station aan de centrumzijde omtovert tot een stadspoort, geïnspireerd op de oude Koepoort en dat ze gratis snoepsleutels uit gaan delen (we zijn natuurlijk wel de Sleutelstad), zijn dus geen Watergeuzen, want die deelden haring en wittebrood uit. 😁
Badge +3
Haha sterkte alvast!

Er was toch ook nog iets met hutspot of zuurkool? En Rubberen Robbie, maar die vergeten we maar even 😅

Nou vooruit dan... https://www.youtube.com/watch?v=gnNDhSimzIQ
Ik zie inderdaad dat dit niet overeen komt met de ervaringen die hier beschreven zijn, gekke_henkie. Ik heb dit aangegeven in mijn reactie op het bericht wat ik heb ontvangen maar ik moet nu wachten op reactie en inhoudelijke informatie. Graag ontvang ik, zoals al aangegeven, van gebruikers die een voorbeeld hebben van een onjuiste verrekening, en met onjuist bedoel ik dus niet in overeenstemming met mijn eerder aangegeven werkwijze, de naam, adres en geboortedatum in een privébericht. Ik kan mijn opmerkingen dan ook onderstrepen met concrete voorbeelden.
Badge +3
Ik heb nog wel wat oude screenshots maar daar zal je weinig aan hebben want er zijn dus de nodige wijzigingen doorgevoerd (ergens in juli?) in de manier van factureren.

Voorlopige conclusie:
  • Bij een wijziging naar een duurder abonnement (upgrade) behoud je de huidige factuurdatum. Je betaalt dus (maximaal een maand later) achteraf, plus natuurlijk de volgende maand in zijn geheel
  • Dat kan soms best veel zijn, maar NS is in dit geval eventjes kredietverstrekker (fijn vanuit de reiziger)
  • Bij een wijziging naar een goedkoper abonnement (downgrade) krijg je direct een creditfactuur voor reeds betaalde abonnementskosten voor de rest van die maand (keurig, want jij hoeft geen kredietverstrekker te zijn) en per de volgende factuurdatum de kosten voor je (goedkopere) abonnement voor een deel van een maand
  • In Mijn NS staan je kosten bijna real-time, maar eventuele wijzigingen duren een dag of twee (dus totdat een tussentijdse factuur aangemaakt en/of verwerkt is)
@Momo ik durf het bijna niet te vragen... maar is die €5 al spontaan verdwenen bij jou in Mijn NS? 🤔
Op je factuur van 14/15/16 oktober zul je die natuurlijk nergens tegenkomen. Terecht, want je hebt daar al niet voor betaald 🤣
Reputatie 7
Badge +3
Nope, staat er nog.
Badge +3
Tja, als het lang duurt wachten we nog even zeg ik dan. 😅

Dat zal dan morgen of vrijdag zijn (wegens die tussentijdse 3-oktober factuur), laat maar weten.

Voor @Jouke NS er is eigenlijk weinig aan de hand, want wat je in Mijn NS ziet is gewoon een indicatie en de werkelijke facturen kloppen eigenlijk altijd, gelukkig.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ga pas piepen wanneer de daadwerkelijke factuur half oktober niet klopt.
Creditbedrag was overigens vandaag al bijgeschreven.
Ik heb vooralsnog maar 1 reactie gekregen op mijn verzoek tot gegevens, ik heb echt meer nodig voordat ik het op kan laten pakken. Ik wacht het nog even af.
Reputatie 7
Badge +3
Wellicht dat degene die er eerder melding over hadden gedaan niet meer meelezen.
De vaste members hier weten door de klachten hier intussen wel dat ze een dag moeten wachten dus die zal het niet overkomen.

Nog even voor @Robert B , de €5 was gister foetsie.
Reputatie 7
Badge +3
Hier ook een verwarrende weergave in MijnNS onder "Kosten deze periode".

Met vorige factuur van 16 september werd €5 gefactureerd voor Dal Voordeel periode 15-09-2019 t/m 14-10-2019.
Gister Flex Dal Voordeel gewijzigd in Zonder abonnement. Voorafgaand aan wijzigen gaf "Kosten deze periode" aan €5 abonnement plus €8.04 reiskosten voor factuur naar verwachting 14 oktober beschikbaar.
Na wijziging werd dit €2.33 abonnement plus de reiskosten voor factuur van 14 oktober (had hier - €2.67 verwacht).
Vandaag bij facturen een credit factuur van €2.67 voor periode 29-09-2019 t/m 14-10-2019 en bij "Kosten deze periode" weer €5 aan voor abonnement, terwijl ik dus geen abonnement meer heb. Nu zou daar dus €0.00 moeten staan voor abonnement.

Op de factuur van 14 oktober zal het wel weer goed staan, maar voor nu klopt het verwachtte bedrag dus niet.

