beantwoord

Nieuwe regels NS abo icm ticket naar buitenland

• 19 augustus 2019
  • 24 reacties
  • 690 Bekeken

Ik reis bijna wekelijks tussen Groningen en Brussel. Sinds een aantal maanden doe ik dit met NS Flex, meestal Weekend Vrij. Helaas heeft NS de regels rondom inchecken met NS Flex veranderd, waardoor je nu kennelijk moet inchecken op het binnenlandse aanreistraject (Groningen-Rotterdam in mijn geval). Vorige week tussen Assen en Zwolle werd ik weer eens door de conducteur gevraagd de trein te verlaten omdat ik niet in Groningen had ingechecked. Omdat ik afspraken in Brussel had en niet kon uitstappen om in te checken, heb ik nu een rekening van 26,50 (kaartje Groningen-Rotterdam) plus boete van 50 euro ontvangen (dit is het tweedeklas tarief ondanks mijn eerste klas abo en kaartje vanaf de grens, ik moest naar de tweede klas verhuizen van de conducteur). Dit omdat ik kennelijk nu tussen Groningen en Rotterdam moet in- en uitchecken, ook al had ik een kaartje van Groningen naar Brussel (met 100 procent korting in Nederland). Na veel gezeur met de klantenservice wordt dit ’uit coulance’ vergoed, maar waarom past NS de website niet aan om duidelijk te maken dat de voorwaarden van abonnementen bij NS Flex anders zijn dan bij gewone abonnementen?

Volgens diezelfde conducteur moest ik ook inchecken in Rotterdam voor de internationale trein, dit lijkt me ook iets nieuws. Want als ik dat advies gevolgd had zat ik nu met een ‘vergeten’ uitcheck in Brussel! Verwacht NS nu echt dat iedereen met NS Flex op het perron in Breda in- en uitcheckt? Er staat al zo’n lange rij op vrijdag om 18:25 (voor de trein van 18:26)...
icon

Beste antwoord door Ferdinand Delasoie 20 augustus 2019, 13:17

Het meest irritante aan deze schuiver is natuurlijk dat de trouwe klant duur betaald heeft, maar desondanks toch in de tweedeklasse wordt gepropt.

Dit gaat natuurlijk nog een keer gebeuren.

Mijn advies aan de OP zou dan ook zijn aan de controleur te zeggen: "Schrijft u maar een UVB voor de eersteklas uit. "
Aangezien je die toch niet gaat betalen, maakt het ook niet uit hoe duur die is. Toch ?
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Ookal heb je afgekocht reisrecht zoals dat heet, Flex of niet, met elk abonnement moet je inchecken. Zoals je zelf aangeeft heb je een internationaal ticket met 100% korting in Nederland. Maar die korting geldt alleen als je incheckt, anders heb je geen geldig vervoersbewijs.

Edit: met elk abonnement bedoelde ik Flex weekend vrij of klassiek weekend vrij. Maar zoals @mrfreeze en @Thom aangeven werkt het icm een internationaal ticket even iets anders.
Reputatie 7
Badge +3
Ookal heb je afgekocht reisrecht zoals dat heet, Flex of niet, met elk abonnement moet je inchecken.
Dat klopt niet. Want dat zou betekenen dat als je een 40%-kortingsabonnement hebt, je de reis 2x betaalt, 1x op saldo en 1x op je internationale ticket. Je moet je ov-chipkaart bij je hebben om je abonnement aan te kunnen tonen, maar je hoeft er niet mee in- en uit te checken. Het lastige met Flex is - correct me if I'm wrong - dat voor de conducteur niet direct te zien is of en zo ja, welk abonnement er op staat. Maar dat zou niet moeten betekenen dat je moet in- en uitchecken, want ook met Flex 40% korting zou je de reis dan dubbel betalen.
Reputatie 7
Badge +4
Ookal heb je afgekocht reisrecht zoals dat heet, Flex of niet, met elk abonnement moet je inchecken. Zoals je zelf aangeeft heb je een internationaal ticket met 100% korting in Nederland. Maar die korting geldt alleen als je incheckt, anders heb je geen geldig vervoersbewijs.

