beantwoord

Nieuwe factuurdatum bij wijziging NS Flex?



Toon eerste bericht

216 reacties

Reputatie 3
Bii mij staat ook
Reputatie 7
Badge +3
Hier ook een verwarrende weergave in MijnNS onder "Kosten deze periode".

Met vorige factuur van 16 september werd €5 gefactureerd voor Dal Voordeel periode 15-09-2019 t/m 14-10-2019.
Gister Flex Dal Voordeel gewijzigd in Zonder abonnement. Voorafgaand aan wijzigen gaf "Kosten deze periode" aan €5 abonnement plus €8.04 reiskosten voor factuur naar verwachting 14 oktober beschikbaar.
Na wijziging werd dit €2.33 abonnement plus de reiskosten voor factuur van 14 oktober (had hier - €2.67 verwacht).
Vandaag bij facturen een credit factuur van €2.67 voor periode 29-09-2019 t/m 14-10-2019 en bij "Kosten deze periode" weer €5 aan voor abonnement, terwijl ik dus geen abonnement meer heb. Nu zou daar dus €0.00 moeten staan voor abonnement.

Op de factuur van 14 oktober zal het wel weer goed staan, maar voor nu klopt het verwachtte bedrag dus niet.

OK, alles is nu verwerkt, creditfactuur voor €2.67 ontvangen en de €5 abonnementskosten die eerst nog stond voor de eerstvolgende factuur van 14 oktober is weg, staat nu op €0. Maar nu is de eerstvolgende factuur is naar verwachting 30 november beschikbaar. Waarom nu niet meer 14 oktober? Of zelfs 30 oktober (wijziging naar Flex zonder abonnement was 30 september)?
Waar komt opeens die 30 november als verwachte factuurdatum vandaan?

Reputatie 7
Badge +3
Wellicht dat degene die er eerder melding over hadden gedaan niet meer meelezen.
De vaste members hier weten door de klachten hier intussen wel dat ze een dag moeten wachten dus die zal het niet overkomen.

Nog even voor @Robert B , de €5 was gister foetsie.
Ik heb vooralsnog maar 1 reactie gekregen op mijn verzoek tot gegevens, ik heb echt meer nodig voordat ik het op kan laten pakken. Ik wacht het nog even af.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ga pas piepen wanneer de daadwerkelijke factuur half oktober niet klopt.
Creditbedrag was overigens vandaag al bijgeschreven.
Badge +3
Tja, als het lang duurt wachten we nog even zeg ik dan. 😅

Dat zal dan morgen of vrijdag zijn (wegens die tussentijdse 3-oktober factuur), laat maar weten.

Voor @Jouke NS er is eigenlijk weinig aan de hand, want wat je in Mijn NS ziet is gewoon een indicatie en de werkelijke facturen kloppen eigenlijk altijd, gelukkig.
Reputatie 7
Badge +3
Nope, staat er nog.
Badge +3
Ik heb nog wel wat oude screenshots maar daar zal je weinig aan hebben want er zijn dus de nodige wijzigingen doorgevoerd (ergens in juli?) in de manier van factureren.

Voorlopige conclusie:
  • Bij een wijziging naar een duurder abonnement (upgrade) behoud je de huidige factuurdatum. Je betaalt dus (maximaal een maand later) achteraf, plus natuurlijk de volgende maand in zijn geheel
  • Dat kan soms best veel zijn, maar NS is in dit geval eventjes kredietverstrekker (fijn vanuit de reiziger)
  • Bij een wijziging naar een goedkoper abonnement (downgrade) krijg je direct een creditfactuur voor reeds betaalde abonnementskosten voor de rest van die maand (keurig, want jij hoeft geen kredietverstrekker te zijn) en per de volgende factuurdatum de kosten voor je (goedkopere) abonnement voor een deel van een maand
  • In Mijn NS staan je kosten bijna real-time, maar eventuele wijzigingen duren een dag of twee (dus totdat een tussentijdse factuur aangemaakt en/of verwerkt is)
@Momo ik durf het bijna niet te vragen... maar is die €5 al spontaan verdwenen bij jou in Mijn NS? 🤔
Op je factuur van 14/15/16 oktober zul je die natuurlijk nergens tegenkomen. Terecht, want je hebt daar al niet voor betaald 🤣
Ik zie inderdaad dat dit niet overeen komt met de ervaringen die hier beschreven zijn, gekke_henkie. Ik heb dit aangegeven in mijn reactie op het bericht wat ik heb ontvangen maar ik moet nu wachten op reactie en inhoudelijke informatie. Graag ontvang ik, zoals al aangegeven, van gebruikers die een voorbeeld hebben van een onjuiste verrekening, en met onjuist bedoel ik dus niet in overeenstemming met mijn eerder aangegeven werkwijze, de naam, adres en geboortedatum in een privébericht. Ik kan mijn opmerkingen dan ook onderstrepen met concrete voorbeelden.
Badge +3
Haha sterkte alvast!

