beantwoord

Nieuwe factuurdatum bij wijziging NS Flex?


Beste moderatoren,

Er zijn recent 2, in mijn ogen, belangrijke wijzigingen gebeurd voor NS Flex:
- alle ritten op de dag van wijziging worden aangerekend aan het nieuwe kortingstarief.
Ga je op een zaterdag een paar rondjes Nederland doen met Flex Weekend Vrij, maar wijzig je om 23u59 je abonnement in NS Flex zonder abonnement, dan worden alle ritten afgerekend zonder korting (of dat maak ik toch uit uit enkele topics op het forum);
- bij een wijziging wordt de factuurdatum ook aangepast.

Dit laatste heb ik proefondervindelijk vastgesteld.

Ik heb op 28 juli mijn abonnement aangepast van Weekend Vrij naar Flex zonder abonnement.

Mijn oude factuurdatum was altijd rond de 15de. Nu is het opeens rond de 28ste??🤔😒😱😵




In plaats van rond de 15de krijg ik bovenstaand bedrag dus pas over een maand terug.

Nu geef ik volmondig toe dat ik niet elke mail van de NS uitgebreid lees, maar dit had in een aparte mail naar alle Flex gebruikers mogen rondgestuurd worden.

Is dit gebeurt en heb ik deze mail over het hoofd gezien? Of vindt NS de wijzigingen geen mail waard?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 26 september 2019, 21:32

Ik heb inmiddels een reactie gekregen van de verantwoordelijke afdeling binnen NS. Zij geven aan dat de wijziging wordt doorgevoerd om middernacht voorafgaand aan de wijziging. Dat betekent dat een wijziging doorgevoerd op zondag 29 september om 13:00 geld voor de hele dag. Daarmee doel ik op de betaling van het abonnement, niet op de reiskosten. De gevolgen van de abonnementswijziging voor de kosten die een reiziger (wel of niet) betaalt voor de reis wordt met een marge van 15 minuten na het aanvragen van de wijziging binnen de factuur verwerkt. Dat betekent dat reizen gemaakt vanaf 13:15, in hetzelfde voorbeeld, volgens het nieuwe abonnement zijn. De reizen daarvoor zijn volgens het oude abonnement. Ik hoop hiermee toch duidelijkheid te hebben verschaft aan de reizigers binnen dit topic, en met name natuurlijk voor gekke_henkie.
Bekijk origineel

175 reacties

Reputatie 1

@Robert B je hebt inderdaad gelijk gehad wel duur grapje inderdaad op eerste factuur periode abbonneent upgrade ik denk dat ik voor de 11 dat maar gaat doen dan ben wel iets goedkoper uit ik heb vandaag stop gezet en ik zie dan ook gelijk in mijn ns dat -35,00 euro terug krijg op volgende factuur op aankomende 11 december dus ik laat hem dan op rond 1 of 5 januari in gang misschien ben dan iets voordelige dan betaal ik misschien niet volledige 2 maanden 

 

Reputatie 1

Ik heb op 25 okt Dal Voordeel aangezet en kreeg keurig een factuur voor € 0,17 (één dag) en die is op 31 okt geïncasseerd.

De normale maandfactuur die een dag later zou moeten volgen met o.a. € 5,00 aan abonnementskosten (vooruit te betalen, toch?) heb ik na een week nog steeds niet, terwijl in Mijn NS gewoon € 0,00 staat aan abonnementskosten.

We wachten af, is geen wereldbedrag dus mag ook mee met de factuur van 26 nov... :kissing_smiling_eyes:

Robert ik ga mij ns flex volgende week weer van vrij naar basic op 12 of 23 november november kijken of 2 maand vooruit heb betaald kijken of tegoed terug krijg of volledige bedrag als ik op eerste dag van Nieuwe factuurperiode aanpas kijken wat gebeurd 

Badge +3

Ik heb op 25 okt Dal Voordeel aangezet en kreeg keurig een factuur voor € 0,17 (één dag) en die is op 31 okt geïncasseerd.

