beantwoord

NS Flex abonnement wijzigen - probleem

• 14 augustus 2020
  • 27 reacties
  • 671 Bekeken

Hi,

Ik stond net op punt om mijn NS-Flex abonnement te wijzigen, maar ik liep tegen het volgende aan: nadat ik het gewenste abonnement had aangetikt en de volgende stap wilde ingaan, stond er op het beeld dat NS-Flex alleen te bestellen is als je 18 jaar of ouder bent. Ik heb mijn abonnement altijd kunnen wijzigen zonder hier tegen aan te lopen. En ik kon als minderjarige twee jaar geleden ook NS-Flex bestellen.

De melding die ik dus kreeg gaf aan dat ik moest uitloggen en dat mijn ouder dan via de knop ‘Ik bestel voor mijn kind’ een abonnement voor mij kan bestellen. Maar ik heb het gevoel dat die pagina alleen bedoeld is voor als je een abonnement wilt bestellen, en niet om een al bestaand abonnement te wijzigen. Het is een beetje lastig uit te leggen dit probleem, maar het komt er op neer dat ik na het willen wijzigen van mijn NS-Flex abonnement werd ‘doorverwezen’ naar de bestelpagina van NS-Flex, wat volgens mij niet de juiste pagina is als ik het abonnement wil wijzigen i.p.v. bestellen.

Kan iemand mij uit de brand helpen? B.v.d. voor de reacties.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 15 augustus 2020, 11:46

Goedemorgen stan456 en welkom bij de NS Community!

Ik kan weinig toevoegen aan wat Thom al heeft aangegeven. Wettelijk mag jij geen contracthouder zijn van een NS Flex abonnement, door de manier van betalen daarbij. Ik kan me goed voorstellen dat het tijdens de testfase twee jaar terug toch gelukt is om er eentje te bestellen (alhoewel dat volgens mij vanaf het begin al niet mogelijk zou moeten zijn geweest), maar dat maakt het niet minder onwettelijk. Het advies wat je van de Klantenservice hebt gekregen was dan ook foutief.

Normaal gezien zou ik je hiervoor doorverwijzen naar onze reguliere Klantenservice kanalen, maar gezien dit een vrij uitzonderlijke situatie is, die eigenlijk niet zou mogen voorkomen, kan ik me voorstellen dat het wat ongelovige gesprekken kan opleveren 😅. Zou je mij in plaats daarvan een privébericht willen sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres? Dan help ik je graag om dit huidige abonnement stop te zetten, zodat je via je ouders, op een legitieme manier, alsnog een NS Flex abonnement kunt gebruiken.

Uiteraard mag je ook contact op nemen met onze Klantenservice als dat je voorkeur heeft. We zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS'). Licht dan wel vooral even toe dat je het abonnement besteld hebt tijdens de testfase en het destijds dus toch gelukt is als minderjarige.

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als u nog geen 18 bent, mag u geen Flexabonnement bestellen. U moet daarvoor toestemming van uw ouders/verzorgers hebben omdat NS met u geen contract af kan sluiten als minderjarige. 

Het is me een raadsel hoe u op correcte wijze twee jaar geleden Flex heeft gekregen. Flex hanteert de geboortedatum op de kaart in eerste instantie.

Uw ouders zullen toestemming moeten geven en garant staan voor de kosten die u maakt. 

Als u nog geen 18 bent, mag u geen Flexabonnement bestellen. U moet daarvoor toestemming van uw ouders/verzorgers hebben omdat NS met u geen contract af kan sluiten als minderjarige.

Het is me een raadsel hoe u op correcte wijze twee jaar geleden Flex heeft gekregen.