OK, alles is nu verwerkt, creditfactuur voor €2.67 ontvangen en de €5 abonnementskosten die eerst nog stond voor de eerstvolgende factuur van 14 oktober is weg, staat nu op €0. Maar nu is de eerstvolgende factuur is naar verwachting 30 november beschikbaar. Waarom nu niet meer 14 oktober? Of zelfs 30 oktober (wijziging naar Flex zonder abonnement was 30 september)?
Waar komt opeens die 30 november als verwachte factuurdatum vandaan?

Reputatie 1
Bii mij staat ook
Badge +3
Ik denk dat ze die € 8,04 (en wat daar eventueel nog bij komt) echt wel willen hebben per je normale factuurdatum, dus wat er qua datum (en bedrag) op de Startpagina staat kan je met een korreltje zout nemen.

Laat maar weer weten na het weekend 😅
Reputatie 7
Badge +3
Vast wel, maar dan is wel de vraag wat je hebt aan zo'n verwachte factuurdatum als het niet klopt.
Reputatie 1
Ik denk dat ze die € 8,04 (en wat daar eventueel nog bij komt) echt wel willen hebben per je normale factuurdatum, dus wat er qua datum op de Startpagina staat kan je met een korreltje zout nemen.

Laat maar weer weten na het weekend 😅

bij mij staat ook tot 30 november terwijl ik niks aangepast had stond eerst verwachte factuur datum 11 oktober en nu 30 november ik kan abbonnement pas 12 oktober upgrade naar weekend vrij hoe word dit dan verrekend ? Gelijk op 12 oktober ook want mij ns flex heb pas op 12 september geactiveerd
@Andyret2,

Kan je die bijlage nog verwijderen of aanpassen? Ik ga ervan uit dat het chipkaartnummer effectief van jou is? Dat wordt aanzien als "persoonlijke gegevens".

En @Andyret2, @Momo en andere. @Jouke NS was nog op zoek naar voorbeelden. Privébericht sturen?
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij was Jouke op zoek naar onjuiste verrekeningen na het wijzigen van een abonnement, dat je na het wijzigen met terugwerkende kracht reist volgens je nieuwe abonnement.
Dat is bij mij niet het geval, het betreft alleen een verwachte factuurdatum die niet is zoals ik verwacht.
Reputatie 1
@Andyret2,

Kan je die bijlage nog verwijderen of aanpassen? Ik ga ervan uit dat het chipkaartnummer effectief van jou is? Dat wordt aanzien als "persoonlijke gegevens".

En @Andyret2, @Momo en andere. @Jouke NS was nog op zoek naar voorbeelden. Privébericht sturen?

Heb weg gehaald
Badge +3
Volgens mij was Jouke op zoek naar onjuiste verrekeningen na het wijzigen van een abonnement, dat je na het wijzigen met terugwerkende kracht reist volgens je nieuwe abonnement.
Oh ja! Dan heb ik afgelopen zaterdag (cursusje in Helmond) een mooie testcase gemist 😥

Die ochtend namelijk een kaart op Weekend Voordeel gezet (€2) en daarmee twee reizen gemaakt (van € 1,98 i.p.v. € 3,30). Had met alle plezier die reizen gewoon gemaakt en dan pas 's avonds Weekend Voordeel aangezet.

Dat zou me (als het niet met terugwerkende kracht verrekend wordt) maar € 4,64 extra kosten (2×1,32 voor de gemiste korting plus die €2 voor een maand Weekend Voordeel dat ik verder niet nodig heb)... 😂

Misschien nog iemand anders met een reservekaart die zoiets in het weekend voor een kort ritje kan testen?
Is het gebruikelijk wanneer je een abonnement gestopt hebt en creditfactuur (die overigens incorrect is) al ontvangen, je in Mijn NS toch de abonnementskosten onder 'kosten deze periode' blijft zien?
Overigens nog 12 dagen tot de nieuwe factuurdatum.
Badge +3
Is het gebruikelijk wanneer je een abonnement gestopt hebt en creditfactuur (die overigens incorrect is) al ontvangen, je in Mijn NS toch de abonnementskosten onder 'kosten deze periode' blijft zien?
Overigens nog 12 dagen tot de nieuwe factuurdatum.

Gebruikelijk is een JA, want in Mijn NS (je Startpagina) zie je soms/vaak tijdelijk de meest vreemde dingen staan, ook al zijn ze met wat rekenwerk redelijk voorspelbaar of te verklaren.

Gelukkig kloppen de (credit)facturen eigenlijk altijd wél. Die kosten huidige periode voor een abonnement verdwijnen vanzelf, is puur cosmetisch dus. Op je factuur over 12 dagen zie je daar echt niets van terug.

Heb je de (incorrecte, want bedrag lijkt niet te kloppen) creditfactuur al op je IBAN? Wacht die anders ook nog even af, zie eerdere reactie van @Momo

Reageer