beantwoord

Nieuwe factuurdatum bij wijziging NS Flex?


Beste moderatoren,

Er zijn recent 2, in mijn ogen, belangrijke wijzigingen gebeurd voor NS Flex:
- alle ritten op de dag van wijziging worden aangerekend aan het nieuwe kortingstarief.
Ga je op een zaterdag een paar rondjes Nederland doen met Flex Weekend Vrij, maar wijzig je om 23u59 je abonnement in NS Flex zonder abonnement, dan worden alle ritten afgerekend zonder korting (of dat maak ik toch uit uit enkele topics op het forum);
- bij een wijziging wordt de factuurdatum ook aangepast.

Dit laatste heb ik proefondervindelijk vastgesteld.

Ik heb op 28 juli mijn abonnement aangepast van Weekend Vrij naar Flex zonder abonnement.

Mijn oude factuurdatum was altijd rond de 15de. Nu is het opeens rond de 28ste??ūü§ĒūüėíūüėĪūüėĶ




In plaats van rond de 15de krijg ik bovenstaand bedrag dus pas over een maand terug.

Nu geef ik volmondig toe dat ik niet elke mail van de NS uitgebreid lees, maar dit had in een aparte mail naar alle Flex gebruikers mogen rondgestuurd worden.

Is dit gebeurt en heb ik deze mail over het hoofd gezien? Of vindt NS de wijzigingen geen mail waard?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 26 september 2019, 21:32

Ik heb inmiddels een reactie gekregen van de verantwoordelijke afdeling binnen NS. Zij geven aan dat de wijziging wordt doorgevoerd om middernacht voorafgaand aan de wijziging. Dat betekent dat een wijziging doorgevoerd op zondag 29 september om 13:00 geld voor de hele dag. Daarmee doel ik op de betaling van het abonnement, niet op de reiskosten. De gevolgen van de abonnementswijziging voor de kosten die een reiziger (wel of niet) betaalt voor de reis wordt met een marge van 15 minuten na het aanvragen van de wijziging binnen de factuur verwerkt. Dat betekent dat reizen gemaakt vanaf 13:15, in hetzelfde voorbeeld, volgens het nieuwe abonnement zijn. De reizen daarvoor zijn volgens het oude abonnement. Ik hoop hiermee toch duidelijkheid te hebben verschaft aan de reizigers binnen dit topic, en met name natuurlijk voor gekke_henkie.
Bekijk origineel

189 reacties

Badge +3

Haha, update!

Ik schreef eerder (in ander topic?) dat ik in december een factuur kreeg voor Dal Voordeel (althans, dat stond erop) waarbij het bedrag was alsof ik nog Weekend Voordeel had. In dat andere topic gaf een moderator al aan dat dit niet ongebruikelijk is, ook al staat het stom.

Nou, dat verschil hebben ze er een maandje later dus gewoon (en terecht) nog even bij gesmokkeld. Hoezo abonnementen vooraf betalen?‚Ä̬†:sweat_smile:

Blijft vreemd, want voor de wijziging (die was op 07-12-2019) kreeg ik w√©l meteen keurig een tussentijdse factuur van ‚ā¨ 0,17

Maakt mij niet uit (het was een test en in dit geval liever zo dan tussentijdse facturen) maar als het om grotere bedragen gaat word je dus misschien een maand later onaangenaam verrast (ook al weet je dat je ze toch ooit moet betalen).

 

Reputatie 1

Gewoon de eerste dag dat je Dal Vrij nodig hebt de wijziging doen in Mijn NS (bijvoorbeeld op maandagochtend 6 januari).

Dan heb je namelijk geen kosten voor eerdere dagen dat je het abonnement toch niet gebruikt. Op 4 en 5 januari is je huidige Weekend Vrij dan goedkoper namelijk.