Zo werkt het niet. Ik koop een internationaal kaartje, betaal voor het deel in België en mijn Dalvrij is mijn bewijs van korting. Inchecken zou in mijn geval kosteloos zijn, maar voor de kortingsreiziger zou het twee keer betalen betekenen. Dat kan niet. Ik check in deze situatie nooit in en dat hoeft ook niet. Mijn internationale kaartje is correct en betaald.

Normaal is een kaartje pas geldig na een correcte incheck, maar alleen in deze constructie is het een bewijs van korting, zoals die is opgegeven. Zonder dat bewijs is het internationale kaartje niet geldig. Verder is normaal een kaartje pas geldig na een incheck. In het buitenland kan in- en uitchecken niet, en dit is de enige manier om de korting te krijgen.

Het gebeurt op weg naar België wel vaak dat mensen geen geldige dekking hebben voor hun korting. Helaas zijn veel conducteurs buiten de ICBrussel niet goed op de hoogte met deze constructie, maar er wordt door reizigers ook vaak onjuist mee omgesprongen. De conducteurs op de ICBrussel kennen alle trucs van beide landen. Het gedrag van met name de reizigers die hu zaken niet in orde hebben, laat helaas ook maar al te vaak te wensen over.

Met een internationaal kaartje is het aantonen van het recht op korting verplicht als dit is ingevuld.

Bij Flex is het abonnement vinden veel gedoe, maar als een reiziger het kortingstarief correct toepast, is het geldig. Zelf reis ik met deze constructie, maar dan met een klassiek abonnement..

Ookal heb je afgekocht reisrecht zoals dat heet, Flex of niet, met elk abonnement moet je inchecken. Zoals je zelf aangeeft heb je een internationaal ticket met 100% korting in Nederland. Maar die korting geldt alleen als je incheckt, anders heb je geen geldig vervoersbewijs.Zo werkt het niet. Ik koop een internationaal kaartje, betaal voor het deel in België en mijn Dalvrij is mijn bewijs van korting. Inchecken zou in mijn geval kosteloos zijn, maar voor de kortingsreiziger zou het twee keer betalen betekenen. Dat kan niet. Ik check in deze situatie nooit in en dat hoeft ook niet. Mijn internationale kaartje is correct en betaald.

Normaal is een kaartje pas geldig na een correcte incheck, maar alleen in deze constructie is het een bewijs van korting, zoals die is opgegeven. Zonder dat bewijs is het internationale kaartje niet geldig. Verder is normaal een kaartje pas geldig na een incheck. In het buitenland kan in- en uitchecken niet, en dit is de enige manier om de korting te krijgen.

Het gebeurt op weg naar België wel vaak dat mensen geen geldige dekking hebben voor hun korting. Helaas zijn veel conducteurs buiten de ICBrussel niet goed op de hoogte met deze constructie, maar er wordt door reizigers ook vaak onjuist mee omgesprongen. De conducteurs op de ICBrussel kennen alle trucs van beide landen. Het gedrag van met name de reizigers die hu zaken niet in orde hebben, laat helaas ook maar al te vaak te wensen over.

Met een internationaal kaartje is het aantonen van het recht op korting verplicht als dit is ingevuld.

Bij Flex is het abonnement vinden veel gedoe, maar als een reiziger het kortingstarief correct toepast, is het geldig. Zelf reis ik met deze constructie maar dan met een klassiek abonnement..

