beantwoord

Nieuwe factuurdatum bij wijziging NS Flex?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Beste moderatoren,

Er zijn recent 2, in mijn ogen, belangrijke wijzigingen gebeurd voor NS Flex:
- alle ritten op de dag van wijziging worden aangerekend aan het nieuwe kortingstarief.
Ga je op een zaterdag een paar rondjes Nederland doen met Flex Weekend Vrij, maar wijzig je om 23u59 je abonnement in NS Flex zonder abonnement, dan worden alle ritten afgerekend zonder korting (of dat maak ik toch uit uit enkele topics op het forum);
- bij een wijziging wordt de factuurdatum ook aangepast.

Dit laatste heb ik proefondervindelijk vastgesteld.

Ik heb op 28 juli mijn abonnement aangepast van Weekend Vrij naar Flex zonder abonnement.

Mijn oude factuurdatum was altijd rond de 15de. Nu is het opeens rond de 28ste??🤔😒😱😵




In plaats van rond de 15de krijg ik bovenstaand bedrag dus pas over een maand terug.

Nu geef ik volmondig toe dat ik niet elke mail van de NS uitgebreid lees, maar dit had in een aparte mail naar alle Flex gebruikers mogen rondgestuurd worden.

Is dit gebeurt en heb ik deze mail over het hoofd gezien? Of vindt NS de wijzigingen geen mail waard?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 26 september 2019, 21:32

Ik heb inmiddels een reactie gekregen van de verantwoordelijke afdeling binnen NS. Zij geven aan dat de wijziging wordt doorgevoerd om middernacht voorafgaand aan de wijziging. Dat betekent dat een wijziging doorgevoerd op zondag 29 september om 13:00 geld voor de hele dag. Daarmee doel ik op de betaling van het abonnement, niet op de reiskosten. De gevolgen van de abonnementswijziging voor de kosten die een reiziger (wel of niet) betaalt voor de reis wordt met een marge van 15 minuten na het aanvragen van de wijziging binnen de factuur verwerkt. Dat betekent dat reizen gemaakt vanaf 13:15, in hetzelfde voorbeeld, volgens het nieuwe abonnement zijn. De reizen daarvoor zijn volgens het oude abonnement. Ik hoop hiermee toch duidelijkheid te hebben verschaft aan de reizigers binnen dit topic, en met name natuurlijk voor gekke_henkie.
Bekijk origineel

216 reacties

Reputatie 3

@Robert B ik hebt mij factuur gekregen inderdaad blijft bij de zelfde datum alleen abonnement datum ns flex kloppen wel van 1-10-20 tot met 31-10 de reiskosten ret gefactureerd tot met 2 oktober het klopt wel 

 

Reputatie 3

Oke, op zich wel logisch dat je bij een nieuw Flex abonnement de eerste maand vooruit betaalt (in jouw geval dus de hele maand september). Dan krijg je in oktober dus een deel van een maand plus de volgende maand erbij.

Maar dan klopt er dus weinig van die melding in de screenshots, wat ik eigenlijk al verwachtte.

 

inderdaad ik wacht even af tot volgende factuur en in november weer opnieuw eigelijk is dat wel vreemd toch als klant bijvoorbeeld begin van de maan dat wil of eind van de maand wegens salaris die gestort krijg kun met andere worden niet wijzigen factuur datum of incasso als je begrijp wat ik bedoeld

Badge +3

Oke, op zich wel logisch dat je bij een nieuw Flex abonnement de eerste maand vooruit betaalt (in jouw geval dus de hele maand september). Dan krijg je in oktober dus een deel van een maand plus de volgende maand erbij.

Maar dan klopt er dus weinig van die melding in de screenshots, wat ik eigenlijk al verwachtte.

Reputatie 3

Dank voor de terugkoppeling.

Even voor de beeldvorming, je kreeg bij het aangaan van een nieuw Flex abonnement op 1 september een factuur voor 1-9 t/m 30-9 dus.

En nu pas op 11 oktober (reguliere/oude factuurdatum) de volgende?


ja klopt hebt even contact met klantenservices via chat en die zij dat ns flex abbonnement 9 is in ging eeste contract afgesloten had dus blij inderdaad bij de zelfde blijkbaar maakt niet uit als definitief stopt hebt gezet en opnieuw aanvraagd de factuurdatum blijft het zelfde

Badge +3

Dank voor de terugkoppeling.

