beantwoord

Nieuwe factuurdatum bij wijziging NS Flex?

• Anonymous
  • 0 reacties
Beste moderatoren,

Er zijn recent 2, in mijn ogen, belangrijke wijzigingen gebeurd voor NS Flex:
- alle ritten op de dag van wijziging worden aangerekend aan het nieuwe kortingstarief.
Ga je op een zaterdag een paar rondjes Nederland doen met Flex Weekend Vrij, maar wijzig je om 23u59 je abonnement in NS Flex zonder abonnement, dan worden alle ritten afgerekend zonder korting (of dat maak ik toch uit uit enkele topics op het forum);
- bij een wijziging wordt de factuurdatum ook aangepast.

Dit laatste heb ik proefondervindelijk vastgesteld.

Ik heb op 28 juli mijn abonnement aangepast van Weekend Vrij naar Flex zonder abonnement.

Mijn oude factuurdatum was altijd rond de 15de. Nu is het opeens rond de 28ste??🤔😒😱😵

In plaats van rond de 15de krijg ik bovenstaand bedrag dus pas over een maand terug.

Nu geef ik volmondig toe dat ik niet elke mail van de NS uitgebreid lees, maar dit had in een aparte mail naar alle Flex gebruikers mogen rondgestuurd worden.

Is dit gebeurt en heb ik deze mail over het hoofd gezien? Of vindt NS de wijzigingen geen mail waard?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 26 september 2019, 21:32

Ik heb inmiddels een reactie gekregen van de verantwoordelijke afdeling binnen NS. Zij geven aan dat de wijziging wordt doorgevoerd om middernacht voorafgaand aan de wijziging. Dat betekent dat een wijziging doorgevoerd op zondag 29 september om 13:00 geld voor de hele dag. Daarmee doel ik op de betaling van het abonnement, niet op de reiskosten. De gevolgen van de abonnementswijziging voor de kosten die een reiziger (wel of niet) betaalt voor de reis wordt met een marge van 15 minuten na het aanvragen van de wijziging binnen de factuur verwerkt. Dat betekent dat reizen gemaakt vanaf 13:15, in hetzelfde voorbeeld, volgens het nieuwe abonnement zijn. De reizen daarvoor zijn volgens het oude abonnement. Ik hoop hiermee toch duidelijkheid te hebben verschaft aan de reizigers binnen dit topic, en met name natuurlijk voor gekke_henkie.
Bekijk origineel

216 reacties

Badge +3

Ja, zo kreeg ik hem 26 november ook ineens! Abonnementskosten dus niet vooruit hoeven betalen (behalve die ene dag € 0,17 voor 25-10 die ik al noemde, en meteen een factuur voor kreeg). Of is dit eenmalig?

Zou wel jammer zijn als ze die tussentijdse facturen alweer afgeschaft hebben. Dan moet jij dus toch een maand wachten op je €35. :thinking:

Reputatie 2

Ja, zo kreeg ik hem 26 november ook ineens! Abonnementskosten dus niet vooruit hoeven betalen (behalve die ene dag € 0,17 voor 25-10 die ik al noemde, en meteen een factuur voor kreeg). Of is dit eenmalig?

Zou wel jammer zijn als ze die tussentijdse facturen alweer afgeschaft hebben. Dan moet jij dus toch een maand wachten op je €35. :thinking:

Ja ik moet even afwachten wanneer heb jij gewijzigd op 26 november of 25 want ik hebt weekendvrij aangepast zonder korting dus 32 ik ben benieuwd even afwachten tot 11 december 

Reputatie 2

Ja ik moet even afwachten wanneer heb jij gewijzigd op 26 november of 25 want ik hebt weekendvrij aangepast zonder korting dus 32 ik ben benieuwd even afwachten tot 11 december 

Ik heb wel tussentijd 3,00 terug gehad 

Badge +3

Oke, dat is mooi. Mijn laatste wijziging was op 25 oktober en daarvoor heb ik € 0,17 (voor één dag Dal Voordeel) betaald via een tussentijdse factuur.

Had op mijn reguliere maandfactuur (26 oktober) €5 verwacht, plus eventueel de reizen van de 25e, maar die kwam dus een maand later pas, ook al stond in Mijn NS het bedrag lopende periode al lang weer op 0.