Dat was het mij ook toen ik later zag dat je onder de 18 helemaal geen NS-Flex abonnement kon bestellen, maar het is in ieder geval op een correcte wijze gebeurd :) Heb hem volgens mij op de dag van de ‘launch’ besteld, dus kan me voorstellen dat het systeem nog niet helemaal op en top was

Reputatie 7
Badge +4

Dat laatste is wel denkbaar, maar ook toen gold die regel al wel. Als uw ouders tekenen voor de garantstelling, kunt u gewoon Flex krijgen.

Ik heb al Flex, en waar en hoe moeten ze tekenen voor de garantstelling, zodat ik mijn abonnement kan wijzigen?

Reputatie 7
Badge +4

Jouw Flex kan denk ik niet gebruikt worden. Je ouders moeten bestellen met een knop ‘Ik bestel voor mijn kind’ Dat kunt u niet zelf, ook niet met uw huidige abonnement, dat niet volgens de regels is verkregen. Het systeem is nu wat minder naïef geprogrammeerd. ;-)

Hoe bedoel je, kan niet gebruikt worden? Ik reis al twee jaar met mijn huidige NS-Flex abonnement, nooit tegen een probleem aangelopen. Ook kon ik mijn abonnement altijd wijzigen, zonder deze melding te krijgen. 

Het probleem is, ik heb al NS-Flex. Dus een abonnement door mijn ouders laten bestellen op dezelfde kaart waar mijn huidige Flex-abonnement op staat, gaat hoogstwaarschijnlijk de foutmelding ‘U maakt al gebruik van NS-Flex’ opleveren, lijkt mij.

Reputatie 7
Badge +4

Zolang de rekeningen betaald worden, gebeurt er natuurlijk ook niks. Maar als u onder de 18 met Flex reist zonder toestemming van uw ouders, is dat wettelijk niet in orde. U had nooit Flex mogen bestellen en krijgen.

Nee, u krijgt dan Flex op een nieuwe kaart, niet op de kaart die u nu heeft. De nieuwe kaart is overigens gratis als er een abonnement duurder dan vijf euro op komt te staan. Het is geen probleem dat u Flex al heeft, het probleem is eerder dat het met deze kaart niet in orde is. Welke geboortedatum staat er op? Ik denk dat u er wijzer aan doet de route via uw ouders.verzorgers te nemen. Een minderjarige kan geen Flexabonnement zelfstandig krijgen. Dat is een juridische kwestie.

Zolang de rekeningen betaald worden, gebeurt er natuurlijk ook niks. Maar als u onder de 18 met Flex reist zonder toestemming van uw ouders, is dat wettelijk niet in orde. U had nooit Flex mogen bestellen en krijgen.

Snap ik, hoewel die fout niet bij mij ligt, maar bij NS. Nergens stond er tijdens het bestellen dat NS-Flex alleen voor 18+ is, en ook stond dat niet in het nieuwsbericht en op de infopagina van NS-Flex. Maar dat is onderhand wel wat duidelijker geworden gelukkig.

Welke geboortedatum staat er op?

Mijn officiële, correcte geboortedatum.

Reputatie 7
Badge +4

IT heeft zitten slapen op dit punt, vrees ik. Dit gat had dichtgetimmerd moeten zijn, anders gebeuren dit soort dingen, ook al zijn ze verboden, NS moet de structuur zo maken dat misbruik niet kan. Dat is te laat gebeurd.

Reputatie 7
Badge +4

Als die doorgerekend onder de 18 was/is dan had u geen Flex mogen krijgen. Suf van NS. die controle is er dus nu wel.

Tja, als ik had geweten dat NS-Flex alleen als 18+ zijnde besteld had kunnen worden, had ik het niet besteld. Toen ze later communiceerden dat dit het geval is, heb ik contact gezocht met iemand van NS en die vertelde mij dat ik wel gewoon door kon reizen met mijn NS-Flex abonnement. 

Als die doorgerekend onder de 18 was/is dan had u geen Flex mogen krijgen. Suf van NS. die controle is er dus nu wel.