Ik ben juist overgestapt naar Flex omdat ik soms helemaal niet reis en soms Dal Vrij wil (ipv Weekend Vrij). Jammer als ik omwille van dit gepruts terug naar een klassiek abo moet en niet meer tussentijds kan wisselen. Volgens andere berichten hier op de site kunnen ze inmiddels wel degelijk zien welk Flex abo ik op het moment van reizen heb. Waarom dan toch een UvB uitschrijven? Kan iemand van NS bevestigen dat ik nu verplicht moet inchecken op het aanreistraject? En wat doe ik tussen Rotterdam en Breda? Uitchecken in Breda is idioot. De cico’s op de perrons werken soms niet, ik ben in Rotterdam al eens aangesproken toen ik daarom bij de poortjes uitchekte maar er niet doorheen ging, want ik ging naar Belgie.
En wat met de situatie op vrijdagavond terug uit Brussel? Er staan soms 30-40 man (vooral studenten) te wachten op het perron in Breda tot het schermpje van de cico 18:25 zegt, om dan in te cheken en snel weer in de trein te stappen die om 18:26 doorrijdt naar Rotterdam. Reden: met een papieren kaartje heb je pas korting/vrij reizen om 18:30, met ov-chip al vanaf 18:25. Door in te checken in Breda kun je een uur eerder naar NL met weekend vrij (kaartje met korting tot Breda) en vermijd je een boete tussen Breda en Rotterdam.
Flex in combi met een internationaal correct ticket hoeft net als de andere abonnementen niet te worden ingechecked. Het enige wat ik tijdens controle hoef te doen is te wachten tot alles is geladen in mijn mclc en dan hoef ik alleen ff naar rechts te scrollen. Ik kan dan alle abonnementen van Flex zien. Ik vermoed dat de collega's even een reminder moeten krijgen hoe Flex uit te lezen is.
Toevallig vandaag een 40% korting kaartje internationaal met Flex gecontroleerd. Echt geen probleem.
Flex in combi met een internationaal correct ticket hoeft net als de andere abonnementen niet te worden ingechecked. Het enige wat ik tijdens controle hoef te doen is te wachten tot alles is geladen in mijn mclc en dan hoef ik alleen ff naar rechts te scrollen. Ik kan dan alle abonnementen van Flex zien. Ik vermoed dat de collega's even een reminder moeten krijgen hoe Flex uit te lezen is.
Toevallig vandaag een 40% korting kaartje internationaal met Flex gecontroleerd. Echt geen probleem.

Tja, goed om te weten maar daar had ik vorige week weinig aan. Het voorstel van uw collega om het met de spoorwegpolitie te gaan bespreken was namelijk niet echt compatibel met de afspraak die ik in Brussel had. En ook baal ik dat ik als goed betalende klant met een abonnement afhankelijk ben van ‘coulance’ van de klanten ‘service’.

Overigens is mijn kaart op de IC Brussel nog nooit bekeken of gescand, ze geloven het allemaal wel (zowel NMBS als NS). Idem voor mijn Belgische kortingskaart, De problemen doen zich altijd voor in de binnenlandse NS-treinen.
Idem voor mijn Belgische kortingskaart,
En ik denk dat daar het probleem ligt.

Heeft u een ticket van NS International of www.b-europe.com van een station in Nederland tot een station in België, dan kan er gesproken worden van een "internationaal ticket". U moet dan in Nederland niet inchecken met je abonnement. En bij een internationaal met 100% korting door Dal Vrij reis je elke weekdag na 09u00 met 100% korting. Zie ook https://www.nsinternational.nl/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

Deze internationale tickets kunnen bv. gecombineerd worden met een RailPass of GoPass in België.

Heeft u twee nationale tickets tot de grens dan heeft u GEEN internationaal ticket. Met deze tickets is de internationale rit wel volledig gedekt.

Denk hiervoor bv. aan de combinatie Campuskaart en Dal Vrij. Met deze combinatie moet je in Nederland effectief ingecheckt zijn tot je laatste overstapstation voor de grens.

Edit: als je met een combinatie 100% korting in België én Nederland toch niet wilt inchecken, dan kan je op b-europe een ticket voor 1,00 euro kopen van Groningen tot Brussel. Met dit internationale ticket met 100% korting BE én NL, moet je niet met je Flexkaart inchecken. Het is dan je eigen beslissing of je voor een retour 2 euro bovenop je andere tickets wil betalen of toch in Groningen/Rotterdam wil in- of uitchecken.

Idem voor mijn Belgische kortingskaart,En ik denk dat daar het probleem ligt.