Omdat abonnementskosten vooruit betaald zouden moeten worden denk ik dat het (net als bij jou) eenmalig is.

Reputatie 2

Oke, dat is mooi. Mijn laatste wijziging was op 25 oktober en daarvoor heb ik € 0,17 (voor één dag Dal Voordeel) betaald via een tussentijdse factuur.

Had op mijn reguliere maandfactuur (26 oktober) €5 verwacht, plus eventueel de reizen van de 25e, maar die kwam dus een maand later pas, ook al stond in Mijn NS het bedrag lopende periode al lang weer op 0.

Omdat abonnementskosten vooruit betaald zouden moeten worden denk ik dat het (net als bij jou) eenmalig is.

Ja ik zie inderdaad als gewoon op 12 december inderdaad normaal prijs abbonnement betaald 32 euro zie dan op factuur terug straks

Ik heb gisteren mijn Weekend Vrij gewijzigd naar 2de klas. Waarom betalen als ik via Spoordeelweken 6 gratis upgrades krijg. 

Maar dat van "geen correcties" moet dus nog teruggetrokken worden.

Badge +3

Haha goede zet om wegens de Treinpakkers een maandje of twee geen 1e klas te houden!

Rare melding die over correcties (neem aan dat daar correctietarieven voor reizen mee bedoeld wordt), want als je een kaart niet gebruikt hebt (lastig ook om in de toekomst te reizen) zijn die er inderdaad niet.

Laat maar weten wanneer de goede sint die € 2,40 overgemaakt heeft. :rofl:

Volgens mij gaat het inderdaad over transactiecorrecties. Oftewel uitgevoerd door de Klantenservice, ofwel door afwijkingen in de gemaakte transacties. De compensatie van abonnementskosten valt niet onder die noemer. Zo interpreteer ik het in ieder geval. :sweat_smile:

Reputatie 2

@Robert B dit is normale kosten van abonnement stel dat upgrade is dat beste op 11 januari toen dat nog op de volgende factuur periode want als week uit reken zal pas rond 5 januari kunnen wijzigen maar volgens mij kent ook op 11 januari want ik krijg meestal de 12 factuur binnen wat is dan beste om wijzigen door voeren ? 

Badge +3

Als je laatste wijziging op 5 december was kan je per 5 januari weer wijzigen, maar aan de factuur te zien heb je al (veel) langer Weekend Vrij dus ben je vrij om nog eerder te wijzigen als je dat zou willen.

In Mijn NS wordt vanzelf aangegeven als een wijziging niet mogelijk is omdat de vorige wijziging minder dan een maand geleden was.

Voor je vaste maandelijkse factuurdatum (de 12e) maakt dat verder niets uit. Je krijgt bij een wijziging midden in een periode gewoon een tussentijdse factuur voor kosten (of teruggave) t/m de 11e van de volgende maand.

Dus als je nu Weekend Vrij hebt en 6 januari (weer) aan het werk gaat en iets anders wilt, dan zet je het op 5 (of vroeg op 6 januari) gewoon om. Een wisseling is binnen een uur actief.

En als je helemaal geen facturen voor Weekend Vrij meer wilt dan zet je het om naar Flex Basis op de maandag (of dinsdag, woensdag...) ná het laatste weekend waarop je gereisd hebt met Weekend Vrij. Als je het dus in het weekend van 11/12 januari niet meer nodig hebt dan doe je dat uiterlijk de 10e, maar eerder die week mag ook want je hebt doordeweeks toch geen korting.

Reputatie 2

Als je laatste wijziging op 5 december was kan je per 5 januari weer wijzigen, maar aan de factuur te zien heb je al (veel) langer Weekend Vrij dus ben je vrij om nog eerder te wijzigen als je dat zou willen.

In Mijn NS wordt vanzelf aangegeven als een wijziging niet mogelijk is omdat de vorige wijziging minder dan een maand geleden was.

Voor je vaste maandelijkse factuurdatum (de 12e) maakt dat verder niets uit. Je krijgt bij een wijziging midden in een periode gewoon een tussentijdse factuur voor kosten (of teruggave) t/m de 11e van de volgende maand.

