beantwoord

NS Flex abonnement uitzetten

Waarom kun je maar op letterlijk één dag per maand jouw NS Flex abonnement uitzetten?
Mis je deze ene dag per maand zit je er weer voor een maand aan vast.
Alhoewel op deze ene dag ook de factuur gemaakt wordt is het de vraag of het überhaupt lukt om het dan stop te zetten.
icon

Beste antwoord door Iris NS 21 juli 2018, 17:46

Welkom bij onze NS Community, DeJong8 🙂

Edit Chiel NS: Een NS Flex abonnement hoeft niet op een specifieke dag in de maand stopgezet te worden. Na de eerste maand kan dit op elke dag doorgevoerd worden. Tochjo geeft hieronder voor een aantal specifieke gevallen extra uitleg.

Bij een 'normaal' abonnement kun je dit per deze bepaalde dag stopzetten omdat je voor de meeste abonnementsvormen een maandelijks bedrag betaalt.

Bekijk origineel

17 reacties

Welkom bij onze NS Community, DeJong8 🙂

Edit Chiel NS: Een NS Flex abonnement hoeft niet op een specifieke dag in de maand stopgezet te worden. Na de eerste maand kan dit op elke dag doorgevoerd worden. Tochjo geeft hieronder voor een aantal specifieke gevallen extra uitleg.

Bij een 'normaal' abonnement kun je dit per deze bepaalde dag stopzetten omdat je voor de meeste abonnementsvormen een maandelijks bedrag betaalt.
Badge +3
Een van de grote voordelen van NS Flex ten opzichte van de reguliere abonnementen is dat het juist wel mogelijk is om op elk moment een wijziging door te voeren, die dan ook direct ingaat. De enige voorwaarde is dat er minstens een maand tussen twee opeenvolgende wijzigingen moet zitten, en de aanschaf van/overstap naar NS Flex wordt hierbij ook als een wijziging gezien.

Dit staat ook zo vermeld in artikel 11 van de productvoorwaarden NS Flex, dus ik ben benieuwd waarom u denkt dat het alleen op één specifieke dag per maand mogelijk is uw abonnement te wijzigen?

(Ik verwacht dat moderator Iris over het hoofd gezien heeft dat het hier om NS Flex gaat.)
Ik volg even, want zoals ik de reactie van NS nu lees zou je idd maar letterlijk 1 dag per maand kunnen wijzigen?

Bv ik vraag mijn abo vandaag aan, dan zou ik letterlijk alleen op 22/8 het abo kunnen wijzigen voor diezelfde dag? Is het dan niet mogelijk om op 8/8 vast een wijziging door te voeren voor de komende maand?

Kan je eventueel ook besluiten je abonnement dat begon op 22/8 te houden tot 28/8 en hem op dat moment te wijzigen (dat het per dag verrekend wordt, als je het abonnement maar langer dan een maand in gebruik hebt gehad?)? Dit omdat in de voorwaarden staat dat een wijziging direct in werking treedt. Hoe wordt dit verrekend? Of moet je dan een abonnement hebben tot 22/9 / krijg je dubbele abonnementskosten als je halverwege de maand iets wijzigt?
Badge +3
Wentelteefje schreef:

Bv ik vraag mijn abo vandaag aan, dan zou ik letterlijk alleen op 22/8 het abo kunnen wijzigen voor diezelfde dag? Is het dan niet mogelijk om op 8/8 vast een wijziging door te voeren voor de komende maand?

Als u nu uw abonnement aanvraagt, dan kunt u het voor het eerst wijzigen op 22 augustus. De wijziging gaat dan ook op 22 augustus meteen in. Het is inderdaad niet mogelijk om op 8 augustus al een wijziging door te geven die op 22 augustus ingaat.

Kan je eventueel ook besluiten je abonnement dat begon op 22/8 te houden tot 28/8 en hem op dat moment te wijzigen (dat het per dag verrekend wordt, als je het abonnement maar langer dan een maand in gebruik hebt gehad?)? Dit omdat in de voorwaarden staat dat een wijziging direct in werking treedt.