Voor de zekerheid (als er een storing is of zo) zou je het op zondag¬†5 januari al kunnen wisselen, maar dat kost je dan ca. ‚ā¨ 2,50 (het verschil tussen 1 dag Weekend Vrij en Dal Voordeel) extra.


top thanks

Badge +3

Gewoon de eerste dag dat je Dal Vrij nodig hebt de wijziging doen in Mijn NS (bijvoorbeeld op maandagochtend 6 januari).

Dan heb je namelijk geen kosten voor eerdere dagen dat je het abonnement toch niet gebruikt. Op 4 en 5 januari is je huidige Weekend Vrij goedkoper namelijk.

Voor de zekerheid (als er een storing is of zo) zou je het op zondag¬†5 januari al kunnen wisselen, maar dat kost je dan ca. ‚ā¨ 2,50 (het verschil tussen 1 dag Weekend Vrij en Dal Vrij) extra.

Reputatie 1

Als je laatste wijziging op 5 december was kan je per 5 januari weer wijzigen, maar aan de factuur te zien heb je al (veel) langer Weekend Vrij dus ben je vrij om nog eerder te wijzigen als je dat zou willen.

In Mijn NS wordt vanzelf aangegeven als een wijziging niet mogelijk is omdat de vorige wijziging minder dan een maand geleden was.

Voor je vaste maandelijkse factuurdatum (de 12e) maakt dat verder niets uit. Je krijgt bij een wijziging midden in een periode gewoon een tussentijdse factuur voor kosten (of teruggave) t/m de 11e van de volgende maand.

Dus als je nu Weekend Vrij hebt en 6 januari (weer) aan het werk gaat en iets anders wilt, dan zet je het op 5 (of vroeg op 6 januari) gewoon om. Een wisseling is binnen een uur actief.

En als je helemaal geen facturen voor Weekend Vrij meer wilt dan zet je het om naar Flex Basis op de maandag (of dinsdag, woensdag...) ná het laatste weekend waarop je gereisd hebt met Weekend Vrij. Als je het dus in het weekend van 11/12 januari niet meer nodig hebt dan doe je dat uiterlijk de 10e, maar eerder die week mag ook want je hebt doordeweeks toch geen korting.


thx voor de uitlegt kan ook op de 10 jan wisseling of is toch verstandig op 6januari wijzigen  abbonnement upgrade naar dal vrij of zal gewoon week van voren wat jij aangeeft bij tijdig wel helder uitlegt

Badge +3

Als je laatste wijziging op 5 december was kan je per 5 januari weer wijzigen, maar aan de factuur te zien heb je al (veel) langer Weekend Vrij dus ben je vrij om nog eerder te wijzigen als je dat zou willen.

In Mijn NS wordt vanzelf aangegeven als een wijziging niet mogelijk is omdat de vorige wijziging minder dan een maand geleden was.

Voor je vaste maandelijkse factuurdatum (de 12e) maakt dat verder niets uit. Je krijgt bij een wijziging midden in een periode gewoon een tussentijdse factuur voor kosten (of teruggave) t/m de 11e van de volgende maand.

Dus als je nu Weekend Vrij hebt en 6 januari (weer) aan het werk gaat en iets anders wilt, dan zet je het op 5 (of vroeg op 6 januari) gewoon om. Een wisseling is binnen een uur actief.

En als je helemaal geen facturen voor Weekend Vrij meer wilt dan zet je het om naar Flex Basis op de maandag (of dinsdag, woensdag...) ná het laatste weekend waarop je gereisd hebt met Weekend Vrij. Als je het dus in het weekend van 11/12 januari niet meer nodig hebt dan doe je dat uiterlijk de 10e, maar eerder die week mag ook want je hebt doordeweeks toch geen korting.

Reputatie 1

@Robert B dit is normale kosten van abonnement stel dat upgrade is dat beste op 11 januari toen dat nog op de volgende factuur periode want als week uit reken zal pas rond 5 januari kunnen wijzigen maar volgens mij kent ook op 11 januari want ik krijg meestal de 12 factuur binnen wat is dan beste om wijzigen door voeren ? 