Even voor de beeldvorming, je kreeg bij het aangaan van een nieuw Flex abonnement op 1 september een factuur voor 1-9 t/m 30-9 dus.

En nu pas op 11 oktober (reguliere/oude factuurdatum) de volgende?

Reputatie 3

Nieuws!?

Als bestaande klant krijg je bij wijzigen van Flex nu dit te zien. Het lijkt me een foutje (te mooi om waar te zijn of andersom) maar het zou erg welkom zijn voor velen (andere factuurdatum krijgen).

En Flex bestellen op een willekeurig ander kaartnummer lijkt ook ineens te kunnen? De mededeling over de (nieuwe) factuurdatum staat er ongeacht welke kaart ik selecteer trouwens.

 

Dit is ook nieuws voor mij. Voor zover bekend wordt de facturatiedatum bij NS Flex bepaald bij het allereerste NS Flex contract wat je afsluit. Die facturatiedatum blijft dan gehanteerd voor alle extra NS Flex abonnementen die je toevoegt onder jouw gegevens, evenals nieuwe NS Flex contracten die eventueel later opnieuw worden aangeschaft nadat de oorspronkelijke is stopgezet.

Zo'n jaar geleden is er wel een tijdje geweest dat de facturatiedatum werd gewijzigd bij een wijziging, maar dat was een fout die ook destijds is opgelost.

Ik zal het eens navragen.

 


even terugkoppeling @Robert B hebt toch vermoedelijk gelijk ik had mij contract op nieuw aangesloten op 1 van de maand maar hij blijf toch op 11 van de maand houden dat factuurdatum veranderen dus bij deze niet blijft gewoon het zelfde toen bij eerste keer had afgesloten

Badge +3

Ben benieuwd inderdaad.

Merkte een week of 2 geleden al wel dat ik voor een nieuwe kaart bij een bestaand Mijn NS account één maandfactuur kreeg voor beide kaarten, terwijl de ingangsdatum van Flex op beide kaarten (iets, maar niet veel) verschilt.

Dat is op zich handig, behalve als je de factuur van één kaart als declaratie wilt gebruiken.

 

Nieuws!?

Als bestaande klant krijg je bij wijzigen van Flex nu dit te zien. Het lijkt me een foutje (te mooi om waar te zijn of andersom) maar het zou erg welkom zijn voor velen (andere factuurdatum krijgen).

En Flex bestellen op een willekeurig ander kaartnummer lijkt ook ineens te kunnen? De mededeling over de (nieuwe) factuurdatum staat er ongeacht welke kaart ik selecteer trouwens.

 

Dit is ook nieuws voor mij. Voor zover bekend wordt de facturatiedatum bij NS Flex bepaald bij het allereerste NS Flex contract wat je afsluit. Die facturatiedatum blijft dan gehanteerd voor alle extra NS Flex abonnementen die je toevoegt onder jouw gegevens, evenals nieuwe NS Flex contracten die eventueel later opnieuw worden aangeschaft nadat de oorspronkelijke is stopgezet.

Zo'n jaar geleden is er wel een tijdje geweest dat de facturatiedatum werd gewijzigd bij een wijziging, maar dat was een fout die ook destijds is opgelost.

Ik zal het eens navragen.

 

Reputatie 3

bij mij stond dat ook aangegeven inderdaad op de 1 eerste dan op de huidige kaart en hebt ook een factuur gekregen 1-9 tot met 30-9 dus dus wacht even af tot oktober als toch blijkt te zijn wat jij voorheen hebt gezged dit zelfde blijft dan krijg je inderdaad een seintje dan zal morgen een factuur met voor de volgende maand

Nieuws!?

Als bestaande klant krijg je bij wijzigen van Flex nu dit te zien. Het lijkt me een foutje (te mooi om waar te zijn of andersom) maar het zou erg welkom zijn voor velen (andere factuurdatum krijgen).

En Flex bestellen op een willekeurig ander kaartnummer lijkt ook ineens te kunnen? De mededeling over de (nieuwe) factuurdatum staat er ongeacht welke kaart ik selecteer trouwens.

 

 

Badge +3

Nieuws!?