Ik neem aan dat u bedoelt: een abonnement dat inging op 22 juli voor het eerst wijzigen op 28 augustus. Dat kan. De wijziging op 28 augustus gaat dan inderdaad meteen in. U hoeft een wijziging van abonnement dus niet te bevestigen bij de kaartautomaat, zoals bij de reguliere abonnementen wel het geval is. (Alleen het beëindigen van NS Flex moet wel bevestigd worden, maar het omzetten naar NS Flex Basis niet.)

Hoe wordt dit verrekend? Of moet je dan een abonnement hebben tot 22/9 / krijg je dubbele abonnementskosten als je halverwege de maand iets wijzigt?

U betaalt de abonnementskosten altijd een maand vooruit. Als u een abonnement wijzigt, dan zullen op de eerstvolgende factuur de abonnementskosten worden verrekend.

Ter illustratie: op 6 juni ging mijn NS Flex Dal Vrij-abonnement in. Op 6 juli kreeg ik een factuur voor de abonnementskosten voor de periode 6 juli t/m 5 augustus (103 euro). Op 6 juli, nadat de factuur gemaakt was, wijzigde ik mijn abonnement van tweede klasse naar eerste klasse. Op de factuur van 6 augustus zal dan voor de periode 6 augustus t/m 5 september het hogere abonnementsgeld in rekening gebracht worden (130 euro), en nog het prijsverschil tussen tweede klas en eerste klas voor de periode 6 juli t/m 5 augustus (27 euro).

Zou ik mijn abonnement niet op 6 juli, maar bijvoorbeeld op 13 juli gewijzigd hebben, dan was een evenredig deel van die 27 euro nog in rekening gebracht. En bij wijzigen naar een goedkoper abonnement zal een evenredig deel van het abonnementsgeld worden terugbetaald.

Als u een abonnement wijzigt, dan kunt u het pas opnieuw wijzigen of stopzetten nadat er een maand verstreken is. De ingangsdatum van het abonnement is daarvoor dus niet relevant meer: wijzigt u uw abonnement op 28 augustus, dan kunt u het pas weer wijzigen of stopzetten vanaf 28 september.
Ok, duidelijk, dus toch evenredig. Fijn! Bedankt voor je heldere uitleg. Heel erg vanuit de klant gedacht dus, dit abonnement. Ik ga hem aanvragen 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Tochjo schreef:

En bij wijzigen naar een goedkoper abonnement zal een evenredig deel van het abonnementsgeld worden terugbetaald.

Wordt dat daadwerkelijk terugbetaald of verrekend/beschouwd als tegoed voor volgende periode(s)?

Dat laatste zou administratief handig zijn, maar wel onhandig als je bijv. besluit om naar Basis te switchen en ergens volgend jaar pas weer een maandje Dal Vrij neemt of zo.

Maar ja datzelfde geldt voor ongebruikt saldo op een ov-chipkaart.
Badge +3
Het wordt verrekend met de volgende factuur. Als het uiteindelijk te betalen bedrag dan negatief is, dan zal NS dat bedrag overmaken.
Hartelijk bedankt voor de reacties.

Samenvatting:
  • Je kunt dus inderdaad maar één dag per maand jouw abonnement stopzetten, indien je niet onnodig extra wil betalen. Bij Dal Vrij is dat toch ruim 3 euro 30 per dag dat je het vergeet. En wanneer je het wel stopzet op die ene dag dat het kan, betaal je dan alsnog voor die dag?
  • Wanneer je dus jouw abonnement stopzet, betaal je het abonnementsgeld alsnog en dit krijg je dan de volgende maand teruggestort (theoretisch gezien).

