beantwoord

NS Flex aanvragen vanuit België

• 19 december 2018
  • 8 reacties
  • 829 Bekeken

Hallo, ik woon in België en heb een anonieme OV-chipkaart en zou graag een nieuwe OV chipkaart + NS flex abonnement bestellen. Maar dat lukt niet ivm buitenlands adres en rekeningnummer... is hier een oplossing voor? De tarieven van de treinreizen tussen NL en België zijn bijna verdubbeld het afgelopen jaar, waardoor een familiebezoek wel erg duur is geworden... (als NL adres zou ik dat van familie in NL kunnen opgeven?)
icon

Beste antwoord door Denice NS 19 december 2018, 13:47

Welkom bij de Community, Sabine!

Met een buitenlands adres en rekeningnummer is online NS Flex afsluiten helaas niet mogelijk. Om er toch gebruik van te kunnen maken zou je bijvoorbeeld eerst via deze website een persoonlijke OV-chipkaart kunnen bestellen. Hiervoor dien je, omdat je een Belgische rekening hebt, wel te beschikken over PayPal om op die manier de betaling te voldoen. De kaart zal dan worden verzonden naar je Belgische adres.

Als je de kaart eenmaal hebt is het online afsluiten van NS Flex nog steeds niet mogelijk maar er is een omweg. Je kan in dat geval telefonisch via onze Klantenservice eerst een OV-fiets abonnement (€ 0,01 per jaar) afsluiten. Hierbij kan je gewoon je Belgische adres + Belgische IBAN opgeven. Dat product kan dan over 10 dagen ingaan. Helaas kan je telefonisch niet direct een NS Flex product afsluiten. Op het moment dat het OV-fiets abonnement actief is kan je opnieuw contact opnemen om met het OV-fiets abonnement over te stappen naar NS Flex (+ eventueel abonnement). Je Belgische adres blijft dan gewoon geregistreerd en we blijven je Belgische IBAN gebruiken voor de betalingen voor NS Flex. Ik begrijp dat dit natuurlijk geen ideale situatie is maar uiteindelijk is gebruikmaken van NS Flex met een Belgisch adres + rekeningnummer wel mogelijk.
Bekijk origineel

8 reacties

Welkom bij de Community, Sabine!

Met een buitenlands adres en rekeningnummer is online NS Flex afsluiten helaas niet mogelijk. Om er toch gebruik van te kunnen maken zou je bijvoorbeeld eerst via deze website een persoonlijke OV-chipkaart kunnen bestellen. Hiervoor dien je, omdat je een Belgische rekening hebt, wel te beschikken over PayPal om op die manier de betaling te voldoen. De kaart zal dan worden verzonden naar je Belgische adres.

Als je de kaart eenmaal hebt is het online afsluiten van NS Flex nog steeds niet mogelijk maar er is een omweg. Je kan in dat geval telefonisch via onze Klantenservice eerst een OV-fiets abonnement (€ 0,01 per jaar) afsluiten. Hierbij kan je gewoon je Belgische adres + Belgische IBAN opgeven. Dat product kan dan over 10 dagen ingaan. Helaas kan je telefonisch niet direct een NS Flex product afsluiten. Op het moment dat het OV-fiets abonnement actief is kan je opnieuw contact opnemen om met het OV-fiets abonnement over te stappen naar NS Flex (+ eventueel abonnement). Je Belgische adres blijft dan gewoon geregistreerd en we blijven je Belgische IBAN gebruiken voor de betalingen voor NS Flex. Ik begrijp dat dit natuurlijk geen ideale situatie is maar uiteindelijk is gebruikmaken van NS Flex met een Belgisch adres + rekeningnummer wel mogelijk.
Reputatie 7
Badge +4
Mooi advies, Denice en dat rijmt nog ook. Ik kende deze truc niet, maar er zit een logica achter. Ik ben wel boos op mezelf dat ik het niet had bedacht. 😉
@Denice NS,

Kan "OV Fiets" ook vervangen worden door een klassiek kortingsabonnement?