Als bestaande klant krijg je bij wijzigen van Flex nu dit te zien. Het lijkt me een foutje (te mooi om waar te zijn of andersom) maar het zou erg welkom zijn voor velen (andere factuurdatum krijgen).

En Flex bestellen op een willekeurig ander kaartnummer lijkt ook ineens te kunnen? De mededeling over de (nieuwe) factuurdatum staat er ongeacht welke kaart ik selecteer trouwens.

 

Reputatie 3

@Robert B hebt inderdaag gelijk mijn factuurdatum is zelfde gebleven van tot met 11 september dit betekend dat ik een nieuwe ov-chipkaart moet bestellen om andere factuur datum te krijgen ipv 12 naar 1 eerste van de maand dat ?

Reputatie 3

Je kan een abonnement bestellen en in de toekomst in laten gaan. De factuurdatum zou dat alsnog gelijk moeten lopen met de ingangsdatum van het contract. Hier dus inderdaad de eerste van de maand.

Dit klopt grotendeels, of misschien juist niet?

Ik heb (als test) op 17 juli een nieuwe kaart aangevraagd met Flex en ingangsdatum 24 juli. Dacht daar aparte facturen voor te krijgen maar die komen gewoon erbij op de maandfacturen van de 25e die ik al kreeg voor een andere kaart.

Vandaar de tip om een ander e-mailadres te gebruiken (en dus nieuw klantnummer en Mijn NS account) om het zeker te weten. Als je Flex eerst in zijn geheel stopt en verwijdert dan zou een nieuwe bestelling je natuurlijk wel een nieuwe ingangsdatum/factuurdatum moeten opleveren, waarbij de factuurdatum gelijk is aan de ingangsdatum.

Anders zou je te maken krijgen met halve maanden e.d. en dat werkt niet want je dient de eerste (hele) maand bij Flex vooruit te betalen.

Even terug op jouw bericht klop ik hebt eerst geheel gestopt en vandaag nieuwe abonnement aangevraagd die gaat de eerste in op de zelfde kaart ik hebt geen nieuwe aangevraagd ik zal dinsdag terugkoppeling geven als werkt 

 

Als je Flex eerst in zijn geheel stopt en verwijdert dan zou een nieuwe bestelling je natuurlijk wel een nieuwe ingangsdatum/factuurdatum moeten opleveren, waarbij de factuurdatum gelijk is aan de ingangsdatum.

ik kan me herinneren dat als je flex stopzet en opnieuw aanvraagt met hetzelfde e-mailadres/account, je dan uiteindelijk weer met dezelfde factuurdatum te maken krijgt als voorheen. Maar misschien zit ik ernaast of is dit inmiddels veranderd.

ben benieuwd

Badge +3

Je kan een abonnement bestellen en in de toekomst in laten gaan. De factuurdatum zou dat alsnog gelijk moeten lopen met de ingangsdatum van het contract. Hier dus inderdaad de eerste van de maand.

Dit klopt grotendeels, of misschien juist niet?

Ik heb (als test) op 17 juli een nieuwe kaart aangevraagd met Flex en ingangsdatum 24 juli. Dacht daar aparte facturen voor te krijgen maar die komen gewoon erbij op de maandfacturen van de 25e die ik al kreeg voor een andere kaart.

Vandaar de tip om een ander e-mailadres te gebruiken (en dus nieuw klantnummer en Mijn NS account) om het zeker te weten. Als je Flex eerst in zijn geheel stopt en verwijdert dan zou een nieuwe bestelling je natuurlijk wel een nieuwe ingangsdatum/factuurdatum moeten opleveren, waarbij de factuurdatum gelijk is aan de ingangsdatum.

Anders zou je te maken krijgen met halve maanden e.d. en dat werkt niet want je dient de eerste (hele) maand bij Flex vooruit te betalen.

Je kan een abonnement bestellen en in de toekomst in laten gaan. De factuurdatum zou dat alsnog gelijk moeten lopen met de ingangsdatum van het contract. Hier dus inderdaad de eerste van de maand.

