beantwoord

NS Dal Vrij reizen in Arriva trein (Noord NL). Kosten voor 'reizen in de spits' rond 17:00, terwijl dat volgens de Arriva daluren zijn?

  • 2 November 2023
  • 3 reacties
  • 288 Bekeken

Ik heb een Dal-vrij abonnement om te reizen met de Arriva treinen in Noord Nederland.

Hiervoor had ik een abonnement bij Arriva, die hanteren de volgende spitstijden (van de Arriva website):

Wat zijn de daluren van de trein?

Fryslân

Van maandag tot en met vrijdag voor 6.30 uur en na 9.00 uur.
In het weekend de hele dag.
Op feestdagen de hele dag.

Groningen

Van maandag tot en met vrijdag voor 6.30 uur en na 9.00 uur.
In het weekend de hele dag.
Op feestdagen de hele dag.

 

Arriva hanteert dus géén middagspits.

Ik ben recent overgestapt naar NS Dal Vrij, met het idee dat ik dus alleen de ochtendspits hoef te vermijden, Arriva heeft immers geen middagspits.

 

Nu zie ik net op mijn factuur dat ik voor een aantal reizen ‘vol tarief in de spits’ heb moeten betalen. Dit zijn reizen die tussen 16:00 en 18:30 zijn gemaakt, wat de NS-spitstijden zijn.

Klopt het dat ik in een Arriva trein moet betalen voor de middagspits, terwijl Arriva zelf geen middagspits heeft? Lijkt mij erg vreemd, ik ga er vanuit dat je de regels volgt van de vervoerder waar je bij instapt? Ik check immers ook in bij Arriva en niet bij de NS.

icon

Beste antwoord door Tochjo 2 November 2023, 16:09

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

Het is niet zo dat Arriva “geen middagspits heeft”. Arriva kent abonnementen waarmee ook in de middagspits met korting gereisd kan worden in treinen van Arriva. Als u dat wilt, dan moet u zo’n abonnement afsluiten. Als u een abonnement bij NS afsluit, dan gelden de voorwaarden die bij dat abonnement horen. En bij het NS-abonnement Dal Vrij betaalt u dan in de middagspits vol tarief, ook bij Arriva.

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet zo dat Arriva geen middagspits hanteert, maar dat er bij een aantal abonnementen afgesloten bij Arriva geen middagspits geldt, zoals voorheen dat bij de NS voordeelurenabonnementen was.

Badge +3

Er is ook nog Arriva Flow dat vergelijkbaar is met NS Flex. Hun Dal Vrij abonnement is ook geldig bij NS, maar ik betwijfel of dat verschil maakt voor de middagspits want de prijs is gelijk aan die van NS.

Reageer