De normale maandfactuur die een dag later zou moeten volgen met o.a. € 5,00 aan abonnementskosten (vooruit te betalen, toch?) heb ik na een week nog steeds niet, terwijl in Mijn NS gewoon € 0,00 staat aan abonnementskosten.

We wachten af, is geen wereldbedrag dus mag ook mee met de factuur van 26 nov... :kissing_smiling_eyes:

Ik heb helaas de afgelopen tijd weer een aantal afwijkende factuurdata gezien. Vooralsnog krijg ik niet helder waarom dit gebeurt maar vaak ligt de oorzaak binnen onze systemen. Dat is niet goed te praten en er wordt gewerkt om fouten zoveel mogelijk uit te sluiten. Wanneer er desondanks wel fouten optreden zullen we proberen de facturen voor publicatie en afschrijving tegen te houden en de fout eerst te corrigeren. Vooralsnog is dat helaas alles wat ik kan achterhalen aan informatie. Desondanks hoop ik dat jullie hiermee uit de voeten kunnen. 

Reputatie 1

ik heb nog geen tussentijd factuur gekregen ik denk dat ik volgende maand dat hebt dat weekendvrj volle mep moet betalen want heb naar duurde abbonnement gewijzigd

Reputatie 7
Badge +3

Ah, jij hebt deze maand ook al 2 facturen, zowel op de 15e en de 17e, net als ik.

De 15e reiskosten en de 17e abonnementskosten.

 

@Robert B,

 

Ik vind het zo ook beter. Als er geen storing is, betaal ik maximum 38 euro voor een maand Flex Weekend Vrij eerste klas. 

 

Maar ik ben dit topic begonnen omdat ik, zo bleek achteraf, door een storing een nieuwe factuurdatum kreeg. Dit werd ondertussen teruggedraaid.

 

En met de vraag of de Flexgebruikers nog gingen geïnformeerd worden over de wijzigingen m.b.t. Flex.

 

Uit wat er tot nu toe werd geschreven in dit topic blijkt dat de NS geen plannen heeft om de gebruikers te informeren. Ze laten de klanten liever individueel contact opnemen met de klanteNService. Die draaien blijkbaar toch maar met hun vingers, waardoor wat extra vragen over Flex worden toegejuicht. Of die conclusie trek ik toch. 🤔

Badge +3

@gekke_henkie als ik het zo zie is het allemaal redelijk logisch.

Je  gebruikelijke facturen komen keurig de 15/16/17e.

Maar bij tussentijdse wijzigingen krijg je óf een creditfatuur (zoals 30 juli) óf een factuur voor een deel van de maand tot aan volgende reguliere maandfactuur (20 september).

Die van 15 oktober (zonder abonnementskosten) hebben ze dus 17 oktober alsnog even recht getrokken. Dat zou er inderdaad maar eentje moeten zijn, als er geen storing geweest was.

Eerder dit jaar werden tussentijdse wisselingen (zie bij jou in maart) via de volgende maandfactuur verrekend.

Zoals het nu is vind ik eerlijker eigenlijk. Jijzelf krijgt eerder je geld terug (2 aug op je IBAN), en NS eerder hun geld bij wisselen naar duurder abonnement in een lopende maand, dus geen dure verrassingen bij de volgende maandfactuur (betalen voor tot bijna 2 maanden).

Dat akkefietje van 15 en 17 oktober (“oh ja deze waren we nog vergeten”) komt hopelijk niet vaker voor.

 

Reputatie 4

Ik kan dit ook niet verklaren. Het blijft een automatisch systeem die deze facturen aanmaakt.

 

JongeNS,  :grinning:

Dit kan echt niet hoor zo’n antwoord. Hier dient echt wat aan gedaan te worden en feitelijk dient dit eerst opgelost te zijn, alvorens uberhaupt facturen uit te sturen.