Dus als je nu Weekend Vrij hebt en 6 januari (weer) aan het werk gaat en iets anders wilt, dan zet je het op 5 (of vroeg op 6 januari) gewoon om. Een wisseling is binnen een uur actief.

En als je helemaal geen facturen voor Weekend Vrij meer wilt dan zet je het om naar Flex Basis op de maandag (of dinsdag, woensdag...) ná het laatste weekend waarop je gereisd hebt met Weekend Vrij. Als je het dus in het weekend van 11/12 januari niet meer nodig hebt dan doe je dat uiterlijk de 10e, maar eerder die week mag ook want je hebt doordeweeks toch geen korting.

thx voor de uitlegt kan ook op de 10 jan wisseling of is toch verstandig op 6januari wijzigen  abbonnement upgrade naar dal vrij of zal gewoon week van voren wat jij aangeeft bij tijdig wel helder uitlegt

Badge +3

Gewoon de eerste dag dat je Dal Vrij nodig hebt de wijziging doen in Mijn NS (bijvoorbeeld op maandagochtend 6 januari).

Dan heb je namelijk geen kosten voor eerdere dagen dat je het abonnement toch niet gebruikt. Op 4 en 5 januari is je huidige Weekend Vrij goedkoper namelijk.

Voor de zekerheid (als er een storing is of zo) zou je het op zondag 5 januari al kunnen wisselen, maar dat kost je dan ca. € 2,50 (het verschil tussen 1 dag Weekend Vrij en Dal Vrij) extra.

Reputatie 2

Gewoon de eerste dag dat je Dal Vrij nodig hebt de wijziging doen in Mijn NS (bijvoorbeeld op maandagochtend 6 januari).

Dan heb je namelijk geen kosten voor eerdere dagen dat je het abonnement toch niet gebruikt. Op 4 en 5 januari is je huidige Weekend Vrij dan goedkoper namelijk.

Voor de zekerheid (als er een storing is of zo) zou je het op zondag 5 januari al kunnen wisselen, maar dat kost je dan ca. € 2,50 (het verschil tussen 1 dag Weekend Vrij en Dal Voordeel) extra.

top thanks

Badge +3

Haha, update!

Ik schreef eerder (in ander topic?) dat ik in december een factuur kreeg voor Dal Voordeel (althans, dat stond erop) waarbij het bedrag was alsof ik nog Weekend Voordeel had. In dat andere topic gaf een moderator al aan dat dit niet ongebruikelijk is, ook al staat het stom.

Nou, dat verschil hebben ze er een maandje later dus gewoon (en terecht) nog even bij gesmokkeld. Hoezo abonnementen vooraf betalen?” :sweat_smile:

Blijft vreemd, want voor de wijziging (die was op 07-12-2019) kreeg ik wél meteen keurig een tussentijdse factuur van € 0,17

Maakt mij niet uit (het was een test en in dit geval liever zo dan tussentijdse facturen) maar als het om grotere bedragen gaat word je dus misschien een maand later onaangenaam verrast (ook al weet je dat je ze toch ooit moet betalen).

Reputatie 2

Dit is ook netjes aangeven ik had weekend vrij ns flex die hebt 9 februari gewijzigd naar weekendvoordeel 3,10 krijg in netjes terug 0,17 cent betalen geen probleem want mijn afgelopen maan 12-1. Tm 11-2 en nu weer de nieuwe maand ingegaan en kreeg ik netjes dat 2,00 voor moet betalen dit klopt ook  nu gisteren de factuur gekregen voor de afgelopen maand en het bedrag klopt ook alleen wat ik niet snap wat bedoeld ze met gedeeltelijk betaald kunnen jullie hier meer info over geven 

Badge +3

Vermoedelijk heeft de NS de incasso aangeboden bij je bank, en heeft je bank alvast goedkeuring gegeven (wegens voldoende saldo e.d.).

Bij je toekomstige incasso’s zal deze dan klaar staan (als reservering) voor bijv. de 13e.

Zodra het bedrag bij je overzicht Af/Bij staat en de NS het ontvangen heeft (afhankelijk van je bank kan dat ook nog een dag duren) zal er staan dat hij Betaald is.

Niets bijzonders dus, maar wellicht was “wordt verwerkt” of “in behandeling” een betere omschrijving geweest.

Reputatie 2

Oke 

Nog even ter info.

