beantwoord

Nieuwe factuurdatum bij wijziging NS Flex?


Beste moderatoren,

Er zijn recent 2, in mijn ogen, belangrijke wijzigingen gebeurd voor NS Flex:
- alle ritten op de dag van wijziging worden aangerekend aan het nieuwe kortingstarief.
Ga je op een zaterdag een paar rondjes Nederland doen met Flex Weekend Vrij, maar wijzig je om 23u59 je abonnement in NS Flex zonder abonnement, dan worden alle ritten afgerekend zonder korting (of dat maak ik toch uit uit enkele topics op het forum);
- bij een wijziging wordt de factuurdatum ook aangepast.

Dit laatste heb ik proefondervindelijk vastgesteld.

Ik heb op 28 juli mijn abonnement aangepast van Weekend Vrij naar Flex zonder abonnement.

Mijn oude factuurdatum was altijd rond de 15de. Nu is het opeens rond de 28ste??🤔😒😱😵




In plaats van rond de 15de krijg ik bovenstaand bedrag dus pas over een maand terug.

Nu geef ik volmondig toe dat ik niet elke mail van de NS uitgebreid lees, maar dit had in een aparte mail naar alle Flex gebruikers mogen rondgestuurd worden.

Is dit gebeurt en heb ik deze mail over het hoofd gezien? Of vindt NS de wijzigingen geen mail waard?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 26 september 2019, 21:32

Ik heb inmiddels een reactie gekregen van de verantwoordelijke afdeling binnen NS. Zij geven aan dat de wijziging wordt doorgevoerd om middernacht voorafgaand aan de wijziging. Dat betekent dat een wijziging doorgevoerd op zondag 29 september om 13:00 geld voor de hele dag. Daarmee doel ik op de betaling van het abonnement, niet op de reiskosten. De gevolgen van de abonnementswijziging voor de kosten die een reiziger (wel of niet) betaalt voor de reis wordt met een marge van 15 minuten na het aanvragen van de wijziging binnen de factuur verwerkt. Dat betekent dat reizen gemaakt vanaf 13:15, in hetzelfde voorbeeld, volgens het nieuwe abonnement zijn. De reizen daarvoor zijn volgens het oude abonnement. Ik hoop hiermee toch duidelijkheid te hebben verschaft aan de reizigers binnen dit topic, en met name natuurlijk voor gekke_henkie.
Bekijk origineel

175 reacties

Reputatie 4

Ik kan dit ook niet verklaren. Het blijft een automatisch systeem die deze facturen aanmaakt.

 

JongeNS,  :grinning:

Dit kan echt niet hoor zo’n antwoord. Hier dient echt wat aan gedaan te worden en feitelijk dient dit eerst opgelost te zijn, alvorens uberhaupt facturen uit te sturen.

Bedenk wel dat wat hier actief op het forum reageert maar een zeer beperkte groep is en dat er dus ook een grote groep is die maar lijdzaam toezien wat NS nu weer allemaal uitspookt en als je dan na

3 maanden eindelijk een goede factuur krijgt die dan natuurlijk vrij hoog en onverwacht is, is het gevolg een incassoterugboeking en krijg je gelijk dreigbrieven. Gaat lekker zo.  

 De ict-problemen die door NS telkenmale over de reiziger heen gestort worden, beginnen zo langzamerhand oneindig te worden.

En we gaan gewoon door met de problemen te vergroten door ook maar NS Flex voor kids in te voeren.

 

Schande!

Reputatie 4
@gekke_henkie
Nee hoor, geen glazen bol, louter ervaring !

Helaas heeft Flex de laatste tijd voornamelijk betrekking op de instelling die je als klant bij dit product moet hebben. Hoop dat de problemen snel opgelost worden en dat dit mooie product verder ontwikkeld kan worden.

@NS
De verstrekking van enige informatie omtrent problemen, wijzigingen etc. zou ik als Flex-klant, die al de nodige extra inspanningen heeft moeten verrichten, wel zeer op prijs stellen.