Bedenk wel dat wat hier actief op het forum reageert maar een zeer beperkte groep is en dat er dus ook een grote groep is die maar lijdzaam toezien wat NS nu weer allemaal uitspookt en als je dan na

3 maanden eindelijk een goede factuur krijgt die dan natuurlijk vrij hoog en onverwacht is, is het gevolg een incassoterugboeking en krijg je gelijk dreigbrieven. Gaat lekker zo.  

 De ict-problemen die door NS telkenmale over de reiziger heen gestort worden, beginnen zo langzamerhand oneindig te worden.

En we gaan gewoon door met de problemen te vergroten door ook maar NS Flex voor kids in te voeren.

 

Schande!

Spijtig genoeg krijg ik een failure notification wanneer ik mijn NS op de laptop probeer te openen. Bericht dus maar in twee keer opgesteld.

 

Ik heb gisteren ook een nieuwe factuur gekregen. Nu wel met een bedrag en de specificatie van de geldigheidsperiode van het abonnement. Ik was ergens aan het hopen dat@Jouke NS er voor had gezorgd dat ik door mijn bijdragen aan het forum een maand niet moest betalen. :relieved: Niet dus. :tired_face: 

Maar zoals je kan zien is er geen staat te maken op wanneer ik een factuur mag verwachten. Toch loterijfacturen?

En is het gelet op de vele meldingen niet eens tijd om de Flexgebruikers te informeren dat een en ander niet gaat zoals het hoort?

 

Reputatie 3

Dat systeem stuurde mij een jaar lang maandelijks een factuur voor reis- en abonnementskosten. September vorig jaar kwam daarnaast nog een creditfactuur voor het opgezegde klassieke abonnement.

Deze maand, oktober 2019, heb ik al drie facturen gekregen: een creditfactuur vanwege aanpassing van het abonnement, een factuur voor reiskosten en een factuur voor abonnementskosten. Dat komt niet heel professioneel over.  

Ik kan dit ook niet verklaren. Het blijft een automatisch systeem die deze facturen aanmaakt.

Badge +3

Inderdaad, geen peil op te trekken. Zie ook dit topic (reactie 2 en 3) over hoe het per moment (of van persoon tot persoon) kan verschillen.

Reputatie 7
Badge +3

Die normale maandfactuur met reiskosten had ik dus zoals gemeld eergisteren al, nu staat er op pagina 2:  “In deze factuurperiode is deze kaart niet gebruikt. Ook zijn er voor deze kaart geen correcties te verrekenen.”

Alles bij elkaar genomen (mijn eigen ervaring plus die ik van anderen hier lees) vind ik het erg rommelig aan toe gaan met NS Flex. 

Badge +3

Ga er maar vanuit dat het om een soortgelijke storing gaat als in augustus.

Overigens ook bij geen reiskosten zou dat op je normale maandfactuur moeten staan (pagina 2), althans zo staat het bij mij op de (nul)facturen van 9 augustus en 9 september voor een van mijn kaarten.

In deze factuurperiode is deze kaart niet gebruikt. Ook zijn er voor deze kaart geen correcties te verrekenen.

Reputatie 7
Badge +3

Dacht ik dat ik met de factuur van 2 dagen geleden waarop de reiskosten van september stonden en geen abonnementskosten omdat ik mijn Dal Voordeel eind september heb stopgezet, voor deze maand klaar te zijn, ontvang ik vandaag weer een factuur, van €0 voor Flex zonder abonnement.

Kon dat niet gewoon op dezelfde factuur als de reiskosten?  In augustus waren er ook aparte facturen voor reiskosten en abonnementskosten, maar daarvan werd gezegd dat het een storing was. Nu ook weer een storing? In september had ik maar 1 factuur, alleen voor abonnementskosten maar had toen  geen reiskosten dus ook geen factuur daarvoor.