Toch niet, want ik heb korting in België en geen vrij/gratis reizen. Het is een kaart Grote Gezinnen, code 040, dus 50% korting. Ik betaal bij NS 11 euro voor Brussel-Groningen, of iets minder dan 9 euro met knip in Noorderkempen (dat maakt voor deze discussie verder niet uit). Bij de NMBS één euro meer vanwege de "systeemkost" die u ook al noemt. Ik weet dat het systeem geen gratis kaartjes kan uitgeven, voor de kinderen (Kids Vrij) moet ik de 0 euro kaartjes daarom altijd meebestellen bij mijn eigen kaartje (los kan niet). Als ik het vergeet (gebeurt vaak) dan check ik ze in Groningen gewoon in, tot na tien keer de kaart blokkeert en ik moet bellen. Andersom in de Benelux is het nooit een probleem, in Rotterdam alsnog inchecken vinden ze altijd goed.

Dit werkte al 15 jaar prima, tot ik NS Flex nam.

Het zou fijn zijn als iemand van NS even officieel kan vermelden waar in de productvoorwaarden NS Flex staat dat bij internationale reizen inchecken verplicht is voor de aanreis naar het stopstation van de internationale trein. Indien dit niet zo is zoals de reactie van Loes suggereert, dan zou het fijn zijn als NS dit aan haar eigen personeel duidelijk kan maken in plaats van reizigers met een 1e klas Dal Vrij abo een boete op te leggen, naar de tweede klas te sturen, of uit de trein te zetten.
Badge +3
Uit de reactie van @Loes maak ik op dat u ongelukkigerwijs tegen een van haar collega's bent aangelopen die overduidelijk naar herinstructie moet. Ik zou op hoge poten een klacht indienen over deze Hc. U hoort daar weliswaar niets over terug maar deze Hc zal wel degelijk worden aangesproken op de zeer gebrekkige kennis over NS Flex in combinatie met internationale vervoerbewijzen.

NS Flex in combinatie met een internationaal vervoerbewijs werkt net als met ieder ander kortingsabonnement. Er is dus niets gewijzigd. Behalve dan voor het treinpersoneel dat moet leren de abonnementen uit te lezen.
Reputatie 5
Het meest irritante aan deze schuiver is natuurlijk dat de trouwe klant duur betaald heeft, maar desondanks toch in de tweedeklasse wordt gepropt.

Dit gaat natuurlijk nog een keer gebeuren.

Mijn advies aan de OP zou dan ook zijn aan de controleur te zeggen: "Schrijft u maar een UVB voor de eersteklas uit. "
Aangezien je die toch niet gaat betalen, maakt het ook niet uit hoe duur die is. Toch ?
Hallo snoerd, welkom op de NS Community.

Met de situatie die jij hebt beschreven had je inderdaad niet hoeven inchecken en geen boete moeten krijgen (mits je een NS Flex abonnement hebt waarmee je toen gratis mocht reizen in de eerste klas). Ik snap dat het super vervelend is dat je gewoon alles goed doet en alsnog een boete hebt gekregen. Gelukkig is het hersteld. Ik kan ook begrijpen dat het niet leuk klinkt dat dit dan 'coulance' wordt genoemd terwijl het dat niet is eigenlijk. Mijn excuses voor het ongemak.
Badge +3
Ik begreep dat als een HC het Flex abonnement niet direct kan zien (om welke reden dan ook, in een tunnel bijv., er wordt in ieder geval Reizen op Rekening getoond) dat je dan het voordeel van de twijfel zou moeten krijgen, of anders moeten ze later maar terugkomen. Neem aan dat het bij Business Cards hetzelfde is. 🤔

Voor wat betreft de 1e klas, als die niet direct zichtbaar is wordt er bij Flex (en BC) gewoon een registratie gemaakt en mag je blijven zitten. Het systeem zoekt later wel uit of je op dat moment recht had om 1e klas te reizen en zo niet, krijg je een correctie op je factuur... Alhoewel dat laatste natuurlijk erg lastig is, want je hebt in dit geval geen incheck en 1e klas bij Flex gaat op basis van afgelegde traject, toch? Of is dit gewoon €20 ongeacht je reis?