Ik wou hier gisteren nog op reageren met na mijn bachelor voor “reizen met de OV-chipkaart, met speciale aandacht voor de situatie in Sloterdijk” heb ik ondertussen een Master in “Doorgronden van NS Flex” nodig. Enig idee wie deze studie voorziet? TLS? Webhelp Groningen. :relaxed:

 

Maar dat was voordat ik vandaag mijn verwachte factuur (voorzien rond 14/10/2019) mocht ontvangen.

 

Op mijn factuur wordt er voor onbeperkt reizen in het weekend 0,00 euro aangerekend. Er staat ook geen periode bij waarvoor ik deze 0,00 euro moet betalen.

 

Is er weer een storing? Of gaat er iets anders mis?

Bij de factuurspecificatie staan er anders meer dan genoeg reizen waarvoor ik dus niet moet betalen.

Ik heb nog geen inhoudelijk reactie mogen ontvangen, dus ik heb vandaag gelijk een reminder gestuurd. Het is wel de bedoeling dat hier snel op in wordt gegaan, want ik vind het vervelend dat jullie hier (lang) op moeten wachten. Mijn excuus hiervoor.
Reputatie 4
Vind het vreemd dat vanuit de betrokken afdelingen niet proactief op een centrale plek zoals bijvoorbeeld dit forum informatie wordt verstrekt m.b.t. wijzigingen, storingen etc.. Nu moeten de talrijke individuele klanten via alle beschikbare kanalen maar proberen een antwoord voor hun vragen of oplossing voor hun problemen zien te vinden. Dit lijkt mij een vermijdbare belasting voor organisatie en klant te zijn.
Ik heb inmiddels een reactie gekregen van de verantwoordelijke afdeling binnen NS. Zij geven aan dat de wijziging wordt doorgevoerd om middernacht voorafgaand aan de wijziging. Dat betekent dat een wijziging doorgevoerd op zondag 29 september om 13:00 geld voor de hele dag. Daarmee doel ik op de betaling van het abonnement, niet op de reiskosten. De gevolgen van de abonnementswijziging voor de kosten die een reiziger (wel of niet) betaalt voor de reis wordt met een marge van 15 minuten na het aanvragen van de wijziging binnen de factuur verwerkt. Dat betekent dat reizen gemaakt vanaf 13:15, in hetzelfde voorbeeld, volgens het nieuwe abonnement zijn. De reizen daarvoor zijn volgens het oude abonnement. Ik hoop hiermee toch duidelijkheid te hebben verschaft aan de reizigers binnen dit topic, en met name natuurlijk voor gekke_henkie.
Ik lees met verbazing dat er inderdaad zeer recent (in ieder geval in juli) wijzigingen zijn doorgevoerd in Flex.
Robert,

Je zit gelukkig op een klant-helpt-klant-forum. Via de andere leden komen we af en toe nog iets te weten. 😉

Gelukkig zijn we dus niet enkel afhankelijk van de schitterende afdeling Communicatie van de NS. 😉☺️😵

Dat anderhalf miljoen winst (of hoeveel was het nu weer) moet ergens van komen. 😁
Reputatie 6
Badge



Bij een downgrade is het gunstig voor jou dus, en bij een upgrade (veel) minder risico voor de NS, ook al zou je die later alsnog moeten betalen in de oude situatie, maar dat kan goed bijna een maand later zijn (plús de volgende maand er dan meteen bij natuurlijk)...


Ja, je hebt nu dus wel een groep klanten met flex die zich (langzaam) heeft aangepast aan het huidige, of beter gezegd oude, facturatiesysteem.