In bovenstaande situatie kan SabineN al een OV Fiets lenen, maar niet (bijna) direct met korting met de trein reizen. Of is het ingewikkelder om een klassiek abonnement om te zetten naar Flex dan een OV Fiets-abonnement?

Het is inderdaad wel wat omslachtig, maar dat was/is het tot nu toe ook altijd voor een klassiek NS-abonnement.

Bij een klassiek abonnement/Flex-abonnement vanaf 5 euro is de OV-chipkaart ook gratis. Mogen buitenlanders met bovenstaande constructie ook een zekere coulance verwachten richting de kostprijs van de OV-chipkaart?
Bedankt Denise NS voor de snelle reactie! Zoals je zelf al aanhaalt, inderdaad nogal een omslachtige constructie. En herrie hierboven was mij al voor met de volgende vraag :-)

Aangezien ik vast niet de enige ben met dit probleem; zijn er plannen om dit in de toekomst aan te passen bij de NS, zodat het voor in het buitenland wonende Nederlanders (of buitenlanders) makkelijker en sneller wordt om een (Flex-) abonnement aan te vragen?
Zoals ik het begrijp zal dit niet snel gaan veranderen. Het is helaas niet mogelijk om een OV-Fiets abonnement te wijzigen in een klassiek abonnement.
Het is helaas niet mogelijk om een OV-Fiets abonnement te wijzigen in een klassiek abonnement.
Erryt,

Dat bedoelde ik niet.

Is het volgende mogelijk:
  • persoonlijke OV-chipkaart kopen met PayPal;
  • via telefonische klantendienst NS (of Facebook??) een klassiek kortingsabbonement kopen;
  • na controle rekeningnummer bestelling ophalen en direct met korting beginnen reizen;
  • nadien liefst online (Mijn NS of Facebook) het klassieke abonnement wijzigen in Flex.
Of is het lastiger om bv. een klassiek Weekend Vrij-abonnement te wijzigen naar Flex dan OV Fiets naar Flex?

Bij de telefonische klantendienst kan het lang duren voor je aan de beurt ben. Een kostelijke grap als je lang in wacht staat.

Ik ben nog altijd heel blij dat ik mijn Weekend Vrij-abonnement eind 2015 aan het Rotterdamse loket kon kopen. Ik kon direct met tijdelijk reisrecht beginnen rondreizen. Geen 10 dagen wachten tot het abonnement inging. Geen gedoe met bellen vanuit België.

De wijziging van klassiek naar Flex ging in mijn geval volledig via Mijn NS.

@SabineN ,

Met iDeal kan je onder die 10 dagen wachttijd onderuit geraken. Ik weet niet of een derde dit abonnement voor je mag betalen en dat je dan nadien makkelijk het rekeningnummer kunt wijzigen in je eigen nummer.

Iemand ervaring met deze situatie?
Dat is ook mogelijk. De wijziging is eigenlijk hetzelfde en aangezien je als eerste een abonnement telefonisch bestelt zal er altijd eerst 10 werkdagen overheen gaan waardoor je net zo snel in het bezit bent van een NS Flex abonnement.
Maar als je eerst een treinabonnement besteld (en volledig/eerste maand betaald), dan kan je al met korting reizen. Nadien kan je dan op een gunstig moment je abonnement wijzigen van klassiek naar Flex.

Ik heb al gemerkt dat de factuurdatum Flex samenhangt met de datum waarop je je Flexabonnement afsluit. Als je deze wijziging bv. een week doet voor je loon gestort wordt, dan kan dit praktisch gezien minder interessant zijn dan een factuurdatum na storting loon. 🙂

En ik denk dat een nieuwe OV-chipkaart "inbegrepen" is bij een abonnement vanaf 50 euro of 5 euro Flex. Bij een OV-Fietsabonnement is de kaart voor zover ik weet niet gratis.

Ik ben wel blij dat er niet meer gezegd wordt dat Flex niet mogelijk is met een buitenlands adres/rekeningnummer. Dit werd enkele maanden terug wel gezegd. Buitenland was toen => geen Flex mogelijk. Dit kwam niet overeen met mijn eigen ervaring.

Reageer