Dus zowel het zeggen dat je verplicht bent in te checken (bij minder dan 100% korting betaal je dubbel), het UvB, plus het wegsturen uit de 1e klas is dus niet zoals het zou moeten, en levert alleen maar boze reizigers op. Plus het nodige gedoe voor jezelf én de klantenservice.
@Ferdinand: Het was tweede klas of uitstappen. Of UvB weigeren en dan met de spoorwegpolitie in Zwolle verder regelen. Daar had ik geen zin in en geen tijd voor.

@Maxime: Dank voor de duidelijke verklaring, ik zal er de volgende keer naar verwijzen.

@Robert: Dat heb ik inderdaad regelmatig, zo'n correctietarief, er staat dan 20 euro maar op de factuur wordt het automatisch teruggebracht naar 0 euro (100% korting over die "correctie"). In de mail staat dan: "Geachte heer , Op 9 september 2018 is met kaart xxx van xxx een treinreis gemaakt zonder check-in. Het correctietarief van € 0,00 wordt op de eerstvolgende factuur in rekening gebracht."

Ik heb wel eens nagevraagd aan de klantenservice waarom dat is, maar kreeg er geen zinnig antwoord op. Het verbaasde me altijd al waarom een conducteur dan gewoon niets zegt en die correctie erop gooit, maar kennelijk is dat dus standaardprocedure bij het aantreffen van een reiziger in de eerste klas. Als dat min of meer automatisch gebeurt bij het uitlezen van een Flex is dit wel nog een reden om toch maar weer een gewoon abo te nemen. Misschien moet NS ook gewoon hun eigen software eens aanpassen zodat er een pop-up verschijnt "Let op: reiziger niet ingechecked, vraag waarom". Ik laat namelijk altijd keurig mijn internationale kaartje er bij zien. Vraag me nu wel af wat er zou gebeuren als ik met 40% korting reis en niet incheck vanwege een reis naar het buitenland. Moet ik dan wel die 12 euro betalen?

Op zich stoort die 20 (of meer) euro niet, maar het altijd even schrikken als je inlogt op Mijn NS. 1e Klas/2e klas heeft bij mij niets met het traject te maken want het abo is 1e klas. Zodra je heel Nederland doorreist zijn de meerkosten van eerste klas echt minimaal, voor Weekend Vrij is het maar 6 euro per maand, dat is minder dan een euro per uur...
Badge +3
Het lijkt me dat het probleem van het niet volledig kunnen controleren van de gegevens bij NS Flex een intern probleem van NS en niet iets is waar betalende reizigers last van moeten hebben. En mocht de procedure van het reizen met NS Flex in combinatie met een internationaal vervoerbewijs niet waterdicht zijn dan is dat een probleem van NS en niet van de reizigers.

Wat ik me overigens wel afvraag is hoe het zit met de mentaliteit van Hc's die moeilijk zitten te doen ten opzichte van betalende reizigers in de eerste klas. Die zouden NS-ers moeten koesteren in plaats van te dreigen met de politie.
Toch sta ik van de keuze 2e klas of uitstappen of uvb weigeren en VenS een vreemde keuze.
Allereerst mogen we reizigers met Flex niet wegsturen. We kunnen registreren, dus een registratie was in dit geval niet de juiste optie, wel de snelste waar de klantenservice achteraf het had kunnen rechttrekken.
Ik kan met Flex niet altijd direct de klasse zien. Toch kan ik dan wel we abonnementen uitlezen, dus ik vraag me af hoe deze collega heeft willen handelen.
Ik ga nu even niet in op wat er exact is gebeurd, een verhaal heeft 2 kanten, maar ik ga nu op de feiten in.
Reputatie 7
Badge +3
Dat verbaast mij ook Loes.

Zie hiervoor ook de Productvoorwaarden van NS Flex

14.3 Als tijdens een controle wordt geconstateerd dat een check-in bij NS ontbreekt en u dus niet in het bezit bent van een geldig vervoerbewijs dan kan NS u een Correctietarief van € 50 in rekening brengen.

en
14.6 Als tijdens een controle wordt geconstateerd dat u zonder geldig reisrecht gebruikmaakt van de eerste klas dan kan NS u een Correctietarief van € 20 in rekening brengen.
Hallo snoerd, welkom op de NS Community.