Volgens mij gaat het inderdaad over transactiecorrecties. Oftewel uitgevoerd door de Klantenservice, ofwel door afwijkingen in de gemaakte transacties. De compensatie van abonnementskosten valt niet onder die noemer. Zo interpreteer ik het in ieder geval. :sweat_smile:

Badge +3

Haha goede zet om wegens de Treinpakkers een maandje of twee geen 1e klas te houden!

Rare melding die over correcties (neem aan dat daar correctietarieven voor reizen mee bedoeld wordt), want als je een kaart niet gebruikt hebt (lastig ook om in de toekomst te reizen) zijn die er inderdaad niet.

Laat maar weten wanneer de goede sint die ‚ā¨ 2,40 overgemaakt heeft.¬†:rofl:

Ik heb gisteren mijn Weekend Vrij gewijzigd naar 2de klas. Waarom betalen als ik via Spoordeelweken 6 gratis upgrades krijg. 

Maar dat van "geen correcties" moet dus nog teruggetrokken worden.

 

Reputatie 1

Oke, dat is mooi. Mijn laatste wijziging was op 25 oktober en daarvoor heb ik ‚ā¨ 0,17 (voor √©√©n dag Dal Voordeel) betaald via een tussentijdse factuur.

Had op mijn reguliere maandfactuur (26 oktober) ‚ā¨5 verwacht, plus eventueel de reizen van de 25e, maar die kwam dus een maand later pas, ook al stond in Mijn NS het bedrag lopende periode al lang weer op 0.

Omdat abonnementskosten vooruit betaald zouden moeten worden denk ik dat het (net als bij jou) eenmalig is.

Ja ik zie inderdaad als gewoon op 12 december inderdaad normaal prijs abbonnement betaald 32 euro zie dan op factuur terug straks

Badge +3

Oke, dat is mooi. Mijn laatste wijziging was op 25 oktober en daarvoor heb ik ‚ā¨ 0,17 (voor √©√©n dag Dal Voordeel) betaald via een tussentijdse factuur.

Had op mijn reguliere maandfactuur (26 oktober) ‚ā¨5 verwacht, plus eventueel de reizen van de 25e, maar die kwam dus een maand later pas, ook al stond in Mijn NS het bedrag lopende periode al lang weer op 0.

Omdat abonnementskosten vooruit betaald zouden moeten worden denk ik dat het (net als bij jou) eenmalig is.

Reputatie 1

Ja, zo kreeg ik hem 26 november ook ineens! Abonnementskosten dus niet vooruit hoeven betalen (behalve die ene dag ‚ā¨ 0,17 voor 25-10 die ik al noemde, en meteen een factuur voor kreeg). Of is dit eenmalig?

Zou wel jammer zijn als ze die tussentijdse facturen alweer afgeschaft hebben. Dan moet jij¬†dus toch een maand wachten op je ‚ā¨35.¬†:thinking:

 

Ja ik moet even afwachten wanneer heb jij gewijzigd op 26 november of 25 want ik hebt weekendvrij aangepast zonder korting dus 32 ik ben benieuwd even afwachten tot 11 december 

Ik heb wel tussentijd 3,00 terug gehad 

Reputatie 1

Ja, zo kreeg ik hem 26 november ook ineens! Abonnementskosten dus niet vooruit hoeven betalen (behalve die ene dag ‚ā¨ 0,17 voor 25-10 die ik al noemde, en meteen een factuur voor kreeg). Of is dit eenmalig?

Zou wel jammer zijn als ze die tussentijdse facturen alweer afgeschaft hebben. Dan moet jij¬†dus toch een maand wachten op je ‚ā¨35.¬†:thinking:

 

Ja ik moet even afwachten wanneer heb jij gewijzigd op 26 november of 25 want ik hebt weekendvrij aangepast zonder korting dus 32 ik ben benieuwd even afwachten tot 11 december 

Badge +3

Ja, zo kreeg ik hem 26 november ook ineens! Abonnementskosten dus niet vooruit hoeven betalen (behalve die ene dag ‚ā¨ 0,17 voor 25-10 die ik al noemde, en meteen een factuur voor kreeg). Of is dit eenmalig?