Wijzigen kort na factuurdatum met het idee om pas na een aantal weken tot zelfs een maand te hoeven betalen gaat dus niet meer werken, maar ik denk dat veel mensen daar nu pas na de wijziging achter gaan komen.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad. Er zijn een aantal voorbeelden hier waarbij reizen gemaakt voorafgaand aan een wijziging al wel werden berekend volgens dit nieuwe abonnement. Misschien handig om de verantwoordelijke afdeling binnen NS daarvan voorbeelden te sturen en uit te laten zoeken.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ga pas piepen wanneer de daadwerkelijke factuur half oktober niet klopt.
Creditbedrag was overigens vandaag al bijgeschreven.
Reputatie 7
Badge +3
Lees de reactie van Jouke NS nog een keer. En dan vooral het voorbeeld :)
edit: Misschien moet ik zelf jouw reactie nog een keer lezen ...

Lekker goedkoop maandje. En je hebt nu wel Flex Weekend Vrij? Ik geef het op om het te begrijpen. 

Inderdaad. De abonnementsgelden tot 14/10/2019 werden betaald. Voor 14 november staat er wel een bedrag van 38 euro klaar. Maar voorlopig reis ik dus gratis.

 

Ik heb het al eerder gedacht, maar tegen dit tempo ga ik meer uitgeven aan de koffie bij de diverse AH to go’s dan aan mijn treinreizen in Nederland. :laughing::rofl:

Spijtig genoeg krijg ik een failure notification wanneer ik mijn NS op de laptop probeer te openen. Bericht dus maar in twee keer opgesteld.

 

Ik heb gisteren ook een nieuwe factuur gekregen. Nu wel met een bedrag en de specificatie van de geldigheidsperiode van het abonnement. Ik was ergens aan het hopen dat@Jouke NS er voor had gezorgd dat ik door mijn bijdragen aan het forum een maand niet moest betalen. :relieved: Niet dus. :tired_face: 

Maar zoals je kan zien is er geen staat te maken op wanneer ik een factuur mag verwachten. Toch loterijfacturen?

En is het gelet op de vele meldingen niet eens tijd om de Flexgebruikers te informeren dat een en ander niet gaat zoals het hoort?

 

Ik heb inmiddels vluchtig telefonisch contact gehad met een expert. Als je 's ochtends met het ene abonnement reist, daarna wijzigt en nog een reis maakt met je nieuwe abonnement, betaal je sowieso het abonnementsgeld van de nieuwe dekking. Dus stel, je wijzigt van Weekend Vrij naar Dal Vrij, dan betaal je voor die dag de abonnementskosten van Dal Vrij. Zoals het nu in de voorwaarden staat, zou je vóór de wijziging nog moeten reizen volgens de eerdere dekking, namelijk Weekend Vrij, maar in de praktijk zien we dat alle reizen met terugwerkende kracht van die hele dag volgens de nieuwe dekking worden aangerekend op de factuur. Ik ga vanaf a.s. op vakantie, dus mijn collega Jouke zal dit verder bij NS Flex aankaarten als het antwoord niet op tijd bij mij binnen is, of dit inderdaad zo de bedoeling is en dat dit fout gaat in de praktijk, of dat de praktijk goed is en de voorwaarden aangepast zouden moeten worden. Het is wel erg belangrijk dat dit duidelijk is.
Badge +3

Het gaat er dus om in een (voorbeeld)situatie waarin iemand met NS Flex Weekend Vrij een rit maakt, dezelfde dag, daarna wijzigt naar Dal Vrij, en dezelfde dag ook nog een reis maakt met Dal Vrij. Betaal je dan voor een dag Dal Vrij (middag) of voor een dag Weekend Vrij (ochtend) die dag? Hier kom ik dus nog op terug.

Dit is natuurlijk geen goed voorbeeld, want beide zijn in principe vrij reizen abonnementen. Behalve op een weekdag natuurlijk, maar dan nog zou één van de volgende dingen gelden:
  • Het duurste abonnement wordt gerekend voor zowel het abonnementsgeld én alle reizen op die dag (eerdere info van de NS). In dit geval dus Dal Vrij.
  • Het laatst afgesloten abonnement (na de wijziging dus) bepaalt de prijs van al je reizen op die dag (ervaring van reizigers waaronder TS). In dit geval dus óók Dal Vrij.
Reputatie 6
Badge


- alle ritten op de dag van wijziging worden aangerekend aan het nieuwe kortingstarief.
Ga je op een zaterdag een paar rondjes Nederland doen met Flex Weekend Vrij, maar wijzig je om 23u59 je abonnement in NS Flex zonder abonnement, dan worden alle ritten afgerekend zonder korting (of dat maak ik toch uit uit enkele topics op het forum);


Dit is niet nieuw, dit is al vanaf het begin zo. Op dit forum is dit inderdaad al vrij vaak langsgekomen.