Logischerwijs roept dit mij dan de volgende vragen op. Waarom kun je nu al niet het abonnement uitzetten? Dan hoeft de klant daar niet meer aan te denken en voorkom je dat klanten onnodig extra betalen voor iets wat ze niet gebruiken.
"Nooit meer saldostress." Daarvoor komt dus in de plaats een optijdopzeggenstress.

En waarom staat dit bij het afsluiten van het abonnement niet duidelijk vermeld? "Flexibel abonnement, iedere maand aanpasbaar" daar mag je het mee doen. Nog niet eens iets over dat je hierna per dag kunt opzeggen, laat staan dat ze dit dus ook letterlijk bedoelen.
Is het nu echt zo'n moeite om een kleine faq toe te voegen met uitleg? Al helemaal een uitleg over het verdwijnen van je saldo op je ov-chipkaart na het activeren van Flex.

Ruim 4 jaar is de NS hiermee bezig geweest, dan nog als resultaat een klantonvriendelijk concept. Hopelijk krijgt dit niet hetzelfde gevolg als de ov-chipkaart, die is ook nooit klant-en gebruiksvriendelijk geworden. Gelukkig is dat besef ondertussen ook een beetje geland bij de NS "Omdat saldo laden eigenlijk maar gedoe is.".
Tochjo schreef:

dus ik ben benieuwd waarom u denkt dat het alleen op één specifieke dag per maand mogelijk is uw abonnement te wijzigen?

a. Mijn NS mij enkel deze mogelijk biedt.
b. NS deze belangrijke producteigenschap niet vermeldt op de site.
c. De klantenservice van NS mij dit bevestigt (en de logica hiervan ook niet inziet).
Badge +3
DeJong8 schreef:

Je kunt dus inderdaad maar één dag per maand jouw abonnement stopzetten, indien je niet onnodig extra wil betalen. Bij Dal Vrij is dat toch ruim 3 euro 30 per dag dat je het vergeet. En wanneer je het wel stopzet op die ene dag dat het kan, betaal je dan alsnog voor die dag?

U kunt het abonnement op elke dag van de maand stopzetten (wijzigen in NS Flex Basis of echt NS Flex beëindigen), mits er in de maand voorafgaand daaraan geen wijziging heeft plaatsgevonden.

Iemand die vandaag, 23 juli, een NS Flex-abonnement aanschaft, kan het dus stopzetten op 23 augustus, op 24 augustus, op 25 augustus, enzovoorts. Zou die persoon op 25 augustus een wijziging doorvoeren, dan kan het stopzetten pas weer op 25 september, of 26 september, of 27 september, enzovoorts.

Als u bedoelt dat iemand die een maandabonnement wil, niet van tevoren kan aangeven dat hij maar één maand een abonnement wil, dan hebt u gelijk. Of bij stopzetten op 23 augustus ook 23 augustus nog in rekening wordt gebracht, weet ik niet.

Wanneer je dus jouw abonnement stopzet, betaal je het abonnementsgeld alsnog en dit krijg je dan de volgende maand teruggestort (theoretisch gezien).

De abonnementskosten worden maandelijks vooraf in rekening gebracht. Iemand die vandaag, 23 juli, een NS Flex-abonnement aanschaft (niet NS Flex Basis), krijgt op 23 augustus dus een factuur voor de abonnementskosten voor de periode 23 augustus tot en met 22 september. Vindt er in die periode een wijziging plaats in het abonnement, dan zal het verschil in abonnementskosten worden verrekend met de factuur van 23 september.

Bedoelt u dat er zo feitelijk altijd twee maanden in rekening worden gebracht als u een maandabonnement wil? Dan hebt u wel gelijk.

Waarom kun je nu al niet het abonnement uitzetten? Dan hoeft de klant daar niet meer aan te denken en voorkom je dat klanten onnodig extra betalen voor iets wat ze niet gebruiken.

Ik deel uw mening dat het wenselijk is om een wijziging vooraf te kunnen doorgeven. Misschien dat NS heeft gedacht dat het niet nodig is, omdat een wijziging dezelfde dag al ingaat, maar er zijn zeker situaties waarin dit wel gewenst is. Wellicht dat een moderator (medewerker van NS) deze feedback kan doorgeven?

