beantwoord

NS Flex abonnement bij andere vervoerders

  • 25 april 2018
  • 12 reacties
  • 5561 Bekeken

Afgelopen weekend heb ik weer met mijn NS Flex Weekend Vrij abonnement gereisd. Ik heb daarbij ook een stukje met een andere vervoerder gereisd, in dit geval Blauwnet, tussen Zutphen en Hengelo Oost.
Tot mijn verbazing zie ik in het overzicht Reishistorie & Transacties staan dat ik voor dit ritje op "Vol tarief in de spits" heb gereisd en dat het ritje me 4,32 heeft gekost. Dat lijkt me niet de bedoeling, ik mag toch aannemen dat NS Flex Weekend Vrij ook bij andere vervoerders geldig is, net als het normale Weekend Vrij abonnement? Voor alle NS ritjes die ik deze dag gemaakt heb staat wel "Onbeperkt reizen in het weekend" en een ritprijs van 0 euro vermeld.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 25 april 2018, 15:11

Update: Ik heb de twee reizen bij Blauwnet gecorrigeerd zodat ze niet meer gefactureerd worden. Tevens heb ik deze situatie doorgestuurd naar onze NS Flex specialisten zodat onderzocht kan worden wat er is misgegaan.

Voor de meelezers: Mocht er een vergelijkbaar probleem voorkomen dan kun je dat het beste melden via de NS Community, gezien dat het voornaamste kanaal is omtrent NS Flex. Je kunt daarvoor het beste een nieuw topic starten!
Bekijk origineel

12 reacties

Goedemorgen Zugrührer. Het klopt inderdaad dat alle NS Flex abonnementen geldig horen te zijn bij de andere vervoerders! Wat er bij jou precies is misgegaan durf ik niet te zeggen, maar daar wil ik graag even naar kijken. Zou je mij daarvoor een privébericht willen sturen (klik op mijn naam, knop 'stuur bericht') met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum, IBAN, e-mail adres en OV-chipkaartnummer?
Update: Ik heb de twee reizen bij Blauwnet gecorrigeerd zodat ze niet meer gefactureerd worden. Tevens heb ik deze situatie doorgestuurd naar onze NS Flex specialisten zodat onderzocht kan worden wat er is misgegaan.

Voor de meelezers: Mocht er een vergelijkbaar probleem voorkomen dan kun je dat het beste melden via de NS Community, gezien dat het voornaamste kanaal is omtrent NS Flex. Je kunt daarvoor het beste een nieuw topic starten!
Badge +3
Voor de meelezers: Mocht er een vergelijkbaar probleem voorkomen dan kun je dat het beste melden via de NS Community, gezien dat het voornaamste kanaal is omtrent NS
Flex. Je kunt daarvoor het beste een nieuw topic starten!

Zou ik vooral NIET doen! Gooi het alsjeblieft in het centrale topic over Flex om alles bij elkaar te verzamelen anders wordt het een ratjetoe/warboel aan flex topics die elk hun eigen leventje gaan leiden. Ongewenst.

Zoek maar eens op Jongerentoer (eventueel 2018 erbij of sorteren op Recent) en alles wat elkaar dan weer lekker overlapt en elke keer hetzelfde antwoord gegeven moet worden...

@Thomas NS we gaan je missen m.b.t. Flex. Op het hoogtepunt van de spaghetti ga JIJ weg, en wat moeten wij dan zonder jou?

De teerling is geworpen en de verdere opvoeding komt wel goed dus hopelijk. Dat is flauw natuurlijk maar zo voelt het wel!

En zolang klantenservice/webcare bij lastige vragen het niet weet of zelfs gewoon verwijst naar hier moet er wel een expert zijn, vind ik!

Het advies om dan voor elke Flex vraag maar een topic te starten vind ik suf en overbodig. Verwijs ze dan allemaal naar het centrale topic.

Voor de meelezers: Mocht er een vergelijkbaar probleem voorkomen dan kun je dat het beste melden via de NS Community, gezien dat het voornaamste kanaal is omtrent NS
Flex. Je kunt daarvoor het beste een nieuw topic starten!
Zou ik vooral NIET doen! Gooi het alsjeblieft in het centrale topic over Flex om alles bij elkaar te verzamelen anders wordt het een ratjetoe/warboel aan flex topics die elk hun eigen leventje gaan leiden. Ongewenst.

Zoek maar eens op Jongerentoer (eventueel 2018 erbij of sorteren op Recent) en alles wat elkaar dan weer lekker overlapt en elke keer hetzelfde antwoord gegeven moet worden...