Ik was 14 zelfs :open_mouth::sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +4

Klantenservice had dat advies zeker niet gegeven. Als de rekeningen altijd correct zijn betaald heb je niemand benadeeld, maar wel de wet overtreden. Ik zou zeggen doe het nu wel legaal en via je ouders of verzorgers.

Ach, ik ben altijd wat mild naar die leeftijd, maar het kan en mag natuurlijk niet. Je had het niet mogen doen. En als je nu zestien bent, ben je echt nog te jong om het zonder je ouders af te sluiten. Het is een abonnement met betalen achteraf en een dergelijk contract mag je in geen geval afsluiten, al was NS natuurlijk ook wel heel suf. Het lukt nu dus niet nog een keer. 

Je kunt geen rechten ontlenen aan wat een losse medewerker van NS zegt.

Dat snap ik, maar ik denk dat ik het niet beter had kunnen doen. NS-Flex bestellen was mogelijk, niks kunnen zien over het feit dat je dit als minderjarige niet mag bestellen, NS-medewerker zegt dat ik door kan reizen. Ik had niet anders kunnen weten. 

Ik zou het nu wel legaal moeten doen, want het wijzigen van mijn abonnement zonder een NS-Flex abonnement te moeten bestellen gaat blijkbaar niet :no_mouth::wink:

Reputatie 7
Badge +4

Ik kan me niet meer herinneren of die  18 jaar werd vermeld in het begin of niet. Al lijkt het me wel, ik weet het alleen niet zeker meer.

Je kunt nu moeilijk meer zeggen dat je het niet wist.:innocent:

Legaal bestellen en klaar. ;-)

Ff gecheckt, en ik had mn abonnement in het begin van de testfase besteld. Niet zo heel gek dus dat de gaten nog niet dichtgetimmerd waren. Zo heb ik helaas meerdere problemen in de testfase ontdekt :( maar goed, daar is zo'n testfase ook voor :)

IT heeft zitten slapen op dit punt, vrees ik. Dit gat had dichtgetimmerd moeten zijn, anders gebeuren dit soort dingen, ook al zijn ze verboden, NS moet de structuur zo maken dat misbruik niet kan. Dat is te laat gebeurd.

Nou @Thom  hier zijn al meer topics over. Kan mij het geval nog herinneren toen Flex voor kids werd geïntroduceerd, dat hij al lang Flex voor zijn kinderen van 13 en 15. Laten we wel wezen de staat van het IT-Landschap bij NS is misschien net nog niet om te huilen maar echt veel beter is het ook weer niet. E-tickets die niet geleverd worden. Storingen MIJN NS enz.enz..    

Deze van 9 maanden geleden dus

Hoi ik heb al vanaf het begin NS FLEX.

Ik ben uit 2003.

Mijn zusje uit 2006 heeft ook al NS FLEX vanaf het begin.

Nu heeft mijn vader NS FLEX voor kinderen aan een andere zus van mij uit 2007 gegeven.

Maar daar ging iets mis omdat er in de NS account van mijn zusje uit 2007 geen bevoegdheid was voor wijziging van het abonnement zoals bij mij en mijn zusje uit 2006 wel het geval is.

Nu heeft mijn vader daarover gebeld en toen is gebleken dat de drie abonnementen nooit afgesloten hadden mogen worden met ons als contracthouder omdat we nog minderjarig zijn.

De mevrouw van NS heeft toen gezegd dat ze direct de drie abonnementen stopzet omdat NS anders strafbaar is.

Nu moeten wij de stopzet bestellingen ophalen bij een NS automaat.

Daarna moet mijn vader het opnieuw aanvragen voor ons en weer drie keer 10€ betalen?

Mijn vader snapt dat dat moet maar wil geen 30€ betalen.

Wij kunnen zolang we de bestelling van de stopzettingen niet ophalen toch wel gewoon blijven reizen zoals we altijd gedaan hebben toch?