Met de situatie die jij hebt beschreven had je inderdaad niet hoeven inchecken en geen boete moeten krijgen (mits je een NS Flex abonnement hebt waarmee je toen gratis mocht reizen in de eerste klas). Ik snap dat het super vervelend is dat je gewoon alles goed doet en alsnog een boete hebt gekregen. Gelukkig is het hersteld. Ik kan ook begrijpen dat het niet leuk klinkt dat dit dan 'coulance' wordt genoemd terwijl het dat niet is eigenlijk. Mijn excuses voor het ongemak.

Tsja en dit is het dan wat NS betreft: wat halfbakken excuses voor iemand die ten onrechte en plain public door een conducteur de 1e klasse wordt uitgebonjourd. TS heeft ten onrechte in de 2e klas moeten reizen. Ik vind persoonlijk dat TS een dagkaart 1e klas dient te ontvangen.
Badge +3
Op zich stoort die 20 (of meer) euro niet, maar het altijd even schrikken als je inlogt op Mijn NS. 1e Klas/2e klas heeft bij mij niets met het traject te maken want het abo is 1e klas. Zodra je heel Nederland doorreist zijn de meerkosten van eerste klas echt minimaal, voor Weekend Vrij is het maar 6 euro per maand, dat is minder dan een euro per uur...
Er zit nog wél een verschil tussen klassieke 2e klas 'vrij' abonnementen en Flex bij reizen in de 1e klas.

Bij een klassiek abonnement kan je bij een NS kaartautomaat upgraden naar 1e klas voor €25/€9/€5 (spits/dal/weekend of keuzedag), ter plekke afrekenen en ben je klaar.

Met Flex kan je bij een kaartautomaat helemaal niets (als het goed is), en zet je 1e klas aan via Mijn NS of de NS app (voor vandaag, tot een zelf te bepalen datum of totdat je het zelf weer uit zet).

Je betaalt dan doordeweeks 65% van het 2e klas tarief voor je reis, en in het weekend 50% (en volgens mij gaat daar ook nog eens 40% korting vanaf, maar dat weet ik niet zeker en kan @Tochjo je vertellen) via je factuur.

Dus reis je bijv. met een 2e klas Flex Weekend Vrij abonnement één keer van Eindhoven naar Amsterdam in de 1e klas dan kost dat grapje je €10,25 (en met 40% korting €6,15) en kan je inderdaad net zo goed voor €6 een hele maand lang 1e klas nemen natuurlijk! 🤓

En dan nu de grote tovertruc... Als je een 2e klas Weekend/Dal/Altijd Vrij Flex abonnement zou hebben dan zet je op de dag van je internationale reis gewoon 1e klas aan, en bij terugkomst weer uit. Je hoeft toch niet in te checken dus dat kost niets extra, en zit je toch geldig 1e klas! 😂 Of kunnen ze zien of je handmatig 1e klas hebt aangezet? Ik betwijfel het...

Op zich stoort die 20 (of meer) euro niet, maar het altijd even schrikken als je inlogt op Mijn NS. 1e Klas/2e klas heeft bij mij niets met het traject te maken want het abo is 1e klas. Zodra je heel Nederland doorreist zijn de meerkosten van eerste klas echt minimaal, voor Weekend Vrij is het maar 6 euro per maand, dat is minder dan een euro per uur...Er zit nog wél een verschil tussen klassieke 2e klas 'vrij' abonnementen en Flex bij reizen in de 1e klas.

Bij een klassiek abonnement kan je bij de kaartautomaat upgraden naar 1e klas voor €25/€9/€5 (spits/dal/weekend of keuzedag) en ben je klaar.

Met Flex kan je bij een kaartautomaat helemaal niets (als het goed is), en zet je 1e klas aan via Mijn NS of de NS app (voor vandaag, tot een zelf te bepalen datum of totdat je het zelf weer uit zet).

Je betaalt dan doordeweeks 65 of 67% van het 2e klas tarief voor je reis, en in het weekend 50% (en volgens mij gaat daar ook nog eens 40% korting vanaf, maar dat weet ik niet zeker en kan @Tochjo je vertellen) via je factuur.