En waarom staat dit bij het afsluiten van het abonnement niet duidelijk vermeld? "Flexibel abonnement, iedere maand aanpasbaar" daar mag je het mee doen. Nog niet eens iets over dat je hierna per dag kunt opzeggen, laat staan dat ze dit dus ook letterlijk bedoelen.
Is het nu echt zo'n moeite om een kleine faq toe te voegen met uitleg?

Ik ben het hier wederom met u eens; NS Flex is wezenlijk anders dan de andere abonnementen en het zou fijn zijn als NS hier explicieter over was op haar website.

Al helemaal een uitleg over het verdwijnen van je saldo op je ov-chipkaart na het activeren van Flex.

Ik kreeg een dag na mijn overstap naar NS Flex een mail waarin werd aangekondigd dat het saldo dat nog op mijn OV-chipkaart stond, verrekend zou worden met de eerstvolgende factuur.

DeJong8 schreef:

Tochjo schreef:

dus ik ben benieuwd waarom u denkt dat het alleen op één specifieke dag per maand mogelijk is uw abonnement te wijzigen?

a. Mijn NS mij enkel deze mogelijk biedt.
b. NS deze belangrijke producteigenschap niet vermeldt op de site.
c. De klantenservice van NS mij dit bevestigt (en de logica hiervan ook niet inziet).

a. Bedoelt u dat u in Mijn NS na het klikken op Bekijk en wijzig abonnement > Wijzig abonnement de tekst "U kunt uw NS Flex abonnement weer wijzigen vanaf xx-yy-2018" ziet, waarbij die datum precies een maand na de ingangsdatum valt? Daarmee wordt bedoeld dat de eerstvolgende mogelijkheid tot wijzigen op die datum is, want na het doorvoeren van een wijziging is er een periode van een maand waarin er geen wijziging kan worden doorgevoerd. Het woord "vanaf" is een indicatie dat het na de genoemde datum ook kan. Maar de tekst zou verduidelijkt kunnen worden, dat ben ik met u eens.

b. Dat zou zeker een grote verbetering zijn waarvan ik hoop dat NS deze spoedig doorvoert.

c. Omdat NS Flex zich nog in een pilotfase bevindt, zijn de moderatoren op dit forum feitelijk het enige onderdeel van de klantenservice dat goed op de hoogte is van NS Flex. Hebt u gesproken met de telefonische klantenservice? Zij zijn helaas nog niet goed geïnstrueerd over NS Flex en zouden volgens mij ook moeten doorverwijzen naar dit forum. Het zou fijn zijn als een moderator op dit forum expliciet zou kunnen aangeven dat wijzigen op elke dag van de maand mogelijk is.
Reputatie 4
Badge
Kleine vraag. Ik heb nu een weekend vrij abonnement en wil dat op de eerste dag dat het weer mogelijk is te wijzigen opzeggen. Betekent dat dat voor de volgende maand al geld wordt afgeschreven en dat het geld de maand daarna weer teruggeboekt wordt?
Reputatie 7
Badge +3
GroeneRuiter schreef:

Kleine vraag. Ik heb nu een weekend vrij abonnement en wil dat op de eerste dag dat het weer mogelijk is te wijzigen opzeggen. Betekent dat dat voor de volgende maand al geld wordt afgeschreven en dat het geld de maand daarna weer teruggeboekt wordt?