Gaat in het topic zelf nog wel even verder. De vader Marco1973 post ook nog wel een aantal leuke dingen.

https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-voor-kinderen-is-live-60402

Goedemorgen stan456 en welkom bij de NS Community!

Ik kan weinig toevoegen aan wat Thom al heeft aangegeven. Wettelijk mag jij geen contracthouder zijn van een NS Flex abonnement, door de manier van betalen daarbij. Ik kan me goed voorstellen dat het tijdens de testfase twee jaar terug toch gelukt is om er eentje te bestellen (alhoewel dat volgens mij vanaf het begin al niet mogelijk zou moeten zijn geweest), maar dat maakt het niet minder onwettelijk. Het advies wat je van de Klantenservice hebt gekregen was dan ook foutief.

Normaal gezien zou ik je hiervoor doorverwijzen naar onze reguliere Klantenservice kanalen, maar gezien dit een vrij uitzonderlijke situatie is, die eigenlijk niet zou mogen voorkomen, kan ik me voorstellen dat het wat ongelovige gesprekken kan opleveren 😅. Zou je mij in plaats daarvan een privébericht willen sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres? Dan help ik je graag om dit huidige abonnement stop te zetten, zodat je via je ouders, op een legitieme manier, alsnog een NS Flex abonnement kunt gebruiken.

Uiteraard mag je ook contact op nemen met onze Klantenservice als dat je voorkeur heeft. We zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS'). Licht dan wel vooral even toe dat je het abonnement besteld hebt tijdens de testfase en het destijds dus toch gelukt is als minderjarige.

Badge +3

Ik herinner me die situatie nog wel waarbij het een minderjarige gelukt was om Flex te bestellen, maar toen was er gerommeld met de geboortedatum (die bij bestellen blijkbaar kon afwijken van de correcte gegevens binnen Mijn NS).

Om dit op een juiste wijze mogelijk te maken kwam daarna de mogelijkheid om te bestellen voor een (eigen?) kind. De ouder/volwassene is dan in feite contracthouder en het kind de kaarthouder.

Wijzigingen binnen Flex kunnen alleen gedaan worden door de contracthouder, dus in principe zou Stan dat ook niet kunnen doen. Maar omdat NS het in dit geval goed vond dat het Flex abonnement gewoon gebruikt mocht worden omdat het ooit op een ‘correcte’ manier besteld was is Stan zelf dus de contracthouder en mag wijzigingen doen, en dat werkte dus prima tot voor kort.

Helaas gaat wijzigen tegenwoordig (sinds een paar maanden?) via de bestelpagina/webshop en daar loopt een minderjarige nu dus tegen een leeftijdscheck aan.

Ik neem aan dat de klantenservice een wijziging alsnog wel kan doorvoeren, maar zelf wijzigen kan dus niet meer. En er is ook geen volwassen contracthouder die het voor je kan doen.

Ik vermoed dat je de molen in moet door Flex te stoppen, van je kaart te verwijderen en het daarna door een ouder opnieuw voor je aan te laten vragen. Wijzigingen in de toekomst kunnen dan alleen door die persoon gedaan worden. Helaas voor @stan456 maar dat is wél de juiste manier voor Flex bij minderjarig.

Update: Ik heb geen privébericht meer ontvangen van stan456 dus ga ervan uit dat hij via een ander kanaal contact heeft opgenomen.

Update: Ik heb geen privébericht meer ontvangen van stan456 dus ga ervan uit dat hij via een ander kanaal contact heeft opgenomen.

Dag Stijn, sorry voor de late reactie. Het lukt mij niet om jou een privé bericht te sturen, hij geeft aan dat de pagina verwijderd is.

Mocht de link niet werken dan kun je ook op mijn naam klikken en vervolgens de knop ‘Stuur bericht’ gebruiken.

Ook die knop werkt niet.

Vreemd. Ik heb je bij deze zelf een privébericht gestuurd, misschien werkt het dan wel.

Reageer