Dus reis je bijv. met een 2e klas Flex Weekend Vrij abonnement één keer van Eindhoven naar Amsterdam in de 1e klas dan kost dat grapje je €10,25 (en met 40% korting €6,15) en kan je inderdaad net zo goed voor €6 een hele maand lang 1e klas nemen natuurlijk! 🤓

En dan nu de grote tovertruc... Als je een 2e klas Weekend/Dal/Altijd Vrij Flex abonnement zou hebben dan zet je op de dag van je internationale reis gewoon 1e klas aan, en bij terugkomst weer uit. Je hoeft toch niet in te checken dus dat kost niets extra, en zit je toch geldig 1e klas! 😂 Of kunnen ze zien of je handmatig 1e klas hebt aangezet?

Ja is een leuke. Hebben ze bij NS vast weer niet aan gedacht.

Het is voor de gemiddelde conducteur er natuurlijk ook niet gemakkelijk op geworden met alle uitzonderingen op de OV-Chipkaart. Daarbij zijn de reizigers ook nog eens veel mondiger geworden. Ik denk dat hier ook een reden in zit dat er veel minder gecontroleerd wordt. De HC die hier dus wel een keer controle heeft uitgevoerd wordt hier dan weer aan de schandpaal genageld en bedenkt zich wel een 2e keer alvorens dit nog eens te doen.
Badge +3
Een HC heeft veel meer te doen toch, dan eerst even doorgraven op de 'Gameboy' welk product jij op je (niet ingecheckte) kaart hebt, toch?

Maar nee hoor, geen tijd voor, dus hier een UvB, én de 1e klas of mijn trein uit en zoek het later maar uit met de Klantenservice!

Way to go NS! (Loes en anderen die het door hebben uitgezonderd!).

Bestaat er trouwens zoiets als een '1e klas UvB' waarmee je gewoon mag blijven zittten @Loes? 🤔

En die 'meld het aan de HC app' (of SMS als je geen smartphone hebt) lijkt me een welkome toevoeging. Zodat die meteen in actie kan komen, en mensen beboeten, er uit donderen of V&S @Slidestops erbij halen.

Voor als iemand die stinkt naar alcohol samen met een (waarschijnlijk) minderjarige coke aan het snuiven is, in de 1e klas.... en ik gewoon rustig wil werken of zo.
Bestaat er trouwens zoiets als een '1e klas UvB' waarmee je gewoon mag blijven zittten
Voor de verbouwing van Assen zat ik een trein van Groningen naar Rotterdam.

De enigste andere reiziger in eerste klas had een klassewissel gedaan. Hij was echter vergeten in te checken.

Tussen Groningen en Assen kwam de HC langs. HC meldde dat er geen check in was. Maar geen probleem, reiziger mocht in Assen inchecken.

Direct na controle stond reiziger recht om in Assen in te checken. Op dat moment stonden er in Assen een beperkt aantal cico's. Op perron één en aan de tunnel achteraan op perron 2-3.

Als hij nog even was blijven zitten, dan had ik hem gezegd dat hij best naar achter kon gaan in de VIRM.

Nu zag 'ie alleen de paal op perron 1 en wou de kans niet lopen dat hij de trein miste.

Direct nadat de trein begon te rijden, stond de HC er weer. Nu met z'n boekje.

De reiziger mocht blijven zitten, maar wel met een UvB van ongeveer 90 euro (eerste klas tot Rotterdam). UvB's eerste klas bestaan dus.
Ik heb de optie om vol tarief 2e klas, vol tarief 1e klas en vol tarief overgang 2 naar 1 uit te schrijven, dus ja, opties zat hoor.
Badge +3
Het wordt steeds leuker eigenlijk,

Dus @Loes (en H uit België, je maakt soms nogal wat mee in NL, is je niet vreemd)

Dank voor de info die ik precies wilde hebben!
Reputatie 5
Natuurlijk bestaan er UVB's eerste klas. Zoals SlideStops zegt: je kan nog altijd een kaartje aan boord kopen. Het is alleen wat duurder.

Enfin, Loes... toch bedankt voor de bevestiging. Ik begon zelf al te twijfelen naar aanleiding van dit rare verhaal.

Reageer