Zou wel jammer zijn als ze die tussentijdse facturen alweer afgeschaft hebben. Dan moet jij¬†dus toch een maand wachten op je ‚ā¨35.¬†:thinking:

Reputatie 1

@Robert B je hebt inderdaad gelijk gehad wel duur grapje inderdaad op eerste factuur periode abbonneent upgrade ik denk dat ik voor de 11 dat maar gaat doen dan ben wel iets goedkoper uit ik heb vandaag stop gezet en ik zie dan ook gelijk in mijn ns dat -35,00 euro terug krijg op volgende factuur op aankomende 11 december dus ik laat hem dan op rond 1 of 5 januari in gang misschien ben dan iets voordelige dan betaal ik misschien niet volledige 2 maanden 

 

Reputatie 1

Ik heb op 25 okt Dal Voordeel aangezet en kreeg keurig een factuur voor ‚ā¨ 0,17 (√©√©n dag) en die is op 31 okt ge√Įncasseerd.

De normale maandfactuur die een dag later zou moeten volgen¬†met o.a. ‚ā¨ 5,00¬†aan abonnementskosten (vooruit te betalen, toch?) heb ik na een week nog steeds niet, terwijl in Mijn NS gewoon ‚ā¨ 0,00 staat aan abonnementskosten.

We wachten af, is geen wereldbedrag dus mag ook mee met de factuur van 26 nov... :kissing_smiling_eyes:

Robert ik ga mij ns flex volgende week weer van vrij naar basic op 12 of 23 november november kijken of 2 maand vooruit heb betaald kijken of tegoed terug krijg of volledige bedrag als ik op eerste dag van Nieuwe factuurperiode aanpas kijken wat gebeurd 

Badge +3

Ik heb op 25 okt Dal Voordeel aangezet en kreeg keurig een factuur voor ‚ā¨ 0,17 (√©√©n dag) en die is op 31 okt ge√Įncasseerd.

De normale maandfactuur die een dag later zou moeten volgen¬†met o.a. ‚ā¨ 5,00¬†aan abonnementskosten (vooruit te betalen, toch?) heb ik na een week nog steeds niet, terwijl in Mijn NS gewoon ‚ā¨ 0,00 staat aan abonnementskosten.

We wachten af, is geen wereldbedrag dus mag ook mee met de factuur van 26 nov... :kissing_smiling_eyes:

Ik heb helaas de afgelopen tijd weer een aantal afwijkende factuurdata gezien. Vooralsnog krijg ik niet helder waarom dit gebeurt maar vaak ligt de oorzaak binnen onze systemen. Dat is niet goed te praten en er wordt gewerkt om fouten zoveel mogelijk uit te sluiten. Wanneer er desondanks wel fouten optreden zullen we proberen de facturen voor publicatie en afschrijving tegen te houden en de fout eerst te corrigeren. Vooralsnog is dat helaas alles wat ik kan achterhalen aan informatie. Desondanks hoop ik dat jullie hiermee uit de voeten kunnen. 

Reputatie 1

ik heb nog geen tussentijd factuur gekregen ik denk dat ik volgende maand dat hebt dat weekendvrj volle mep moet betalen want heb naar duurde abbonnement gewijzigd

Reputatie 7
Badge +3

Ah, jij hebt deze maand ook al 2 facturen, zowel op de 15e en de 17e, net als ik.

De 15e reiskosten en de 17e abonnementskosten.

 

@Robert B,

 

Ik vind het zo ook beter. Als er geen storing is, betaal ik maximum 38 euro voor een maand Flex Weekend Vrij eerste klas. 

 

Maar ik ben dit topic begonnen omdat ik, zo bleek achteraf, door een storing een nieuwe factuurdatum kreeg. Dit werd ondertussen teruggedraaid.