Reputatie 3

@Andyret2de factuurdatum zal de datum zijn waarop je het abonnement aanvraagt. Dat is bij jou niet op de ingangsdatum van 1 september maar vandaag.


maar hebt nog niet opgehaald ik haal pas dinsdag op als goed moet dan op 1 eerste en niet vandaag in gaan volgens mij

Reputatie 7
Badge +3

Zo te zien zijn ze er nog steeds niet uit of de klant met je of met u aangesproken moet worden :slight_smile:

Vind deze zin ook een beetje raar eerlijk gezegd: “Proef de vrijheid van NS Flex en activeer deze daarna bij een NS kaartautomaat.” Hoe kun je nou van die vrijheid proeven zonder het geactiveerd te hebben? :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

@Andyret2de factuurdatum zal de datum zijn waarop je het abonnement aanvraagt. Dat is bij jou niet op de ingangsdatum van 1 september maar vandaag.

Reputatie 3

Bij Flex aanvragen (ingangsdatum 1e) op een andere kaart moet je dat wel doen met een ander e-mail adres. Je krijgt dan ook een nieuwe Mijn NS account.

Vraag je de tweede kaart aan op je huidige account dan blijft de factuurdatum volgens mij hetzelfde. Ik kreeg gisteren namelijk één factuur voor 2 kaarten.

Een abonnementswissel per de 1e van de maand heeft geen invloed op je factuurdatum, maar dat wist je waarschijnlijk al vanuit eerder in dit topic.

 


hij bij is het gelukt ik hebt mij abonnement stop gezet op de huidige kaart en kon sinds vandaag aanvragen en gaat eerste maand in ik hebt hier bevestiging mail van gehad

 

Badge +3

Bij Flex aanvragen (ingangsdatum 1e) op een andere kaart moet je dat wel doen met een ander e-mail adres. Je krijgt dan ook een nieuwe Mijn NS account.

Vraag je de tweede kaart aan op je huidige account dan blijft de factuurdatum volgens mij hetzelfde. Ik kreeg gisteren namelijk één factuur voor 2 kaarten.

Een abonnementswissel per de 1e van de maand heeft geen invloed op je factuurdatum, maar dat wist je waarschijnlijk al vanuit eerder in dit topic.

 

Goede vraag, Andyret2

Hier zijn meerdere topics  over geweest, bijvoorbeeld deze

Een goede optie is om NS Flex op een nieuwe (of andere) kaart aanvragen en je huidige op “Basis” zetten, zodat je geen dubbele kosten hebt. Misschien dat andere users nog andere tips hebben?

Reputatie 3

een vraagje ik wil mij ns flex factuurdatum op 1 ste hebben moet ik dan dat product stop zetten en dan op nieuw weer laten activeren ?

Badge +3

Blijft de vraag nog wat je aan abonnementskosten gaat betalen voor op de dag van de wijziging?

Ik neem aan bij een downgrade gewoon die dag nog je bestaande abonnement (dus je Flex Basis gaat qua abonnementskosten effectief de volgend dag pas in, zeker als je de dag van de wijziging nog gereisd hebt op je abonnement)…

En bij een upgrade het duurdere abonnement (dus ingaand per direct voor de hele dag, maar dan ook voor alle reizen op die dag)?

Of is het systeem zo slim dat als ik op een ochtend mijn been breek en wissel naar Flex Basis, je een kleine €20 bespaart als je bijv. Altijd Vrij 1e klas hebt (mits je die dag inderdaad niet gaat reizen)?

Nog even ter info.

Begin januari heb ik mijn abonnement gewijzigd van Weekend Vrij 2de klas naar 1ste klas in de hoop dat hierdoor het abonnement een euro goedkoper ging worden. Dit is niet gebeurd.

Dan maar contact opgenomen met NS via Messenger. Ik kreeg de euro voor januari terug, met het vreselijke woord “coulance”. Op mijn vraag werd dit ook toegepast op de volgende periode. Voor de periode februari - maart heb ik nog wel de prijs van 2019 betaald.

@Tochjo, als het hetzelfde voorhebt kan je het dus best voor heel 2020 vragen.

Op zaterdag heb ik om 19u30 mijn abonnement gewijzigd in Flex Basis. Ongeveer een 3 kwartier laten (na een bevestiging van de wijziging) heb ik nog een korte rit gemaakt. Zoals je kan zien, werd hier de prijs voor deze rit aangerekend, zonder terugwerkende kracht op de ritten voor de wijziging. Zoals een moderator dus gezegd heeft, worden de voorwaarden terug gevolgd. :grinning:

 

 

Reputatie 3

Oke 

Reageer