Ja, dat klopt en is naar rato van het aantal dagen dat je het die maand gebruikt.
Reputatie 4
Badge
Dan neem ik aan dat je als je op de eerste dag dat het mogelijk is, ik gewoon het complete bedrag terug krijg. Wel onhandig, is het niet handiger om een kleine vertraging van een dag of twee in te bouwen, zodat de eventuele wijzigingen op voorhand te controleren zijn.
Ik zie dat de reactie van Iris ondertussen is aangepast door Chiel. Zoals hij heeft aangegeven is het zeker mogelijk om een abonnement op elke dag van de maand aan te passen. De enige beperking daarbij is dus de maand 'afkoelperiode' na een wijziging. Tochjo heeft het nu al een paar keer vrij uitgebreid uitgelegd. 🙂

In hoeverre het in de toekomst mogelijk gaat zijn om een wijziging vooraf aan te vragen durf ik weinig te zeggen. Voor zover ik heb begrepen zijn daar momenteel geen plannen voor, maar ook voor mij is het nogal onduidelijk. Ik zal in ieder geval de wens hiervoor wel doorsturen.

DeJong8 schreef:

Is het nu echt zo'n moeite om een kleine faq toe te voegen met uitleg? Al helemaal een uitleg over het verdwijnen van je saldo op je ov-chipkaart na het activeren van Flex.

NS Flex is een vrij uitgebreid product, wat op een compleet andere manier werkt dan de meeste abonnementen die we tot nu toe beschikbaar hebben gehad. Een kleine F.A.Q. zal dan ook vrij lastig zijn. Zouden we een F.A.Q. toevoegen aan de informatiepagina dus er nu is voor NS Flex, dan zal dit een absurd lange pagina worden waarbij het overzicht volledig kwijt raakt. Deze pagina willen we dus zo beknopt mogelijk houden. Zeker ook omdat jouw vraag, zoals Tochjo ook al in zijn eerste bericht aangaf, terug de vinden is in de NS Flex Productvoorwaarden, waarnaartoe verwezen wordt op de NS Flex informatiepagina. Ik heb deze eerder zelf volledig doorgelezen en vind persoonlijk dat hij erg begrijpelijk en overzichtelijk is gemaakt. Je kunt dus altijd deze raadplegen als er iets niet helemaal duidelijk is.
Reputatie 7
Badge +3

Dan neem ik aan dat je als je op de eerste dag dat het mogelijk is, ik gewoon het complete bedrag terug krijg. Wel onhandig, is het niet handiger om een kleine vertraging van een dag of twee in te bouwen, zodat de eventuele wijzigingen op voorhand te controleren zijn.

Daar is veel vraag naar inderdaad, of wijzigingen bijv. enkele dagen van tevoren door te kunnen geven, zodat die volgende maand niet gestart wordt.

Edit: Oh, Stijn NS was me al voor ;)
Stijn NS schreef:

Zouden we een F.A.Q. toevoegen aan de informatiepagina dus er nu is voor NS Flex, dan zal dit een absurd lange pagina worden waarbij het overzicht volledig kwijt raakt.

Door dit niet te hebben genereer je extra contactmomenten (in mijn geval nu al 3) met de klantenservice, die totaal niet nodig zouden zijn. Zou an sich niet zo erg zijn, mits daar de zaakjes op orde zouden zijn. We weten allemaal hoe het daar gaat, waarmee je nog meer drukte genereert.

NS en duidelijk communiceren met hun klanten, dat lijkt wel een utopie.
Kijk maar naar de verbetering in de afgelopen 20 jaar bij vertragingen. Enkel het zinnetje "zodra wij meer weten informeren wij u verder" is toegevoegd.
Even mensen informeren wat ze wel zouden kunnen doen, is teveel gevraagd.
Robert B schreef:

GroeneRuiter schreef:

Ja, dat klopt en is naar rato van het aantal dagen dat je het die maand gebruikt.

Heb op de eerste dag dat het mogelijk was abonnement opgezegd en heb een 0 € factuur ontvangen. Dus geen vooruitbetaling met restitutie een maand later.
Klaarblijkelijk is wijziging aangebracht. Hulde !

Nu nog de mogelijkheid aanbrengen om stopzetting vooraf aan te kunnen geven, zodat je met het aangeven niet hoeft te wachten op een specifieke datum.

Reageer