 

En met de vraag of de Flexgebruikers nog gingen ge√Įnformeerd worden over de wijzigingen m.b.t. Flex.

 

Uit wat er tot nu toe werd geschreven in dit topic blijkt dat de NS geen plannen heeft om de gebruikers te informeren. Ze laten de klanten liever individueel contact opnemen met de klanteNService. Die draaien blijkbaar toch maar met hun vingers, waardoor wat extra vragen over Flex worden toegejuicht. Of die conclusie trek ik toch. ūü§Ē

Badge +3

@gekke_henkie als ik het zo zie is het allemaal redelijk logisch.

Je gebruikelijke facturen komen keurig de 15/16/17e.

Maar bij tussentijdse wijzigingen krijg je óf een creditfatuur (zoals 30 juli) óf een factuur voor een deel van de maand tot aan volgende reguliere maandfactuur (20 september).

Die van 15 oktober (zonder abonnementskosten) hebben ze dus 17 oktober alsnog even recht getrokken. Dat zou er inderdaad maar eentje moeten zijn, als er geen storing geweest was.

Eerder dit jaar werden tussentijdse wisselingen (zie bij jou in maart) via de volgende maandfactuur verrekend.

Zoals het nu is vind ik eerlijker eigenlijk. Jijzelf krijgt eerder je geld terug (2 aug op je IBAN), en NS eerder hun geld bij wisselen naar duurder abonnement in een lopende maand, dus geen dure verrassingen bij de volgende maandfactuur (betalen voor tot bijna 2 maanden).

Dat akkefietje van 15 en 17 oktober (‚Äúoh ja deze waren we nog vergeten‚ÄĚ) komt hopelijk niet vaker voor.

 

Ik kan dit ook niet verklaren. Het blijft een automatisch systeem die deze facturen aanmaakt.

 

JongeNS,  :grinning:

Dit kan echt niet hoor zo’n antwoord. Hier dient echt wat aan gedaan te worden en feitelijk dient dit eerst opgelost te zijn, alvorens uberhaupt facturen uit te sturen.

Bedenk wel dat wat hier actief op het forum reageert maar een zeer beperkte groep is en dat er dus ook een grote groep is die maar lijdzaam toezien wat NS nu weer allemaal uitspookt en als je dan na

3 maanden eindelijk een goede factuur krijgt die dan natuurlijk vrij hoog en onverwacht is, is het gevolg een incassoterugboeking en krijg je gelijk dreigbrieven. Gaat lekker zo.  

 De ict-problemen die door NS telkenmale over de reiziger heen gestort worden, beginnen zo langzamerhand oneindig te worden.

En we gaan gewoon door met de problemen te vergroten door ook maar NS Flex voor kids in te voeren.

 

Schande!

Spijtig genoeg krijg ik een failure notification wanneer ik mijn NS op de laptop probeer te openen. Bericht dus maar in twee keer opgesteld.

 

Ik heb gisteren ook een nieuwe factuur gekregen. Nu wel met een bedrag en de specificatie van de geldigheidsperiode van het abonnement. Ik was ergens aan het hopen dat@Jouke NS er voor had gezorgd dat ik door mijn bijdragen aan het forum een maand niet moest betalen. :relieved: Niet dus. :tired_face: 

Maar zoals je kan zien is er geen staat te maken op wanneer ik een factuur mag verwachten. Toch loterijfacturen?

En is het gelet op de vele meldingen niet eens tijd om de Flexgebruikers te informeren dat een en ander niet gaat zoals het hoort?

 

Reputatie 3

Dat systeem stuurde mij een jaar lang maandelijks een factuur voor reis- en abonnementskosten. September vorig jaar kwam daarnaast nog een creditfactuur voor het opgezegde klassieke abonnement.

Deze maand, oktober 2019, heb ik al drie facturen gekregen: een creditfactuur vanwege aanpassing van het abonnement, een factuur voor reiskosten en een factuur voor abonnementskosten. Dat komt niet heel professioneel over.  

Reageer