Er was toch ook nog iets met hutspot of zuurkool? En Rubberen Robbie, maar die vergeten we maar even 😅

Nou vooruit dan... https://www.youtube.com/watch?v=gnNDhSimzIQ
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad. Voor mij gaat het nu maar om een klein bedrag maar bij bv Altijd Vrij is het wel fijn het bedrag snel terug te krijgen.

Het bedrag wordt nu omstreeks 3 oktober bijgeschreven, dus heb ik mooi weer wat stuk te slaan met 3 Oktober (Leiden's Ontzet). 🤣
Denk alleen dat ik met dit bedrag niet heel ver kom.😆

Ik las eerder vandaag dat NS de ingang van het station aan de centrumzijde omtovert tot een stadspoort, geïnspireerd op de oude Koepoort en dat ze gratis snoepsleutels uit gaan delen (we zijn natuurlijk wel de Sleutelstad), zijn dus geen Watergeuzen, want die deelden haring en wittebrood uit. 😁
Badge +3
In ieder geval mooi dat ze die creditfacturen bij een downgrade (nog steeds) snel doen, en het bedrag nog klopt ook met je verwachting!

Die €5 is dus een cosmetisch foutje in Mijn NS, en zal 'automagisch' verdwijnen zodra die tussentijdse factuur verwerkt is. Dat zal dan (over)morgen zijn denk ik.
Reputatie 7
Badge +3
Hier ook een verwarrende weergave in MijnNS onder "Kosten deze periode".

Met vorige factuur van 16 september werd €5 gefactureerd voor Dal Voordeel periode 15-09-2019 t/m 14-10-2019.
Gister Flex Dal Voordeel gewijzigd in Zonder abonnement. Voorafgaand aan wijzigen gaf "Kosten deze periode" aan €5 abonnement plus €8.04 reiskosten voor factuur naar verwachting 14 oktober beschikbaar.
Na wijziging werd dit €2.33 abonnement plus de reiskosten voor factuur van 14 oktober (had hier - €2.67 verwacht).
Vandaag bij facturen een credit factuur van €2.67 voor periode 29-09-2019 t/m 14-10-2019 en bij "Kosten deze periode" weer €5 aan voor abonnement, terwijl ik dus geen abonnement meer heb. Nu zou daar dus €0.00 moeten staan voor abonnement.

Op de factuur van 14 oktober zal het wel weer goed staan, maar voor nu klopt het verwachtte bedrag dus niet.
Badge +3
De weergave in Mijn NS is inderdaad verwarrend als er een (vaste) facturering onderweg/in de maak is, maar staat dan een dag of twee later (als de factuur er ook werkelijk is) weer goed.
De gevolgen van de abonnementswijziging voor de kosten die een reiziger (wel of niet) betaalt voor de reis wordt met een marge van 15 minuten na het aanvragen van de wijziging binnen de factuur verwerkt. Dat betekent dat reizen gemaakt vanaf 13:15, in hetzelfde voorbeeld, volgens het nieuwe abonnement zijn. De reizen daarvoor zijn volgens het oude abonnement. Ik hoop hiermee toch duidelijkheid te hebben verschaft aan de reizigers binnen dit topic, en met name natuurlijk voor gekke_henkie.
Jouke NS,

Dat komt, zoals de andere forumleden al hebben gezegd, niet overeen met een aantal ervaringen hier op het forum.

Nu wissel ik zelf tussen "zonder abonnement" en "Weekend Vrij". Ik ga dus nooit zelf kunnen ervaren welk effect een wijziging heeft op reizen voor of na de wijziging (behalve ev. dat kosten met terugwerkende kracht worden aangerekend).

Uit alle berichten van de moderatoren tot nu toe, vind ik het antwoord van Laura NS op 29/10/2019 iets beter (bericht 51).

Dan even terug naar mijn eigen ervaring.

Op 20/09/2019 heb mijn abonnement gewijzigd in Weekend Vrij. Dezelfde minuut van de mail "wijziging aangevraagd" kreeg ik ook de bevestiging dat mijn abonnement gewijzigd was.

Er klopt iets niet aan de weergave van deze wijziging in Mijn NS.

Even na de wijziging keek ik in Mijn NS. Daar stond het bedrag dat ik tot de volgende factuurdatum moest betalen, mét een factuurdatum van 14/10/2019.

Niet veel later kreeg ik echter een tussentijdse factuur voor datzelfde bedrag. Op de factuur stond dat dit op 23/09/2019 zou afgeschreven worden. Het werd uiteindelijk een dag later. Zat daar die grens NL - BE voor iets tussen?

Dat scherm geeft dus even een verkeerd beeld.

Ondertussen staat er in Mijn NS dat mijn volgende factuur verwacht wordt op 14/10/2019 met een saldo 0 euro. Als "ouwe rot" weet ik ondertussen dat dit kort voor de factuurdatum gewijzigd wordt in de kost van een nieuwe maand Flex Weekend Vrij 1ste klas. Maar het maakt alles er niet duidelijker op.

Maar mag ik nu even tegen de huisregels ingaan? En terugkomen op mijn originele vraag?