Misschien kan @Sivan NS alvast een centraal topic openen met álles wat in deze community
over de Tienertour / Tienertoer / Jongerentoer of Jongerentour is gezegd en
alle topics waarin wordt gevraagd wanneer deze verkrijgbaar is, daarheen verplaatsen 😉
Als het om een algemene vraag gaat dat kan iemand dit uiteraard het beste plaatsen in het centrale topic. Waar het mij voornamelijk om gaat is dat wanneer iemand een probleem heeft gehad met bijvoorbeeld een check in of check uit, wat door ons als Moderators opgelost moet worden via een privébericht, dan is het voor ons het overzichtelijkst om die vragen in een apart topic te krijgen.
Reputatie 6
Badge +2
Afgelopen weekend heb ik weer met mijn NS Flex Weekend Vrij abonnement gereisd. Ik heb daarbij ook een stukje met een andere vervoerder gereisd, in dit geval Blauwnet, tussen Zutphen en Hengelo Oost.
Tot mijn verbazing zie ik in het overzicht Reishistorie & Transacties staan dat ik voor dit ritje op "Vol tarief in de spits" heb gereisd en dat het ritje me 4,32 heeft gekost.


201806 10 14:25
Vreemd bedrag, vol tarief is € 10,57.
Badge +3

Vreemd bedrag, vol tarief is € 10,57.

Ligt er aan waar TS vandaan kwam, langeafstandskorting neem ik aan.
Reputatie 6
Badge +2

Vreemd bedrag, vol tarief is € 10,57.Ligt er aan waar TS vandaan kwam, langeafstandskorting neem ik aan.

Dat zou kunnen, dat het het bedrag is dat bij Arriva zou gelden als het bij NS ook vol tarief zou zijn geweest.
Ik heb nog geen meter gereisd met mijn nieuwe OV kaart en nu al lees ik dat het geen probleemloze manier van reizen mogelijk maakt. Het puur in- en uitchecken bij aanvang en eind bestemming voldoet niet. Je moet immers rekening houden met de vervoerder. Bij een bus is dat nu goed geregeld daar waar je makkelijk kan in- en uitchecken. Er is een basistarief en de kilometers die je accumuleert van halte tot halte wordt in rekening gebracht. Trajecten van halte tot halte hebben dus een vaste prijs. Bij treinen werkt dit toch weer anders. Omdat er kortings-varianten worden aangeboden zijn er regels. In de OV-chipkaart zit geen GPS dus kan het niet volgen hoe u uw reis vervolgt. Het is net als met pin-betalingen bij winkels, soms kan je met je NFC chip in je bankpas contactloos afrekenen maar bij anderen moet je dikwijls toch nog die pincode invoeren. Dat kenmerkt het gehele in- & uitchecken proces. Wie is bij welke bank aangesloten en wat heeft de winkelier ingesteld staan met zijn pinautomaat. Hoge nauwkeurigheid of altijd goedkeuren zelfs met foute pincode. Het kan echt, gelooft u mij. Zo ook met de OV en het in- & uitchecken. De ene vervoerder (NS) wil dat u ongestoord zonder veel extra checks op uw eindbestemming pas hoeft af te rekenen terwijl een andere vervoerder het volle tarief vooraf hanteert en achteraf checkt of het alsnog vrij of met korting reizen was. Dat verneem ik uit de officiële berichten op de site van de NS als het over Weekend Vrij gaat. Daar staat letterlijk dat een andere trein vervoerder bij overstappen of gewoon vooraf inchecken zelf bepaalt wat het tarief wordt waarmee u reist. Dat geeft al aan dat men daar rekening mee dient te houden. Een onzeker gevoel voor de reiziger die iedere keer in zijn smartphone moet duiken om te achterhalen wat men foutief heeft berekend aan kosten. Jammer dat je niet gewoon een speciale OV kaart in rood of groen kan krijgen die altijd wordt geaccepteerd door iedere vervoerder als kortingskaart of vrij reizen kaart. Ik bedoel mijn Wereld-bankpas is geen Credit Card en andersom is mijn Credit Card wel een Bankpas, beiden van dezelfde bank en met NFC. Zoiets had beter gekund bij OV.
Omdat het nu duidelijk wordt dat het OV NFC systeem niet kan bepalen wat het verschil is tussen een reguliere eindbestemming (uitchecken) en/of de intentie van de reiziger om over-te-stappen (opnieuw inchecken) blijft het vooraf te betalen e-ticket (Ook met NFC) met vooraf vastgesteld traject favoriet. Dat men dit kaartje fiks duurder maakt is schandalig. Het lost namelijk alle problemen op, inclusief het overstappen bij andere trein vervoerders. Men had de NFC palen om in en mee uit te checken moeten voorzien van een "Intentie tot overstappen" knop of extra NFC sensor gedeelte. Daarmee leg je vast of je de intentie hebt over-te-stappen "danwel" je reis op een later tijdstip (elders) in het traject voort te zetten (Niet geheel hetzelfde). Probleem opgelost.
Hi, kan ik met NS Flex ook gebruik maken van Arriva en Syntus streekvervoer (bus)?
Badge +3
Ja, met NS Flex reist u ook op rekening bij andere vervoerders. U krijgt eens per maand van NS een factuur voor de reizen die u gemaakt hebt waar ook de reizen met andere treinvervoerders, bus, tram en metro op staan. U betaalt die factuur (per automatische incasso) aan NS en NS verrekent de bedragen met de andere vervoerders.

Reageer