 

Reputatie 1

Inmiddels zijn bij iemand anders de abonnementskosten geïncasseerd via een aparte factuur. Bron

Nee nog niet

Badge +3

Inmiddels zijn bij iemand anders de abonnementskosten geïncasseerd via een aparte factuur. Bron

Badge +3

Als het om Weekend Vrij €32/€38 zonder korting doordeweeks gaat zou die 2e regel moeten zijn Vol tarief buiten het weekend (dus spits én dal).

Lekker goedkoop maandje. En je hebt nu wel Flex Weekend Vrij? Ik geef het op om het te begrijpen. 

Inderdaad. De abonnementsgelden tot 14/10/2019 werden betaald. Voor 14 november staat er wel een bedrag van 38 euro klaar. Maar voorlopig reis ik dus gratis.

 

Ik heb het al eerder gedacht, maar tegen dit tempo ga ik meer uitgeven aan de koffie bij de diverse AH to go’s dan aan mijn treinreizen in Nederland. :laughing::rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Lekker goedkoop maandje. En je hebt nu wel Flex Weekend Vrij? Ik geef het op om het te begrijpen. 

 

Maar mijn factuur, vandaag ontvangen, klopt. Alleen de reiskosten van 21 september toen ik nog wel Dal Voordeel had staan daarop. De €5 abonnementskosten die maar bleven staan bij “Kosten deze periode” staan er niet op, zoals ik ook wel verwacht had. 

 

Badge +3

Oh haha, ze zijn de abonnementskosten weer vergeten dus (het kopje NS Flex Weekend Vrij dat direct na je kaartnummer zou moeten volgen) :sweat_smile:

Je hebt dus voor € 0,00 gereisd in de weekenden en voor € 0,00 in de spits. Dat geloof ik graag, maar je reizen buiten de spits (voltarief of met 40% korting) vergeten we ook maar even voor het gemak.. :rofl:

Ik wou hier gisteren nog op reageren met na mijn bachelor voor “reizen met de OV-chipkaart, met speciale aandacht voor de situatie in Sloterdijk” heb ik ondertussen een Master in “Doorgronden van NS Flex” nodig. Enig idee wie deze studie voorziet? TLS? Webhelp Groningen. :relaxed:

 

Maar dat was voordat ik vandaag mijn verwachte factuur (voorzien rond 14/10/2019) mocht ontvangen.

 

Op mijn factuur wordt er voor onbeperkt reizen in het weekend 0,00 euro aangerekend. Er staat ook geen periode bij waarvoor ik deze 0,00 euro moet betalen.

 

Is er weer een storing? Of gaat er iets anders mis?

Bij de factuurspecificatie staan er anders meer dan genoeg reizen waarvoor ik dus niet moet betalen.

Badge +3

Oh ja die eerdere screenshot (mét je Weekend Vrij minus Dal Voordeel) was ik even vergeten.

Waarom je dan nu pas je saldo krijgt (en niet via de eerdere Flex factuur) blijft de vraag. En die -€ 2,00 natuurlijk, of waren ze die vergeten op de andere factuur? :thinking:

Uiteraard zal alles zichzelf wel uitmiddelen en kloppen, maar het kost nogal wat moeite om dat zelf allemaal uit te vogelen. Want waarom dan de €3 voor een abonnement dat je al een maand niet meer hebt?

Reputatie 1

Aan het eind van de rit zal het allemaal wel kloppen, maar het wordt er zo niet echt duidelijker op.

De abonnementskosten volgende factuur staan nu dan wel op €32 ipv de eerder vermelde €30.

 

Intussen heb ik vandaag nog niet mijn verwachte factuur ontvangen, misschien morgen. Maar het overzichtje verwachte kosten geeft nog steeds de €5 voor al het op 29 september opgezegde Dal Voordeel aan.

 

Ja daar ben i ook wel benieuwd naan momo 

Reageer