WANNEER GAAN DE FLEXGEBRUIKERS, DIE NIET OP HET FORUM ZITTEN, HIERVAN OP DE HOOGTE GEBRACHT WORDEN?

Zodat ze er op z'n minst rekening mee kunnen houden dat de ritten op de dag van wijziging ev. met terugwerkende kracht kunnen aangerekend worden? En hoe ze de te veel betaalde bedragen dan kunnen terugvragen.

En dat er door een storing de factuurdatum tijdelijk gewijzigd werd?

En dat er door een andere storing de abonnementsgelden in één maand niet ingehouden werden? Maar dat ze wel in de volgende maand verrekend werden?
Reputatie 6
@Jouke NS

Abonnementen worden met terugwerkende kracht gewijzigd en de reizen tot wijzigingstijdstip worden in rekening gebracht volgens situatie voor wijziging.

Zo was de bedoeling en zo blijft het dus (vooralsnog) de bedoeling !

Bij foutieve toerekeningen bestaat recht op restitutie (kan je wel veel tijd kosten).
De informatie zoals ik die heb aangegeven in mijn reactie is hoe het (zou) moet(en) werken. Ik begrijp nu dat jullie allemaal voorbeelden hebben dat dit niet het geval is. Graag ontvang ik van deze members een privébericht met je naam, adres, woonplaats, geboortedatum en e-mailadres zodat ik dit kan aankaarten.
Reputatie 7
Badge +3
Lees de reactie van Jouke NS nog een keer. En dan vooral het voorbeeld :)
edit: Misschien moet ik zelf jouw reactie nog een keer lezen ...
Badge +3
...en net als ik uit voorzorg de wijziging een dag later doen. Een gewaarschuwd mens....
Terecht, want het staat er nu eindelijk door een NS medewerker!

Zij geven aan dat de wijziging wordt doorgevoerd om middernacht voorafgaand aan de wijziging.

Eventuele kosten (vrij reizen of gemiste korting) voor die dag was al een gepasseerd station (maar die krijg je wel terug als je even belt of via social zegt dat het niet klopt)...

Dat een wijziging op datum X gewoon voor die gehele dag geldt baseer ik op het feit dat iemand die precies op de eerst mogelijke wijzigingsdatum een Flex Altijd Vrij wijzigde naar Basis... en (nu komt het) vervolgens de volle €347 terug kreeg!

Het volle pond dus (binnen een paar dagen ook nog op je IBAN). Dat je voor die ene dag geen abonnementskosten betaalt prima, maar dan wél de reiskosten graag!
Reputatie 7
Badge +3
Dat is inderdaad wel opvallend. Al kan ik me ook voorstellen dat veel actieve members dit soort dingen lezen en net als ik uit voorzorg de wijziging een dag later doen. Een gewaarschuwd mens....
Reputatie 7
Badge +2
Ja, maar er zijn natuurlijk ook actieve members met Flex die wijzigingen doorvoeren. Lijkt me wel heel toevallig dat dit bij niemand die hier actief is goed lijkt te gaan.

Er zou toch minstens 1 persoon op community moeten zijn die kan zeggen dat de reizen die eerder op de dag gemaakt, op basis van het oude abonnement zijn berekend.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad, maar iemand bij het wel goed gaat komt ook niet met een klacht hier op de community. Alleen degene bij wie het niet goed gaat komt hier klagen.

Zelf heb ik uit voorzorg omdat ik hier al wat voorbeelden had gelezen van hoe het niet goed ging, mijn Traject Vrij de dag na mijn laatste reis gewijzigd in Flex Dal Voordeel. Geen idee of hetzelfde euvel speelt bij wijzigen van klassiek naar Flex, maar ik wilde het risico niet lopen.
Reputatie 7
Badge +2
Er zijn een aantal voorbeelden hier waarbij reizen gemaakt voorafgaand aan een wijziging al wel werden berekend volgens dit nieuwe abonnement.

Ik heb op deze community, in ieder geval de laatste vijf maanden, geen enkel omgekeerd voorbeeld voorbij zien komen. Bij mij werkt het ook niet zoals in het antwoord van @Jouke NS staat...

De abonnementskosten betaal je inderdaad wel voor de hele dag van wijziging, maar op dat punt is, in ieder geval bij mij, nooit enige onduidelijkheid geweest. Dat stond ook niet in de vraag van @gekke_henkie aan het begin van dit topic.
Reputatie 6
Dat topic valt te verklaren uit het feit dat er problemen zijn opgetreden m.b.t. de toerekening van de kosten van de reizen op wijzigingsdatum voor wijzigingstijdstip en dat niet elke medewerker van de Klantenservice goed op de hoogte is van de ins en outs van Flex.

Maar goed, de oorspronkelijke voorwaarden blijven dus (vooralsnog) van kracht !
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad. Er zijn een aantal voorbeelden hier waarbij reizen gemaakt voorafgaand aan een wijziging al wel werden berekend volgens dit nieuwe abonnement. Misschien handig om de verantwoordelijke afdeling binnen NS daarvan voorbeelden te sturen en uit te laten zoeken.

Reageer