NS kiest er bewust voor om dit niet te communiceren, maar klantenservice compenseert wel achteraf als iemand zich benadeeld voelt.

Dat van die factuurdatum is nieuw voor me. Toevallig gisteren gewijzigd en was me niet opgevallen, maar dit is inderdaad veranderd.
Reputatie 6
Badge


In plaats van rond de 15de krijg ik bovenstaand bedrag dus pas over een maand terug.


Het lijkt er trouwens op alsof je dat bedrag nu sneller terugkrijgt. Ik heb de definitieve factuur nog niet, maar ik heb gisteren gewijzigd en bij mij staat onder facturen bij 30 juli nu een bedrag dat aan mij wordt overgemaakt (na een downgrade).

Misschien naar aanleiding van de vele klachten dat een restitutie na een wijziging aan het begin van de factuurperiode wel erg lang op zich laat wachten?
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad afwachten, factuur zal denk ik wel goed zijn.

Maar het punt is dat wat er bij "Kosten deze periode" staat iedere keer niet juist is, na stopzetten abonnement eerst het bedrag wat er na credit nog zou overblijven van de vorige maand, vervolgens gewoon weer het hele abonnementsbedrag, dan weer geen abonnementsbedrag maar een verkeerde verwachte factuurdatum, nu is de factuurdatum goed en staat er opeens weer een bedrag voor abonnement. Zoiets moet gewoon in 1 keer goed staan en niet 4 of 5 keer wijzigen.
En de betaling is binnen.


@Robert B,
Het spijt me, maar het was niet echt een compliment naar jou of de andere forumleden toe. Maar eerder een sneer naar de communicatiedienst van de NS dat ze weeral een steek hebben laten vallen. 🤔
Ik heb vorige week mijn Flex dal-vrij stopgezet, net op de contractdatum (een dag eerder vond ik wat riskant aangezien ik die dag nog gereisd heb). Een uurtje of 2 na het stopzetten kreeg ik een mail dat de factuur was opgemaakt, met een nieuwe maand abonnementskosten. De verbazing was dan ook groot dat de abonnementskosten niet pas volgende maand gerestitueerd worden maar uiteindelijk een dag voordat de incasso plaatsvond 😁
Ik heb even een reminder naar de afdeling gestuurd, want ik heb nog geen antwoord gehad. Ik wil natuurlijk wel zo snel mogelijk duidelijkheid verschaffen. 🙂
Badge +3
Maar die €5,33 is een min-bedrag en wordt van de €30 afgetrokken.
Mogelijk een reis die nog onder Dal Voordeel op de dag van de wijziging is gemaakt en met terugwerkende kracht nu onder Dal Vrij valt?

Krijg nou wat, je hebt gelijk!
Reputatie 7
Badge +3
je hebt gelijk!
Dat hoort een vrouw graag 🤣
Bedankt Laura,

En is de NS nog van plan om de "getroffen" reizigers hiervan op de hoogte te brengen? Bij voorbeeld via mail, pushbericht, rooksignalen, … ?

Of gaat de NS er maar vanuit dat alle NS Flex-gebruikers via het forum voldoende geïnformeerd worden over alle wijzigingen?
Update: Ik ben er nog mee bezig en ik krijg het er ook vast uit. Ik heb een reminder gestuurd voor de vragen die overblijven, zoals communicatie naar de reiziger toe en de dekking van halve dagen. Aanhouder wint!

Update: Bovenstaand nog steeds.

Reageer