Begin januari heb ik mijn abonnement gewijzigd van Weekend Vrij 2de klas naar 1ste klas in de hoop dat hierdoor het abonnement een euro goedkoper ging worden. Dit is niet gebeurd.

Dan maar contact opgenomen met NS via Messenger. Ik kreeg de euro voor januari terug, met het vreselijke woord “coulance”. Op mijn vraag werd dit ook toegepast op de volgende periode. Voor de periode februari - maart heb ik nog wel de prijs van 2019 betaald.

@Tochjo, als het hetzelfde voorhebt kan je het dus best voor heel 2020 vragen.

Op zaterdag heb ik om 19u30 mijn abonnement gewijzigd in Flex Basis. Ongeveer een 3 kwartier laten (na een bevestiging van de wijziging) heb ik nog een korte rit gemaakt. Zoals je kan zien, werd hier de prijs voor deze rit aangerekend, zonder terugwerkende kracht op de ritten voor de wijziging. Zoals een moderator dus gezegd heeft, worden de voorwaarden terug gevolgd. :grinning:

Badge +3

Blijft de vraag nog wat je aan abonnementskosten gaat betalen voor op de dag van de wijziging?

Ik neem aan bij een downgrade gewoon die dag nog je bestaande abonnement (dus je Flex Basis gaat qua abonnementskosten effectief de volgend dag pas in, zeker als je de dag van de wijziging nog gereisd hebt op je abonnement)…

En bij een upgrade het duurdere abonnement (dus ingaand per direct voor de hele dag, maar dan ook voor alle reizen op die dag)?

Of is het systeem zo slim dat als ik op een ochtend mijn been breek en wissel naar Flex Basis, je een kleine €20 bespaart als je bijv. Altijd Vrij 1e klas hebt (mits je die dag inderdaad niet gaat reizen)?

Reputatie 2

een vraagje ik wil mij ns flex factuurdatum op 1 ste hebben moet ik dan dat product stop zetten en dan op nieuw weer laten activeren ?

Goede vraag, Andyret2

Hier zijn meerdere topics  over geweest, bijvoorbeeld deze

Een goede optie is om NS Flex op een nieuwe (of andere) kaart aanvragen en je huidige op “Basis” zetten, zodat je geen dubbele kosten hebt. Misschien dat andere users nog andere tips hebben?

Badge +3

Bij Flex aanvragen (ingangsdatum 1e) op een andere kaart moet je dat wel doen met een ander e-mail adres. Je krijgt dan ook een nieuwe Mijn NS account.

Vraag je de tweede kaart aan op je huidige account dan blijft de factuurdatum volgens mij hetzelfde. Ik kreeg gisteren namelijk één factuur voor 2 kaarten.

Een abonnementswissel per de 1e van de maand heeft geen invloed op je factuurdatum, maar dat wist je waarschijnlijk al vanuit eerder in dit topic.

Reputatie 2

Bij Flex aanvragen (ingangsdatum 1e) op een andere kaart moet je dat wel doen met een ander e-mail adres. Je krijgt dan ook een nieuwe Mijn NS account.

Vraag je de tweede kaart aan op je huidige account dan blijft de factuurdatum volgens mij hetzelfde. Ik kreeg gisteren namelijk één factuur voor 2 kaarten.

Een abonnementswissel per de 1e van de maand heeft geen invloed op je factuurdatum, maar dat wist je waarschijnlijk al vanuit eerder in dit topic.

hij bij is het gelukt ik hebt mij abonnement stop gezet op de huidige kaart en kon sinds vandaag aanvragen en gaat eerste maand in ik hebt hier bevestiging mail van gehad

Reputatie 7
Badge +3

@Andyret2de factuurdatum zal de datum zijn waarop je het abonnement aanvraagt. Dat is bij jou niet op de ingangsdatum van 1 september maar vandaag.

Reputatie 7
Badge +3

Zo te zien zijn ze er nog steeds niet uit of de klant met je of met u aangesproken moet worden :slight_smile:

Vind deze zin ook een beetje raar eerlijk gezegd: “Proef de vrijheid van NS Flex en activeer deze daarna bij een NS kaartautomaat.” Hoe kun je nou van die vrijheid proeven zonder het geactiveerd te hebben? :thinking:

Reageer